Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft?

Bericht door chibikumiko »

Hoi allemaal,

Afgelopen donderdag ben ik met mijn kater Chibi met spoed naar de dierenarts gegaan. Hij liet al dagen symptomen van een baasontsteking zien en op een gegeven moment voelde hij koud aan en begon te trillen met zijn hoofd. De dierenarts constateerde dat zijn blaas verstopt zat, zijn ureum-waarde was maar liefst 6x hoger dan normaal en zijn creatinine-waarde was bijna 10x dan normaal. Als we een dag later waren gegaan was hij waarschijnlijk al niet meer te redden! Hij kreeg dan ook een katheter en moest 2 nachtjes daar blijven.

Vanochtend kon ik hem komen ophalen. Alle nierwaarden waren weer normaal :D! Ik heb van de dierenarts speciaal natvoer gekregen en hij zei dat ik zijn plas moest controleren. Hij zei dat ik niet moest schrikken als hij nog steeds met moeite perste tijdens het plassen en dat er dan maar een paar druppeltjes komen, maar 's avonds zal hij wel al wat moeten hebben geplast.

Eenmaal thuis aangekomen ging Chibi vrijwel meteen op de bak en hij plaste inderdaad kleine druppeltjes. Ik heb hem een tijdje daarna de helft van een blikje natvoer met een beetje water erbij gegeven. Hij heeft tot nu toe alleen een paar druppeltjes geplast en nu zie ik dat hij ook een opgezette buik heeft? Mijn vraag is: kan het zijn dat dit zijn blaas is? Hoe moet ik weten of zijn blaas opgezet is?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door castratenkoor »

Bij twijfel zou ik toch echt een dierenarts raadplegen. Ik weet dat dat lastig is omdat het weekend is, maar als het fout gaat kun je je kat verliezen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Bedankt voor je bericht castratenkoor.

Ik heb de dierenarts een mailtje gestuurd, nu even afwachten.
Als Chibi niet plast vanavond ga ik sowieso nog bellen.
paasnini

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door paasnini »

Hoe is het nu met Chibi? Niet plassen is echt levensgevaarlijk.
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Lief dat je het vraagt :eangel: .

Ik heb Chibi zondagochtend naar de dierenarts gebracht omdat hij niet kon plassen. Deze keer kon hij niet plassen omdat zijn blaas te gespannen was, hij had ook nog steeds blaasgruis. Hij heeft toen weer een katheter gehad en zijn blaas is leeggehaald. Ik kon hem daarna gewoon weer mee naar huis nemen. We moesten daarna laten weten of hij nog geplast had die avond.

Chibi had die avond niet meer geplast, alleen een paar druppeltjes een paar uur geleden. We zijn net dus weer naar de dierenarts geweest en nu heeft hij een verblijfkatheter gekregen, zodat zijn blaas helemaal schoon gespoeld kan worden en een spuitje om hem te kalmeren (weet niet meer hoe dat heet). De dierenarts kwam met een paar opties, hij zei dat we hem dus nu konden laten katheteriseren en dan kijken of het helpt, maar we konden ook erover nadenken om hem een plaskater operatie te laten ondergaan, want het was niet zeker dat nadat hij weer een katheter kreeg het probleem opgelost was.

Ik ben aan het twijfelen om dit te laten doen, want nu kan hij door een gespannen blaas niet plassen (hij is dus niet verstopt meer, maar dat kan wel weer een gevolg zijn van gespannenheid), maar hij wordt nu wel helemaal schoongespoeld en hij heeft een kalmeringsspuitje gehad, dus misschien is ie daarna niet meer zo gespannen?
Aan de andere kant wil ik het hem ook besparen om telkens weer een kans op te lopen om verstopt te raken..

Weet ook niet wat de risico's zijn ervan, weet iemand die en zijn er mensen die ervaringen hebben met zo'n operatie?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door mittenslief »

ik heb geen ervaring met zo'n operatatie maar helaas wel met een verstopte kater die binnen 12 uur zijn nieren het begaven, helaas is hij er niet meer maar als ik de keus had zal ik zeker voor die operatie kiezen, schijnt best even zwaar te zijn maar als het goed is ben je daarna van alle ellende af. veel sucses en sterkte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

@mittenslief: Bedankt voor je ervaringsverhaal!

Chibi mag vandaag weer naar huis :D!

Sinds maandag zat hij dus bij de dierenarts. Gisteren kregen we de mededeling dat hij 's nachts zijn katheter eruit getrokken had. Hij had toen wel kleine plasjes gedaan, maar niet genoeg. Hij moest nog een nachtje blijven om te kijken of hij nu uit zichzelf kon plassen, zo niet dan werd een operatie toch aangeraden.

Vanochtend belde de da dat Chibi toch het beste geopereerd kon worden. Zijn blaas begon weer vol te raken. We hebben dus voor de operatie gekozen. Deze is vanochtend geweest en we mogen Chibi vanavond ophalen.

Ik hoop dat dit de beste keuze is geweest, zou het niet over mijn hart krijgen om hem telkens weer naar de da te moeten brengen om hem te katheteriseren en om dan weer een kans te hebben dat hij verstopt raakt met alle gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door lidewij020 »

Wat goed dat je voor de operatie hebt gekozen! Dat catheteriseren steeds lijkt me geen pretje. Fijn dat hij zo snel lekker naar huis mag. Ik wens jullie veel sterkte. Hopelijk herstelt hij snel en kan hij weer dikke stralen plassen!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door mittenslief »

goed dat je die operatie hebt laten doen, en sterkte de komende tijd met het herstel van je het;-)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat je zo goed voor hem zorgt, zo hoort dat! ;-)
Wat bedoel je precies met die operatie, een penisamputatie?
En hou je hem nu op dieetvoer?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Bedankt allemaal, lief van jullie :eangel: !

En helemaal vergeten erbij te zetten, ik bedoelde inderdaad een penisamputatie.
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Ooh, en ik heb ook helemaal over je andere vraag heen gelezen!

Hij krijgt inderdaad voorlopig speciaal voer van Hills. Dit heeft hij de afgelopen tijd gehad i.v.m. de blaasgruis. De da adviseerde om dit nog een tijdje te geven omdat hij nu gewend is aan dit voer, maar in principe mag hij daarna gewoon weer normale brokjes.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door Catfish »

Mijn helaas inmiddels overleden Snoetje, mijn avatar, had blaasgruis. Hij is meerdere keren gespoeld, en kwam toen door de weekenddienst terecht bij een DA waar ik een hekel aan had en heb. Die wil de ook zijn penis amputeren. Ik ben rond gaan bellen, en volgens de meeste DA's was dat niet nodig. Ik heb hem toen met infuus en al daar wegghaald, en hem naar mijn vaste DA gebracht. Bij hem hielp het een paar keer spoelen, een paar dagen een drain en daarna dieetvoer van Royal Canin waar hij de rest van zijn leven op gestaan heeft. Vandaar mijn vraag of Chibi op dieetvoer gaat, os is dat na een amputatie niet nodig? Ah, lees net je reactie hierboven! ;-) Ik ben er een voorstander van om een gruiskat op dieet te laten. Maar dat komt omdat gruis al eerder bij Snoetje vast was gesteld, maar dat was mijn toenmalige vriend (waar Snoetje van was voor ik hem jatte toen we uit elkaar gingen) even "vergeten" was dat die diagnose al gesteld was en hij nu gewone brokjes kreeg waardoor hij dus weer blaasgruis kreeg.

Mijn verhaal dient alleen even ter illusstratie dat het niet altijd nodig is voor evt. lezers in de toekomst.

Jammer dat bij Chibi zijn penis wel geamputeerd moest worden, maar hey, als het maar werkt! Goed dat je het gedaan hebt. Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
chibikumiko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:21

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door chibikumiko »

Wat sneu dat Snoetje er niet meer is, kwam dit door de blaasgruis of was hij al op leeftijd?
Goed dat je in ieder geval rond had gebeld naar meerdere da's! Anders was er een operatie gekomen die misschien helemaal niet nodig was.

Volgens mijn dierenarts was het inderdaad niet nodig om hem na de amputatie op dieetvoer te laten, maar ik was zelf aan het overwegen om hem iets langer erop te laten als dit geen kwaad kan. Hij eet het goed en in kosten verschilt het volgens mij niet zoveel als van het andere voer wat hij hiervoor kreeg. Hij kreeg hiervoor Purina One kip of kalkoen want andere voeding kon hij niet verdragen, hij ging dan altijd overgeven..
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Hoe kan ik weten of kater weer een verstopte blaas heeft

Bericht door Catfish »

Ik moest Snoetje wel aan het dieetvoer houden, anders kwam het terug. Dat had die l*l van een ex vriend wel bewezen. Hij is 14 geworden, mooie leeftijd (ik heb hem op zijn 5e gejat). Overleed aan accute nierinsufficiëntie, dus stond los van zijn blaas. Heb bij hem nog een andere kater met blaasgruis gehad (naar asiel; "hallo, hebben jullie een lieve kat met blaasgruis? ja? mooi, neem ik! ;-)), Meneer Jansen. Die heb ik ook tot zijn dood op hetzelfde dieetvoer gehad. Er zijn hier mensen, vooral 1 (begint met A, eindigt op driana ;-)) die veel van voeding weten. Maar ik persoonlijk raad je dieetvoer aan. Als je al die pijn kan voorkomen, fijn toch? Op naar de meningen van de anderen!
Ik wens jou en Chibi veel sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie