Hoe is het gesteld met de raskattenfokkerij in Nederland?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Re: Hoe is het gesteld met de raskattenfokkerij in Nederland

Bericht door kansarmedieren »

Er wordt wel veel geld verdient en volgens mij zit er ook al heel wat erfelijke afwijkingen bij raskatten HCM bij main coons, Ragdolls en britse korthaar en een vorm van HD bij de grotere katten Noorse boskat en zo zijn er vast nog wel meer.
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

even offtopic @ kansarmedieren:

ik ben net even wezen kijken od e site www.kansarmedieren.nl, en had een vraagje.

er staat:

"De stichting is opgericht om hulp te bieden aan moeilijk of niet plaatsbare dieren. Voor deze dieren is in onze regio geen opvang. Het dierenasiel heeft helaas op dit moment nog geen mogelijkheid tot permanente opvang."

er is in Tiel toch een dierenasiel? zijn die niet verplicht om alle honden en katten uit die regio op te nemen? en zover ik weet doen ze niet aan euthenasie in Tiel.

ik werk zelf in een asiel in een aangrenzende gemeente, bij ons werken een aantal mensen uit Tiel, en volgens hun is het best wel een redelijk asiel daar ijn Tiel. of kunnen ze het aanbod daar gewoon niet aan?

dit is geen kritiek, maar ben gewoon benieuwd hoe dat nu eigenlijk zit?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Ik ben zelf ook al jaren vrijwiligerster bij het asiel Tiel en 2 beheerders zitten in het bestuur van de stichting.

We hebben het juist opgericht voor de categorie katten die tussen wal en schip terecht komen.

Het dierenasiel vangt alle dieren op geen bezwaar en inderdaad geen euthanasie maar wat dan heen met de niet of moeilijk plaatsbare katten? Oudere katten met gezondheid problemen hebben het erg zwaar in het dierenasiel, diabeteskatten zijn moeilijk plaatsbaar en moeilijk te behandelen in het asiel.

Dus we nemen katten aan van dierenasiel tiel, via de dierenartsen en van pariculieren.
Kijk maar eens naar de katten die we nu in de opvang hebben.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook niet dat kattenfokkers er rijk van worden.
Broodfokkers wel, maar goede fokkers niet.
Er staat hier ergens een lijstje van de kosten van fokkers op deze site, en daar moeten ze, zeker bij het eerste nest nog kijken dat ze uit de kosten komen. En als er wat foutloopt, komen ze er zeker niet.
Een dekking bij een kater, kost al een fortuin. Je dekkater inzetten brengt zeker weten veel meer op dan een nestje grootbrengen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Het het laten dekken kost al een fortuin! Als het niets oplevert waarom doen ze het dan, een nestje is leuk maar een paar nesten per jaar? En het gaat vooral niet om het geld wie dat gelooft is toch wel erg naïef.
Er zijn maar weinig mensen die een keer van hun raskat een nestje nemen maar de meeste hebben een cattery met meerdere poezen en een kater en produceren maar.
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

@ kansarmedieren:

bedankt voor je heldere uitleg !

zelf ben ik van dierenasiel de bommelerwaard, dus we zijn buren :) (ik ben trouwens eenvoudig vrijwilliger, zondag om de twee weken is mijn vaste dag, hoewel ze vaak bellen voor de zaterdag te helpen, en ja, dan ga ik maar weer :) )

we hebben een goede winter gehad qua plaatsen van katten, en momenteel hebben we (voor onze doen) relatief weinig katten... komt wel goed uit nu, want de kittenstormloop kan elk moment losbarsten !

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

kansarmedieren schreef:Het het laten dekken kost al een fortuin! Als het niets oplevert waarom doen ze het dan, een nestje is leuk maar een paar nesten per jaar? En het gaat vooral niet om het geld wie dat gelooft is toch wel erg naïef.
Er zijn maar weinig mensen die een keer van hun raskat een nestje nemen maar de meeste hebben een cattery met meerdere poezen en een kater en produceren maar.
Dat geloof ik niet.
Het is in mijn ogen toch echt wel mogelijk een cattery te hebben en inderdaad meerdere nestjes te nemen zonder daarbij op het geld uit te zijn.
Er zijn redenen genoeg om een nestje te nemen los van het geld. Ik zou het zelf ook wel weten, moest er niet zo'n kattenprobleem zijn! En dat zou ook niet voor het geld zijn!
En vele mensen splitsten raskatten en htk's (waar het probleem zich voornamelijk stelt) op.

Ik vind het dan weer naïef er maar vanuit te gaan dat iedereen enkel iets doet als er geld mee te verdienen valt.
Ik wil later graag kittens opvangen, maar dat is ook enkel omdat er al te veel zijn en een nestje nemen dus niet verantwoord is. Maar het valt niet te ontkennen dat een nestje van je eigen poes gewoon nog veel leuker is.
Sorry, dat is een argument dat ik weglaat als mensen hier een nestje willen, maar dat vind ik wel nog altijd. Het kattenleed weegt echter verder door, voor mij, dan mijn eigen plezier. Dus doe ik wat water in de wijn. Maar niet iedereen is zo, en dan kunnen ze nog steeds dierenvrienden zijn. Ze willen gezonde katten fokken op een verantwoorde manier en zich zo onderscheiden van de htk-nestjes, en dat kan ik ook begrijpen. Dat ik daar zelf niet voor kies, is gewoon mijn eigen keuze.

Ik vind het dan ook niet correct die mensen daarop aan te kijken. Moest iedereen op die manier fokken, zou er geen kattenprobleem zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

@ pearlsofpassion:

het is inderdaad allemaal niet zo zwart / wit.

maar net zoals kansarme dieren ben ik gewoon principieel tegen fokken met raskatten. inmiddels wel wat genuanceerder (ik heb er mijn mening nog eens op nagezien in een eerder soortgelijk topic en die was toch vrij extreem)

voor mij is er geen verschil tussen raskatten en htktjes. dus vind ik het een beetje typisch dat er een kattenoverschot is, waar de raskat dan voor veel mensen niet onder valt.

een kat is een kat, wat voor genen er dan ook mogen inzitten.....

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik vind dat er een verschil zit tussen raskatten en Htk's door de manier waarop er in den regel mee omgesprongen wordt.
Je spreekt van perzen die in het asiel gedumpt worden, maar in het algemeen worden raskatten toch een stuk minder als grof huisvuil gehandeld dan Htk's?
Ook in het fokken. Htk's laat men gewoon doen, de natuur zijn gang gaan...
En daarin zit het verschil.

De kat op zich is voor mij ook niet verschillend, maar door die achtergrond en door het er anders mee omgaan, zeker op het vlak van fokken, kan ik me meer vinden in het fokken van raskatten dan van htk's. Genetisch gezien ben ik dan weer meer voor htk's omdat het binnen eenzelfde groep katten blijven fokken, ongezonder is dan de hele populatie ad random gebruiken.
Het is geen van beide goed, maar het verschil zit er wel in...
In de ideale wereld werden enkel htk's gefokt, maar dan wel zoals raskatten, en ook zo behandeld. Maar 1 grote breeding pool ipv opgeplits in rassen. Of dat vind ik dan toch.
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

ik weet niet of raskatten beter behandeld worden dan de HTK. sommige mensen nemen een raskat voor de mooiigheid, staat zo leuk bij die luxe meubels, en kijken er ook verder niet meer naar om. en de HTK hoeft niet bang te zijn meegesleept te worden naar allerlei wazige shows...

tja.. en over da cattery's die het niet voor het geld doen:

word dan gewoon gastgezin van een dierenasiel. het is ongeveer hetzelfde. je werkt met moederpoezen, jonge kittens, er komt af en toe iemand een kitten halen, en je doet nog eens iets goeds voor de samenleving ook.... alleen verdien je er geen geld mee.
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 12 mar 2012 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, dat wil ik ook gaan doen.
Maar het is wel een stuk lastiger dan met je eigen poes een nestje krijgen omdat dit vreemde katten zijn die jouw eigen katten niet kennen.
Ik weet niet of dat met een moederpoes (of poes die op bevallen staat) zelfs maar mogelijk is. Dan moet je al een eigen kamer hebben voor de poezen, en dat is toch een stuk minder gezellig dan gewoon in je eigen groep.
Dat is anders als je eigen poes een nestje krijgt. Dat is gewoon leuker, daar moet je gewoon eerlijk in zijn, maar ik doe het dus ook niet omwille van de nadelen. Dat zijn gewoon afwegingne. Ik zal ook opvangen!
Maar niet zolang Kleintje er is, want die kan niet om met kittens en ook niet met vreemde katten.

En los daarvan zijn ook nog mensen die verliefd worden op en ras en geloven in het verbeteren van een ras. Das nog een andere reden naast het geld verdienen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het belang van de fokdieren voor het financiële plaatje gaan.
Het ideale leven van een fokdier bestaat niet. Fokkaters die te lang geen poes op bezoek krijgen, brullen de hele boel bij elkaar. Wordt gezien als lastig en als een nadeel van de fok.
Maar als je kijkt naar het dier zelf, die brult niet voor niks, die is diep ongelukkig omdat de hormonen nou eenmaal door zijn lijf gieren.

Fokpoesjes, daarbij heeft men een aantal keuze, je kunt je houden aan 3 nesten per 2 jaar, maar dan zit je vaak met constant krolse poes, die ook vaak brult en wild gaat plassen. Je kunt afwijken van de regel en vaker een nest doen en dat extra nest zonder papieren verkopen. Poes is vaker zwanger, minder krols, maar teveel nesten is ook een belasting voor de poes. Je kunt de poes ook aan de pil doen, met groot nadeel kans op kanker.

Wat ik toch wel vaak tegenkom is baarmoederontsteking na tig nesten. Als het op tijd wordt gemerkt wordt de poes gecastreerd. Als het te laat wordt ontdekt sterft de poes een pijnlijke dood.

Het is allemaal misschien puur natuur, de kater laten dekken en de poes laten jongen, maar kiezen de katten er zelf voor en is dit een ideaal leven?

Bij de echte dierenliefhebber wonen de poezen in huis en heeft de kater een mooi binnen en buitenverblijf. Maar hoe vaak leven dekkaters niet alleen in een buitenverblijf met schuur, of in een aparte kamer?

Persoonlijk denk ik dat een gecastreerde huiskat veel gelukkiger is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dinie, daar ben ik het volmondig mee eens.

Nog een reden waarom ik niet met mijn eigen katten wil fokken. Ze zijn gewoon gecastreerd veel beter af. Zeker in deze wereld waarin er nog bergen katten teveel zijn.
Als dat niet zo zou zijn, moet je natuurlijk afwegen, want kittens worden niet geboren zonder ouders...
Ach ja, iedereen moet zelf maar weten welke keuze's hij/zij maakt voor hun dieren.
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

ik ken een gastgezin, die werken wel met benches, maar verder zit alles zit gewoon in de huiskamer. de hond des huizes vind het ook allemaal best :)

anderen hebben daar speciale ruimtes voor.

het pleegt wel een aanslag op je leven. zo komt het voor dat je hele jonge kittens de fles moet geven. om de 2 uur. dus ook s-nachts.... even een paar dagen de hort op voor jezelf wordt ook een stukkie lastiger...

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dat laatste kan me niet schelen. ;-)

Ik zat ook te denken aan een aparte hoek in de kamer, soort van ren in huis die je ook kan afsluiten, zodat de nieuwe poes rustig zit. Maar ik weet wel zeker dat ik daar bij mijn partner niet moet mee aankomen...
Een eigen kamer ook niet, vrees ik. Of het zou moeten zijn dat we later heel erg ruim wonen...

Ik laat het af en toe eens vallen dat ik dat graag zou doen, maar ga er nog niet verder op in, voor hij het al compleet afschiet. Het zal een subtiel spel van inspelen worden, als ik dat rond wil krijgen...
Terwijl hij in onwetende tijden best wel een nestje van een eigen poes wou... :eshifty: (wat er nooit gekomen is hoor! )
Das wel een argument dat ik kan gaan gebruiken. ;-)
Plaats reactie