Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AngelaWiersma
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2012 11:41

Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Bericht door AngelaWiersma »

Hallo allemaal,

Mijn lieve Gizmo mankeert iets en ik weet niet wat.
Ik hoop dat meerdere mensen ervaring hebben met dit probleem en mij misschien kunnen helpen.

Gizmo is 12 jaar, eet goed en is nog aardig levenslustig.
Enige tijd terug maakte ik mij toch zorgen want ook al at hij veel, hij bleef magertjes
en kreeg kale plekken op zijn rug en kreeg korstjes.

Hiermee ben ik naar de dierenarts gegaan waaruit bleek dat zijn anaalklieren waren verstopt.
Ook kreeg hij een prikje met antibiotica (geloof ik?) tegen de jeuk en pijn van de wondjes en als hij na enige tijd niet zijn volledige beharing terug had moest ik terug komen.

Na enige tijd kreeg hij wel weer wat haar terug maar er bleven nog een paar korstjes over. Later werd dit weer erger en hij bleef mager dus... maar weer naar de dierenarts.

Dit maal heeft Gizmo een volledig bloedonderzoek ondergaan, uitslag:

Schildklier: goed
Suiker: goed, dus geen suikerziekte.
Nieren: goed
Lever: goed

Alles was goed! Wel hoorde hij gerommel bij zijn maag dus misschien had hij wormen?
Dus kreeg ik een ontwormingskuurtje mee.

Wormkuur gegeven en 2 week daarna herhaalt (moest van dierenarts)
en een kleine 3 week later heb ik hem ook nog een vlooienkuur gegeven.

We zijn nu ongeveer 1,5 maand verder en ik heb het idee dat Gizmo wel iets is aangekomen maar de kale plekjes op zijn rug zijn er nog. De vacht is niet lekker dik zeg maar, je ziet dat het op de rug erg uitgedund is en je vindt overal korstjes.

Overigens is de huid niet rood!
Heeft hij nog steeds het zelfde voer
en krijgt hij geen melk.

Mijn vraag na dit super lange verhaal:

Waar kan mijn kat nu nog last van hebben?

Ik hoop op een berichtje terug,

Met vriendelijke groet,
Angela & Gizmo.
Gizmo en Millo zijn de namen van mijn katsels :)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Bericht door catsini »

Misschien een vlooienallergie, er hoeft maar 1 vlo op hem te zitten, als hij er allergisch voor is, dan heb je een probleem.
Maar dat zie je direct, zet hem op een witte doek, kammen met vlooienkam, zijn er zwarte puntjes, dan weet je het vlooien.
maar dan helpt een pipetje niet, dan zal je hem moeten insprayen, dat word berekent naar zijn gewicht door de dierenarts,

groetjes, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Bericht door castratenkoor »

Misschien kun je eens ander voer proberen, kan zijn dat hij niet goed reageert op een ingredient van wat je voert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Bericht door Chiquita98 »

Misschien heeft hij eventueel last van een schimmel? Hoe zien zijn haren eruit? Vallen de haren in hun geheel uit of zien de haren eruit alsof ze afbreken?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gizmo behoudt kaalheid en korstjes.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij de vragen van mijn voorgangers.

Heeft je DA een afschraapsel gemaakt om een schimmelinfectie uit te sluiten? Dat zou ik allereerst doen.

En waar komen de korstjes voor?
Voedselallergie manifesteert zich voornamelijk rond de hals- en kopstreek. Het kan ook vochtige kale plekken vormen.
Vlooienallergie kan over het hele lichaam maar is vaak op de rug en achterpoten als ik het juist heb.

De kale plekken, komt dat uit zichzelf, bij het afvallen van de korsten, of is het dat hij zichzelf actief kaallikt?
Krabt hij vaak, denk je dat hij jeuk heeft?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie