Enten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Enten

Bericht door Livewithlouis »

Hallo allemaal. Ik ben benieuwd naar jullie mening over het jaarlijks enten van je kat.
Naast dat het vaak erg prijzig is wordt er gezegd dat er twijfels bestaan over de werking van de verschillende vaccins.
Sommigen zouden net als de rabiës prik meerdere jaren geldig zijn en toch enten veel mensen ieder jaar.

Ikzelf ent ieder jaar. ik neem mijn kat mee naar het buitenland dus ben verplicht een europees dierenpaspoort te hebben dat voldoet aan de regels.

Maar wat doen jullie? Zijn er hier ook mensen die helemaal niet enten?
Ben benieuwd!
Cerna

Re: Enten

Bericht door Cerna »

Hier is al over gediscussieerd. O.a in "Pluisje": http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2250 en verder. Sowieso misschien voor jou een interessant topic.

Ook in: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 77&t=25173

Verder lijkt dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22261 me voor jou ook wel lezenswaardig.
Misschien eens iets om over te discussiëren op de faculteit?
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Enten

Bericht door Livewithlouis »

a chill!! Ik had gekeken op het algemene verzorging forum maar niks zien staan! Ga het lezen thanks!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Enten

Bericht door mittenslief »

ik ent ze wel allemaal, ook omdat er al 2 niesziekte in dr lijfje hebben
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Enten

Bericht door lmd »

Volgens mijn DA is vaccineren tegen niesziekte elk jaar nodig en tegen kattenziekte 1x in de 3 jaar.
Veel da's vaccineren elk jaar tegen kattenziekte uit commercieel oogpunt.
Tijdens de Felcan kattendag op de dierenuniversiteit Utrecht kwam dit onderwerp ook aan bod.

Groetjes Lucienne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Boerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:01

Re: Enten

Bericht door Boerin »

Ik ent ze ook elk jaar. Better safe then sorry!
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Enten

Bericht door lmd »

Tegen kattenziekte hoef je ze echt maar 1x in de 3 jaar te enten, dat is wetenschappelijk bewezen.
Elk jaar enten tegen kattenziekte is dus " over vaccineren" en dat is niet goed voor je kat.
Nogmaals elk jaar vaccineren tegen NIESZIEKTE is prima.
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Boerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:01

Re: Enten

Bericht door Boerin »

Waar kan ik dat wetenschappelijke artikel vinden?
Zou het graag lezen en dan ook door geven aan de dierenarts.
Ben wel blij met je tip/advies, maar zou het dan zelf ook graag lezen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Enten

Bericht door Adriana »

zie bericht van 15 januari 2012 van Annet/Cerna en paar berichten verder
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2250
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Enten

Bericht door Cerna »

Bij mijn dierenarts in Lichtenvoorde (plattelandsdorp) wordt wel ieder jaar tegen kattenziekte ingeënt omdat op het platteland nog veel kattenziekte voorkomt volgens haar. En huiskatten lopen ook overal in zo'n dorp en komen dus gemakkelijk in aanraking met het virus.

Het hangt er dus ook een beetje vanaf waar je woont. Maar wanneer je katten niet loslopen of loslopen in een woonwijk (eng, hoor), zou ik beslist niet ieder jaar laten enten want zoals het artikel schrijft: na iedere enting krijgen de nieren een opdonder met als gevolg dat bijna iedere oudere kat nierfalen ontwikkelt. Niet doen dus!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Enten

Bericht door Livewithlouis »

Ja en het hangt er ook vanaf wat de gewoonte is volgens mij...want bij ons (ook platteland) ent er niemand. Ik ent Loet wel netjes maar vooral omdat ie meereist. Want inderdaad vanwege dat nierfalen ben ik niet zo pro enten......ik ben me er over aan het inlezen ben er nog niet over uit wat nou wijsheid is.
Boerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:01

Re: Enten

Bericht door Boerin »

Wij wonen in een wijk met heel veel katten. Veel worden niet geënt, de onze dus wel.
Ze gaan hier gewoon alle 4 naar buiten.
Ik zal de link even lezen Adriana, bedankt!
Boerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:01

Re: Enten

Bericht door Boerin »

Zoals ik eerder al schreef worden onze poezen elk jaar geënt. Tot nu toe tegen nies en kattenziekte.
Maar wat ik apart vind, is dat ze nu allemaal sinds een week lopen te niezen.
Nu hebben ze dit nog nooit eerder gehad, dus maak me stiekem een beetje zorgen.
Het is niet vreselijk, geen loopneuzen of natte oogjes: maar het verbaasd me wel.
Of zou er iets in de lucht kunnen hangen ofzo?

Vast weer een blonde vraag, maar ik stel hem toch maar even, in hoop dat iemand hier meer ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Enten

Bericht door Livewithlouis »

komt door het vaccin. Het niesziekte vaccin is een verzwakt vaccin. Als je katten een lage weerstand hebben steekt het de kop op. Je kunt ze helpen het virus te overwinnen door wat weerstand verhogende middelen te geven, zoals wij vit. c nemen bij griep.

L-Lysine + vit. B6 is een goeie oplossing hiervoor!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Enten

Bericht door pearlsofpassion »

lmd schreef:Tegen kattenziekte hoef je ze echt maar 1x in de 3 jaar te enten, dat is wetenschappelijk bewezen.
Elk jaar enten tegen kattenziekte is dus " over vaccineren" en dat is niet goed voor je kat.
Nogmaals elk jaar vaccineren tegen NIESZIEKTE is prima.
Anderzijds gaat een volwassen kat niet dood aan niesziekte en het lijkt erop dat ze ook enkel als kitten gemakkelijk chronisch worden. Dus is dat dan niet overenten?
Ik zou gewoon je kat behandelen als ze nies moest krijgen, dan is tijd genoeg. Ik ga zelf ook geen griepprik halen. Los van het feit dat ik dat niet nodig vind, zijn er ook aanwijzingen dat men er net vaker ziek van zou kunnen worden. Zo ook bij nies bij katten trouwens.

Voor kittens is niesziekte wel gevaarlijk, dus de kittenentingen zou ik zeker wel strikt volgen. Maar eens de kat haar herhaling op 1 jaar gehad heeft, is het voor mij voldoende.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie