kat blijft lang graven in kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Rosely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:30
Locatie: Amsterdam

kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Rosely »

Hallo allemaal!

Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste gedeelte van het forum stel...
Mijn poes Mika blijft soms nadat ze op de bak is geweest, wel 5 minuten graven en 'poetsen'. Dan ramt ze met haar pootje tegen de zijwanden en weet ik wat. Ik verschoon de bak regelmatig, maar ze doet het ook op een brandschone bak.
Ben overgestapt van houtkorrels naar gewoon grind, en nu lijkt het wel iets minder, maar ze doet het nog steeds. Ook haalt ze een deel van de inhoud eruit. dan ligt er allemaal grind voor de bak...

Ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn, dit doet ze nu ongeveer een half jaar denk ik..
Haar ontlasting is goed, geen bloed, en ze gaat regelmatig...

Kan het uit een soort verveling ontstaan? Ik ben ruim een jaar geleden verhuisd naar een appartement op 1 hoog waar ze niet meer echt naar buiten kan. Alleen nog op twee dakjes, maar meestal heb ik mijn balkon deur de hele dag open zodat ze de hele dag naar het balkon kan.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Catfish »

De ene kat graaft meer in de bak dan de andere, dat is nou eenmaal zo en niets mis mee.
Katten begraven hun ontlasting zodat de roofdieren die niet kan ruiken en ze dus op kan sporen. Stamt nog uit het wild dus.
Dus geen zorgen maken, is normaal gedrag.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Rosely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:30
Locatie: Amsterdam

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Rosely »

Okay, misschien moet ik er dan wat meer in doen... zodat ze het makkelijker dieper kan begraven :)
Dank je wel!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Catfish »

Ik gooi mijn bakken altijd flink vol, kunnen ze lekker graven.

En nog welkom op dit forum! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door BillyJean »

Bij ons wordt er ook uitgebreid gegraven ( het liefst 's nachts) en de wanden worden helemaal gepoetst. Ik heb er een dikke laag in ( halve zak kitty friends ultra)
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Rosely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:30
Locatie: Amsterdam

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Rosely »

Hahaha het liefst 's nachts! Ja die van mij ook... Okay ik ben blij dat het blijkbaar niets is. Omdat ze het pas sinds een half jaar doet, en steeds erger, dacht ik dat er misschien iets was, maar blijkbaar niet.
Heb vanmorgen wel lekker bijgevuld met schoon grind :)

Dank jullie beiden!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook zo'n poes.

Ik heb een heel erg grote bak (onderkant van een konijnenkooi) en ook hierin stopt ze niet voordat de hele bak op haar hoopje ligt... :roll: Dus hoe meer grit erin ligt, hoe langer ze blijft dichtleggen...
Soms poetst ze dan zelfs ook nog naast de bak.
Ze heeft het altijd gedaan, al denk ik ook dat het met ouder worden erger geworden is.
Korrels eerst uit de bak en dan eronder geveegd zijn mij dan ook niet onbekend. ;-)

Een van mijn andere katten daarentegen maakt een x-aantal graafbewegingen om het dicht te leggen en gaat dan lopen, ongeacht of het nu bedekt is of niet. Dan heb ik liever een fanatieke graver. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Anne »

Hier wordt meestal bijna alles ondergegraven maar Roedi laat het ook wel eens onbegraven liggen :esick: Ik heb liever dat ze een bult grit verwerken tot een mount everest dan dat Roedi haar bonus open en bloot achterlaat. Weet iemand waarom ze dat doet?
heeft dat met territorium afbakenen te maken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door lidewij020 »

Onze Tommie is ook een fanatieke graver, nou ja de beweging dan. Ze 'begraaft' ook haar eten als ze het niet meer hoeft en haar braaksel, of dat van de andere kat, als ik het niet snel genoeg opruim. Ze maakt wel de graafbeweging, maar over de vloer of tegen de muur of de rand van de kattenbak, ze graaft nooit in het grit zelf.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door patiani-guusje »

Hier ook een kat die graaft alsof ze naar China wil, en wel heel vaak op een dag. Als ik kijk doet ze niks, alleen maar graven alsof het een grote zandbak is, en als ze klaar is rent ze heel haard rondjes door het huis. Hoort bij haar speelse buien denk ik :-D En heeft in Egypte alleen kranten gehad ipv grit, dus zal er ook wel heel blij mee zijn ;-)

Ik zou me er dus niet al te druk om maken, zo te "lezen"doen meer katten dit, en als er verder niks vreemds te merken is wb urine-problemen oid zal de kat dit wslk als een leuk spelletje zien.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Rosely
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 22:30
Locatie: Amsterdam

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Rosely »

Yes, dank jullie allen, voel me enorm gerust gesteld :) Op het moment van schrijven is ze weer lekker aan het rondbanjeren, graven en ordenen in haar bak... het zal we een rommeltje zijn daar ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Adriana »

probeer het eens met twee kattenbakken (hoeven niet groot te zijn) op verschillende plaatsen. sommige katzels willen niet poepen/plassen op dezelfde bak en als er hier wat in ligt, dan gaat Bolle, één van de drie, of naar een andere bak of hij schept hem half leeg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door jennli »

Hier ook langgravers, vooral na het poepen. Pjotr graaft ook uitgebreid, maar zijn ontlasting blijft onbedekt. Mijn stinkie stankie. Denk dat hij zich opperkater waant.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door Lientje »

Onze Lientje graaft ook graag. Maar ik heb mij daar nog nooit zorgen over gemaakt. Ze creëert gewoon een fijn wc-tje! Poepjes daar, plasjes elders.... creatief met.....

Maar ik weet inmiddels ook: kattenbak gedrag en de inhoud van de kattenbak zegt veel over de gezondheid van de kat. Het is goed dat je dit in de gaten houd.
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kat blijft lang graven in kattenbak

Bericht door achtpuntzes »

hier is Tijgetje de graver....

die staat gerust 5 tot 10 inuten te graven op de bak. ook op de poef wordt er "gegraven" net zoals nast de etensbak. mocht er een van mijn katten overgeven, gaat tijgetje er meteen graafbewegingen naast maken.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie