Wel of niet naar buiten??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Livewithlouis
Poema
Poema

Re: Wel of niet naar buiten??

Bericht door Livewithlouis »

Er is geen snelweg. En de weg is afgeschermd door een sloot een boomwal een hek een weiland en weer een hek met een klimophaag daarvoor.

Maar desondanks zal ik mijn best doen om hem daar weg te houden.
Hoe in de wereld denk jij te weten wat ik wel en niet besef?

En ik wel met alle liefde antwoord geven op je vraag. Omdat dat naar mijn mening het beste was voor mijn kat.
manon3

Bericht door manon3 »

Oh nee,er was geen snelweg. Ik heb die leescursus dus inderdaad hard nodig. ;-)

Maar een landbouwweg.Een landbouwweg waar je trauma's aan hebt overgehouden omdat je vorige kat daar is aangereden.
Ja, een landbouwweg is inderdaad niet zo gevaarlijk als een snelweg, dan loop je alleen maar het risico dat je kat onder een tractor of maaimachine terechtkomt.Dat scheelt.

Het schijnt dat de sloot ,het hek,de boomwal en weer een hek met een klimophaag ervoor je vorige kat ook niet heeft geholpen.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

@Livewithlouis:
Even terzijde wat je over mij hebt gezegd en ik over jou, en wat je over mij zegt negeer ik dus echt.
Maar jij bent alleen nog maar bezig met jezelf hier te verdedigen en proberen uit te leggen wat je eigenlijk bedoelt, kortom, je wordt niet echt begrepen hè? Discussies gaan niet zoals ze horen volgens jou en mensen reageren vreemd volgens jou enz.
Misschien ben jij niet zo handig met een forum. Sommige mensen gaan zo in een forum op, dat ze veel te veel van hun eigen persoonlijkheid prijs geven. De kunst van forummen (lekker onnozel gespeld, maar zo heet het), is op een bepaald moment zeggen: jullie hebben allemaaaaal gelijk, daaaaaaag!!!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Livewithlouis
Poema
Poema

Ik zit al voor de rijdende rechter hij gaat me vertellen hoe het moet denk ik.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Ja dat heeft iemand echt wel eens geprobeerd, die wilde een forum voor de rijdende rechter slepen WHOEAAA

Op een forum ben je virtueel, en je weet ook nooit met wie je te maken hebt, want je kent niemand en je wil zelf ook niet herkend worden. En waarom zou je je vermoeien met een discussie waar je niet uitkomt?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Livewithlouis
Poema
Poema

Ja dat vind ik de beste opmerking van de avond!

Een forum voor de rijdende rechter? Whaha!!! Lijkt me een ingewikkelde situatie. Een kattenforum? Dan was het wel echt een diehard "kattenvrouwtje" of "katzelmannetje" ;)
Rosalie123
Huiskat
Huiskat

Bericht door Rosalie123 »

Haha wat een discussies :)

Ik moet bekennen dat ik meerdere malen per dag dit forum lees, niet voor de informatie maar puur om te kijken waar er nu weer over gevochten wordt :) Het bezorgt me veel vermaak. Maar tegelijkertijd ook een beetje schrik om zelf ergens op te reageren, omdat ik merk dat veel mensen hun mening opdringen en maar blijven opdringen. Niet alleen wat betreft buiten komen, ook bij andere onderwerpen kan de toon soms naar zijn.

Om even on topic te gaan:
Mijn kat zal niet buiten komen, omdat ik in een flat woon en hij dan niet meer zelfstandig naar binnen kan. Mocht ik een huis op de begane grond hebben, zou ik mijn kat zeker naar buiten laten gaan. Ja, er zijn auto's, kattenlokkers, giftige planten en vast nog veel meer gevaren buiten, dat weet ik. Maar mij lijkt het vele praktischer en leuker voor de kat om ook buiten te zijn.

Nee, ik denk niet dat een kat het mist als hij niet buiten komt, dat het ongezonder is of wat dan ook. Het is ook voor mezelf denk ik praktischer. Verder kan ik me erg vinden in de woorden van LifewithLouis, mijn schoonouders bijvoorbeeld hebben 2 katten en die staan 's morgens vroeg (of in de nacht) te mauwen voor de deur of bij het raam dat ze eruit willen of erin. Ze genieten heel erg van binnen zijn, lekker op de bedden slapen, door het huis racen, maar gaan ook heel graag naar buiten, in bomen klimmen, door velden struinen, uit de vijver drinken, muizen en vogels killen, bij het zwembad liggen... Ja, er is weleens een kat doodgereden van hun. En toch blijven ze naar buiten gaan. Omdat die katten er enorm veel plezier van ervaren, en het daarnaast ook nog eens best lastig is om ze binnen te houden. Kijk maar naar alle aanpassingen die je zou moeten doen ervoor, nooit lekker de deuren en ramen open zetten, altijd uitkijken... Ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dat wel voor hun kat overhebben, maar ik snap ook de mensen die dat niet zo zien.

PS alles wat ik hierboven heb geschreven is niet bedoeld om mensen aan te vallen, te vertellen hoe ze het moeten aanpakken of om mezelf de hemel in te prijzen met mijn vermeende kattenkennis :D (Voor ik het weet zit ik zelf middenin een spervuur...)
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wat ik het kromme van de redenatie vind, is voor mij vooral de vraag, zou door de platgereden kat er zelf voor gekozen worden maar 2 jaar oud of 8 jaar oud te worden.
Ik denk eigenlijk van niet. Die katten hadden net zo goed graag 16-18 jaar geleefd.
Ik heb op een Belgisch forum gezeten, waar de lijfspreuk was : "beter kort geleefd en genoten, dan lang geleefd en opgesloten."
Die spreuk suggereert dat alle katten die niet "los" mogen, dus niks te genieten hebben.

En zo'n beetje wekenlijks komen de verkeersdrama's en zoekgeraakte poekies voorbij.
Je kunt hier een dagtaak hebben aan het braaf meetreuren.

Sorry misschien beetje sarcastisch en wrang, maar zo voelt het wel.

En waarschijnlijk word ik gezien als bikkelhard als ik zeg - je kiest bewust voor de gevaren, draag de resultaten daar dan ook van.

Het ergst vind ik dan nog de topics van verkeersslachtoffers en van onbeveiligde balkonsuizers waarbij de eigenaars dan ook nog zitten te zeiken over de hoge dierenartskosten......daar kan ik dus absoluut met mijn pet niet bij......neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen en trek de onderste cent boven.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ben het helemaal met je eens dinie. ik zou ook tegen die mensen willen zeggen, meld die dingen dan niet hier. als je kat weer eens is aangereden of verdwenen. zitten wij mee te leven met de bewuste risico's die zo'n baasje neemt. en meestal leef ik dan niet mee met het baasje maar met de kat. arme beest heeft geen keus. zult maar zo'n baasje treffen die het gemakkelijk vind als je vee lbuiten bent, en zie maar hoe je je red.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik lees die topic`s ook niet. Van katten die zijn aangereden en ik zie ze ook niet voor bij komen. Ik vermoed dat ze op plekken staan waar ik bijna niet kom.

Voordat ik op het forum kwam heb ik twee maanden geen katten gehad. Waarom? Omdat ik niet beter wist dan dat katten naar buiten horen te gaan tot ik hier als gast kwam snuffelen en andere verhalen tegen kwam. Inmiddels weet ik wel beter en zie ik hier thuis 2 gelukkige katten. Maar niet iedereen ziet dat of beseft dat.

Dit is echt een discussie waar je niet uit gaat komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Livewithlouis
Poema
Poema

daarom zijn we ook naar de rijdende rechter gaan kijken met zijn allen :)
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

"wel of niet elkaars mening respecteren" zou een veel betere titel zijn voor dit topic ;)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik denk dat dit een discussie is waar we nooit uit zullen komen.. de een vind dit het beste voor zijn kat de ander dat.. Wslk willen we allemaal wel het beste voor onze kat, en houden we allemaal van onze dieren. Alleen neemt de een meer risico met zijn of haar kat dan de ander door de kat wel naar buiten te laten, en denkt mis. niet heel erg na over de gevolgen, doet aan struisvogelpolitiek, denkt mijn kat overkomt dit niet, of neemt dit risico voor lief want de kat vind het zo leuk buiten.

Ik denk dat men zich toch wel heel erg bewust moet zijn van de gevolgen zoals hier al vaker beschreven, en jij maakt een keus voor jouw kat, of je die risico' s wel of niet aandurft. Helaas is het wel zo dat de kat vaak de dupe wordt, vroeg of laat...

Om die reden mogen mijn katten alleen op een veilige manier naar buiten, ik zou het mezelf niet vergeven...

Maar goed oneindige discussie dus..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

t kan geen kwaad - denk ik - om over de keuze je kat(ten) binnen/buiten te laten maar weer eens breed van gedachten te wisselen.
gisteren weer eentje gesneuveld, die maar 3 mocht worden en zo gaat het maar door.

lang gesprek met kater Bolle gehad, die wil de wijde wereld in en is op het balkon alleen tegen te houden met een metaal versterkt net tot boven aan de dakrand.
ik kan hem meenemen naar de volkstuin en dan heb ik geen rustig moment. bovendien loopt hij door zijn ondernemingslust en onbesuisdheid grote kans weer een smak te maken. hij denkt dat-ie kan vliegen en zijn staart vangt tot dusver zijn val op, maar breuk bekken en achterpoot en schade nieren zijn denkbaar. die moet ik voorlopig tegen zichzelf beschermen; tegelijkertijd moet ik er niet aan denken om hem kwijt te raken en ook zijn broer zou ontroostbaar zijn..
broer Maks taalt er niet naar, die komt in het trappenhuis al niet verder dan de deurmat, maar zit wel heel erg graag op het balkon te kijken naar alles wat onder hem beweegt. Bolle is niet op te sluiten bv in een ren zoals patiani-guusje op haar volkstuin heeft, dan wordt-ie helemaal gek.

op een flat 5-hoog is naar buiten laten onmogelijk en zou ik gelijkvloers wonen, dan zou er een lange ren in de tuin worden gebouwd à la castraatjes. maar dinie heeft ook wel eens verteld dat veruit de minderheid van haar 8 katers heel regelmatig in de ren zit, de rest heeft kennelijk geen behoefte.
Enzo gaat regelmatig mee naar de tuin maar er komt weer een vos, die luchtjes achterlaat en Enzo is op dit moment niet meer zo happig om daar buiten te zijn en wil zo snel mogelijk in de blokhut bij de kachel.
hij kan daar overal naar buiten kijken en dat doet dan ook, prima kattentelevisie. hij is 5-hoog zeer tevreden en zit thuis graag in de zon op het balkon ('schuif 'ns op Bolle..)]

we kunnen elkaar hier niet overtuigen van gelijk/ongelijk want alle situaties zijn anders en het enige dat je op het Forum kunt doen is baasjes eindeloos waarschuwen voor alle gevaren en de risico's die ze nemen.
en zo is dat aan het begin van dit topic ook gebeurd en twee woorden (kitten+onbesuisd) waren genoeg..
persoonlijk heb ik hier niet de indruk dat ze binnen ongelukkig (allesbehalve!) zijn en dat hun gezondheid eronder lijdt..
en ik ben hier als tweebenige opperkater de baas en moet verstandig zijn.
zo doe je dat met kleine kinderen ook!
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door KoosjeCato »

Onze katten zijn binnenkatten, die van mijn moeder lopen buiten los.
Mijn katten heb ik van kitten af aan en zijn nog geen dag buiten geweest. De rooie van mijn moeder was een zwerfkater en gaat meppen als hij niet naar buiten mag. Grijze Gijs kreeg ze wel als kitten, maar eentje die met 16 weken al doodleuk buiten had gelopen :( Die twee zijn binnen gewoon niet te houden. Ze lopen allebei mee als de hond uitgelaten wordt, verstoppen zich achter hegjes, komen dan tevoorschijn..
Maar mijn moeder woont in een buurt waar alle katten buiten lopen. Iedereen kent elkaars katten en het is een woonwijk, dus superdrukke wegen zijn er niet. Van een ren zouden ze niet blij worden, want ze zijn de vrijheid zo gewend. Dus vanuit dat kattenoogpunt kan ik begrijpen dat iemand zijn/haar kat naar buiten laat.
De kat voor Gijsje, Moos, kwam ook uit het asiel en was werkelijk aan elkaar geknutseld. Aanrijding en degene was doorgereden. Hij zat voor de deur wind te vangen, meer niet. :) (Overleden door tumor in zijn koppie) Hij zou prima gelukkig zijn met een ren.

Ik kies er voor om mijn katten binnen te houden, omdat we op de 2e verdieping wonen, deze katten zo gekatnapt worden, er regelmatig katten verdwijnen en we aan een aantal drukke snelwegen wonen. Zelfs het balkon hebben we nog niet afgezet, want een netje voldoet niet met katten van 6 kg. Daar moet echt nog een constructie voor komen. En onze buurman rookt flink, ik weet niet of ik het wel zo prettig vind onze katten in die rook te zetten. Als we ooit een huisje met tuin krijgen, zet ik de tuin af. Maar vrij los lopen ga ik niet doen.

Niet iedere kat pikt dat hij/zij binnen gehouden wordt. Ik ben van te voren om die reden op zoek gegaan naar kittens die nog geen stap buiten hadden gezet. Maar het moesten wel weer opvangers zijn. :)
Ik snap alle voors en tegens, maar het moet ook wel een beetje per geval bekeken worden.
Plaats reactie