kattin van 12 - moeilijker op de trap

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Freya13 »

onze kattin is bijna twaalf en ik heb de indruk dat ze steeds moeilijker de trap af kan
naar boven gaan is geen enkel probleem, naar beneden komen lijkt moeilijker te worden
is dat iets wat bij de leeftijd hoort of zou ik het toch moeten laten nakijken?
voor alle duidelijkheid: ze is in een prima humeur, ze eet, speelt (niet meer zoveel als vroeger, maar toch nog geregeld) en ze komt geregeld knuffelen
rabia123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2012 08:47

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door rabia123 »

euhmm , het is niet kattin maar kater of poes -_-
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Freya13 »

rabia123: hier wordt meestal over een kater en een kattin gesproken hoor, zelfs onze dierenarts zegt dat ... ik heb het net even opgezocht, blijkbaar is dat Zuid-Nederlands (Belgisch dus ;-) )
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Sifra »

Het zou best een leeftijdskwaaltje kunnen zijn. De ene kat heeft daar eerder last van dan de andere. Veel katten kunnen op latere leeftijd last krijgen van spondylose of artrose, zonder dat je daar als baas veel van merkt. Ik raad je aan eerst te observeren of er meer dingen zijn waarmee ze moeite krijgt. Misschien kom je er zo achter waar het probleem zit (rug, voorhand, achterhand) voordat je met een vage klacht naar de dierenarts gaat. Een voorbeeld: mijn Pluis (15) springt niet zo makkelijk meer op de vensterbank: artrose in een achterpoot. Mijn dierenarts zag op een röntgenfoto van mijn vorige kat toevallig dat de kat spondylose had. Toen snapte ik ineens waarom ik hem zo weinig zijn achterlijf zag wassen. Hij was gewoon stram aan het worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Chiquita98 »

Het kan natuurlijk goed met de leeftijd te maken hebben. Ik zou ook eerst eens even bekijken of ze moeite met meer dingen heeft bijv van de krabpaal afspringen. En als je het toch niet vertrouwd dan inderdaad maar even langs de DA
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak van 14 kan ook moeilijk klimmen en springen - ze worden gewoon wat stram.

Rabia123 kattin is een heel normaal gebruikt woord voor een vrouwelijke kat in België.
Kwestie van je even inlezen, term komt regelmatig voor op het forum en door iedereen begrepen ;-)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Sifra »

En Freya kuist de kattenbak, i.p.v. hem schoon te maken. ;-)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Freya13 »

Sifra: die gebruiken we allebei maar als je over katten spreekt, zeg je hier 'ik heb drie poezen, een kater en twee katinnen' ... dus wij gebruiken vaak 'poes' waar jullie 'kat' zouden zeggen (denk ik ;-) )
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Sifra »

Hier gebruiken mensen ook wel het woord poes als soortnaam (geen idee of ze dat minder vaak doen dan in Vlaanderen) en als ze het echt over een poes/kattin hebben, zeggen ze soms ook nog "hij". :eeh: :grin:
Maar goed, dit is wel erg off topic. Ik hoop dat de oude dame verder gezond is en geen pijn heeft.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Freya13 »

Sifra: dat hou ik in elk geval in de gaten ... zolang ze happy blijft wachten we nog even af, maar als ik vermoed dat ze pijn heeft, ga ik er natuurlijk mee naar de dierenarts ...
paasnini

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door paasnini »

Je zou eens kunnen kijken naar Aspitol plus. Dit is een capsule met groenlipmosselextract. Dit is echt een supermiddel bij artrose (er zijn goedkopere aanbieders maar dan heb je poeder, dit heeft vlot zijn werkingsduur verloren en er zitten o.a. eiwitten in).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Adriana »

de laatste tijd merk ik aan Enzo dat hij voorzichtiger en langzamer beweegt. hij springt niet echt jofel en hij loopt zeker niet zo soepel als de broertjes/bengels.

@paasnini, heb gekeken naar aspitol plus, http://www.kala.nl/aspitolplus_nl.htm
heeft iemand daar ervaring mee?

heeft iemand ervaring met de beide middelen van huisdierendokter tegen gewrichtsslijtage/artritis/artrose?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door paasnini »

Ik heb met mijn dierenarts overlegd ik vind de aspitol nog steeds goed maar punt is dat er zoetstof in decapsule zit wat voor dunne ontlasting zorgt. Mijn dierenarts is groot fan van Sasha's blend.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Adriana »

k zag bij Mdpets de combinatie trovet./sasha's blend. is dat overgenomen door Trovet?
http://www.medpets.nl/sashas+blend/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: kattin van 12 - moeilijker op de trap

Bericht door Cerna »

Cochi - toch een tikkie ouder dan Enzo - was ook erg stram, maar sinds hij iedere dag De Groene Os Trias Omega (MedPets) krijgt beweegt hij weer veel beter. Springt ook weer met gemak op ons bed en dat is behoorlijk hoog want er zitten laden onder.
Vacht ziet er ook weer veel mooier uit.
Plaats reactie