eerste kitten + voedingsvraag

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pinguin »

eefjee schreef:
Al ben ik nog altijd niet uit men dilemma. Ik ga het even laten bezinken. De praktische zaken op een rij zetten en dan maar men gevoel volgen... (en men gezond verstand)

groetjes
Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Als je alles op een rijtje heb gezet ;-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

I know, maar zooplus in Belgie, dat moet het alweer online...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pearlsofpassion »

Zooplus is altijd online. Het is een webwinkel.
En op de nederlandse site kan je ook bestellen (ik vind dat frans op de belgische niet handig), de levering komt ook vanaf 30euro gratis aan huis.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
vippie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2012 09:07

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door vippie »

Hoi,

Vind wel dat sommigen hier erg hard oordelen, kom op jongens en meiden hou het gezellig. Ieder zijn ding toch?

Onze vorige poes is ook als enig kitten bij ons in huis gekomen (waren geen andere kittens, zij was de enige kitten in het nest) en heeft 12 jaar bij ons gewoond in volle tevredenheid. Niet elke kat wil naar buiten, niet elke kat wil er en ander bij hebben.

Maar wat je oorspronkelijke vraag betreft:
zorg gewoon dat er voldoende harde brokjes staan en dat je voldoende natvoer in het bakje doet. Ze eten toch wanneer het ze uitkomt. Komt best wel goed met die kleine van je.
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

Bedankt vippie,

je bent niet de eerste die de meningen hier hard vinden en er een andere mening op na houden...
Ik heb ondertussen al heel wat mensen (andere fora en vriendenkring) gehad die van het idee waren dat die kitten best wel alleen kon zijn.
Het is inderdaad ieder zijn mening.

Ik heb echt wel even gedacht het niet te doen, voelde me door slecht indien ik het wel zou doen.
Maar nu weet ik dat ik er helemaal voor wil gaan en mijn kitten zal niks te kort komen!
liefde en aandacht in overvloed...
Voel me voorbereid en met een kattenluik kiest ie zelf nog wanneer ie binnen en buiten wil eens ie wat ouder is.

Ik respecteer de meningen hier en hoop dat ze ook die van mij kunnen respecteren.
Ik weet dat men kitten het goed zal doen nu.

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door castratenkoor »

Kijk dat wordt al een heel ander verhaal. In het begin had je het erover geen kattenluik te nemen en de kat 's morgens als jullie gaan werken buiten te zetten. En hem/haar pas weer binnen te laten als je thuis komt van je werk. Met een luikje heeft hij/zij inderdaad zel de keuze.

Mijn advies blijft wel hem/haar pas buiten te laten na castratie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

ja was de bedoeling om ze van moment dat het kan/mag te laten castreren en dan luik open te stellen.

groetjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Chiquita98 »

Ja precies, ben het met Dinie eens. Je gaf de indruk dat je de kat zonder luik naar buiten wilde doen en de kat pas weer naar binnen kon als de baasjes weer thuis zijn. Ja dan oordeel ik hard inderdaad! En dat moet ook kunnen vind ik. Ben heel blij dat je een luikje gaat aanschaffen. Je kitten gaat vast wel een fijn leventje bij jouw krijgen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Sifra »

Uit het verloop van de discussie heb ik begrepen dat je t.z.t. een kattenluikje aan gaat schaffen, maar je gaf ook aan dat je voor die tijd je kitten onder toezicht buiten wilde laten komen. Je kunt daar prima gebruik van maken door samen met je kitten de omgeving te verkennen, die jij veilig vindt voor hem of haar. Dat heb ik ook gedaan met Sifra toen ze een kitten was. Ik heb een kittentuigje voor haar gekocht en dagelijks met haar gewandeld in haar toekomstige territorium. Nou ja, gewandeld? Met een kat is het meer dreutelen. Toen ze eindelijk zelfstandig naar buiten mocht, was ze al vertrouwd met de omgeving. Ze blijft eigenlijk altijd in dat gebied. Ze vindt het nog steeds leuk om dagelijks met mij een ommetje te maken binnen het vertrouwde gebiedje - het is echt maar heel klein en heel dicht bij huis- en het leuke is dat mijn schuwe Pluis ook meegaat. Hij wandelt niet achter mij, maar achter Sifra aan.
Als je buiten je eigen tuin zou willen lopen met je kitten, raad ik je met klem aan een kittentuigje te gebruiken, zodat je bij plotselinge confrontaties met andere katten, honden of mensen je kitten bij je kunt houden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

@sifra: ja maar met buiten bedoel ik echt wel eerst onze tuin, als ie dat gewent is tot in de voortuin,
ik woon in een doodlopende straat een soort wijk, waar amper een auto komt, en het heel erg rustig is buiten de twee buurjongens die graag op straat ravotten!
hiernaast zitten twee katten. een er van zit meer bij ons dan ergens anders :-)
Met alleen buiten gaan wacht ik echt wel tot castratie en tot ie onze tuin goed gewoon is...
en dan zal het een knopje draaien zijn in men hoofd en loslaten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Adriana »

eefjee schreef: Ik heb ondertussen al heel wat mensen (andere fora en vriendenkring) gehad die van het idee waren dat die kitten best wel alleen kon zijn. Het is inderdaad ieder zijn mening.
;-) het gaat niet om mening maar om ervaring en goeie raad. tuurlijk, alles kan. je kunt een kind ook alleen opvoeden en weghouden van leeftijdgenootjes en daar zal-ie heus niet dood van gaan. maar kweet niet of hem/haar dat later niet giga gaat opbreken..
Vind wel dat sommigen hier erg hard oordelen, kom op jongens en meiden hou het gezellig. Ieder zijn ding toch?
;-) ik ben in dit topic alleen maar heel erg goed bedoelde adviezen tegengekomen, geen oordelen. en die goeie raad en adviezen zijn gebaseerd, niet alleen op onze jarenlange ervaring maar zeker ook op erg veel 'help!'-berichten die op het forum binnenkomen, waarin het helemaal niet goed gaat/ontspoort met solokittens.
en dan is het niet kwestie van 'ieder zijn ding' maar dan gaan we voor het welzijn van de betreffende katzel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door castratenkoor »

eefjee schreef:@sifra: ja maar met buiten bedoel ik echt wel eerst onze tuin, als ie dat gewent is tot in de voortuin,
ik woon in een doodlopende straat een soort wijk, waar amper een auto komt, en het heel erg rustig is buiten de twee buurjongens die graag op straat ravotten!
hiernaast zitten twee katten. een er van zit meer bij ons dan ergens anders :-)
Met alleen buiten gaan wacht ik echt wel tot castratie en tot ie onze tuin goed gewoon is...
en dan zal het een knopje draaien zijn in men hoofd en loslaten...
Ook als je erbij bent dan zou ik het kitten niet loslaten. Als het schrikt heb je er weinig aan dat je erbij bent. Het schiet weg en je kunt er niet meer bij.
Tuigje is veel verstandiger.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door pinguin »

@ eefjee het is uit eindelijk je eigen beslissing of je 1 of 2 katten neemt. Tuurlijk het kan goed gaan een kitten alleen. En zoals ik het nu lees wil je echt voor 1 gaan. Ik wens je er al vast veel plezier mee.
En hoop dat je toch nog rond blijft kijken op het forum om te kijken naar b.v leuke low budget speelgoed tips en over het gedrag van een kitten staat ook een hoop zodat je een beetje weet wat je kan verwachten.
Wanneer gaat het kitten komen??
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
eefjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2012 21:23

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door eefjee »

hoi,

Ik ga voor eentje. Ik heb overwogen voor twee, maar dan had ik liefst een broertje erbij en dat kan voorlopig niet uit het nest.
We gaan kijken hoe het loopt, als ik tekenen herken dat men kitten niet gelukkig zou zijn, kan ik in het asiel nog steeds een kitten bijhalen... Ik zeg nooit tegen niks definitief nee...

Goh gezien de ervaring hier, weet ik niet of ik geneigd ben veel mee te lezen.
het is trouwens erg logisch dat je hier bij help veel leest, als met mijn enige kitten alles goed gaat is er geen reden op een topic te starten, je krijgt hier dus enkel de probs te lezen. Op zich geeft het een erg vertekend beeld. Er zijn erg veel mensen met gelukkige kittens/katten en hopen ervaring die hun meningen of ervaringen niet delen op forums of wel aanwezig zijn, maar gezien het positieve het niet nodig vinden iets te posten...

groetjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: eerste kitten + voedingsvraag

Bericht door Chiquita98 »

Pinguin bedoelt dat je je in kan lezen over allerlei informatie over het opvoeden van kittens e.d. Je weet er zelf nog weinig van af dus dat kan geen kwaad lijkt me zo.
Jammer dat mensen hier alleen maar komen met een probleem en vervolgens zijn ze eruit en laten ze het forum weer voor wat het is. Er zijn ook topics waar je gezellig kan babbelen over je kat en bijv door een eigen foto-album kan je anderen laten weten hoe het gaat. Dus het is echt niet allemaal negatief.
Waarom je persé een broertje wil snap ik niet. Kittens zijn zo snel aan elkaar gewend dat dat in feite helemaal niks uit maakt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie