Prednisolon voor jeuk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema

Prednisolon voor jeuk

Bericht door Sydney »

Goedemorgen,

Even een vraagje; onze poes Jacky is 3 jaar oud, we hebben haar sinds oktober 2011 uit het asiel. Ze begon een tijdje geleden haar buikje en achterpootje aan de binnenkant kaal te likken en bijten (nog geen wondjes gelukkig).
We zijn naar de da geweest, ze heeft toen een prik gekregen tegen de jeuk om te kijken of dat hielp. Dat hielp en dus was het echt jeuk en geen stress of iets dergelijks.
Maar goed, waar komt dan de jeuk vandaan? Het werd na het uitwerken van de prik weer erger en we zijn vrijdag terug gegaan naar de da. We zijn begonnen aan een eliminatie-dieet (Hills low allergeen), maar ze heeft ook weer een prik tegen de jeuk gekregen.
We wisten van te voren niet wat dit voor een prikken waren, maar nu begrijp ik dat het waarschijnlijk prednisolon is en dat heeft nogal veel nare bijwerkingen lees is.
Eerlijk gezegd ben ik nogal geschokken van het weekend toen ik dat las...
Nu is het ook zo dat Jacky sinds die prik erg sloom en slaperig is.....heel rustig en timide. En zo is ze nooit, het is een vrolijke spring-in-'t-veld. Ik heb de dierenarts gebeld vanochtend, maar die zei dat ze misschien rustiger is omdat ze niet meer continu jeuk heeft, dat ze een beetje tot rust komt. Kan ook, maar toch ben ik bezorgd. Na de vorige prik is ze ook een paar weken erg rustig geweest, maar toen hebben we niet echt een verband gelegd tussen het een en ander.

Zijn er meer mensen die hebben gemerkt dat er gedragsveranderingen optreden door prednisolon?? En moet ik me uberhaupt al veel zorgen maken over de ernstige fysieke bijwerkingen die kunnen optreden? En zijn er mensen die ervaring hebben met homeopathie bij allergie? Want hierna wil ik echt proberen te voorkomen dat ze weer zo'n prik krijgt, mocht het geen voedselallergie zijn....

Alvast veel dank voor de reactie!
paasnini

Re: Prednisolon voor jeuk

Bericht door paasnini »

Heh wat vervelend voor Jacky en voor jou.
Er zijn inderdaad behoorlijke bijwerkingen van Prednison. Vooral (tijdelijke) suikerziekte is zo'n nare, hou haar even goed in de gaten dit kan zelfs pas na 3 weken na de injectie pas eruit kome dus wees alert op meer drinken en plassen.
Het is jammer dat ze nu weer een injectie heeft gehad want dan kun je het effect van de andere voeding niet zien. Zowiezo kan het 3-6 weken duren voordat effect van andere voeding duidelijk is.
Welke voeding gaf je toen ze zo'n jeuk kreeg?
Adriana

Bericht door Adriana »

twee injecties prednisolon tegen jeuk hebben hier voor erg grote problemen gezorgd.

zwaar suikerziek, diabetische neuropathie en nierschade.
nog afgezien van de tijd die je bezig bent met oortje prik/twee maal daags insuline spuiten, gecombineerd diabetes/nierdieet en het heeft jarenlang erg veel geld gekost..
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Puk heeft al een paar maanden prednoraltabletjes. Eerst 1 per dag, toen 10 dagen 3/4 per dag, daarna 10 dagen een half en sinds 10 dagen om de dag een halve. Eind van de maand gaat dit een kwart worden en hopelijk uiteindelijk stoppen.
Die sloomheid komt me bekend voor. Het leek ook alsof ze depressief was. Puk knorde niet meer en speelde niet meer. Daarnaast ook agressie, naar mijn man en zoon.
Vanaf dat ze op een halve tablet stond ging het al veel beter, weer knorren en vrolijker. Nu ze nog maar om de dag krijgt is ze eigenlijk weer hoe ze was.
Ik zou geen injecties meer laten geven, de werking daarvan is volgens mij veel heftiger. En met jeuk wordt er meestal ook tabletjes voorgeschreven en daarnaast uitzoeken of het aan het voer ligt.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Beste Puma, voorheen gaven we ze Royal Canin, varierend is soort (we mengde een beetje, voor de afwisseling), maar wel altijd RC. En dat vulde we aan met blikjes, dan probeerde we wel de wat meer kwaliteit-blikjes te geven van de dierenwinkel. En af en toe kattenmelk.
Ik ben heel benieuwd of dit voedsel verandering gaat brengen...we hopen het! Want als het geen voedsel-allergie is, zei de da dat het heel lastig is om uit te zoeken wat dan wel. En dat je dan toch gauw aan medicijnen moet denken om de symptomen te bestrijden...

O jee, Adriana, dat klinkt wel erg. Ga me nu toch echt zorgen maken, want ze is afgevallen afgelopen periode (maar ze komt ook veel meer buiten ivm kattenluik, dus meer beweging). Ik merk geen overmatig eten en drinken en ze plast buiten in de tuin, dus dat kunnen we slecht monitoren. Onze andere kat doet alles op de bak, dus dat kan je beter in de gaten houden.
Het is sowieso verwarrend, want de da zei dat een bijwerking meer eten en drinken/plassen is, dus dan is het lastig te bepalen of het een symptoom van suikerziekte is of een tijdelijke bijwerking van de prednisolon....

Ik vrees dat we niet meer kunnen doen dan afwachten en haar goed in de gaten houden...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

onze nelie kreeg ook prednison omdat haar buikje en nekje kaal was. toen ik haar uit het asiel haalde kreeg ik te horen dat het van de castratie en vlooienbandje kwam. de prednison was tegen de allergie want volgens de DA was het niet te doen om uit te vogelen waar allergie vandaan kwam.
Nu ik meerdere katten heb gehad, kan ik duidelijk zeggen dat mijn nellie nooit klein is geweest in gedrag. nooit rennen,vliegen spelen enz. ws dus ook van de prednison. en ze is er flink dik van geworden. ze was iel toen ik haar kreeg maar woog toen ruim 7 kilo (en ze kreeg afgemeten voer en is ook op dieet geweest). je snapt dat ik nu niet meer bij deze DA ben (andere reden, maar het was toen al een flapdrol)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Beste Inge, ik wil ook inderdaad niet meer dat ze hierna nog een prik krijgt, ik ben nu echt bezorgd eerlijk gezegd, vooral omdat ze afvalt...jakkie.
En depressief, zo ziet het er inderdaad een beetje uit... Ik ga echt hopen dat die rotzooi gauw uit haar lijfje is, zonder blijvende schade...
Bedankt voor je reactie!
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Probeer toch veel met haar te spelen, al wil ze nog zo weinig. Puk had alleen nog maar interesse voor een lintje wat ik langs haar pootjes bewoog, dat wilde ze dan nog wel pakken. Door het spelen voelen ze zich toch lekkerder. Ook had ik een feromenenverdamper waardoor ze zich prettiger voelde. En ik deed valeriaan op haar knuffeltje, dan wilde ze daar ook nog wel wat mee stoeien.
Ik heb het idee dat die prednison enorm afvlakt, het werkt als een zwaar kalmeringsmiddel.
Meer eten deed Puk er niet van trouwens.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Sydney
Poema
Poema

Bericht door Sydney »

Ik wil trouwens nog even zeggen dat ik dit forum TOP vind!! Zo veel informatie en zoveel lieve mensen die meedenken. Ik heb me ook nooit netjes voorgesteld hihi: we hebben 2 poezen; Sydney en Jacky. Sydney hebben we samen met haar zus overgenomen een aantal jaar geleden van iemand die emigreerde. Tot ons grote verdriet is de zus van Sydney in 2011 overleden aan nierfalen, ze was pas 9. We hebben in oktober 2011 Jacky erbij gekregen, ze kwam uit het asiel. En dat was een schot in de roos; ze is super lief en kan goed overweg met Sydney (wat nogal een angstige poes is, bang van alles en iedereen, maar gelukkig naar ons toe wel lief!).
Onlangs hebben we geprobeerd een derde kat erbij te nemen, maar toe sloegen bij Sydney alle stoppen door :) Dus nu zijn ze samen, maar stiekem hoop ik dat we er ooit weer meer kunnen hebben...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een eliminatie dieet en dan een tweede spuit geven. Dan zie je toch het effect van het voer niet?
de logica van deze dierenarts snap ik niet zo.

Ik heb een gecastreerde kater gehad die kaal werd door hormonale schommelingen.
Voor die tijd nooit geweten dat dat kon. Door hem 2 x per week hormonen in lage dosis te geven was de kaalheid en de jeuk over.
Hij werd er wel erg dik van overigens en hij overleed toen hij 9 jaar was, zo van het ene moment op het andere.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie