Plassen in huiskamer en luid miauwen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door Katelijne »

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, want het gaat ook over miauwen. Heb toch maar besloten het hier te doen.

Even kort: onze Azraël is dus bijna 18 jaar, heeft hypertheroïdie, waarvoor hij tot nog toe succesvol behandeld wordt met Felimazole en zijn nierwaarden zijn ietsjes verhoogd, waarvoor hij nu op een dieet van Royal Canin KD en tonijn staat. Lichamelijk lijkt alles vrij goed te gaan en onder controle te zijn. O ja, hij lijkt me ook behoorlijk doof.

MAAR: sinds de vorige zomervakantie is hij begonnen met in huis te plassen. Na lang zoeken naar een oorzaak, dachten we dat het was omdat hij niet meer naar buiten kon (hij moet springen om in de kattenren te geraken). We hebben dan een trip-trap geplaatst en hij ging weer buiten. Het plassen hield even op, maar is nu herbegonnen. Eergisteren zelfs op de schakelaar van onze staande lamp, die daardoor niet meer uit te schakelen was. :edoh:
Hij miauwt ook veel en luid, en dan vooral 's nachts. Dat gemiauw komt precies vanuit zijn onderbuik, de eerste keren was ik bang dat er iets mis was, zo luid en laag was het. Hij lijkt dan ook niet te weten waar hij precies naartoe wil. Wanneer ik hem knuffel, wordt hij rustig.

Ik heb al vanalles geprobeerd om vooral het plasprobleem op te lossen. Zilverpapier, de plaatsen waar er geplast was schrobben met biotex en nog veel meer, een spray spuiten om ze af te schrikken, ... nu heb ik er een feliway-verstuiver geplaatst... en nog geen succes. :???:

Heeft iemand hier nog enig idee, nog enkele tips? Ik vrees dat hij dement wordt en dat dit gewoon bij zijn ouderdom hoort, maar ik heb de laatste tijd gebroken nachten door het miauwen en moet elke dag aan de slag met emmer en dweil - op zich is dit laatste niet zo erg, maar de urine dringt in onze parket en laat zwarte vlekken achter. Bovendien ruikt het niet zo fris, he.

Ik word een beetje wanhopig! :epray:

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door achtpuntzes »

hoi, en welkom...

ergens halverwege je verhaal dacht ik al aan dementie, na verder lezen zag ik dat je daar zelf ook al aan dacht.

heb je trouwens wel een kattenbak? en wordt die soms wel of helemaal niet gebruikt?

er is hier overigens al heel veel geschreven over plassen in huis. even de zoekfunctie gebruiken rechts boven, en er zullen wel wat topics uitrollen. misschien heb je daar iets aan....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Ja, wij hebben een kattenbak en die is ook makkelijk te bereiken. Ik heb er hem onlangs zien ingaan, dus hij gebruikt hem wel nog. We hebben nog een andere kat, en die gebruikt hem ook. Da's al jaren zo.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door catsini »

een paar druppeltjes rescue night, op de buitenkant van zijn oortjes wrijven, daar word hij rustiger van.
ook zou ik er een kattenbak bijzetten, eentje is erg weinig voor 2 katten.
we hebben een kat, ze heeft 3 kattenbakken beneden staan, 1 staat boven,
als ze op 1 kattenbak gaat plassen, en ze moet nog 1 keer, gaat ze op een andere, nooit 2 keer op dezelfde,
je kan het eens proberen, wie weet.

groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door Katelijne »

Bedankt voor de tip, catsini. Er staat hier maar één kattenbak omdat ze ook in de ren kunnen, en daar hebben ze een plek vol met houtschilfers om in te gaan.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met een da die aan natuurgeneeskunde doet: homeopathie, fythotherapie, gemmotherapie, nutritherapie en licht- en kleurentherapie. Hij komt vrijdagnamiddag langs om Azraël eens te bekijken en advies te geven. Ik heb hem gebeld omdat ik vrees dat mijn eigen da onmiddellijk met middeltjes zoals clomicalm zal willen starten, en ik wil het eerst eens op een andere manier proberen.

Ik heb hem trouwens vandaag ook al op de bak gezien en hij is net buiten geweest.

Het is vreemd: fysiek lijkt hij helemaal in orde. Hij stormde net nog de trap op achter onze andere kat, springt nog van de ene zetel naar de andere, ...
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door catsini »

Winny heeft ook zo gemiauwd, de schildklier is prima. dat kon het niet zijn.
ze is ook niet dement, het is een dominantje :grin:
s'nachts slaapt ze altijd bij ons.
toen zijn we zijn begonnen met rescue
doen we de deur dicht, nachtlampje aan, af en toe een paar druppeltjes in de haartjes.
Niets meer gehoord,
wat dat is geweest, misschien omdat Miets vorig jaar gestorven is, of ze hem zocht.
ze waren allebei altijd bij elkaar, het was diike mik met hun tweetjes,
maar nu is ze rustig,

groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door lidewij020 »

18 jaar is een respectabele leeftijd. Plassen bij katten op ongewenste plaatsen heeft vaak een medische oorzaak. Gezien de ouderdomskwaaltjes die Azrael al heeft kan het dat hij wat minder lekker in zijn vel zit. Misschien is hij misselijk of heeft hij ergens pijn. Je zou de dierenarts kunnen vragen of je een tijdje pijnstillers kunt geven om te kijken of zijn plasgedrag dan verbetert. Dementie zoals hierboven aangekaart wordt kan ook de oorzaak zijn. Misschien helpt het om op veel verschillende plekken kattenbakjes neer te zetten, zodat hij er altijd een kan vinden. Sterkte ermee!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook meer bakken neerzetten, omdat hij oud is en misschien wel eens in de war. Sommige katten gaan bij elke soort ongerief wild plassen. B.v. bij pijn aan het gebit.

Met pijnstillers zou ik heel erg uitkijken. Er zijn soorten die fataal kunnen zijn voor de nieren, zeker bij zo'n oude kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Plassen in huiskamer en luid miauwen

Bericht door Katelijne »

De 'natuurda' is langsgeweest en heeft een en ander toegelicht.

Blijkbaar was mijn vermoeden juist, en is Azraël doof geworden door de verdoving die hij in december heeft gekregen om bloed te prikken. Ik had het gevoel dat hij daarvoor nog hoorde. Hij is ook vanaf toen beginnen te miauwen, en volgens die man kunnen dat dus best nog uitwerkingen van die verdoving zijn. Niet meer doen, dus!

Voor de rest vond hij Azraël nog een redelijk kwieke kat voor z'n leeftijd. Spiermassa is wel aan het verdwijnen en hart decompenseert (kan trouwens ook gevolg van die verdoving zijn), maar hij is nog alert, de ogen staan nog helder en blinken nog, hij is beweeglijk, ... Dementie is het niet, of toch maar net het beginstadium, want daar is hij nog veel te alert voor. Hij vond het ook een half mirakel dat Azraël nog harde brokken eet! Tanden nog in goeie staat, dus.

Het plassen in huis en het miauwen vallen ook onder de noemer 'ouderdomskwaaltjes'. Waarschijnlijk heeft hij wat stijfheid in de spieren en houdt hij daardoor z'n urine en ontlasting zo lang mogelijk op (om niet naar de bak te moeten lopen) en wanneer hij 's nachts wil gaan, raakt hij gedesoriënteerd en doet hij het op de eerste de beste plaats.

Volgens de natuurda is Azraël nog niet aan het einde van z'n Latijn, maar is dit wel het ogenblik om iets te doen, om hem wat te ondersteunen, en dan vooral het hart, voor de doorbloeding van alle spieren, en de spieren op zich. Dus vanaf nu krijgt hij elke dag meidoorn, ginkgo en een tonisch complex (dit laatste zou hem overdag actiever en 's nachts rustiger moeten maken). 't is gemmotherapie, dus alle actieve bestanddelen komen uit planten in de embryonale fase.

Ik hoop dat het werkt. Ik zou hem graag nog lang houden! :epray:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie