Plagen, pesten en jaloezie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door castratenkoor »

Chemische castratie is ongezond voor de kat en mijn ervaring is dat het maar heel kort werkt.
Zowel bij honden (van mijn zus) als bij katten (blauwe rus fokker).
Ik zou het afraden.

Maar is Noah nou wel of niet gecastreerd? Zo niet dan zou je hem toch beter kunnen laten castreren?

En als hij wel gecastreerd is, is chemische castratie kolder en onnodig riskant.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Adriana schreef:dit forumlid vind het drie keer niks, deze chemische oorlog in een katerlijf.. zeker ook omdat het uitbundig jolig gedrag van een jonge, van energie bruisende kater moet temperen, chemisch dwangbuisje..
Adriana, ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ben het helemaal met je eens..
Hij is gewoon jong en energiek en om dat met een hormoonpreparaat te blokkeren, met de kans op mogelijke gezondheidklachten zoals suikerziekte en nierfalen, zie ik totaal niet zitten.
Chemische castratie lijkt me wel geschikt om toe te passen op verkrachters en pedofielen.. ;-)

Ik kreeg ook nog een mail van een gedragstherapeute. Zij schreef het volgende:
Om nog even terug te komen op chemische castratie: doe dit niet! Dit werkt alleen als afremming van seksueel gedrag; bij Gaudi is er volgens mij echter geen sprake van seksueel gedrag, maat gaat het de richting op van prooi- c.q spelgedrag. En dat rem je beslist niet af met dit middel. Mijn advies: begin er niet aan!

Gelukkig vecht Gaudi niet met Robijn tot bloedens toe, en de haarplukken vliegen nog niet in het rond, zoals bij Noah en Lily, maar ben me er wel bewust van dat het wel zo kan gaan worden. Een derde kat erbij wil ik niet, dus dan zal ik toch moeten gaan overwegen om Gaudi te gaan herplaatsen, als het de komende maanden niet minder wordt. Maar als ik hier aan denk, springen de tranen in mijn ogen... :cry: Mijn vriend wil echter graag dat ik wacht tot Gaudi een jaar is (over 4 maanden wordt ie 1).... Robijn kan altijd nog in zijn appartement terecht als zijn kater Sjaak van bijna 16 (solokat) er niet meer is, maar wij verwachten en hopen van harte dat Sjaak nog 2 tot 4 jaar voor de boeg heeft, dus om daar nu op te gaan wachten..... :-(
Ik zie wel dat Robijn meer beweegt als Gaudi buiten is, maar ze komt (net als Gaudi) toch ook niet echt ongelukkig over.. Het is haar geluk dat ze best onverschillig is en het is niet zo dat ze wegduikt als ze Gaudi ziet, dat doet ze pas als hij echt op haar springt en bijt..
Ik weet eigenlijk niet goed wat nu het beste is, nog even wachten, of niet... :?:

De gedragstherapeute zei dat het een lange weg zal worden, en dat ze geen succes kan garanderen.... Het kwam er eigenlijk op neer dat ik meerdere keren per dag heel intensief met Gaudi moet gaan spelen.. Helaas is dit niet zo makkelijk, aangezien ik overdag de hele dag niet thuis ben, maar op mijn werk zit... Maar om goed advies te geven, moet ze de katten en hun gedrag echt komen observeren.. Ik heb ook nog, via de mail, advies gevraagd aan een andere kattentherapeut die dichter bij mij in de buurt woont. Ben benieuwd wat zij gaat zeggen..
Ik zat er ook nog aan te denken om Gaudi de vrijheid te geven om naar buiten te gaan via (elektronisch) kattenluik, zodat ie niet de hele dag binnen opgesloten zit, maar ja, dan staat ie weer aan veel gevaren bloot, en ik weet niet of zijn dominantiegedrag hier minder door zal worden..
Moeilijk, moeilijk, moeilijk..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

nog even heel grondig door het uitstekende artikel over chemische castratie dmv het betr product van de site van Noorse Boskatten gelezen.
er is weinig ervaring met de toepassing bij katers, is ontwikkeld voor reuen en geeft bij teven ernstige bijwerkingen.
de conclusie is dat men daarom heel erg terughoudend moet zijn om het eventueel bij poezen toe te passen..

hier gaan ze naar hun tweede verjaardag toe en vooral de laatste maand valt me op dat de broertjes rustiger beginnen te worden. ze rollebollen onderling wel met elkaar maar die niets ontziende kleuterkattenstormen hebben we, geloof ik, een beetje achter de rug.
en de rust bij Enzo vaart daar wel bij want die zit in ongeveer dezelfde situatie als Robijntje en is door zijn jeugd snel van zijn sokken geblazen, weinig zelfvertrouwen bedoel ik. ook heel snel weer in de oude trauma's.
en Enzo begint nu wat meer toenadering te zoeken en is ze soms 'kwijt', dan liggen ze onder een deken en gisteren had ik de indruk dat hij erbij wilde, maar dat gaat stapje voor stapje.

k denk dat het even afzien is voor Robijn totdat Gaudi zijn wilde haren een beetje kwijt is.
en intussen zou de relatie Gaudi/Robijn graag rustig moeten blijven en gezien het flegmatieke karakter van Robijn is daar ook wel grote kans op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Mijn dierenarts zei ook dat hij vanzelf wel rustiger wordt, zo rond zijn 2e verjaardag.. (hmm, duurt nog wel 1 jaar + 4 maanden dan)....

Een vriendin van mij adviseert weer om hem naar buiten te laten gaan, dan is Robijn niet meer interessant voor hem, en zij vindt ook dat een jonge energie kat niet binnen opgesloten hoort te zitten... (hij kan wel aan een lange lijn van 20 meter buiten, maar dit is toch een min of meer beperkte vorm van vrijheid). Dan zou ik wel zo'n elektronisch kattenluik moeten nemen (die op de chip van de kat werkt)(ik heb nu een gewoon kattenluik, die je op 4 standen kunt zetten), zodat alleen Gaudi naar buiten kan, maar ja, dan staat Gaudi wel aan meer gevaren bloot... Ik weet ook niet of zo'n kattenluik goed werkt, of dat ie snel kapot gaat..

Vind jij dat ik gewoon nog even geduld moet hebben Adriana?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

altijd erg moeilijk om iets van andermans m/v situatie te vinden...
ik denk, gebaseerd op wat ik hier het afgelopen jaar heb zien gebeuren, dat het een overzichtelijk en tijdelijk probleem is. je hebt bovendien het voordeel dat Robijn een britje is en die zijn niet zo heetgebakerd. richting Sjaak houdt ie zich kennelijk wel gedeisd.
je keuze is duidelijk, geen kattenmaatje erbij. en dan zul je intussen je 'oudere' katzels wat moeten beschermen in een tijdelijk situatie, àls ze daar behoefte aan hebben.

chemische castratie is geen optie en ik denk rustgevende plantaardige middeltjes zoals telizen, zylkene en destress bijvoorbeeld ook niet en dat geldt, denk ik ook voor feliway.
en het is altijd lastig om als mens voor kattenmaatje te spelen.
ergens zou je het kunnen zoeken in 'energie kwijt kunnen'. hier doen/deden ze dat door heen+weer tussen klimkleed en klimconstructie te sjezen.
dat oefent de spieren en motoriek en is goeie cardiotraining, hihi..

je zou erover kunnen denken om een smalle stevige loper (IKEA) als wandkleed tegen de muur te hangen, daar zou Gaudi naar hartelust in kunnen klimmen, uitrekken, spelen en koppeltje duiken. en dat speelt voor jou met hem ook veel makkelijker. ik pak dan een paar grote meeuweveren en ritsel die tot halverwege het kleed. en dan is het feest, rollebollen, onderste boven hangen, klauwen.. en reken maar dat Gaudi met 10 minuutjes al heel wat energie kwijt is..
ideetje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Ja, ik heb jouw wandkleed gezien in jouw foto-album. Prachtig voor de katten!! Wel een goed idee!
We proberen sowieso veel met Gaudi te spelen als we thuis zijn. En we doen hem ook vaak buiten aan de lijn. Hij is echter niet meer zo geïnteresseerd in veel van zijn speeltjes, die hij vroeger juist wel heel leuk vond. Hij reageert nog wel fel op het laserlampje, en op veren op een stok, of lijntje met speeltje op stok.Ook dingen uit de natuur, een tak met of zonder blaadjes, losse blaadjes, veren van vogels, naalden van dennen, vindt ie leuk! Ik heb ook een krabpaal in de huiskamer, niet zo'n groot geval, daar heb ik helaas geen ruimte voor in mijn kleine recreatiewoning, maar wel eentje die langer is dan de normale krabpaal, zodat ie zich helemaal kan uitrekken. Alleen is hij niet zo van het krabpaal-krabben (hij strekt zich liever uit tegen de keukenkastjes). Robijn daarentegen vindt het wel fijn om aan de paal te trekken!!

Nee, bij Sjaak zou hij inderdaad niet zover kunnen gaan als hij bij Robijn doet. Sjaak zou hem VERSLINDEN! Dat durven we dus niet aan... Sjaak is heel bruut. Hij is altijd alleen geweest, en ziet andere katten dus echt als een bedreiging. Hij heeft de katten van de dochter van zijn vorige eigenaar ook flink aangevallen, in hun eigen huis..... Hij kan ook heel fel uitslaan als je hem een snoepje wil geven; dan wordt ie helemaal wild!. Hij is ook al bijna 16, dus bij hem zetten we echt geen andere kat meer.. Hij mag nu van zijn oude dag genieten..

Uit jouw verhaal maak ik op dat we Gaudi gewoon goed moeten entertainen/moe maken, en wat geduld moeten hebben....

Weet je de naam van die loper van de Ikea? Of bedoel je gewoon een lange deurmat? Heb je die met schroeven en pluggen aan de muur bevestigd?
Alvast bedankt voor je reactie!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

k was even vergeten dat Sjaak jullie lat-kater is, die woont niet bij Gaudi en Robijn, geloof ik.
mijn vloerkleed hangt deels voor een voorraadkast en deels voor de zijkant van de hoge koelkast.
het is aan een rail aan het plafond bevestigd, omdat ik af+toe in de voorraadkast moet zijn en opgeschoven, sluit het mijn open keuken af. dus vloerkleed is ook kamerscherm en krabpaal en klimkleed en ook nog mooi. in het kleed heb ik intussen ophang-ogen gemaakt voor bolletjes wol en een verenplumeau.

ik denk wel dat je een loper tussen twee hardhouten latten moet klemmen en dan om de 7 cm gaatje boren en kleed daartussen met tieribs vastklemmen. (kijk ff naar de detailfoto in het fotoalbum) zo heb je aan de bovenkant goed draagvlak en hangt het vlak naar beneden.
aan die lat kun je een paar ophangschilderij-ogen bevestigen en dat dan aan de muur op om de 10 cm.

mijn kleed hangt verder gewoon los naar beneden en is ook aan de onderkant los. en ook dat is dolle pret want katzel voor en katzel achter het kleed en poten bijten en tackelen en walnoten jatten..
de berkentakken-krans hangt inmiddels laag ook aan het kleed en Bolle dolt daar mee. poten erin, klauwen, kaken erin maar hij wil er nog niet door....

je zou kunnen kijken wat IKEA heeft (catalogus met alle producten staat op hun website/internet)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... les/10653/
en dan maten opmeten. het mooist is als het van het plafond helemaal naar beneden hangt, dus indd soort van loper en hoeft ook niet zo breed te zijn.
het vorige katoenen kleed kwam ook van IKEA en daar hebben mijn katzels ongeveer 10 jaar plezier van gehad. dit is een iets stijver en steviger kleed maar wel zacht aan de pootjes en gaat ongetwijfeld ook weer 10 jaar mee.

p.s. heb zelf ook ff gezocht maar de mijne staat niet op de website, wat niet wil zeggen dat ze hem in de diverse vestigingen niet hebben...
het was jute/katoen en hij was er in versch breedte maten, beige/olijfgroen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door pearlsofpassion »

Robijn schreef:
Adriana, ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ben het helemaal met je eens..
Hij is gewoon jong en energiek en om dat met een hormoonpreparaat te blokkeren, met de kans op mogelijke gezondheidklachten zoals suikerziekte en nierfalen, zie ik totaal niet zitten.
Chemische castratie lijkt me wel geschikt om toe te passen op verkrachters en pedofielen.. ;-)

Ik kreeg ook nog een mail van een gedragstherapeute. Zij schreef het volgende:
Om nog even terug te komen op chemische castratie: doe dit niet! Dit werkt alleen als afremming van seksueel gedrag; bij Gaudi is er volgens mij echter geen sprake van seksueel gedrag, maat gaat het de richting op van prooi- c.q spelgedrag. En dat rem je beslist niet af met dit middel. Mijn advies: begin er niet aan!

Gelukkig vecht Gaudi niet met Robijn tot bloedens toe, en de haarplukken vliegen nog niet in het rond, zoals bij Noah en Lily, maar ben me er wel bewust van dat het wel zo kan gaan worden. Een derde kat erbij wil ik niet, dus dan zal ik toch moeten gaan overwegen om Gaudi te gaan herplaatsen, als het de komende maanden niet minder wordt. Maar als ik hier aan denk, springen de tranen in mijn ogen... :cry: Mijn vriend wil echter graag dat ik wacht tot Gaudi een jaar is (over 4 maanden wordt ie 1).... Robijn kan altijd nog in zijn appartement terecht als zijn kater Sjaak van bijna 16 (solokat) er niet meer is, maar wij verwachten en hopen van harte dat Sjaak nog 2 tot 4 jaar voor de boeg heeft, dus om daar nu op te gaan wachten..... :-(
Ik zie wel dat Robijn meer beweegt als Gaudi buiten is, maar ze komt (net als Gaudi) toch ook niet echt ongelukkig over.. Het is haar geluk dat ze best onverschillig is en het is niet zo dat ze wegduikt als ze Gaudi ziet, dat doet ze pas als hij echt op haar springt en bijt..
Ik weet eigenlijk niet goed wat nu het beste is, nog even wachten, of niet... :?:

De gedragstherapeute zei dat het een lange weg zal worden, en dat ze geen succes kan garanderen.... Het kwam er eigenlijk op neer dat ik meerdere keren per dag heel intensief met Gaudi moet gaan spelen.. Helaas is dit niet zo makkelijk, aangezien ik overdag de hele dag niet thuis ben, maar op mijn werk zit... Maar om goed advies te geven, moet ze de katten en hun gedrag echt komen observeren.. Ik heb ook nog, via de mail, advies gevraagd aan een andere kattentherapeut die dichter bij mij in de buurt woont. Ben benieuwd wat zij gaat zeggen..
Ik zat er ook nog aan te denken om Gaudi de vrijheid te geven om naar buiten te gaan via (elektronisch) kattenluik, zodat ie niet de hele dag binnen opgesloten zit, maar ja, dan staat ie weer aan veel gevaren bloot, en ik weet niet of zijn dominantiegedrag hier minder door zal worden..
Moeilijk, moeilijk, moeilijk..

Ik ben wel blij dat je toch een andere piste bent gaan beluisteren dan die van je DA dat het dominantie was. Ik denk dus ook dat het spelgedrag is en ben het wel met de analyse van de gedragstherapeut eens. Niet dat het wat uitmaakt als dat niet zo was, dat weet ik ook wel ;-)
Maar goed, fijn dat je er nu wat meer mee bezig bent!

Ik wil nog 1 dingetje opmerken. Je weet dat als je Gaudi nu alleen houdt, en je er rekening mee houdt om Robijn op termijn bij je vriend te plaatsen, dat Gaudi dan misschien ook alleen gehouden dient te worden? Na 2 jaar worden ze iets rustiger, maar nu ook van te zeggen dat er geen leven meer in zit. Dus je zal er nog wel je handen aan vol hebben.
Als hij nooit op een kattenmanier leert communiceren, zal hij dan later misschien ook niet met een andere kat omkunnen. Ik weet niet of je dat van plan was, en als dat niet zo is, prima. Maar als dat wel zo is, is dat wel iets om rekening mee te houden. Het is nu dat hij het moet leren, echt kat zijn, later is dat veeeel moeilijker als niet onmogelijk. Dat is trouwens ook de reden waarom Robijn zo interessant voor hem is. Niet enkel omdat ze leeft (want dat doe jij ook), maar net omdat ze kat is. Kittens hebben eigenlijk andere katten nodig, en zoeken die dan ook logischerwijze op. Dat is wel normaal. En dat zal hij dus blijven doen, tot hij die leeftijd voorbij is.
Maar goed, ik vind dit een positieve ontwikkeling, en dat wou ik even kwijt. Mijn advies had ik al gegeven, dus ik ga hier verder niet op in. ;-)

Op die chemische castratie ga ik ook maar niet in, ik begrijp het allemaal niet. En al zeker niet voor mensen, dat gaat ons weer overal en nergens brengen, en daar heb ik absoluut geen zin in.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Ja, ik besef maar al te goed, dat als Gaudi alleen gehouden wordt, ik er geen kat meer bij kan nemen, en dat hij dus een solo-kat wordt. Voor mij is dat geen probleem. Maar vooralsnog heb ik nog steeds het voornemen om ze bij elkaar te houden. Robijn is gelukkig niet superbang van hem, en accepteert min of meer dat ze lager in de kattenrangorde staat. Door haar onverschillige karakter is het toch leefbaar voor haar om met Gaudi te leven. Gaudi's gedrag is gewoon normaal kittengedrag, maar omdat zij hem niet corrigeert, maakt hij hier misbruik van en probeert ie dus DE BAAS over haar te SPELEN..
Ik heb helaas de domme fout gemaakt om een kitten bij een zachtaardige volwassen kat te zetten. Ik dacht eraan goed te doen om een kitten, ipv een volwassen kat, bij haar te zetten...Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een kitten en een volwassen kat nooit goed samengaat; er zijn volwassen katten die het levendige karakter van een kitten best waarderen, maar ik denk dat het vooral door Robijns karakter komt dat ze het onderspit delft, juist omdat ze hem niet op zijn nummer zet, zoals ze eigenlijk zou moeten doen!
Ik zal voortaan echter nooit meer 1 kitten nemen, maar altijd 2. Eén kitten die naar buiten kan, zal zijn energie buiten nog wel kwijt kunnen, maar een kitten alléén, die uitsluitend binnenshuis leeft, kan zijn energie toch niet voldoende kwijt binnen 4 muren en zal zich eerder gaan vervelen of probleemgedrag gaan vertonen (mocht het écht nog veel erger gaan worden, maar dat denk ik niet, dan overweeg ik toch om een kattenluikje voor Gaudi te plaatsen, ondanks de gevaren die hij dan buiten loopt - zodat hij kan doen wat zijn instinct hem ingeeft, dus niet jagen op Robijn, maar jagen op muizen en vogels, genieten van de zon, de wind en de natuur, klimmen in bomen, racen door tuinen en door het bos, waar ik naast woon. Dan is buiten de vogeltjes achterna zitten natuurlijk veel interessanter dan slome Robijntje pesten :lol: ...). Maar het liefst hou ik hem veilig binnen, en mag hij alleen aan de lijn naar buiten...
Voorlopig zal Robijn dus helaas nog wat geduld moeten hebben en wat aanvallen moeten incasseren. De enige die Gaudi kan corrigeren, is zijzelf....
Ik heb nu een vervoersbakje op het tafeltje wat in de bench staat gezet, en hier is ze héél blij mee!! Als Gaudi haar achterna zit, springt ze ín dit vervoersbakje, en kan Gaudi niet bij haar! Dan zit ze hem echt zo aan te kijken van 'je kan lekker toch niet bij mij - na na na na na..' :lol: ) Ik kan Gaudi echter niets kwalijk nemen... Hij is gewoon een speelse jonge kater, en ik zal zijn normale speelse, ietswat dominante, gedrag ook zeker niet de kop laten indrukken door chemische middelen, die zijn gezondheid kunnen schaden.
Ik probeer de aanvallen zo veel mogelijk te voorkomen, zodat Robijn een beetje ontzien wordt, als ik thuis ben (als ik niet thuis ben, kan dat niet natuurlijk.. Maar het is niet zo dat ik ze apart ga zetten; zo ernstig is het gelukkig niet, en gaat het hopelijk ook niet worden, in de toekomst), en ik probeer zo veel mogelijk met Gaudi te spelen, om hem zoveel mogelijk aan zijn trekken proberen te laten komen..
Door schade en schande wordt men wijs.. Ik dacht er goed aan te doen om een kitten bij Robijn te zetten, maar heb nu een wijze les geleerd... Tja, als je alles van te voren weet in het leven, dan is er ook niet veel aan, he.. Van je fouten leer je.. Hopelijk, als we een jaar verder zijn, is Gaudi wat rustiger en gunt ie Robijn wat meer rust, en vinden ze het stiekem toch wel fijn dat ze in elkaars gezelschap verkeren als ze alleen thuis zijn overdag ... ;-)

Dan had ik nog een vraag;
Misschien een beetje rare vraag, maar ik stel hem toch...
de combinatie tussen willen spelen / willen domineren (ik noem het DE BAAS willen SPELEN, c.q. 'gemeen' spelen, dus bovenop de ander springen en deze hard in de nek (willen) bijten, is dat typisch iets voor katers, of doen poezen dit ook? :?:
(ik verwacht dat hier een postitief antwoord op zal volgen..)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

dus bovenop de ander springen en deze hard in de nek (willen) bijten, is dat typisch iets voor katers, of doen poezen dit ook?
ik zie mijn beide bengels dat doen als ze aan het spelen/bengelworstelen zijn. dat heeft hier weinig met dominantie te maken maar met uitdagen en beetje triggeren. ze doen het om en om en rollen dan samen over de vloer. en even pauze, beetje staren en weer springen en nek vastbijten (maar niet hard) en proberen daaraan te ontsnappen om daarna de ander tegen de vlakte te krijgen. ik hoor geen piep en ze blijven het samen doen, afgewisseld door tikkertje door het huis, kennelijk totdat de overlopende energie is afgetopt oid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft echt niets met geslacht te maken.
Is gewoon doodnormaal gedrag.
Ofwel vinden volwassen katten het niets, ofwel doen ze het gewoon terug...

Ik ken trouwens het dominant neerdwingen (van Kleintje uit) en het speelgedrag van de jongens. Er is echt wel een verschil tussen.

Hier is de poes dus de dominantste. Maar ze is ook de oudste natuurlijk (en een pittig karakter met een eigen wil). Af en toe probeert Luis wel eens een trapje hoger te geraken, maar dat wordt hoe langer hoe minder.
Kleintje is eerst altijd wel even onder de indruk, maar herpakt zich steeds sneller (meer zelfvertrouwen dan vroeger) en dwingt hem er weer onder (je moet eigenlijk het hele verhaal kennen om het te begrijpen, maar dat is zo lang... :oops: ) . Als ze dat niet zou doen en zich zou schikken, zou dat dominante gedrag stoppen (Luis doet het ook nooit naar Cuzco en Kleintje doet het enkel als Luis haar plaats in vraag stelt).

Het spelen blijven ze echter doen. Dat heeft daar niets mee te maken.
En daarbij wordt ook heus wel in de hals gebeten. In het spelen wint Cuzco trouwens in den regel van Luis en springt hij meestal bovenop. Terwijl Cuzco toch echt de onderdanigheid zelve is. Die gaat al lopen als hij nog maar denkt dat een andere kat dat misschien zou willen. :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Nog even een korte reactie van mij: hoewel ik zelf en via via vaak heb gehoord dat het werkt, was dat helaas bij mijn Noah niet het geval. Ik ken een kat waarvoor ze het doen voor sproeien en bij die kat werkt het mega goed. Ik baal er soms wel van dat ik hem er onnodig doorheen heb laten gaan -De stress van de dierenarts enzo (spuit heeft ie geen last van gehad)-, maar ik vond het op dat moment het proberen waard. Mijn conclusies is: proberen kan, maar het verschilt per kat. Ik ga het nooit meer doen in ieder geval! Ik heb Robijn net nog eventjes een prive berichtje gestuurd met o.a. erin dat ik inmiddels ben verhuisd. Het gaat een stuk beter met Noah en Lily. Ze hebben nu 2x zoveel ruimte en hebben daarmee meer ruimte om zich af te zonderen als ze dat willen. Het gaat, als ik thuis ben in ieder geval en het dan kan beoordelen, een stuk beter! Ze liggen vaak samen, wel met een beetje afstand ertussen maar toch! Ik verwacht dat het alleen maar beter zal blijven gaan, want binnenkort wordt de achterkamer (ik heb een woonkamer met kamer erachter, van 50m2 in toaal waar ze zitten als ik werken ben) een kattenkamer met allemaal planken aan de muren (muren van 3,25m hoog meot je toch gebruiken he ;)).
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Plaats reactie