Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door KoosjeCato »

@Pearlsofpassion : ik deel je observatie dat ze er dikker van lijken te worden en hardere ontlasting van krijgen. Kato is toch wel meer een bolletje.
Ze eten meer van porta en smilla, maar zitten daarna ook wel voller. Blikje ging er laatst niet in. Terwijl Blikje, daar doen ze een moord voor.
Voorlopig denk ik dat ik bij Smilla/Porta blijf. :) Acana klinkt heel erg mooi op papier, maar ik merk toch dat het bij mijn katten niet het effect heeft wat ik ervan verwacht. Koos eet het met lange tanden, Kato eet er teveel van en ik vind schilfertjes in haar vacht. De Mr. Hankies zien er nu meer uit als een sigaartje, dus daar ben ik blij mee.
Verder krijgen ze er Cosma natvoer naast iedere dag, die ik aanleng met water, dus volgens mij krijgen ze dan ook genoeg vocht binnen. (En ze lebberen aan de kraan, de douche etc)

Mijn voorkeur gaat trouwens gevoelsmatig uit naar Porta, maar de Smilla lijken ze lekkerder te vinden en zo te zien ontlopen die twee elkaar nu toch niet veel qua samenstellingen en waarden??
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Voor de liefhebber, een - vind ik - wel interessante link over rauw vlaas voeren.

http://healthypets.mercola.com/sites/he ... -cats.aspx
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
baruch
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2012 10:27
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door baruch »

onze katten krijgen royal canin indoor 27 waar ze zeer tevreden van zijn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

in een ander - nieuw - topic lees ik van jouw hand het volgende:
"wij geven sinds kort porta 21 en moet zeggen dat onze katten er zeer tevreden over zijn
gisteren hebben we hen tonijn-garnaal gegeven en smullen dat ze deden wie geeft er ook porta 21?"
via de zoekfunctie rechtsboven krijg je snel ervaringen van andere forumleden met bepaalde merken/soorten en we hebben heel erg veel voedingstopics (via forumoverzicht) waar je je uitgebreid kunt inlezen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
baruch
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2012 10:27
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door baruch »

hey Adriana , hier krijgen ze dus droogvoer van royal canin en natvoer van porta 21,
heb ik hier iets verkeerd geschreven??
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Mixende_Match »

Hoi,

Ik heb nu Smilla 3 x 4kg gebruikt. Ze smullen er wel erg van, alleen de ontlasting is wel erg gaan stinken.

Nu hebben ik een zak purina one geprobeerd, dat vinden ze erg lekker! Alleen het gaat erg hard met eten, dus 3x pd bakje vullen. Dan heb ik liever iets goedkoper voer, wat ze lekker vinden en waar de ontlasting minder van gaat stinken.

Ik lees over Porta 21 veel positieve dingen. Denk dat ik die maar eens gaat proberen :) Nog andere tips voor voer waar de ontlasting minder van gaat stinken?
Love. Lily. Lola.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

kijk even bij de analyses van de versch droogvoeren naar eiwitgehaltes.
mijn ervaring is hier dat ik stinkende ontlasting krijg van eiwitgehaltes > 30 %.
dat verteert onvoldoende en gaat rotten in de darmen en dat veroorzaakt stinkende ontlasting.
ik voer één van de almo holistics, een paar sanabelles en hills nature's best. en happy cat nierdieet, brede samenstelling, matig eiwitgehalte.
en ja, dat zijn niet de goedkoopste voeders maar een dierenartsrekening voor diarree behandeling en/of erger is ook niet goedkoop en ze eten van dit soort premiumvoer veel minder. wel zorgen dat ze goed blijven drinken hè..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, dat is echt uitproberen denk ik.

Hier stinken ze net minder op voer met hoog vleesaandeel. Katten zijn namelijk gebouwd om hun energie uit eiwitten en vet te halen en verteren dat het gemakkelijkst.
Porta had ik vroeger erg goede ervaringen mee, net als met Acana. Maar dat is niet voor iedereen zo natuurlijk.
En nu op vers voer (dus bijna enkel dierlijk materiaal en geen koolhydraten) stinkt het zelfs helemaal niet meer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Livewithlouis »

Ja Valerie da's ook mijn ervaring. Pure vers vlees voeding heeft ook nog eens de helft van Louis zijn haren laten teruggroeien. Iets wat volgens mijn da die die-hard pro vers is niet zou gaan lukken!

Hulde voor Carnibest!
Cerna

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Cerna »

Carnibest heb ik geprobeerd, maar ze lustten het niet.

Ik vraag me ook af of het evt. stinken wel te maken heeft met het voer wat ze eten of eerder met de interne verwerkingsfabriek.
Bij ons stinkt alleen Cerná en zij eet KD-brokjes (weinig eiwitten), Gourmet en Applaws kip in allerlei variaties of vis in allerlei variaties en runderhart.
Wanneer jullie theorieën dus kloppen zou Cerná alleen moeten gaan stinken van de Gourmet want de rest is òf vers òf laag in eiwitten. Maar Cerná eet niet iedere dag Gourmet, maar stinkt wel iedere dag en Cochi en Amber eten ook Gourmet en zij stinken niet!
Rarara, hoe zit dat?
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Livewithlouis »

Nouja ik denk dat het logisch is dat ze niet gaan stinken van eiwitten aangezien dat het hoofdbestanddeel hoort te vormen van de voeding van een kat.

Denk wel dat je gelijk hebt dat het te maken heeft met de interne verwerkingsfabriek.
Een maag-darm-stelsel wat niet is ingesteld om veel eiwit te verwerken heeft daar moeite mee (maar dat zou wel vanzelf moeten bijdraaien)
Net als mensen die niet gewend zijn scherp te eten. Maar het maag-darm-stelsel hoort zich aan te passen.

Daarnaast heb ik dus (ik weet heel slecht voor zo'n vers vlees goeroe) voor noodgevallen wat gourmetblikjes in huis. Ik reis veel en woon ver van een carnibest verkooppunt vandaan. Dus in het uiterste geval als de carnibest op is en de supermarkten dicht zijn (voor verse vis) geef ik Louis een half gourmet blikje..nou dat merk je hoor!

Louis luste de carnibest trouwens in het begin echt niet. Als ie nu een dag iets anders krijgt dan word ik gestraft als een malle.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook niet dat kattenontlasting gaat stinken van eiwitten, integendeel. Ik denk net het omgekeerde.

Ik denk dat koolhydraten zorgen voor slappe en stinkende ontlasting. Als is het natuurlijk ook weer van de kat afhankelijk en heeft wat ze gewend zijn een hele erge invloed. Dat is bij mensen ook zo, als je van voedingspatroon wisselt ga je een tijd heel erg stinken. Ookal wissel je eigenlijk naar een beter patroon.
Dat is bij katten net zo, als het anders is dan ze gewend zijn, geeft dat problemen.
En verder denk ik dus dat het eerder aan de koolhydraten dan aan de eiwitten zal liggen. Teveel vet kan trouwens ook wat slappe ontlasting en misschien wet meer geur geven, dat weet ik niet precies.

Ik weet niet welke versies van Gourmet je geeft, maar er zit nogal verschil op qua samenstelling.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Livewithlouis »

gourmet mousse en dan de rund versie. Van de carnibest vind hij vooral eend geweldig. Daarna Lam en natuur vind ie niet veel aan.
Cerna

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Cerna »

Ik geef ook mousse (8 verschillende smaakjes) en bij Cerná stinkt de ontlasting hier dus van, maar bij Cochi en Amber niet, dus ik twijfel of het wel aan de mousse ligt. Verder eet ze gewoon veel vaker vers dan Amber en Cochi. Ze heeft haar hele leven gestonken (maar dat geeft niet!), wat ze ook at en haar ontlasting is altijd mooi stevig.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Livewithlouis »

kijk feit blijft, als het werkt dan werkt het. Dus als Cochi zich verder gezond gedraagt en gelukkig is dan is het prima zo.

Alleen volgens de theorieën moet je vers niet mixen met andere voeding. En ik ben nogal fan en een volger van het orthomoleculaire gedachtengoed dus vandaar dat ik gourmet/whiskas en eigenlijk alles wat bewerkt is zo veel mogelijk vermijd. (zowel voor mijzelf als voor mijn kat)

Bij mijn eigen kat hou ik me ook niet aan die regels. Ik voer RC naast de carnibest. Omdat hij zonder carnibest dermate weinig ontlastig had dat hij niet prettig naar de bak kon. Hij stinkt er niet van. En ik moet dus n beetje oppassen met de bacteriën van vers ivm de zuurgraad van zijn maag.

Ik denk dus dat zolang je zelf goed oplet en blijft nadenken dat het altijd wel goed komt/zit.
Een beetje het beste van twee werelden, bovendien vindt hij rc heeeerlijk (en ik weet dat dat komt door de smaakversterkers etc.) je moet ook genieten in het leven!
Plaats reactie