kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door kenny »

Ik heb nu een ontzettend lief katertje van 6 maanden (thai siamees) en omdat wij in de toekomst niet meer zoveel thuis zullen zijn als nu, krijgt hij er binnenkort een vriendje bij; over 2 maanden komt er een 12 weken oude Brits korthaar kater bij.
Ik heb al wel het een en ander gelezen over het koppelen van katten, maar ik kan niet specifiek iets vinden over een kitten bij een katertje van deze leeftijd zetten. Het katertje dat ik nu heb is gek op aandacht en niet snel bang of gestresst. Als ik hem meeneem naar mijn ouders (die hebben ook een kat) gaat hij daar af en toe nieuwsgierig achter de kat aan, maar blijft hij wel op een afstand nadat hij merkt dat deze kat er niet van gediend is. Dit is natuurlijk ook totaal andere situatie dan we straks gaan krijgen, omdat hij straks de oudste is en het kleintje erbij komt in ZIJN huis.
Ik hoop heel erg dat jullie tips voor mij hebben!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door nellebel »

er staat hire genoeg geschreven over het introduceren van katten bij elkaar.
En vooral bij kittens gaat dat meestal vrij gemakkelijk. en als ik het zo hoor is die van jou al vrij sociaal. dus dat zal wel goedkomen.
wat leuk dat je er 1 bijneemt, zal je kleintje leuk vinden. jouw katje is ook nog een kitten, dus je hebt het dan over kittens koppelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door Mirjam86 »

Het koppelen van kittens gaat vrijwel altijd goed.
Wel zou ik beginnen met het jongste katje in de reismand te zetten met het deurtje dicht.
Dan kunnen ze door het mandje heen al een beetje aan elkaar snuffelen. Als dat gebeurt is het deurtje op een kiertje zetten en het kleintje zelf laten beslissen of hij er al uit durft. Ze zullen misschien een beetje naar elkaar grommen en blazen, maar echt vechten wordt het meestal niet. Je andere kater zal het waarschijnlijk net zo spannend vinden namelijk!

Misschien is het wel een goed idee om voor die tijd je oudere kat er nog even bij weg te houden en het kleintje de mogelijkheid te geven iets te eten en de bak te gebruiken, maar dat ligt er ook aan hoe lang hij moet reizen.

Veel succes en super dat jullie voor een vriendje hebben gezorgd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door kenny »

Dankjewel voor jullie snelle reacties, Nellebel en Mirjam86! Dat klinkt in ieder geval hoopgevend. Ik zal het kitten dan inderdaad (nadat ik hem het gevoerd en de bak heb laten gebruiken) vanuit het reismandje contact laten maken. Ben heel benieuwd hoe het gaat.
Maar een vriendje is sowieso nodig, want anders zit Kenny straks uren per dag alleen en hij mauwt al genoeg als je heel even weg gaat;-)
sKatje74
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2012 12:17

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door sKatje74 »

Ja, een Thai heeft héél veel aandacht nodig, en kan zeker niet alleen gehouden worden!! Zo'n kat heeft ook veel behoefte aan menselijke aandacht. Zeker geen kat voor mensen die de hele dag weg zijn.
Mag ik vragen waarom jullie gekozen hebben voor een Brit, en niet voor nog een andere Thai?
Een Thai en een Brit zijn eigenlijk totaal verschillende karakters.
Een Thai is extrovert, gevoelig en beweeglijk, en een Brit is juist introvert en rustig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook wel geen brit bij een Thai zetten... :???:
Ik zou voor een ander oosters ras gaan. Zodat ze hetzelfde willen. Een brit is niet erg actief voor een kat terwijl een siamees dat juist wel is. Ik denk dat je geen grotere tegenstelling kan vinden...
Een klik tussen beide katten is toch wel erg belangrijk.

Het is een feit dat dit soort katten nood hebben aan een andere kat in huis, en dat is dan best een gelijkaardig ras. 2 siamezen zijn vaak erg leuk samen. Of ze zoveel nood hebben aan menselijke aandacht, meer dan andere katten, dat weet ik niet. Alle katten hebben graag hun mensen rond hen, maar dat is al veel verdraagbaarder om alleen te zijn als er een andere kat is.

Over de introductie zou ik me niet zoveel zorgen maken. Gewoon zoals Mirjam beschrijft.
Tenminste, als het niet nog een half jaar duurt voor je een kitten krijgt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door kenny »

Kenny krijgt ook extreem veel aandacht, daar is hij echt gek op. Straks zijn we wat minder thuis, maar het wordt nog steeds niet zo dat hij hele dagen geen mensen om zich heen zal hebben. Ik wil alleen dieren als ik er ook echt goed kan zorgen namelijk. Ik snap jullie vraag over de gekke combinatie inderdaad:-P Ik kende eigenlijk vooral een voorbeeld waar die 2 samen juist dikke maatjes zijn (ze zijn trouwens beide behoorlijk speels ook) en het heel leuk gaat en ik vind beide rassen heel leuk.

Het kleintje komt er trouwens over 2 maanden bij.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Maar ken je die combi ook bij een iets oudere leeftijd?
Als kitten zijn ze beiden erg speels, maar bij volwassen worden, wordt een brit erg rustig en stabiel van karakter terwijl een oosters type helemaal actief blijft. Gaat het dan nog matchen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door castratenkoor »

Ik zou wel de kater van nu 6 maanden laten castreren voor het kleintje komt.
ik denk niet dat het verder veel problemen oplevert, dat matcht vast wel.
En ook het Britje met 6 maanden castreren, dan voorkom je dominantiestrijd en risico op wildplassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 762
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door Lovecat »

Mijn 2e kitten kwam in huis op 3/4 maanden leeftijd, mijn eerste kitten was toen 8/9 maanden en al 3/4 maanden alleen opgegroeid bij mij...

Ik was vooral heel bang omdat het jonge katertje heel klein was en mijn oudere (gecastreerd op 6 maanden) behoorlijk stevig, maar het ging prima. Ik heb ze gewoon bij elkaar gezet en binnen een week lagen naast elkaar te slapen. Die kleine mept die grote nu de tent uit :lol:

Geen zorgen daarover, misschien wel over je, is nu al vaker opgemerkt, 'merkwaardige' combo... Misschien heb je een keer een situatie gezien waarin het goed ging, maar dat betekent niet dat het altijd goed gaat, ik zou er ook een Oosters type bij plaatsen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ken zo'n combi.
Een brit met een oosters type'tje HTK. Er is nu een Thai siamees bij gekomen want de oosterse kon zijn energie niet kwijt en de brit zonderde zich af.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door kenny »

Bedankt voor al jullie tips! Kenny binnenkort laten castreren lijkt een goed plan. Alleen onze dierenarts zei dat we beter konden wachten totdat hij wat ouder was, omdat het mogelijk de groei zou remmen. @ castratenkoor: jij lijkt hier wel ervaring mee te hebben en waarschijnlijk ook goede ervaring?
Verder is Kenny trouwens erg rustig voor een Thai (vooral voor eentje van zijn leeftijd). Hij is vooral gek op knuffelen, dan gaat hij keihard spinnen, maar hij is niet heel druk voor een kitten. Speelt zo'n 3 uurtjes per dag redelijk op zijn gemakje; hij is rustiger dan de htk kat die ik altijd heb gehad:-P Hij was dan ook een beetje het doetje van het nest, maar is volgens de dierenarts wel helemaal gezond en het is een ontzettende schat:-)
Over het voorbeeldje dat ik noemde: deze katten zijn 7 en 8, dus niet echt jong meer.
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door heidinuyten »

Ze krijgen juist meer groei doordat zijn energie niet meer in de hormonen gaat zitten, en trouwens als jij wil dat hij geholpen word, kan je dat gewoon zeggen bij de da, jij die betaald, bepaald ook.
Bij veel fokkers/cattery's gaan de poezen en katers rond de 13/14 weken en zijn dan soms/vaak al geholpen voor ze naar de nieuwe baas gaan.
Dan is er ook meer zekerheid dat mensen hun diertjes netjes geholpen hebben en niet stiekem gaan fokken of een oeps nestje krijgen.

Groetjes heidi
Lightning!
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door kenny »

Bedankt voor je reactie, Heidi! Dan wordt ons knuffelbeertje binnenkort maar even geholpen;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten (12 weken) koppelen aan katertje van 8 maanden

Bericht door pearlsofpassion »

Katten die later gecastreerd worden blijven inderdaad kleiner dan als ze op 6 maand geholpen worden.
Door castratie sluiten de groeischijven iets later waardoor ze langer doorgroeien. Hoe dat met vroegcastraties zit, weet ik niet, maar 6 maanden is ideaal. Dus er is geen reden waarom je nog zou moeten wachten. Het heeft geen zin om te wachten tot hij gaat sproeien en je het misschien nooit meer afgeleerd krijgt. ;-)

Als je denkt dat je katje rustig genoeg is en een goede match vormt met een Britje, dan moet je dat maar doen. Jij kent je katje het beste, en iedere kat is inderdaad anders. Je denkt dan dat je op basis van een ras kan voorspellen, maar dat zal dus ook niet altijd zo zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie