Afschermen gaskookplaat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door klitteband »

Ja ik zag het en moet er meteen aan denken. Ik heb zelf een handoek over mijn kook gebeuren heen hangen omdat mijn katten door het keukenraam heen moeten (kan niet anders als ik niet thuis ben) en ondanks dat ze niets zelf aan kunnen doen vind ik het wel fijn om niet alles onder het kattenhaar te hebben als ik ga koken.
Ik overweeg nu ook zo'n lekbak... :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Kattenbella »

Bij de kringloop zijn die gasdingetjes zo goedkoop. Ik zou daar kijken of inderdaad op marktplaats.
Hier gaat altijd standaard de hoofdkraan uit en als ik heb gekookt laat ik een lege pan op de warme pit staan.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Cerna

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Cerna »

Ik vind dit eigenlijk een heel komisch onderwerp. :eshifty:
In al die 35 jaar dat ik op gas kook èn katten heb, is er nog nooit een kat op het fornuis gesprongen tijdens of vlak na het koken, laat staan dat ze het fornuis aangezet hebben.
Met een kat die dat kan kun je zo naar het circus :lol:
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Cerna, mijn gaskookplaat ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik vind het echt niet ondenkbaar dat als er een kat over het aanrecht loopt en met een pootje zo'n knop naar beneden duwt (gaat vrij licht) en er een beetje tegenaan duwt, het gas aan staat. Dan is het nog niet ontstoken (da's de onderste knop, die kans is inderdaad vrij klein) maar dan loopt er wel gas je huis in en dat is ontzettend gevaarlijk natuurlijk. Vandaar dat ik er naar kijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Adriana »

er zit een veer in die knoppen en dan zou je kat die knop ingedrukt moeten houden en dan ook nog moeten zorgen voor een vonk voor ontsteking?
en nee, er kan niet zomaar gas in je huis lopen want die veer zorgt ervoor dat de knop weer terugveert en de gastoevoer stopt.
ieder gascomfort moet kindveilig zijn en goedgekeurd en het lijkt me/is ondenkbaar dat een kat een gaspit opent/aansteekt, tenzij jouw gascomfort niet in orde is en dat kun je zelf checken! en dan is het voor jou ook gevaarlijk.
katten voelen op redelijke afstand warmte en hitte, dus die weten of iets warm/heet is. ik heb hier de wilde kittentijd met twee bengels zo ongeveer net achter de rug en ik heb een gasstel naast het aanrecht. als de katzels niet via het verticale vloerkleed naar de koelkast en door naar de afzuigkap gaan, dan moeten ze langs de gaspitten. er zit redelijke ruimte tussen en ik ben met koken altijd in de buurt. en er zit een hekje op de afzuigkap zodat ze er niet kunnen afglijden.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=255
ze leerden heel erg snel dat dit soms erg warm is en dan komen ze niet in de buurt.
bovendien horen ze dan: hééj nééj..! en worden (soms met natte handen) opgepakt en op de grond/koelkast gezet. aan die natte handen hebben ze een grote hekel, dus dat was snel over.
ik denk dat brandende theelichtjes en kaarsen in huis veel gevaarlijker zijn..
en als je katten heb dan zul je ze constant in de gaten moeten houden, net als kinderen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Cerna »

Je kunt ook te bezorgd zijn.
Aan alles in huis kan een kat zich wel bezeren, onderkruipen zodat ze niet meer terug kunnen, opeten, ongelukkig afvallen. Hoe wil je dat allemaal voorkomen?

Ik begrijp uit een ander topic dat de katten er nog niet zijn en ik wil je dan ook adviseren: laat het los, een kat springt niet in 7 sloten tegelijk. Dadelijk zijn de kittens er en dan moet je alleen maar genieten en niet voortdurend bang zijn dat ze wat overkomt want dat gebeurt maar zo zelden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door castratenkoor »

Jaaaaa maar Annet jij hebt brave goed opgevoede katten ;-)
Met een Rik in huis kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Hij weet het slot eraf, het pit aan en dan ook nog eens op het pit te zitten.
En ik maar naar de keuken rennen als dat ding staat te gieren.
Straks (juli) met inductie zou dat niet meer moeten kunnen.

Hij blijft gewoon zitten als dat ding gaat gieren - als ik dan in de keuken kom kijkt hij me aan van - is er iets of zo?

Alhoewel mijn half-britje Fritz er een handje van had expres mokken van het aanrecht te gooien. Ik dacht eerst dat het onhandigheid was, maar heb een keer stiekum om de hoek gegluurd toen ik geschuif hoorde, zat hij dus echt de mok met zijn voorpootjes naar de rand te duwen.
maar dat was vast niet zijn britten-kant, maar de HTK kant zullen we maar zeggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Ja ik geef toe ik kan aardig overdrijven met het druk maken om allerlei mogelijke problemen. Een beetje vanuit het idee dat ik het liefst overal op voorbereid ben, maar af en toe maak ik mezelf er ook gek mee.

Ik kijk het wel rustig aan in het begin en zal proberen niet teveel problemen te zoeken die er misschien wel nooit zullen zijn :)

Heb er ook heel veel zin in hoor! :D
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door klitteband »

hi

ik begrijp dat je alvast alle beren uit het bos wil halen.
Maar kijk id even hoe het gaat.
Daarbij ben ik er wel van overtuigd dat je kittens wel degelijk iets kan leren.
Geniet eerst even van ze en bespied ze. Dan kan je nog genoeg 'Probleempjes' proberen op te lossen. Want die komen toch wel! haha

Wel lief dat je als een soort verse mama alvast aan je kroost denkt.

Waneer is het zover?
Karinvd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 apr 2012 11:41

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door Karinvd »

Tegen 't eind van juni pas, genoeg tijd om ruimte te maken en een kattenparadijsje aan te leggen :)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Afschermen gaskookplaat?

Bericht door pinguin »

Ik herken wel beetje wat je typt. Maar ik denk door dat je genoeg tijd heb om je er in te verdiepen je misschien te veel beren ziet lopen ;-) Toen hier snabbel er bij kwam had ik maar 6 dagen om mijn huis extra na te lopen. Maar een maal thuis kwamen er toch streken te voor schijn waar ik geen rekening mee had gehouden. Maar al doende leert men. En ach kom loop je toch ineens ergens tegen aan. Dan is er altijd nog het forum die schat aan info bied. ;-)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie