opnieuw ellende met huidje

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

ik word er een beetje moedeloos van
wat een getob met ons katje.... :???:
Ben met Elmo toch maar weer 2 weken geleden naar de dierenarts geweest,hij bleef maar krabben ondanks de wisselling van voer naar Hills hypo allergeen.
Daar kreeg ik weer ander voer mee van de DA zelf,van RC nu ook hypo allergeen voer,zou beter zijn zei ze.
daar ben ik nu 2 weken mee bezig bij Elmo.
ik zie nog geen verschil
hij blijft maar krabben en krabben.
vorige vrijdag hebben ze een biopt afgekrabt en opgestuurd naar het lab om te onderzoeken of hij niet op schimmel reageert.
kreeg vandaag bericht dat hij niet allergisch voor schimmel of schurft heeft.
kweekuitslag duurt nog 1 maand.
vandaag dacht ik het kapje even af te kunnen doen zodat hij zich beetje kon poetsen
maar verkeerd gedacht,na 5 minuten lag zn hele kop weer open,alles vol bloed
schrok me kapot,kon wel janken!!!
:cry: :cry:
kapje weer om en alles schoon gemaakt
wat kan ik toch nog doen voor mijn katje?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je er foto's van?

Wondjes op de kop doet inderdaad aan voedselallergie denken, maar het is vreemd dat hij dan op de hypo-allergene brok ook reageert. Na 2 weken zou je toch al verbetering moeten gaan zien.

Wat ik nog kan bedenken is hem overzetten op een graanvrije Kvv (rauw vlees). Nogal wat katten reageren op graan (ook geen rijst dus), maar ik geloof dat de hypo-allergene brok zo bewerkt is dat die reactie normaal vermeden wordt.
Als hij echter blijft krabben is het duidelijk dat dit bij hem niet afdoende werkt en hij er toch ergens op reageert.
Hij krijgt verder niets? Naast de brok?

Op rauw vlees kan je ook een eliminatiedieet doen. Dat wil dan zeggen: systematisch uitzoeken waar hij tegen kan en waar niet (als je dat wil, kan ik wel iets meer info geven en op weg helpen). Maar dat gaat enkel als hij ook echt allergisch is aan iets tastbaars zoals graan of bepaalde vleessoorten.

Ik heb nog nooit geweten dat een kat met voedselallergie ook reageerde op de hypo-allergene brok, dus daaromtrend vind ik het erg moeilijk om uitspraken te doen.
Mijn Cuzco is allergisch aan de kunstmatige bewaarmiddelen in sommige brokken, maar ik heb nooit hypo-allergeen geprobeert, dus ik weet niet of hij daar op gereageert zou hebben (ik ben niet van plan het te testen). Die heb je ook zowiezo niet in rauw voer. En ik ben dus niet zeker of het dan zoiets zou zijn, ik vind het maar vreemd... :???: Misschien is het toch iets anders dan voedselallergie?
Ik begrijp echter ook wel dat je de uitslag niet wil afwachten als het zo erg is als je beschrijft.

Misschien dat andere mensen hier nog ideëen hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

nee heb geen fotoos,eens kijken of ik ze morgen kan maken.
zit nu het meeste in zijn hals-nek voorkant en onder de oren op zn wangen zegmaar en om zijn oogje ook,precies op het randje van zn oog en ik zie ook enkele kale plekjes op zijn voorpoten nu.
dus misschien is het geen voedings allergie

ik heb wel vloerbedekking,zou het huisstofmijt kunnen zijn.....
hij krijgt verder niks anders te eten dan dat.

ik heb nu bij de dierendokter op een website een homeopatische gel gekocht voor de jeuk en het krabben,en is ook te gebruiken voor bv op korstjes.
misschien helpt dat wel.
de prednison tabletten van de DA hielpen niks,dus toen dacht de DA dat het dan een reactie kon zijn op schimmel.
wat ik wel zie aan Elmo is dat hij overal wat witte schilfertjes op zijn rug heeft,lijkt net op roos
zal wel normaal zijn maar zeg het maar even erbij

thanks nog voor je reactie,vind het fijn dat je meedenkt.....
groetjes Tamma
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, als hij het ook aan zijn pootjes heeft, en dit komt niet van het krabben, dan is het logischer dat het een ander soort allergie is.
Contactallergie vb, maar kan vb ook iets zijn dat hij inademt.
Ik heb ook gehoord van katten die op een bepaald soort textiel of tapijt reageerden.

Dat wordt lastig. Hier heb ik echt geen ervaring mee, maar je zou al kunnen proberen hypoallergeen wasmiddel en andere schoonmaakproducten te gaan gebruiken. Ook eigen verzorgingsproducten vb handzeep of zo. Ik weet niet of je creme gebruikt? Dat zou ik even laten.
Als je het zo voor elkaar krijgt het te laten verdwijnen, kan je het stap voor stap terug invoeren zodat je weet waar het van komt. Maar het laten verdwijnen en de cruciale factor uitschakelen zal al een hele opgave zijn.

Ik hoop dat er gewoon wat uit de testen bij de DA komt, zodat je het gewoon weet. Voor een aantal allergiën kan er ook getest worden. Misschien eens met je DA overleggen.
Het is niet goedkoop en het geeft geen zekerheid, enkel een indicatie. Maar daar kan je dan wel verder mee en weet je tenminste in welke richting je moet gaan zoeken.

Veel sterkte ermee, ook voor Elmo!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door catsini »

dat komt me bekent voor!
Miets heeft bulten op zijn hoofdje gehad, als die opensprongen kwam er vocht uit.
dat werden ontstekingen, het was bijna tot aan zijn oogje, het scheelde niet veel meer, anders...... ik moest er niet aan denken.
het was een grote plek, waar hij heel veel last van had.
de dierenarts gaf ons een zalf mee, het was erger geworden, niet minder.
volgens de dierenarts, een voedselallergie, zijn we ander voer gaan geven, van de dierenarts, nee hoor, het was een groot probleem, wat niet weg ging, en jeuk dat hij had, het was zielig.
per toeval was ik bij een andere dierenarts, hij kamde Miets met een vlooienkam, hij had een vlooienallergie, dat had hij binnen een paar seconden gezien
( op een wit laken, allemaal zwarte puntjes )
moesten we hem inspuiten met frontline, dat ging per gewicht, en 1 keer per maand.dat hebben we 1 jaar gedaan, toen was het helemaal over.
maar wat zo raar was, ineens had hij een kale plek op zijn hakje, kreeg hij weer de frontline, was het binnen een paar dagen over, had hij weer last van vlooien.
o ja, de ontstekingen insmeren met rescue creme, dat was geweldig, de ontsteking zie je zo verminderen, en ineens was het weg.
maar de zalf van de dierenarts, waardeloos, het was alleen maar erger geworden.


maar de schilfers op zijn huid, mijten?


Roos.
Schilfers op de huid betekent heel vaak: roos.
Oorzaak: De oorzaken kunnen een hormoonziekte, allergie of parasieten zijn. Er moet naar de oorzaak gezocht worden en er moet een passende behandeling komen. Soms is er echter geen oorzaak te vinden.
Behandeling: Het is altijd belangrijk om de roos te bestrijden, omdat zich aan de schilfers veel ziekteverwekkers kunnen hechten. Door die grote hoeveelheid ziekteverwekkers op de huidis de kans op een huidinfectie veel groter. Een speciaal dieet met veel vetzuren helpt om de verhoogde schilfering tegen te gaan. Maisolie door het eten wil ook wel eens helpen. Wassen met een speciale anti-roos shampoo werkt doeltreffend, maar moet soms regelmatig herhaald worden en niet elke kat vindt wassen prettig.
Druppels: Er is veilig anti-roos middel (Dermoscent). Door een pipet met olie op de huid te druppelen kan de schilfering worden tegengegaan wordt het herstel. Het is als standaardbehandeling te gebruiken bij katten met terugkerende roos.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

Ik heb Elmo nagekeken op vlooien en zag niks,ik kam hem geregeld met een netenkam en zie niks er af komen,behalve nu die korstjes
weet wel dat de vorige DA hem keertje behandeld heeft met frontline zowel inwendig als uitwendig,kreeg hij een spuit.
maar toen had hij nog nergens last van
en op schurft is hij getest

en roos had de DA gezegd komt vaker voor bij katten maar kan ook door stress komen
ik vind het wel allemaal moeilijk hoor
hij heeft er zo´n last van
morgen krijg ik die homeopatische gel binnen
hopelijk verzacht dat wat
maar neemt de oorzaak natuurlijk niet weg
ik heb ook nog speciale shampoo gekocht voor allergische huid en waar ontstekingen zitten ook behandeld mee kunnen worden
hij vind het niks maar als et moet doe ik et wel elke dag bij wijze van
als het maar helpt
maar vraag me af of dat ook de oorzaak wegneemt ik vrees van niet

ik wacht de uitslag af van de kweek en dan hoor ik wel meer van wat ik evt kan doen en dan bel ik de DA weer

thanks luitjes
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

mjahh net nog maar een GOED gekeken op vlooien en jawel hoor ik zag er 1!!!!
dus ik weet niet of het daar aan ligt maar heb hem gelijk even gewassen,is wel geen vlooien shampoo maar meer voor de huid
en morgen dan maar Frontline kopen,en hoe vaak moet ik dan sprayen?
of is pipetjes beter

mwahh ik kijk wel ff wat ik doe

hopelijk was dat de oorzaak
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door pearlsofpassion »

Pipetjes is beter. Dat werkt een maand lang.

Ja, dan zou het wel eens dat kunnen zijn. Past wel in het plaatje.
Daar krijgen ze echt last van van zodra er een vlo is.

Als het nu overgaat, zou ik je aanraden hem systematisch elke maand te behandelen. Normaal zou ik afwachten tot er vlooien zijn, maar bij een kat met allergie, neem je geen risico's.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

ik zag dat je inwendig en uitwendig en je huis moet ontvlooien.
hoe ga ik dat aanpakken?
wat is een goed merk?

ga ik morgen gelijk halen en alles doen
ik weet bijna zeker dat dit het probleem is.....zo'n gevoel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je met inwendig? :eeh:

Vlooien zijn ectoparasieten en zitten dus enkel op de buitenzijde van het dier.

Omgeving met een spray behandelen, is wel een goed idee. Maar als je nog maar 1 vlo gezien hebt, is een pipetje in zijn nek meestal wel afdoende.

Frontline werkt niet altijd, als je zeker wil zijn ga je om Advantage. Maar je moet de goede zaken altijd bij de DA halen (nooit iets uit een dierenwinkel kopen, die zijn niet veilig!), dus kijk even wat hij heeft.

Als je nog meer tips wil, er zijn heel wat topics over te vinden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tamma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:39

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door tamma »

ow oke bedankt voor je tips
ik zal morgen even de DA bellen
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door catsini »

pipetjes helpen niet, als hij een vlooienallergie heeft, naar de dierenarts gaan, die berekent de spray naar gewicht.<< frontline >>
Miets moesten we iedere maand keer insprayen, zijn gewicht was 6 kg. dat was iedere keer 39 keer insprayen, na een jaar was het over.
alleen als zijn hakje een kale plek had, dan wisten we het al, vlooien.
insprayen en na een paar dagen was het weg, een vlo was al genoeg, dan had hij er zo een last van, maar voor we dat wisten, hadden we al een jaar gedokterd met hem.
zijn ontlasting rook heel vies, dat heeft ook met een allergie te maken, dat wisten we ook niet.
als de allergie over is, is dat ook weer normaal.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
paasnini

Re: opnieuw ellende met huidje

Bericht door paasnini »

En heeft het geholpen?
Plaats reactie