Dosering ontwormingstabletten

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
openhorizons
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:58

Dosering ontwormingstabletten

Bericht door openhorizons »

Nu wilde ik mijn kat van bijna 12 jaar een ontwormingstablet geven, i.c.m. met een anti-vlooien pipet, naar de dierenwinkel geweest. Die vrouw vroeg nog aan me: ''hoe zwaar is je kat?'' Ik: ''Zeker vijf kg.''
Kom ik thuis, zie ik op het pakje (Bayer Mansonil All Worm Large Cat) staan dat een tablet geschikt is voor een kat vanaf 6 kg lichaamsgewicht. Ik heb de mijne gewogen, en deze woog toen 5,2/5,3 kg. Het is geen kleine kat, maar ook niet een erg grote. In de bijsluiter staat het volgende:
''Diersoorten waarvoor het dier diergeneesmiddel bestemd is
Kat vanaf 6 kg lichaamsgewicht.''
en
''Behandelingsduur
Eenmalige toediening. Katten van minder dan 6 kg lichaamsgewicht dienen met een daarvoor geschikt middel te worden behandeld.''
Dus ik ben een beetje huiverig om dit toe te dienen -ik was al niet gek van zulk soort medicatie-, ben dus nog terug geweest bij deze dierenwinkel en hun verteld dat ik dit niet aan mijn kat wilde geven en de pilletjes voor katten met een lichaamsgewicht vanaf 4 kg wilde hebben. Waarop ze -andere vrouw- zei: ''Nee hoor, dit is goed, met ontwormen overdoseren we eigenlijk altijd. Met een te lichte dosering kunnen er wormpjes blijven zitten.'' Even later in het gesprek zei ze nog ''Katten hebben eigenlijk altijd wel wormpjes.'' Ik ben toen weggegaan zonder het spul om te ruilen, maar heb het nog steeds niet gebruikt. Alleen het woord overdoseren, zegt voor mij al genoeg, en het staat in de bijsluiter dat het voor mijn kat met zijn lichaamsgewicht ongeschikt is.

Mijn kat heeft eigenlijk alleen als kitten ontwormingskuurtjes gehad. Vond het daarna een beetje onzin, het is een gezonde (buiten)kat. Al heeft hij de laatste tijd dat ie veel meer zeurt om eten, lijkt wat meer onverzadigbaar te zijn (ook al een tijdje, c.a. anderhalf jaar). Daarnaast heeft hij ook sinds een jaar tot anderhalf jaar af en toe hele vreemde kokhals neigingen alleen dan lijkt het eigenlijk net alsof ie stikt waarbij z'n buikje ook flink heen en weer kan gaan, dus niet van dat slikken i.v.m. een haar(balletje). Ook lijkt hij weleens de hik te hebben, de periode voorheen nog nooit gezien.

Dus, mijn vraag aan jullie wat moet ik hier nu mee? Toch omruilen voor pilletjes met een lagere dosering? Wat is jullie gedachte hierover?

Van de dierenarts ben ik toen -c.a. anderhalf jaar terug- niet wijzer geworden, vond het allemaal normaal en de kat zag er goed uit. En wat de winkelbediendes daarin de dierenwinkel vertelde, dat vindt ik gewoon vreemd.

Ik hoop dat ik van jullie wat wijzer kan worden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door pearlsofpassion »

Daarom (en om nog een aantal andere redenen) wordt er dus sterk afgeraden om in een dierenwinkel medicatie te kopen.
Ze weten daar meestal niets van de dieren af (een kat heeft helemaal niet altijd wormen, hele jonge kittens wel), en de zaken die ze er verkopen kunnen onbetrouwbaar tot zelf dodelijk gevaarlijk zijn.

Om te beginnen kan je beter eerst ontvlooien dan minstens een week later pas ontwormen, als je het apart doet. Je hoeft niet alles tegelijk in het lijfje te gooien.
In die volgorde omdat vlooien wormen met zich mee kunnen brengen. En vlooien een stuk irritanter zijn.

Maar je zal dus toch naar de DA moeten en daar om een goed ontwormingsmiddel vragen. Voor de ontvlooiing is dat trouwens ook beter. Je zou vb ook naar een combinatiemiddel kunnen vragen zoals vb Stronghold.
Als je niet tevreden was van de DA waar je eerder ging, ga dan naar een andere. De ene DA is zeker de andere niet! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
labo125
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2012 22:31

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door labo125 »

Mansonil is hetzelfde als Drontal bij de dierenarts. Dat mag je overdoseren. Bel of mail even naar Bayer, dan weet je het zeker.

Ik ga als dierenspeciaalzaakeigenaar toch even wat onzin ontkrachten:
In mijn winkel staat slechts 2 tekenmiddellen wat dodelijk is voor katten, dat wordt aan iedere klant vermeld die dit koopt. Bolfo Gold (=Advantage bij DA) mag je gelijk met het wormenmiddel geven. Dat is een vlooienmiddel wat niet in het diertje komt, dus kan dat geen reactie geven met het wormenmiddel. Als je naar de DA gaat voor een goed anti-wormenmiddel gaat, krijg je waarschijnlijk Drontal, dit is hetzelfde als Mansonil in de winkels. Dat doodt dus de meeste soorten wormen. Stronghold doodt geen lintworm! Stronghold is goed voor de DA, die omzet raakt hij niet kwijt aan de winkels, wij mogen dat niet verkopen.

Maar nogmaals, wil je een uitgebreid antwoord, neem contact op met de producent of kijk op http://diergeneesmiddelen.info
labo125
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2012 22:31

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door labo125 »

@pearlsofpassion: ik zie nu dat je uit België komt. :oops: Daar is de situatie anders. Daar mag een dierenwinkel niet de middelen verkopen die in de Nederlandse winkels wordt verkocht. In NL moet een middel eerst een paar jaar bij de DA liggen en dan wordt het vrijgegeven voor de winkels.

@openhorizons: zoek een goede dierenwinkel met mensen met kennis. Ik constateer helaas ook dat veel winkels advies gegeven wordt door stagiaires.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door pearlsofpassion »

Nee hoor, de waarschuwingen en verhalen komen van deze site.
Katten die vergiftigd zijn, producten waarbij het werkende bestandeel niet eens vermeld is zodat geen tegengif gegeven kan worden.
Die verhalen ken ik niet uit belgië maar daar wordt hier, van Nl uit voor gewaarschuwd.

Hier komen producten van bij de DA ook na een paar jaar vrij, al hebben wij niet zo'n dierenwinkels als jullie. Hier moet je het dan bij de apotheek gaan halen. Maar in principe niet zo'n verschil. ;-)

En over dierenwinkelpersoneel: ok, toegegeven is scheer ze misschien wat te veel over 1 kam en zou er altijd bij moeten zetten dat ze het soms wel bij het recht eind hebben. Maar daar heeft iemand die raad gaat vragen toch niets aan want als je het zelf niet weet, weet je niet of het te vertrouwen is of niet.
Je hoort zo vaak zo'n enorme onzin uit het dierenwinkelpersoneel, en ik ben het ermee eens dat dat super jammer is. Zeker voor diegenen die wel weten waarover ze het hebben en daarop letten bij hun personeel.
Maar hoe vaak je nog hoort dat hamsters beter per twee gehouden worden of dat je 2 konijntjes van hetzelfde geslacht prima bij elkaar kan zetten en het best enkel korrels geeft. :roll:
Of hoeveel ongewenste nestjes ontstaan zijn door dierenwinkelpersoneel, dat wil je niet weten!

Of over voeding: Oh Whiskas is prima voer, mevrouw, bevat alles wat ze nodig hebben. Staar erop hoor, kijk maar. :shock:

Dus sorry als ik een beetje te weinig stilsta bij diegenen die het wel goed doen. Die situatie zal ook in Belgie wel erger zijn dan in Nl, alhoewel, wederom komen ook vele verhalen van hier...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door mittenslief »

ik gebruik altijd milbamax, dat ik ophaal bij de dierenarts zelf. Ik vind dat hele fijne pilletjes vooral omdat ze zo klein zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Dosering ontwormingstabletten

Bericht door kansarmedieren »

Ik zou dit niet gaan geven als een kat minder dan 6kg weegt, je moet niet gaan overdoseren met dit soort wormmiddelen. Als het hetzelfde is als Drontal dan zitten daar stoffen in die bij overdosering grote gevolgen kunnen hebben.

Persoonlijk zou ik het niet doen je hebt zelf ook al twijfels dus luister naar je eigen gevoel en ga ze ruilen of vraag je geld terug en ga naar de dierenarts.
Plaats reactie