Onze Kees doodziek?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Onze Kees doodziek?

Bericht door Seetje1980 »

Lieve forummers,

Ik ben eigenlijk best wel geschrokken, ik zal het even uitleggen. 16 maart jongstleden is onze kees gecastreerd. Is allemaal goed gegaan maar hij had in zen mandje geplast bij de DA dus hadden ze meteen even zijn urine onderzocht. Uitslag glucose te hoog. Ze belden mij dus of ze bloed af mochten nemen voor verder onderzoek, prima graag zelfs. Daar kwam dus uit dat de fructosamine goed was zeiden ze, dus glucose in urine door stress.
Nou heb ik van de week eens even die uitslagen opgehaald omdat ik hier toevallig had gelezen dat ik daar als eigenaar recht op heb (wist ik niet) en nu kijk eens op die papieren en ik schrik me wezenloos!!! Als ik die papieren moet geloven heeft onze kees van alles heb net al gegoogled en ik kom uit bij Cushin, bij nier tumor en weet ik veel wat allemaal. Wie kan mij helpen deze waarden te interpeteren want de hoeft ik bij de da niet te vragen want die stonden al raar te kijken dat ik die papieren wou hebben. Ik merk verder niks aan Kees, is levendig eet goed (soms iets te goed) drinkt wel meer als onze Penneke maar dat heeft hij altijd al gedaan dat hoort gewoon bij hem en volgens mij drinkt Penneke ook te weinig dat het daarom opvalt maar daar krijgt ze ook blik voor bij. Maar hier komen de waarden, de normaal waarden volgens met briefje staan tussen haakjes:

Spotchem test:

Ureum = 6,9 mmol/L (0-14)
Glucose = 13,8 mmol/L (2,8-7,2) kwam dus door de stress zeiden ze
Alk.Fosfatase = 140 IU/L 37 gr Cels. (0-82) deze is dus veeeeeeeel te hoog daar schrok ik echt van
Tot. eiwit = 68 g/L (60-80)
GPT (ALT) = 53 IU/L 37 gr Cels. (0-80)
Kreatinine = 117 mol/L (70-145)
U/C 59 staat er nog onder verder staat daar geen normaal waarde bij vermeld
Fructosamine = 161 umol/L (221-341) Die is dus veel te laag

Medonic Uitslag
Granulocyten % = 54,6%
Granulocyten = 7,0 10*9/L (2,8-13)
Hematocriet = 0,33 L/L (0.25-0.45)
Hemoglobine = 7,8 mmol/L (4.9-9.3)
Lymfocyten % = 38,9%
Lymfocyten = 5,0 10*9/L (1.8-7)
MCH = 0,88 fmol (0.77-1,08)
MCHC > 23,4 mmol/L (18,5-22,2) te hoog dus
MCV < 37,6 fl (39-50) te laag dus

Mid cells = 0,8 10*9/L (0,2-1)
Mid cells % = 6,5%
MPV <8,8 fl (12-18) ook te laag
Trombocyten <182 10*9/L (200-500) ook te laag

Erythrocyten = 8,89 10*12/L (5-11)
Red cell dist.width = 14,3%
Leucocyten = 12,8 10*9/L (5,5-19,5)

Wie helpt mij met het intertepteren hiervan want als ik google dan kom ik zoals geschreven op de gekste dingen uit bloedplaatjes niet goed, tumoren etc. Met andere woorden zouden jullie je zorgen maken met dergelijke waarden? En waar moet ik aan denken? Nogmaals ik merk niks aan hem en dat drinken dat past wel bij hem en wat is veel ik vul elke dag een steelpan met water en daar is zoon 2 cm uit en ze drinken daar met 2-en uit dus volgens mij valt het met de hoeveelheid water wel mee. Wat ik ook heel raar vind is dat zijn fructsamine veel te laag is terwijl ze eerst aan suiker dachten. Wat heeft het voor een gevolgen dat dit te laag is? Kun je dat vergelijken met een hypo bij de mens? En zou het ook te maken kunnen hebben met de narcose? Ze hebben namelijk geprikt na dat hij net wakker was.

Sorry voor mijn vele vragen maar dit is echt abacadabra voor mij en ik wil mijn poezel geen onnodige stress bezorgen voor een ritje naar de da voor allerlei onderzoeken terwijl het misschien helemaal niet nodig is. Anderzijds wil ik hem natuurlijk ook niet met enge ziekts rond laten lopen terwijl er misschien iets aan gedaan kan worden.

Alle hulp is welkom! Bij voorbaat dank?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door Sifra »

Kan je DA je geen uitleg geven? (Laat Kees maar lekker thuis ;-) )
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
paasnini

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door paasnini »

Bloedprikken kort na een narcose is niet echt handig en heeft zo te lezen behoorlijk invloed gehad. Als je sec naar de uitslagen kijkt zou je kunnen concluderen dat er sprake is van een mogelijke alvleeskliertumor, dit zie je vaak ik andere waarden ook terug en die zijn weer allemaal netjes.

Ik zou je ongerustheid nog met de dierenarts bespreken en mocht er een andere dierenarts in de buurt zitten dan zou ik overwegen om over te stappen want eerlijk gezegd vind ik dit behoorlijk geklungel.
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door Seetje1980 »

Ik had dus gevraagd of zen nieren en zo allemaal goed waren ja alles was goed zeiden ze. Later was ik met onze Penneke daar voor iets anders en toen heb ik dus gevraagd of ik de uitslagen op papier kon krijgen die assistente vond dat volgens mij een beetje raar want ze vroeg waarom ik dat wou hebben. Dus ik zeg voor de administratie. Ik vroeg toen ik die papieren zag wat dat was met die hoge waarden. Na dat was niks want de nieren waren goed en hij heeft geen suiker zei ze. Dus ik dacht dan zal het wel goed zijn. Nu heb ik net zelf gegoogled en toen kwam ik die dingen tegen wat ik net beschreef vandaar dat ik geschrokken was. Dus als ik het aan hun vraag kreeg ik dus het antwoord dat er niks aan de hand is. Maar als een waarde te hoog of te laag is dan is er toch iets niet goed? Ik verwacht weer een afwimpel reactie van de assistente vandaar dat ik jullie vroeg. Ze wist trouwens ook niet dat de glucose door de stress verhoogd kon zijn (had ik inmiddels na haar telefoontje voor toestemming voor bloedonderzoek al uitgezocht) dus de da was een beetje verbaasd dat ze niet eerst met hem overleg had gedaan voor ze overging tot bloed prikken dan had hij dat wel kunnen vertellen. Dus met andere woorden als ik bel krijg ik die muts weer aan de lijn want de da heeft geen tel. spreekuur. En als ik met de da wil spreken ben ik weer een consult kwijt, niet dat dat iets uitmaakt maar ik denk vraag even hier na aangezien hier zoveel mensen met ervaring zitten. Niet dat jullie me verkeerd begrijpen dat ik niet naar de da wil vanwege de kosten maar wou graag jullie mening horen.
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door Seetje1980 »

Ja dat vermoeden had ik ook al dat het misschien iets met de narcose te maken zou hebben. Het probleem is dat ik al over gestapt ben van da. Hier om de hoek zat er eentje maar die wou al een telefonisch consult bereken als je opbelde om een worm tabletje. Dus daar ben ik snel weg gegaan. Verder had die andere een verkeerde diagnose gesteld en temp opgemeten zonder glijmiddel dat is dus geen da bij mij zo die thermometer erin. Verder zit hier in de buurt geen da die niet onder 1 van die 2 praktijken vallen. Kleine kernen hier werken namelijk samen. En over de da ben ik juist heel tevreden alleen die mutsen daar aan de balie menen dat ze volleerd arts zijn terwijl ze van geen toeten of blazen weten. Vandaar mijn vraag over jullie mening. Fijn dat jullie zo snel gereageerd hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door Adriana »

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx

op pagina 4 van de letter B van de onvolprezen bibliotheek van WHG-dierenartsen staat een uitleg per onderzocht onderdeel van een bloedonderzoek bij katten.
let op: de gegevens zijn gegroepeerd en staan in drie of vier 'hoofdstukken' en de waardes die bij het onderzoek worden gebruikt zijn die van een spotchem-apparaat.
bij jou staan de referentiewaardes er ook achter en dat is belangrijk want die verschillen per soort apparaat.

dat wordt even studeren maar als je dat een paar keer rustig doorneemt, dan weet je al veel meer.
let ook op bepaalde combinaties van verhoogde waardes!
ik heb met deze waardes niet de indruk dat er ergens een forse ontsteking zit, maar ben geen dierenarts..
en ik begrijp dat het bloedonderzoek na de operatie is gedaan en niet er voor?
dat is dan niet zo representatief voor een aantal waardes en ja... heel onhandig/vreemd..
glucometingen bij de dierenarts geven bijna altijd veel te hoge uitslagen want dat is heel erg stressgevoelig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze Kees doodziek?

Bericht door nellebel »

fijne DA zeg. Onze Da rekent niks voor tel consult, en die doet niet moeilijk als je meer tijd nodig hebt (bijv om zaken uit te sluiten) die neemt altijd tijd voor je.
Ook de ass, als ze iets niet weten overleggen ze met de DA en bellen netjes volgens afspraak terug. misschien weer voerstappen? je komt uit boxmeer ik zit bij de DAP in venray.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie