Trucjes leren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Ratchet en Clank
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2011 07:51

Trucjes leren

Bericht door Ratchet en Clank »

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben sinds mei 2011 2 lieve katers, Ratchet en Clank, in huis. En we zijn sinds dag 1 helemaal hoteldebotel van deze jongens. Tot nu toe gaat alles soepel, gezellig, leuk en natuurlijk soms frustrerend (als ze gaan testen of ze nog steeds niet aan de bank mogen zitten). Ondanks dat Ratchet een beetje schuw is, of beter gezegd zelf bepaald wanneer die aandacht krijgt, zijn het allebei aanhankelijke katers.

Natuurlijk hebben we ze bedolven onder kattenspeeltjes en alles wat een kater maar wensen kan (behalve een poes ;-) ). Het grappige van dat is dat Ratchet op een ochtend op bed sprong met een stuiterballetje in zijn mond. Mijn vriendin gooide de bal via de deur de gang in en warempel 2 tellen later zat hij weer op het bed met de stuiterbal. Dit heeft hij enkele keren gedaan voor ongeveer een week en opeens wilde hij dit niet meer, echt een eigenwijze kater wat dat betreft. Wij teleurgesteld, gelukkig vond de andere kater Clank het enkele weken later spontaan uit. Sindsdien kan Clank de bal apporteren en hij stopt er pas mee als hij moe is (duurt ongeveer een keer of 50). We hebben hem ook aangeleerd om te zitten en liggen op commando. Ratchet is helaas erg eigenwijs dus doet hier niet aan mee.

Nu willen we graag wat meer dingen leren aan de jongens zodat we ze lekker bezig kunnen houden als we thuis zijn, want dat willen ze altijd graag. We hebben sinds deze week een klikker (voor honden) gekocht en begonnen met aanleren dat ze wat lekkers krijgen als ze de klik horen. Na 2 dagen sprinten ze naar je toe vanuit elk punt in ons appartement zodra ze de klik horen.

Heeft iemand nog tips om ze dingen aan te leren en eventueel andere methodes?

In ieder geval bedankt voor het lezen,

Groetjes
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Trucjes leren

Bericht door Spookysil »

Er is een boek: 10 minuten per dag je kat trainen, daarin staan handige tips, hoewel ik het hier niet heb liggen, mijn kat kan 2 truukjes :lol: een rondje draaien en een pootje geven :)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trucjes leren

Bericht door castratenkoor »

Er was laatst ook al iemand die de kat af wilde richten, misschien dat jullie samen truukjes uit kunnen wisselen. Persoonlijk doe ik niet aan africhten. Daar heb je honden voor.

Als mijn katten het kastdeurtje horen komen ze ook aanrennen. Katten doen alles voor voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Trucjes leren

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=25259
dit is de topic waar Dinie het over heeft, kun je gelijk onze 'bijdragen' lezen..!

de meesten van ons en dat zijn vaak nieuwkomers,
zijn eigenlijk alleen maar bezig om dingen AF te leren, hihi..
en dat lukt doorgaans ook niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trucjes leren

Bericht door nellebel »

mijn katten kunnen ook truukjes. al moet ik erbij zeggen dat ze geen truukjes leren eigenlijk ,ze kunnen alles al (ook apporteren uit zichzelf). het gaat er meer om of ze zin hebben om het te doen. wij hebben onze vaste rituelen rondom eten enz
(onze katten geven pootjes voordat ze hun avondsnack krijgen, en als het baasje vraagt waar is appie happie, dan staan ze voor het fornuis te springe, daar heb ik het eten dan ingezet omdat ze het anders al ophebben voor het wordt voorgeschoteld), maar als ze geen zin hebben hoeft het niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manon3

Re: Trucjes leren

Bericht door manon3 »

Ik doe zelf ook niet aan trucjes leren,eigenlijk vind ik dat niet passen bij een kat.
Het enigste "trucje" wat mijn poes doet is apporteren.En alleen met een balletje,met de muis of ander klein speelgoed doet ze dat niet.
En dat apporteren heb ik haar ook niet aangeleerd,dat doet ze al van kleins af aan uit zichzelf.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Trucjes leren

Bericht door lidewij020 »

Hé er wordt over mij gepraat! xp Leuk dat jullie ook trainen! Ik merk aan mijn katten dat ze het echt leuk vinden en er ook om vragen.

Ik gebruik snoepjes, mijn stem en lichaamstaal bij de training. Ik gebruik alledrie als aanmoediging/aanwijzing en ook als beloning...zo'n clicker is niets voor mij die raak ik vast kwijt. :oops:
Als je vragen hebt over hoe ik Blooker de oefeningen uit mijn filmpje heb geleerd, wil ik best tips geven hoor!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Ratchet en Clank
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2011 07:51

Re: Trucjes leren

Bericht door Ratchet en Clank »

Aan allen die gereageerd hebben,

Bedankt voor de leuke reacties. Die andere topic is inderdaad ook zeer leuk.

@spookysil: wat is de naam van dat boekje?

@castratenkoor: africhten doet iedereen met zijn kat, niet aan de bank krabben en de kattenbak gebruiken. Wij zien de 'trucjes' meer als een speeltijd met de jongens. En omdat iets altijd normaal gesproken door honden wordt gedaan betekent het nog niet dat het niet bij kattengedrag kan horen. Uiteindelijk willen wij gewoon een hechte band hebben met de jongens en die is zeer sterk geworden nadat we zijn begonnen met 'trucjes'.

@adriana: we hebben daar ook wel last mee gehad in het begin om ze dingen af te leren. Zo zijn we eigenlijk begonnen met die trucjes. Gewoon belonen zodra ze goed gedrag vertonen, uiteindelijk commando's erbij en nu hoeven we alleen maar een geluid te maken of een woord te zeggen en ze stoppen met het ongewenst verdrag.

@nellebel: leuk om te horen dat onze katten niet de enige zijn die trucjes kunnen. Het apporteren hebben ze hier ook uit zichzelf bedacht. Ik heb alleen gemerkt dat het ongewenste gedrag erger wordt als we minder met de katten doen. Het is dan ook altijd 's avonds dat ze een beetje rebels worden en dan weten wij al wat er aan de hand is :smile: . Ze hebben dan gewoon zin om te spelen/leren. Ik probeer altijd zo min mogelijk beloningen te gebruiken, zodoende weet ik voor 99% zeker dat het hun echt gaat om de interactie met ons.

@lidewij020: de clicker gebruiken we niet meer voor de trucjes. om de een of andere manier raken ze daardoor in 'trance en' willen ze alleen nog maar brokjes. Hierdoor is de clicker wel perfect om de katten te lokken. Als ik niet weet waar ze zijn hoef ik maar 1 keer te klikken en dan sprinten ze als een stel losgeslagen hertjes door het huis heen op zoek naar de clicker.

wij hebben de volgende trucjes trouwens: zit, lig, laag (gaan ze naar de vloer), hoog (gaan ze naar de dichtsbijzijnde kast/krabpaal en klimmen ze naar boven), high five en high ten.
Op dit moment ben ik bezig met kus en spelen, waarbij ik het woord spelen zeg en dat ze dan een speeltje gaan zoeken en brengen.
Het is ons gelukt om alle trucjes te laten uitvoeren zonder beloning, dat kostte wel heel veel tijd en geduld trouwens :smile:

Ideetjes die wij nog hebben bedacht zijn, rol, lig (op de rug), tijgeren, blijf. Ik denk dat het wel eindeloos is zolang je maar geduld hebt en een hoop positieve aandacht.

Ik zal zeker je topic nog blijven volgen. Bedankt voor de tips!

Ik zal zeker je topic gaan volgen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trucjes leren

Bericht door nellebel »

ja sommige katten willen gewoon een uitdaging. zie het nu dus heel duidelijk bij gijs en guusje. gijs wil geen pootje geven, nou dan hoeft dat ook niet. die krijgt zijn snackje zo wel. guusje vind het heel leuk. als wij s'avonds de kofiie op hebben krijgen ze hun avondsnackje. guusje komt soms aanrennen als ik mijn koffiekopje neerzet en begint dan pootje te geven alsof ze wil zeggen, snacktime. als ik haar naar bepaald speelgoed vraag weet ze precies wat ik bedoel. vooral kippetje vind ze heerlijk. dan roep ik, waar is kippetje en dan vliegt ze op kippetje af. dan ga ik lekker met haar stoeien en met kippetje gooien en zij erop af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trucjes leren

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat gehad die heel goed taal verstond. Als je dan zei "Guus waar is muis" dan rende hij naar de lade van het wandmeubel. Na de verhuizing stond alles anders en lag het speelgoed in een nieuw ladenkastje. Maar als je het woord "muis" uitsprak bleef hij naar de lade van het wandmeubel rennen.
Als mijn dochter zei "Guus ik ga je pakken hoor" dan rende hij met zijn oren in zijn nek de trap op. En dan was het de bedoeling dat ze achter hem aan ging.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Trucjes leren

Bericht door ayla »

Felix weet wat muisje en dopje betekend. Die gaat hij dan meteen zoeken inderdaad.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
manon3

Re: Trucjes leren

Bericht door manon3 »

Maar zo bijzonder is het toch niet als een kat woorden begrijpt,ik heb dat tenminste altijd heel normaal gevonden.
Onze poes verstaat ook een heleboel woorden: muis-snoepjes-vogeltje-eten-balletje-spelen-veertje-kippetje-slapen.
Wat ook zo leuk is dat ze altijd antwoord teruggeeft,je kunt echt hele gesprekken met haar voeren. ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trucjes leren

Bericht door nellebel »

ja gezellig he manon. lekker kletsen met je kat. heb soms zelfs het idee dat ik ook begrijp wat zij zeggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
manon3

Re: Trucjes leren

Bericht door manon3 »

Ja, ik kan ook ontzettend genieten van onze kleine kwebbeltante.
Ook opvallend hoe katten daarin onderling sterk kunnen verschillen.Onze vroegere HTK-katten waren slim en verstonden ook veel woorden maar waren niet erg spraakzaam,onze Persjes vroeger waren niet bijzonder slim èn niet spraakzaam.
Nu hebben we een Boskat die superslim is èn de grootste kwebbel.En ze mekkert behoorlijk veel tegen me als ik bijv.effe geen tijd heb om te spelen,dat doet ze al van kleins af aan.
Dat vond ik altijd zo'n schattig gezicht, zo'n klein kitten wat tegen je zit te mekkeren. :lol:
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Trucjes leren

Bericht door lidewij020 »

Een van de makkelijkste en leukste dingen om te leren was het springen over mijn been (en later door de fietsband). Je begint met je been op de grond. Het kan handig zijn om te beginnen met je voet tegen de muur, zodat de katten er niet omheen kunnen. Lok ze over je been heen, dit kan met alleen je hand, een speeltje of iets lekkers. Dat lokken moet ook een soort gebaar worden, wat ze in de toekomst leren te begrijpen. Zodra ze aan de andere kant van je been zijn ontspannen en belonen (met aaien, speeltje, snoepje, stem...). Dan doe je je been steeds een beetje hoger. Op een gegeven moment zullen ze proberen om onder je been door te gaan ipv erover heen. Dat negeer je. Als ze het niet snappen kun je de doorgang onder je been blokkeren met je hand. Als ze steeds beloond worden als ze OVER je been heen springen hebben ze op een gegeven moment door dat het zo moet. Je kunt ze ook leren om onder je been door te gaan als je ze dat vraagt, maar gebruik dan een ander gebaar...wijs bv onder je been door ipv eroverheen. Mijn ervaring is dat katten lichaamstaal heel goed begrijpen. Ze herkennen ook heel snel patronen. Blooker gaat bijvoorbeeld al op de ton zitten als ik hem uit de kast haal. Ik hoef dat niet meer aan hem te vragen...hij weet dan al wat er gaat komen. Zo kun je ook je gebaren steeds kleiner en subtieler maken. Begin heel klein en maak het gebaar steeds groter tot ze het snappen, na een tijdje hoef je niet meer naar het grote gebaar toe, maar heb je al genoeg aan het kleine. Zo kun je ze ook in plaats van op een gebaar op je stem laten reageren. Begin dan steeds met het woord en maak vervolgens het gebaar. Na een tijdje heb je het gebaar niet meer nodig.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie