Nieuwe kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Nieuwe kitten erbij

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Allemaal,

Mijn vraag; Ik heb nu poes Chanel, ze is 2 jaar oud en een binnenkat.
Een collega zit met wat kittens die weg moeten binnenkort.Ik wil een kitten hebben, in hoeverre gaat dat goed met Chanel? Ok garantie heb je nooit natuurlijk :grin: Kan ik beter een poes of kater kitten erbij zetten?
Hoe verloopt de integratie het beste?

Hoop op veel tips en antwoorden.

Groet Arjan en Chanel
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door pinguin »

kijk eens bij http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =61&t=6495. daar vind je bergen tips. over het geslacht kan ik je niet helpen.
is chanel wel gewent geweest om met andere katten om te gaan? of leeft ze nu al bijna 2 jaar solo?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Rechtsbovenin kun je via zoekfunctie veel lezen over introductie van nieuwe kat.
Zijn al vele topic over volgeschreven.
Poes of katen hangt af van jouw voorkeur, zal voor het klikken met de volwassen kat weinig uitmaken.
is obvoorspelbaar of het gaat werken, hangt vooral van de volwassen kat af of ze nog een kat kan/wil accepteren.

Hoe langer de kat alleen zit, hoe moeilijk het wordt er nog een kat bij te plaatsen over het algemeen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Mirjam86 »

Kan je met je collega afspreken dat als het echt niet gaat hij/zij het kitten terug neemt?
Dan zou ik het misschien proberen.. denk je dat je Chanel er een plezier mee doet?
Zit ze veel alleen thuis, heb je het gevoel dat ze eenzaam is?

Als je een kat erbij neemt moet je dat doen omdat het leuk is voor Chanel (en voor jou natuurlijk!) en niet om je collega te plezieren.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Adriana »

bij jou is toch ooit een kat (Armani of Lagerfeld oid?) weggelopen en nooit meer teruggekomen?
is Chanel nu wèl gechipt?
ik weet niet of je jezelf en Chanelleke een plezier doet met één kitten... dat heeft een heel andere agenda. als je er een katzel bij wilt, dan beter een jong volwassen dier bvk uit het asiel met terugbrenggarantie..
en uit je vraagstelling begrijp ik dat je hier eigenlijk niet meeleest, anders zou je al veel minder vragen hebben...
k vind het een beetje een gelegenheidsbeslissing want als je collega geen nestje zou hebben, dan zou je ook niet op het idee gekomen zijn, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Adriana,

Klopt Chanel is opgegroeid met Armani maar broertje lief is in november 2009 weggelopen en nooit meer terug gekomen.
Tuurlijk kun je veel tips vinden hier maar te weinig tijd gehad om ze te lezen.
Ik wil er een kitten bij, niet om mijn collega van haar nestje af te helpen maar ik liep al langer met dit idee rond.
Ik werk 40 uur per week en Chanel zit dan maar alleen elke dag.Als ik thuis kom geef ik haar veel aandacht en speel en knuffel met haar, maar ik denk dat het voor Chanel wel leuker is om er een kameraadje bij te hebben zodat ze samen kunnen spelen en luieren etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Adriana »

begrijp dat je al besloten hebt.. het is de vraag of het kitten aansluiting heeft bij 2-jarige Chanel, die al volwassen is, een tijd alleen is geweest en een heel andere leefstijl heeft.
kittens sjezen, stoeien, klimmen, ravotten om hun spieren te ontwikkelen en moeten liefst veel contact hebben om sociaal gedrag te oefenen en te ontwikkelen. het leeftijdsverschil tussen een 2-jarige en kitten is relatief vrij groot. met oudere katzels maakt dat verder nooit zo veel uit maar wel op deze leeftijd) en het is de vraag of het werkt.
in het negatieve geval kan het bij het kitten de nodige problemen opleveren en daarover kun je in de diverse topics lezen. meestal adviseren we twee kitens tegelijk te nemen, die slopen elkaar en houden elkaar bezig. dat is ook rustiger voor Chanel.
maar ik kan niet in de toekomst kijken òf en hoe het klikt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjan van den Berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2009 14:47
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Arjan van den Berg »

Hoi Adriana,

Ik heb het toch niet gedaan, die kitten van mijn collega.
Chanel is een erg lui beest, spelen doet ze niet haha, nu wel heb een hengel met zo'n beestje eraan gekocht,balletjes daar loopt ze 5 min achteraan en dan hup weer op mijn schoot liggen of in de vensterbank.Nadat Armani was weg gelopen had ik er wel een kitten bij kunnen nemen maar je hebt altijd de hoop dat het lieve beest terug komt.Helaas nooit meer iets van Armani vernomen.
Kan altijd een keer testen met een wat oudere kat, maar laatst stond er een kat bij de voordeur..heb er gewoon doorkijkglas in, mevrouw was not amused en sloeg met de poten tegen het glas, zo van..maak dat je weg komt.Dus mijn gevoel is goed geweest, denk dat Chanel geen 2e kat dult in haar omgeving.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door nellebel »

als je geen problemen ervaart en chanel zo gelukkig is zou ik het ook niet eens proberen. ze is duidelijk een solokatje, en ze krijgt aandacht genoeg van jou toch?
ik heb het ooit met onze nellie geprobeerd, omdat ik het zielig vond dat ze alleen was. zij heeft echter nooit tekenen gegeven dat ze een maatje miste. oh wat een blunder, het arme ding heet er zelfs nog een trauma van bijgekregen toen. onze flippie kreeg echt ongewenst gedrag door het gemis van een maatje, dat was toen ook zo opgelost.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nuenense

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Nuenense »

Het is altijd een grote gok.
Maar het kan ook heel goed gaan, als beide katten maar genoeg rust en ruimte krijgen.

Toen ik tijdelijk met Pluis bij mijn ouders woonde, wilde ik ook een speelmaatje voor hem. Na wat blazen en grommen naar het nieuwe kitten, ging het verder prima!

Het kitten is overigens bij mijn ouders gebleven toen ik met Pluis verhuisde; Mijn moeder en het beestje waren onafscheidelijk :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kitten erbij

Bericht door Adriana »

Arjan van den Berg schreef:Dus mijn gevoel is goed geweest, denk dat Chanel geen 2e kat duldt in haar omgeving.
hier is het leeftijdsverschil het grote probleem, kittens hebben een andere agenda dan de meeste katten van >2 jaar en die zijn doorgaans niet meer zo in voor kittengedoe: -> sjezen, rollebollen, springen, vechten, besluipen en jagen en zo.
en we hebben hier niet zulke goeie ervaringen met solokittens en dat kan ook als dat kitten dan geen aansluiting bij de andere katzels heeft en zich rot verveelt.
en als het al goed gaat, dan worden dat doorgaans solokatten, die niet geleerd hebben met andere katten om te gaan en verder ook nauwelijks tot geen andere katzels in hun omgeving dulden.
het meest ideale voor kittens is toch samen met een leeftijdsgenootje of nestgenootje opgroeien, van elkaar leren (ook sociaal gedrag), elkaar corrigeren en op elkaar gericht zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie