Nieuwe Alfa Poes in huis. En nu ?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
markie-mark
Kitten

Nieuwe Alfa Poes in huis. En nu ?

Bericht door markie-mark »

Dag mede kattenliefhebbers,

Bij het samenwonen is niet alleen een deel van de huisraad mee gekomen, maar heb ik ook mijn kater mee genomen. Een gecastreerde cyperse kater van inmiddels 14 jaar oud.
Mijn vriendin heeft ook 2 katten. Een oude dame van bijna 20, volgende week is ze jarig :pdtura1: en ook een gecastreerde kater van zo'n 14 jaar.
Nu kunnen de 2 katers het niet met elkaar vinden, de kater van mijn vriendin is constant op zijn hoede en laat zich ook elke keer wegjagen door de nieuweling in huis.
De nieuwe kat heeft de rol van de Alfa Poes in huis overgenomen.
Is er iets wat je hier tegen kan doen? Je ziet de oude kat echt achteruit gaan.

De katten gaan naar buiten, slapen boven bij ons op de slaapkamer, eten samen uit een bak en delen de kattenbak.
Wie o wie kan ons helpen? Als dit zo door gaat ben ik bang dat de nieuwkomer er toch uit moet...... :cry:

Groeten Marc,
Odie, Mickey en Zazou.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nieuwe Alfa Poes in huis. En nu ?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met meer kattenbakken op diverse plekken in huis en ook eten en drinekn op meerdere plekken. Je zou wat valeriaan kunnen sprenkelen, daar worden ze ook vaak rustiger van.
En uiteraard alle drie heel veel liefde knuffels en aandacht geven.
Lastig katten op hoge leeftijd nog te koppelen! Succes ermee!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Is jouw kater wel andere katten gewent voor dat die ineens moet gaan samen wonen met 2 andere katten? Of is die alleen opgegroeid?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het concept van alpha dier is wel iets dat je niet op katten kan toepassen. Dus wat bedoel je daar precies mee? Wat doet je kater (het is toch jouw kater als ik het goed begrijp?) dan precies?
Let ook op subtiele signalen als staren, kont aanbieden, de weg versperren enz...

Hoe lang zijn ze nu al bij elkaar? En hoe heb je de introductie aangepakt? Wat gebeurde er toen precies?

Hoe meer je het kan beschrijven, hoe beter wij een beeld kunnen vormen van de onderlinge relaties en situatie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie