zintuigen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

zintuigen

Bericht door Reb »

Hoi,
Hebben jullie ervaring met een kat waarvan de zintuigen het niet meer zo goed doen? Onze kat, inmiddels al 16, dus lekker bejaard, lijkt problemen gekregen te hebben met de zintuigen. Hij mauwt ineens veel harder, hij kan een stukje kip die ik op de grond gooit niet vinden. (zien en ruiken??), als ik hem roep reageert hij niet en zo verder.

Hij lijkt nu nog best gelukkig verder. Hij is ondernemend genoeg, maar het baart me natuurlijk wel zorgen. Wat is jullie ervaring?

gr.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: zintuigen

Bericht door Sifra »

De zintuigen kunnen inderdaad bij oude katten ook achteruit gaan. Harder miauwen kan wijzen op doofheid. Katten die doof worden miauwen vaak harder, omdat ze zichzelf niet meer horen. Kattenoren zijn heel beweeglijk. Onbewust draait een kat zijn oren in de richting van het geluid. Een aanwijzing voor doofheid, kan dus zijn dat de kat zijn oren niet meer in de richting van het geluid draait. Dat kun je zelf eenvoudig testen.
Maar hard miauwen en niet goed reageren kan ook een symptoom zijn van beginnende dementie.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: zintuigen

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak van 14 ziet het ook niet zo scherp meer. maar zijn oren doen het prima.
Als ik roep - Sjakie soepie - is hij gelijk in de keuken.
Hij ziet niet goed meer en loopt wel eens tegen dingen aan, neemt de bocht regelmatig niet goed.
Hij oogt tanig en oud, net of zijn vlees naar onder zakt en zijn ruggegraat steeds zichtbaarder is.
Hij slaapt veel en diep, maar eet en drinkt goed en speelt ook nog elke dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: zintuigen

Bericht door Adriana »

als je ouder wordt gaat alles achteruit...ook bij katzels..
als je zeker weet dat je katzel medisch in orde is (seniorencheck..?) dan zou je eens kunnen kijken naar het middel cholodin (via zoekfunctie rechtsboven), sommige katten kunnen daar met dit soort verschijnselen erg van bijtrekken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: zintuigen

Bericht door Reb »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Dementie is niet het eerste waar ik aan denk. Hij reageert niet als ik hem roep, en a ls hij me ziet ineens dan wordt hijenthousiast als altijd. Alleen moeten we steeds dichterbij komen voor hij ons ziet.

Nu is het zo dat ik hem gisteren heel de dag niet heb gezien, ik ben bang dat hij een stil plekje heeft opgezocht..... Vandaag even de buurt afzoeken....

Als hij nog wel leeft, dan is dat middel een goeie tip!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: zintuigen

Bericht door kansarmedieren »

Volgens mij is de kat doof en zou ik hem maar niet meer buiten laten lopen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: zintuigen

Bericht door Chiquita98 »

Nee lijkt mij toch ook niet om de kat nog zo naar buiten te laten als ie doof is. Dat vraagt om ongelukken ben ik bang. Hij hoort al het verkeer niet meer.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: zintuigen

Bericht door castratenkoor »

Voelt als net zoiets als mijn schoonmoeder van 85 alleen in Parijs los te laten..........

M.a.w. ik snap niet dat de kat nog los is gelaten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie