Poes ?wortsteld? met kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
zoembij90

Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door zoembij90 »

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier maar heb een vraagje. Als ik iets vergeet te typen vraag het gerust...

Sinds 2,5week hebben wij een kitten in huis genomen. Wij hadden al een oudere poes in huis.
De poes is bijna 3jaar en heeft een vrij dominant karakter. Ze komt uit het asiel en is vroeger mishandeld van het nest tot ze 6maanden was, toen is ze naar het dierenasiel gebracht waar ze gesteriliseerd is en 6 maanden heeft gezeten, ze is nu 2jaar bij ons en al helemaal ons meisje geworden. Aangezien wij doordeweeks werken wilden we voor haar een maatje in huis nemen en natuurlijk ook omdat wij gewoon dol zijn op poezen. Vandaar dat we uiteindelijk besloten het te gaan proberen met onze kitten. Zij is ook een poes. Helaas is zij te vroeg bij haar mamma weggehaald (6weken) en met 7weken bij ons terecht gekomen, omdat er gewoonweg geen plek was bij de kittenopvang en wij daar ons nummer hadden achtergelaten mocht er een zwarte kitten binnenkomen. Het wennen tussen poes en kitten ging vrij 'normaal'. De eerste dag was het dikke staart en veel geblaas van poes haar kant en de kitten vond al het nieuwe een beetje vreemd. De 2e dag was de dikke staart al weg en blies poes alleen maar als de kitten te dichtbij kwam. Op de 4e dag werd er niet meer geblazen en niet meer gegromd door poes en mocht de kitten zelfs al op haar kattenbak. Nu 2,5 week verder slapen ze op hetzelfde kleedje, komen ze samen bij mij kroelen op bed, eten samen, gaan op dezelfde kattenbakken (2) en delen alle speeltjes samen. Ook spelen ze samen, rennen ze achter elkaar aan, speelt de kitten met poes haar staart met als gevolg een nagelloze pets. Hoewel dit er allemaal heel leuk uitziet, maak ik me (misschien onterecht) zorgen. Poes vindt, meestal als kitten erg wild aan het rondrennen is, het nodig om de kitten in een soort van worstelgreep te nemen. Dit houdt in: De kitten vangen, Voorpoten verwikkeld om kitten heen, beetje bijten, beetje likken in het nekje van de kitten (dus niet hard) en met haar achterpoten de kitten van zich af willen duwen, terwijl deze dus vastgeklemd ligt in haar voorpoten. Waarom de kitten probeert los te komen door haar poten in poes dr gezicht te duwen en te slaan met haar pootjes tegen poes dr gezicht, zich proberen los te wurmen en af en toen blazen/ laag grommend miauwen (dus niet hoog miauwen) en als ze dan loskomt weg te rennen richting wat dan ook en poes verbijsterd achter te laten... Nu deed poes dit spelletje ook wel eens met haar KickeryKong voor de kitten. Moet ik me zorgen maken of is dit normaal gedrag en zo ja, waarom doet ze dit?

Alvast bedankt voor alle tips en antwoorden.

Groetjes,

Zoembij90
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door Sifra »

zoembij90 schreef: Poes vindt, meestal als kitten erg wild aan het rondrennen is, het nodig om de kitten in een soort van worstelgreep te nemen. Dit houdt in: De kitten vangen, Voorpoten verwikkeld om kitten heen, beetje bijten, beetje likken in het nekje van de kitten (dus niet hard) en met haar achterpoten de kitten van zich af willen duwen, terwijl deze dus vastgeklemd ligt in haar voorpoten.
Moederpoezen kunnen kittens zo ook aanpakken als ze te hard stoeien. Volgens mij voedt ze de kleine gewoon op kattenmanier op.
zoembij90

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door zoembij90 »

Kan poes dit ook doen ookal heeft ze zelf nooit een moederlijke opvoeding gehad? Soort van basic-instinct?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door Sifra »

Ik denk op zich niet dat ze uit een soort moederinstinct handelt, maar wel gewoon instinctief. Ze speelt lekker mee en het ziet er heftig uit, maar als het goed is, doet ze het kitten geen kwaad. Je kitten zal best wel eens piepen, maar leert er ook grenzen door kennen. Je zou trouwens eens moeten zien hoe kittens onderling stoeien. Als je niet beter wist, zou je denken dat ze elkaar slopen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
zoembij90

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door zoembij90 »

oké, bedankt voor deze geruststellende woorden :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door Adriana »

ja, dit is het gedrag van kittens onderling vanuit de oudere poes. die is alleen opgegroeid en is nooit door een kattenmaatje gecorrigeerd met piep = au = hò!!
wat fijn dat ze elkaar al zo snel accepteren en dat de oudere poes nog op deze manier wil spelen/ravotten/worstelen/stoeien enzo.
we pleiten hier al vrij lang ervoor om kittens liever niet alleen te laten tussen 12 weken en ruim een jaar maar te laten opgroeien met een kattenmaatje van ongeveer dezelfde leeftijd.
die slopen elkaar, oefenen, trainen uithoudingsvermogen en corrigeren elkaar als ze te hard bijten of onhandig zijn met klauwen. dus het is niet alleen goed voor de lichamelijke ontwikkeling maar zeker ook geestelijk/mentaal.
en ik heb sterk de indruk dat kittens/katten daardoor naar mensen toe ook voorzichtiger zijn en veel prettiger gedrag vertonen de rest van hun leven ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door castratenkoor »

Dit lijkt mij niks om je zorgen om te maken. Poes corrigeert kitten.
Ziet er misschien niet prettig uit maar normaal gesproken zal de poes niet te ver gaan met het vastgrijpen en trappen tegen het kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Poes ?wortsteld? met kitten

Bericht door GizmoenJiro »

Bij ons is het precies dezelfde situatie. Kater van 8 maanden doet dezelfde worstelgreep en trekt ook gewoon de kitten tegen de grond met alle handelingen van dien. Vervolgens loopt of de kater weg of laat hij de kitten los waarna de kitten de kater achter na zit.
De DA zei dat zolang er geen hele ernstige plekken worden veroorzaakt het normaal gedrag is en de kater de kitten zelfs dingen leert als aanvallen, spelen maar ook mate te houden.
Het is vertederend te zien als de kitten aan komt gerent en wilt aanvallen en de kater dan gewoon zijn voorpoot op het hoofdje van de kitten legt, zo van 'nu even niet kleintje' :lol:
Plaats reactie