Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Cerna

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Cerna »

Robijn schreef:... en maar door blijven gaan, he ...

Quit it girls, PLEASE!! :edoh:
Next topic, please... :epray:
JUIST!!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

dan maar weer even on-topic ( :pdthb: en de rest missch per pb?? ;-) )

langzamerhand denk ik dat er veel types buitenkatten zijn.
de onvrijwillige, die naar buiten gelaten worden als de baas aan het werk gaat en voor de deur of in het raamkozijn zitten te wachten totdat ze weer naar binnen mogen.
het kattenluiktype dat zelf bepaalt wanneer de frisse neus wordt gehaald.
en er zijn denk ik ook kattenbakloze-types, die wel naar buiten moeten om hun plas/ontlasting kwijt te raken.
vraag me af of ze buiten zoveel (meer dan binnen) bewegen en als ze op pad gaan, of ze een vast doel hebben.. of altijd een rondje maken..
en het lijkt me als ik dat zie bij aangelijnde katzels, dat ze in hun eentje behoorlijk bang moeten zijn van al het gespuis en gedruis.. missch dat veel katzels daarom vooral s nachts de hort op gaan..
k weet niet of gecastreerde katers niet toch territorium-gevoelens hebben. ik zie bij Enzo op de volkstuin bepaald gedrag. in de blokhut kruist zus Mies af en toe zijn pad en buiten ook Mies en een paar zwerfkatten en nu ook weer een vos, net als vorig jaar.
van dinie hoor ik dat de castraten in de ren reageren als buitenkatten hun tuin binnen komen..
als ik probeer in te schatten hoe de jeugdige broertjes zich los buiten zouden gedragen, dan zie ik twee uitersten. Maks zal op de drempel naar buiten blijven zitten, dat zie ik op het balkon ook en Bolle gaat de wijde wereld in en die ben ik denk ik snel kwijt. Bolle klom ook gelijk op het balkon naar de dakrand in het metaalversterkte net dat diezelfde dag was opgehangen en heeft zich door een ander net heengebeten.. Enzo blijft (aangelijnd) op de volkstuin binnen de grenzen en gaat doorgaans half in de zon bovenop de koude bak liggen en Mo lag bijna altijd onder overhangend gras op een warme steen bij de vijver.
en wat ik me ook afvraag is of gecastreerde katers alleen met ongecastreerde katers vechten of dat ongecastreerd onderling ook tot een vechtpartij komt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Ik denk dat het bij mij wel tot een vechtpartij zou komen, want als ik zie hoe Louis zich gedraagt naar andere katten... Wij hebben thuis een aanloopkat echt de schattigste die er is maar een beetje autistisch denk ik. Hij loopt telkens weer op Louis af en geeft m kopjes waarop Louis eerst achteruit deinst (als een kat walgend kan kijken dan kijkt Louis dat absoluut) en als het kopjes geven doorgaat gaat Louis meppen!

Die van mij is niet zo sociaal vaardig naar andere katten toe ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

kopjes geven is geur stempelen en inlijven in territorium en ik kan me helemaal voorstellen hoe dat contact eruit ziet, hihi.. en de signalen komen kennelijk niet over, buiten zouden ze elkaar denk ik ontlopen ...
wij hebben een solodiva in de vorm van poes Mies, die niks van andere katzels moet hebben en die goed is in schroeiblikken. en iedere katzel die ooit min of meer buiten in aanraking is geweest deinst onmiddellijk achteruit als Mies weer eens in de buurt is. ook na maanden.
ze leven apart maar zien elkaar af en toe op de volkstuin. eerst zocht Enzo contact met haar door met huppeltjes naar haar toe te sprinten maar ze gaf geen sjoege en nu negeert hij haar. en ze zijn toch 5 jaar samen geweest!
ik heb ooit wel eens gehoord van kattenvergaderingen s nachts waar buurtkatten samen komen/elkaar opzoeken, heeft iemand daar weet van of komt dat alleen in boeken met kattenverhalen voor?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door KoosjeCato »

Hmm, als ik kijk naar de katten van mijn moeder, die allebei buitenkomen :
Ja, ik denk wel dat er sprake is van territorium. Er zijn namelijk een aantal katten die in de tuin mogen en een aantal die ze er absoluut niet in willen hebben.
Bram (9 jr) pakt de boel anders aan dan Gijs (1 jr). Bram maakt meestal ruzie met een rood/witte kat. Deze kat heeft bij diverse katten al voor verwondingen gezorgd en is de schrik van de buurt. Bram gaat nog wel eens de confrontatie aan, maar meestal vermijd hij hem. Ook Gijs mag de roodwitte niet. Roodwitte vind Gijs wel zeer interessant en gaat op het dakje van de schuur kijken naar Gijs, wachten tot hij de tuin in kan. Gijs maakt dattie wegkomt, behalve!!! als de hond in de tuin is. Dan doet Gijs de staart omhoog, schuurt hij langs de hond en heeft hij ineens het lef om rondjes te paraderen in en rondom de tuin. De hond is een border collie, dus die 'hoedt' alle katten.
Beide katten zijn denk ik kattenluikkatten, hoewel mijn moeder als kattenluik fungeert. Ze gaan achter eruit en komen een uurtje later voor weer binnen. En willen na een halfuur er achter weer uit. De hele familie werkt eraan mee, staat de kat voor de deur, gaat de deur open.
Van Bram (9jr) weet ik dat hij overal gaat buurten en hij gaat ook echt naar binnen. De hele buurt kent hem (en inmiddels Gijs). Toen we met de hond namelijk gingen wandelen, zagen we Bram doodleuk ergens binnen zitten. Bij een buurvrouw met een hele grote herdershond. Mijn tante woont erachter en die is regelmatig de speeltjes van haar kat kwijt (liggen bij ons in de tuin) en Bram eet alleen daar vis.

Misschien heb je hier iets aan, wat katten in hun buitentijd doen?

Qua binnen: ja wij roken niet, maar de buurman wel. En flink ook. Als ik dus een ren zou maken op het balkon, zouden ze dus wel in de rook zitten. (het staat daar binnen blauw en we ruiken het ook zo nu en dan in de slaapkamer) Dus deze kwestie ben ik nog aan het afwegen.
Veel van de dingen die er bij binnenkatten zijn genoemd, heb je wel zelf in de hand : overgewicht, verveling en kwaliteit van de lucht. Daarom ventileer ik ook, hebben de katten onnoemelijk veel speeltjes en heb ik geen voerbakjes meer, maar van zo'n cat activity board en een stimulo.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pearlsofpassion »

castratenkoor schreef:Met Rooie Rover is een ander verhaal, dat was een zwerver die bij jou zijn natje en droogje kreeg.
Maar het laat wel zien dat zelfs een ervaren buitenkat eraan gaat in het verkeer.

Ik blijf het krom vinden, wij binnen-kat-houders zeuren niet tegen mensen aan hoe zielig onze katten binnen naar buiten kijken.
De buiten-kat-laters zeuren wel tegen ons aan als de kat sneuvelt of duur wordt aan dierenarts-kosten door een aanrijding.
Scheve verhouding toch? Je kiest dan toch weloverwogen voor de gevaren?

Ik heb de hele discussie niet gevolgd of aangegeven. Maar ik vind dit wel heel mooi verwoord wat er scheef is.
Als je je katten los wil laten, ga ik daar geen punt van maken. Maar wees er je gewoon van bewust welke risico's daaraan verbonden zijn en kom dan niet zielig doen als die risico's uitkomen. Het is nog wel netjes dat we niet allemaal gaan posten in zo'n topic: we hadden het toch gezegd...
Zo vriendelijk zijn we dan nog, maar het is niet leuk steeds maar ermee geconfronteerd te worden dat er weer katten (moedswillig zelfs) doodgereden worden.
Ik ga er niemand voor aanvallen dat hij/zij zn katten loslaat, maar ik lees niet graag berichten van katten die weer gedood zijn omdat de eigenaar het nodig vind om dat risico te nemen. Das hetzelfde als dat we het lastig hebben met mensen die bewust nestjes nemen ookal kennen ze de kattenproblematiek. Omdat het zo leuk is of omdat men de natuur zijn gang wil laten gaan. Precies dezelfde situatie volgens mij.
Ik begrijp dat niet, ik doe dat zelf niet meer, maar je kan het niemand verbieden. Men moet het zelf maar inzien of men moet het zelf willen. Niet iedereen gaat op dezelfde manier met katten om en niet iedereen zit in dezelfde mate in met het kattenwelzijn. En er zit niets anders op dan dat te respecteren. Maar dat wil niet zeggen dat we ernaar moeten blijven luisteren, laat staan steunen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door seifer »

hallo allemaal,

Ten eerste zal me even voorstellen ik ben joost hattink
en kom uit purmerend, heb sinds jongsleden 2 schattige katers Rico en Sticks in onze huis van 10 weken. (oja alleen even ter info ik heb dyslectie dus sorry alvast voor eventuele spelfouten/grammatica)..

Ik heb hier veel over kattennetten of kattenren ed. gelezen. Nou heb ik niet een heel groot balkon en heb ik zoals vele al benoemen een wooncorperatie die niet erg enthousiast is als ik een kattennet of iets in die richting ga monteren op mijn balkon... Ik wil natuurlijk niet mij katers het plezier ontnemen om op ons balkon rond te lopen/snuffelen. Nou hebben wij ook het (on)geluk dat we een glazendeur hebben die functioneerd als opening naar het balkon. Dus een kattenluik naar balkon kan ook niet. Dat betekend dus dat de katers ook alleen op het balkon komen als wij er zijn. Nou zal ik het zonder een net kunnen doen maar ik heb meegemaakt en gelezen dat als je even niet kijkt, katers maar ook kittens nog wel eens dingen willen doen wat je niet wilt dat ze doen. (logische actie he)

Nou is mijn vraag: bestaat er niet een systeem dat ik kan gebruiken om de katers wel veilig buiten te laten lopen? (en nee ik wil echt geen kattenschrikdraad gebruiken, ik heb daar serieus slechte ervaringen mee). Ik dacht aan een opvouwbare kattenren of een kattennet dat ik ook weer kan opruimen (zodat de wooncorperatie ook niet kan zeuren). Wie kan mij hierin helpen... Het zal mij echt super helpen :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik ken het probleem met twee wilde hummels en een balkon op 5-hoog....

waar je aan kunt denken is een grote opvouwbare bench maar dat is erg veel gedoe.
je zou toch met een technisch iemand van de corporatie kunnen overleggen wat van hen mag en wat van hen helemaal niet mag, soms is men veel soepeler dan je denkt..
zowel in mijn fotoalbum als in dat van ilone kom je foto's tegen van een net op het balkon.
wij hebben het zwaarste, bijtsterke net van Zooplus
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door seifer »

hallo bedankt voor je post,
ja technisch dienst is hierin totaal niet toegankelijk,
ik heb hier naar gevraagd juist omdat ik de overweging kon maken voor die kattennet.
Maar hun besluit kreeg ik toen ook pas over een paar dagen en die was duidelijk geen kattennet
of iets in die trant. Omdat dit de uitstraling zou verpesten. (vond het ook erg kinderachtig...).

Maar ja ik vind ook niet dat ik de katers moet ontzien van het buiten wezen :-s ...
Maak het niet allemaal gemakkelijk op vind ik..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=315

dit was een doorzichtig net en dat zie je van de buitenkant niet, het wat zwaardere bijtsterke net zie je wèl staande van buiten. ze willen geen schade aan het balkon met het boren van gaten enzo..
je weet inmiddels waarsch hoe wild je katertjes kunnen zijn en ze denken dat ze kunnen vliegen.. hebben we ook voorbeelden van met vlinder of duif en over de reling naar beneden gekukeld en achterpoot/bekken gebroken en 6 weken benchrust en twee operaties.. hè felix?

tja, bench of in tuig aangelijnd en je zult er altijd bij moeten blijven binnen zichtafstand..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door seifer »

mmm ik ga er weer eens voor pleite of een "ontzichtbare" kattennet mag..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Adriana »

maarre 10 weken is nog veel en veel te jong om naar buiten te gaan..
maak een paar foto's van je balkon (open of dicht en vorm ballustrade)..
heb je een lekkere klimpaal waar ze in kunnen klimmen, kunnen uitrekken en hoger op een plateau lekker in de zon kunnen liggen en naar buiten kunnen kijken?
leuk dat je er twee hebt, ze hebben zo veel aan elkaar...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
seifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 01:29

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door seifer »

oo was ook niet dat ze meteen vandaag al buiten moeten hoor.. ik was meer vooruit aan het kijken :)

ja zijn echt schatjes hoor zal wel in een andere topic foto's van ze erop zetten. en ik zal ook foto's maken van het balkon :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Ilone »

Het net wat ik heb op mijn balkon, zit vast zónder te boren oid op het balkon.
Het ziet er van buiten wel een beetje uit als een voetbal-doel ;) maar goed, de katten kunnen er veilig op en de VvE doet er niet moeilijk over.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door pinguin »

Als ze zo jong zijn denk dat je ze best aan een tuig kan laten wennen. Heb ik hier ook gedaan met mijn jongste omdat ik mijn balkon ook niet katproof mag maken. Mag wel een hoop maar dat wat ik wil mag weer niet.
Als ik het balkon op ga doen ik mijn jongste kat zijn tuig om en ga ik zelf lekker uit zitten de ene keer heeft die geen zin om mee te gaan de andere keer wel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie