Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door castratenkoor »

Hier met 8 katten een glas neerzetten, dat wordt scherven, heb ik helaas niet over voor dit "onderzoek". Naar mijn mening gebruikt de kat de poot die er toevallig het beste bij kat. Bij een flinke "discussie" worden de roffels om en om met beide poten uitgedeeld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Adriana »

ze petsen bij jou links- en rechtspotig?
dat moet ik de bengels ook nog eens leren, zal Bollie vragen even sms'je te sturen
heb bedacht dat ik ook nog een klein onderzoekje zal doen naar het rechts en linkspotig in elkaars armen, poten dus, liggen.
soms gaat linkerpoot over andere bengel en soms rechterpoot en soms ook beide poten, maar dat is de inleiding tot het dagelijke bengelworstelen..

oei oei valt nog veel te onderzoeken ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ik ook maar een onderzoekje start welk oor ze het eerst spitsen als ze wat horen, links, rechts of allebei.

En bij strothappen, tsja happen ze links of happen ze rechts. Ook wel eens in het midden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Adriana »

oohhh ja, strot en nekhappen was ik nog vergeten, sorry Lidewij, weet niet of het door het weer komt of door het onderwerp maar ik word hier toch wel heel errrg melig van.... schaam/schaam..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door lidewij020 »

De rede dat ik dit onderzoekje ben begonnen is eigenlijk mijn kat Tommie. Zij wil alleen haar linkerpootje geven en nooit haar rechter. Ik probeer het elke keer, maar krijg het niet voorelkaar. Ze draait haar lijfje weg, trekt haar pootje heel hoog op en zodra ze de kans geeft geeft ze snel haar linkerpoot. Ik dacht dus dat het kwam omdat Tommie linkspotig is. Dit blijkt ook het geval. Divberse test, waaronder die met het glas gaven aan dat links haar voorkeurspoot is. Het was ook opvallend dat ze met rechts onhandiger is. Binnen het Britse onderzoek waren alle poezen rechtspotig en de katers bijna allemaal linkspotig. Tommie is een poes en dus een apart geval! Ik denk dat ze misschien ooit geblesseerd is geweest aan haar rechterpoot en dat het daardoor komt. Vervolgens ging ik ook mijn kater Blooker eens onder de loep nemen...en wat blijkt...hij is overduidelijk rechtspotig. Het kan natuurlijk dat ik gewoon hele aparte katten heb, maar ik werd toch benieuwd hoe het dan bij andere katten zat. In het onderzoek staat ook dat het bij geneutraliseerde katten minder opgaat. Hier zijn de dame en de heer geholpen...dus het zou kunnen. Blooker is trouwens pas kortgeleden gecastreerd en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij daarna even snel van voorkeurspoot is gewisseld.
Tommie is trouwens het poesje dat op de foto bij de enquete staat...je ziet haar in actie met de voedselbal.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door pinguin »

:lol: :lol: Was wel nieuwsgierig geworden dus heb de proef gedaan. Maar ze keken me alle 2 aan met z`n blik wat moeten we hier mee. Met name sproet die blik. Snabbel had geen zin en vond het niet intresant genoeg om er moeite voor te doen.:lol: :lol: Dus weet nog steeds niet of ze links op rechts potig zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door Adriana »

afgelopen week nog eens nagedacht over rechts- en linkshandig/potigheid.
bij mensen wordt daar dacht ik mee aangeduid met welke arm/hand men 'werkt', dus de meeste acties worden ondernomen.
ik krijg bijvoorbeeld een rechterhand van iemand die verder linkshandig is maar die toch ook wel een aantal dingen rechtshandig doet.
Bolle tikt tegen mijn gezicht/neus als ie aandacht wil of als er iets is.
afhankelijk hoe hij ervoor zit doet hij dat links of rechts. en ik zie vaak dat als het met bijv rechts niet lukt iets ergens uit te klauwen, dan doen ze het met links, alsof die poot langer is en ze er daarmee beter bij kunnen.

katten gebruiken hun poten/klauwen anders, ik bedoel ze doen veel minder met hun klauwen, het zijn geen primaten/apen of mensen.
wij doen veel met onze voorpoten omdat wij en onze omgeving daarop zijn ingericht.:
knopjes, deurhendels, toetsenborden, eten voorbereiden en koken/bakken..
wij pakken constant van alles vast en dat doet een kat eigenlijk nauwelijks en denk ik alleen als hij jaagt en een prooi moet veroveren. maar hij scheurt die prooi uit elkaar door ermee te schudden of ergens tegen aan te slaan. of zet er een poot op om hem vervolgens uit elkaar te scheuren. ze stoppen niet, zoals apen dingen in hun mond/bek. die klauwen zijn daar ook niet op ingericht en daar zitten loeischerpe nagels aan om greep te houden op de ondergrond en te kunnen klimmen.

dus jammer voor je onderzoek maar ik denk dat je onderweg een kleine denkfout :idea: hebt gemaakt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door castratenkoor »

Oh maar mijn Teun is deftig en die eet wel met zijn handjes hoor. Hij hengelt zowel natvoer als brokken met zijn pootje uit de bak en eet het dan uit zijn pootje.
Stuk kuiken ook, hengelt hij uit de witte kom. Dat moet eerst op de grond.

Conclusie - Teun stamt van de aapjes ;-)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door marline91 »

Ik zou echt niet weten wat mijn manja is, ze gebruikt alle bij dr poten evenveel, heb ik het idee, maar heb er ook niet heel erg op gelet eigelijk.

maar mensen die linkshandig zijn, zijn vaak creatief, is dat dan ook bij katten zo?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door pinguin »

Alle katten zijn creatief. (ze weten namenlijk heel goed hoe hun baasje moet worden afgesteld om constand hun zin te krijgen :grin: ) Dat heeft niks te maken met links of rechts handig.

Ik denk dat je nu te veel in mensen taal denkt. En katten zit echt anders in elkaar.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door marline91 »

ja maar ik vroeg het me in eens even af, hihi,
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door pinguin »

Daar is een forum voor ;-) ;-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onderzoek naar links- en rechtspotigheid bij katten

Bericht door nellebel »

heb er nog eens opgelet, maar hier toch echt voorkeur voor linkerpootje. beide geven ze pootje voor het avondsnackje. ze proberen altijd allebei eerst met links. guusje houdt ook altijd mijn hand vast met links terwijl ze snackt (ik zou toch eens mijn hand terug trekken met snackje erin). ook watersplashen doen ze allebei met links.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie