Poes plast en poept buiten kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Rakkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 18:33

Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Rakkie »

Ik heb een perzische poes, gesteriliseerd, van meer dan 1 jaar die vanaf het begin dat ze twee maanden oud was buiten de kattenbak poept en plast. Er staan genoeg kattebakken in huis, ik heb alle soorten kattegrind uitgeprobeerd, medisch laten onderzoeken etc. Ze is pas geleden bijna 2 weken ondergebracht bij een dierenarts waarbij ze alles op de bak heeft gedaan. Vanaf het moment dat ze weer bij ons is plast en poept ze weer buiten de bak. Ze is superlief, heel aanhankelijk en vraagt veel aandacht. Ik heb een gezin met 3 kinderen en nog 2 katers. Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door pinguin »

Als ik dit zo lees zou het heel goed stress kunnen zijn. Want hoe is de onderlinge band? En wat gebeurd er al je kat naar de bak wil? Staan die bakken op een rustige plaats?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door NadineDilara »

Hmm, dat heeft Dawn ook weleens, maar dan alleen met plassen. Ze is waarschijnlijk vroeger mishandeld geweest want elke keer als er bezoek komt of er mensen zijn geweest raakt ze gestresst en gaat ze buiten de bak plassen. Wat ik dan altijd doe is haar rustig oppakken (terwijl ze al in de houding zit maar nog net niet plast), tegen haar praten en haar gelijk voor de kattenbak zetten. Dan gaat ze er in en doet haar plasje daar.. Zo leer ik haar dat ze niet buiten de bak mag plassen, ook niet als ze gestresst is, maar Dawn is ook nog jonger als jouw poes, dus die moet zoiezo nog meer leren. Maar, misschien kan je het eens proberen?
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Rakkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 18:33

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Rakkie »

Dat ze een negatieve ervaring heeft gehad is een ding wat zeker is! Ik heb haar van de dierenarts, ze is met een geamputeerd onderpootje in een doos voor de kliniek achtergelaten.... We hebben n paar maanden geleden de stomp hoger laten amputeren (wat n moeilijke beslissing was,maar haar bewegingsvrijheid heeft vergroot). De verhouding met de katers is goed. Zij loopt ze uit te dagen met spelen. Elke keer als ik zie dat ze een plekje zoekt om te gaan plassen zet ik haar op de bak. Dit die ik al een jaar. Wat nu?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Misschien heeft ze wel pijn, misschien portie stress, er valt helaas niet in haar koppie te kijken. Wat je zou kunnen proberen is een grote hoge opbergbak van Blokker of de Hema met een laagje grit van 7-8 cm.
En dan een opstapje ervoor zetten zodat ze er makkelijk in kan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door nellebel »

zou ook proberen een heel andere bak en een heel andere plaats. ze kan dus wel op een bak plassen, maar waarschijnlijk associeerd ze haar eigen bak met iets negatiefs.(misschien een keer flink geschrokken terwijl ze erop zat of pijn gehad).
heef tze vaste plekjes waar ze dan wel plast? kun je daar de bak neerzetten en op termijn weer stukje voor stukje terugschuiven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Je zegt ook dat je 3 kinderen hebt? Sommige katten kunnen veel stress van kinderen krijgen. Ik denk echt dat het met stress te maken heeft omdat ze bij je dierenarts wel zindelijk is en daar waarschijnlijk de rust kreeg.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Rakkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 18:33

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Rakkie »

Wij denken ook dat het de stress is. Het is een hele lieve kat die het liefst 1 op 1 is met mij en zuigt alle aandacht op die ze van mij krijgt. Maar het is helaas niet genoeg. We wonen in het Midden Oosten en gaan over een paar maanden verhuizen. We weten nog niet of het terug is naar NL of naar een ander land. Wat is wijsheid voor Lily te doen? We gaan in eerste instantie proberen een nieuw en rustige omgeving voor haar hier te vinden. Alvast dank aan iedereen voor jullie reacties. Het heeft echt geholpen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Wonen jullie in het midden oosten? Goh hoe zijn ze daar met huisdieren e.d.?
Misschien wel verstandig om voor deze kat een huisje te vinden waar het niet te druk is. En waar ze alle aandacht mag krijgen van het baasje.
Heel veel succes
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Layla »

misschien heb je het allang geprobeerd, maar heb je ook een open bak staan? Vrienden van me hadden ook probleempjes met hun poes, maar op het moment dat ze de bak eraf haalde had ze echt nergens last meer van.
Groetjes, Layla en Sam
Rakkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2012 18:33

Re: Poes plast en poept buiten kattenbak

Bericht door Rakkie »

Hi Thea, ik woon inderdaad in het Midden Oosten.In de regel genomen hebben zij een andere kijk op huisdieren dan wij. Je kan ze natuurlijk niet ver een kam scheren, want ze zijn niet allemaal zo. De kans is groter dat ze bij een buitenlandse familie een nieuw bestaan krijgen, hopen we dan..

Hi Layla, ja inderdaad. Ik heb ze in alle vormen en maten..;)
Plaats reactie