Snabbel en weinig eten??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
pinguin
Tijger
Tijger

Snabbel en weinig eten??

Bericht door pinguin »

Ik ben nu al een tijdje aan het sukkelen met snabbel en eten. Het is nu al zeker 1 mnd aan de gang. Het begon met een keertje overslaan van eten door dat die het op een ander tijdstip kreeg dan normaal. Vervolgens gebeurde het vaker en begon ik te denken dat die misschien een beetje was uit gekeken op zijn huidige voer. Hij krijgt nu smila ik koop dan zakken van 1kg zodat die niet al te lang dezelfde smaak krijgt. Dus om te kijken of het aan de brok lag had ik een klein zakje rc sensible gehaald. Dit heeft die in het verleden goed gegeten. Maar ook bij dit voer gebeurde het dat die maaltijden over sloeg. Dus heb ik de indruk dat die niet echt is uit gekeken op zijn huidige voer. Maar omdat het eten door het warme weer steeds slechter ging toch nog maar wat probeer zakjes gehaald bij de dieren winkel. Maar ook dit ging niet van harte. Nu ben ik eigenlijk op een punt dat ik het echt niet meer weet. En vraag ik me wat dingen af.

1 Zou het kunnen zijndat snabbel aan 2 keer per dag eten genoeg heeft?
2 Zou dit voedsel weigeren te maken kunnen hebben met zijn puberteit? (hij is net 1jr)

Ik raak inmiddels een beetje door iedeen wat het zou kunnen zijn. Hij oogt verder fit valt niet af en is onzettend speels en ondeugend.

Ik geef hem ook tussen door niet de kans om als nog te eten. Dus als die op het moment dat die zijn voedsel niet wil op eten dan heeft die pech en zal die moeten wachten tot de volgende maaltijd.

Eten hier laten staan is ook geen optie want dan groeit sproet weer dicht. Die eet alles op en kent geen remmingen als het over eten gaat.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Snabbel en weinig eten??

Bericht door pearlsofpassion »

Of een kat voldoende binnen heeft hangt niet af van het aantal maaltijden, maar van wat hij uiteindelijk opeet. De hoeveelheid dat hij eet dus, niet hoe vaak hij werkelijk eet.
Er zijn katten die zelfs met 1 keer per dag eten toekomen (ken ze wel enkel van vers, maar goed), dus dat hij maar 2 keer zou eten, is op zich geen probleem. De vraag is echter, hoeveel eet hij op die beide momenten samen?
Is hij te mager? Valt hij af?
Als op allebei deze vragen 'nee' het antwoord is, zie ik geen probleem.
Het gaat hem om het resultaat, niet over de weg ernaartoe.

Als hij wel echt te weinig eet en nog afvalt, dan heeft hij waarschijnlijk toch problemen met het voer. Maar een grote eter is het nooit geweest he?
Sommige katten blijven gewoon slank, ookal blijft er de hele dag eten staan. Dat is aanleg en karakter. Eten doet hem duidelijk niet veel. Terwijl het voor Sproet een obsessie is. Dat is voor elke kat weer anders, en jij hebt blijkbaar twee uitersten, wat deze beide nog extremer doet lijken dan ze eigenlijk zijn.

Als Snabbel niet afvalt, zou ik me geen zorgen maken. Het maakt toch niet uit hoe vaak hij eet, als hij maar gezond blijft. ;-)

Los daarvan is mijn ervaring ook dat een kat op voer uitgekeken kan raken. Je zou eens een ander merk kunnen proberen. Maar ik zou geen supermarktvoer nemen. Dat is trouwens zeker niet altijd lekkerder (mijn katten vonden alleszins van niet). Dus neem een ander premiummerk dat je ook kan blijven geven als hij dat liever eet. Zo kan je misschien steeds afwisselen om het aantrekkelijk te houden.
Je kan ook wat meer blik geven, maar dan bestaat de kans ook dat hij zijn brok nog minder graag gaat eten. Dat valt niet echt te voorspellen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

wat ik kan bedenken is het volgende:
Snabbel is langzamerhand volgroeid en dus is de behoefte aan voedingsstoffen verminderd;
hij zal wat rustiger aan het worden zijn, dan verbrandt hij ook minder;
brokjes is behoorlijk geconcentreerd voer en daar (van kwaliteitsbroks) is veel minder van nodig dan de meeste baasjes denken;
de stofwisseling van ieder dier verschilt en de ene kan met een muizenhapje toe, terwijl de ander wat meer nodig heeft;

en om een paar positiefjes te noemen:
hij is vrolijk en speels en zit goed in zijn glanzende vel
hij valt niet af..

in de natuur krijgen ze ook niet met de regelmaat van de klok opgediend en scharrelen ze hun kostje bij elkaar. overdag kan dat natuurlijk niet maar je kunt hem een aantal malen als je thuis bent met de hand voeren en hij leert heel snel dat op ook op is.
hier zie ik bij de bengels en met name bij Bolle ook dat-ie heel veel minder eet dan ik gewend ben. Enzo eet tig maal per dag uit de hand, zo ongeveer 15 brokjes.
de belangrijkste graadmeter is op ze op gewicht blijven met een marge van 10% en als ze kwalitatief goed voer krijgen met wat rauw er tussendoor dan lijkt me dat het goed gaat.
alleen nu zelf tussen jouw oortjes nog even bij-programmeren..
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

ben het wel met bovenstaand eens. Wat je nog zou kunnen doen is hem meerdere soorten voer aan kunnen bieden zodat ie keus heeft en misschien hem wat vaker aanbieden. En anders heeft ie gewoon pech. Jammer dat je de brokjes niet kan laten staan. Katten eten het liefst meerdere keren per dag een klein beetje
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat hij langzaamaan uitgegroeid is en minder eten nodig heeft om op gewicht te blijven.

Persoonlijk zou ik in jouw geval Snabbel tussen de voertijden door af en toe een paar brokjes toestoppen.
Liefst een andere soort dan wat ze standaard op de voertijden krijgen.
Niet iedere kat is geschikt om maar 2-3 voedingstijden per dag te hebben.
Veel katten eten inderdaad graag de hele dag door kleine beetjes.
En omdat Sproet de neiging heeft uit te groeien tot model Bob, kun je niet altijd voer hebben staan.
Dat is jammer voor Snabbel.
Ik geef hier 2 x daags 2 mokken brokken verdeld over 2 bakken op zolder.
Daarnaast 2 x daags blik met wat vlees en 2 x daags de soepies.
Nadeel is Bob veel te dik en Teun te mager.
Teun eet vaak niet mee met blik en vlees.
Hij verbrandt ook veel meer dan Bob omdat hij zo'n beetje buiten leeft.

Verder valt me hier op dat als ik een niewue zak open doe ze veel gretiger eten dan met het laatste
van de vorige zak. Ik bewaar het in dichte kratten. Maar nog, nieuwe zak is veel lekkerder.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Bedankt voor het mee denken. Ben het met een hoop dingen die jullie typen wel eens. Ik heb zeker twee uiterste op het gebied van eten in huis. En daar door valt het gedrag van beide misschien meer op.
Snabbel is nooit een geweldige eter geweest. En sproet kent geen remmingen. Snabbel tussen door wat extra brokjes geven zie ik hier echt niet zitten omdat sproet van 1km afstand al door heeft wat er gebeurd. Want dan zijn bij sproet echt de remmingen weg. En zal die er alles aan doen om te voor komen dat snabbel rustig kan eten. Waar door snabbel het zal op geven. Die taalt niet zo naar eten. En ik denk dat er dan ook onrust tussen die 2 zal onstaan.

Meer natvoer geven heb ik hier ook al geprobeerd maar de ene keer vind snabbel dat lekker en de andere keer laat die het staan.

Heb snabbel vanmorgen nog eens gewogen en hij weegt nu 5,3kg. Dus dat ik zeker niet te licht als ik naar zijn bouw kijk. Maar hij eet soms maar 40gr smilla per 24 uur. Maar als je dan kijkt op de zak wat woord aan bevolen zit die daar flink onder. Hij zou voor zijn gewicht 80 a 90 gr per 24 uur mogen/moeten eten.

Misschien toch nog maar eens over wegen op zoek te gaan naar totaal ander voer.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en even voorlopig zijn gewicht in de gaten houden.
Gijs en guusje krijgen iedere dag zo'n snackstaafje van vitakraft, zijn ze dol op, maar guusje krijgt altijd 2/3 en gijs maar 1/3. zo hebben ze toch allebei wat maar guusje krijgt meer want die eet ook minder en verbrand veel meer. ze krijgen dit allebei in kleine stukjes uit de hand gevoerd, dus gijs kan er niet met het snackje van guusje vandoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

5,3?? Dat is toch een hartstikke mooi gewicht? Hier heb ik kater Gizmo die 3,5 weegt. Hij eet wel goed. Hij gaat tig keer naar de voerbakjes om even iets te eten. Hij is wel erg slank, maar hij is ook lang. Ik maak me totaal geen zorgen om het gewicht.

Kan je snabbel niet in een aparte ruimte nemen om hem daar rustig te laten eten?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Het gewicht zegt natuurlijk niet zoveel, je moet eens voelen of hij vetophopingen heeft of niet. Als hij mooi op gewicht is zou je geen vet onder zijn buik mogen voelen hangen en moet je zijn ribben gewoon bij vastnemen kunnen voelen.
Luis weegt momenteel ook 5,3kg en ik vind dat een vrij grote kat. Hij is mooi op gewicht, hij heeft nog een tikkeltje buik, maar dat mag wel, als je hem aait doet hij zeker niet mollig aan.
Cuzco daarentegen is veel te dik en daar moet ik echt naar zijn ribben zoeken.

Ik zal eens een recente foto van Luis plaatsen, maar ik heb bij Snabbel op foto ook niet het gevoel dat hij te mager zou zijn.

Die voeraanwijzingen op de zakken moet je je niet druk in maken. Het zijn maar richtlijnen. Zoals gezegd zijn er katten die gewoon minder nodig hebben, en naar de ervaring van velen staat er op die zakken altijd meer aangegeven dan ze werkelijk nodig hebben om mooi op gewicht te zijn.
Je moet naar je kat zelf kijken, niet naar de zak.
Ik gaf als ik Acana voerde, op een bepaald moment maar de helft van wat op de zak aangegeven. Ze hadden weinig tot geen lichaamsbeweging (ben er niet trots op, maar jullie weten allemaal wel hoe dat kwam) en dus ook niet veel nodig. Ik volgde ook eerst ongeveer de aanwijzing zo is Cuzco zo dik geworden. Luis was ook te dik op dat moment (en Kleintje krijg je niet gemakkelijk te dik maar moest ook niet meer bijkomen hoor). Ik ben dan gaan afbouwen tot ik ze niet meer bijkwamen (en Cuzco ietsje minder om af te vallen) en toen zat ik dus op de helft van wat er op de zak stond.
Het gaat om hoe de kat erop doet, niet de richtlijnen. Iedere kat is anders en vraagt ook een andere aanpak. Sommige katten gaan alles bij elkaar meer eten als ze meerdere keren per dag eten krijgen, anderen net niet.
Kleintje heeft net meer de neiging om te eten wanneer ze op vaste tijdstippen eten krijgt. Ze is ook niet zo met eten bezig, maar als ze vaste eetmomenten heeft, krijgt ze toch honger op dat moment (haar inwendige klok zegt dat het etenstijd is). Dat is iets wat ze niet kreeg als ze de hele dag door eten kreeg, zelfs niet als ze een hele tijd niet at.
En wanneer ze vele eetmomenten hadden op een dag, had ze al na 5 brokken genoeg, dat schoot ook niet erg op.
Dus elke kat is anders. Als Snabbel zelf aangeeft maar 2 keer te willen eten op een dag, zie ik daar echt geen probleem in.
Misschien kan je zelfs eens proberen wat Sproet zegt van 2 keer. Want dan kan hij meer per keer eten en dat zou een voldaner gevoel kunnen geven. Misschien vind hij dat wel aangenamer. Misschien ook niet, dat kan ook he. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

5 kilo en nog wat is een geweldig gewicht voor een kater van 1 jaar..
bij mij zijn ze geen van alle zwaarder, zelfs Enzo niet..
bovendien heeft Snabbel daarmee reserve genoeg, mocht ie ns een keertje niet lekker in zijn vel zitten en wat afvallen..
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Snabbel is zeker niet te mager. Ik kan zijn ribben wel voelen maar daar zit wel een dun vetlaagje op. Voor mijn gevoel is prima op gewicht.

Snabbel in een apparte ruimte eten geven en hem te kans te geven rustig te eten werkt niet. Heb ik al geprobeerd maar dan eet snabbel helemaal niet. Ik geef snabbel nu boven op tafel eten en sproet op de grond in de keuken. Daar door kan ik naast snabbel blijven zitten en voor komen dat sproet ook op tafel springt.

Over gaan op 2 keer per dag eten. Uhm daar is wel over na te denken maar dan zal ik wel vaste tijden moeten invoeren i.v.m sproet en ik weet niet of dat voor mij haalbaar is. Maar het is wel het over wegen waard. Ik heb alleen bij sproet het gevoel dat die nooit vol zit maar dat kan ook te maken hebben met zijn verleden.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het vopor Sproet zielig is als die maar 2 x per dag te eten krijgt.
Als Snabbel een maal overslaat kun je hem een uurtje later op tafel toch 4-5 brokjes aanbieden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Heb vandaag geprobeerd snabbel tussen door stiekem een paar brokjes te geven maar dat werd hier bijna oorlog van uit de kant van sproet. Die probeerde echt snabbel weg te meppen. Waar door snabbel de instresse voor de brok verlor. Sproet ook over zetten naar 2 keer per dag eten is hier niet haalbaar omdat ik niet kan garanderen dat ik iedere 12 uur hun te eten kan geven. En dat geld ook voor snabbel.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dan (als Sproet zo reageert) zou ik gewoon bij 3 keer per dag blijven, en als Snabbel eens besluit niet te eten, dat ook maar zo te laten. Kan volgens mij echt geen kwaad als hij daar zelf voor kiest.
En als hij niet te mager is of afvalt, zie ik er geen probleem in. Hij vind het zelf duidelijk aangenamer, dus waarom niet?
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik denk dat ik het lastiger vind dat snabbel maar 2 keer per dag eet dan hij zelf. Ik heb namenlijk liever een kat die alles eet dan z`n moeilijke eter als snabbel. Als snabbel die 3de keer niet eet heb ik geen keus en zal ik het weg moeten halen. En s`avonds weer aan bieden.
Plaats reactie