Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Flagyl werd aan vrouwen met een schimmelinfectie voorgeschreven :shock:
hmz...nou lekker dan :) voor oraal gebruik? :)

Ik ga het gewoon vanmiddag voorleggen aan de dierenarts. Vragen wat hij denkt erover want ik wil giardia eigenlijk liever vandaag dan morgen uitsluiten. anders komt het weekend er weer overheen etc. Ik ben het zat nu :P

Mogelijk dus flagyl, of misschien nog liever panacur. Allebei 5 daagse kuren met hetzelfde werkende bestandsdeel, dus ik vraag me af of het veel uitmaakt. Als we vandaag beginnen en mijn DA stemt toe, weten we maandag of het aanslaat en hoef ik dus misschien die ontlasting niet op te sturen naar de uithof. Daarnaast merk ik aan Ayla dat ze die diarree ook flink zat is...

In principe kan ze volgens mij niet slechter worden van die middelen, flagyl ken ik niet goed maar panacur is gewoon een ontwormingsmiddel.

Oh en ik neem meteen een kuur voor de andere 2 katten dan...
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hmm, voordat ik mijn katten schimmelwerend maak, zitten ze nu eerst aan de Kaopectate (ALWEER) en Olav aan de yoghurt met Roosvicee stop. We wachten rustig af. Als het maandag niet beter gaat, gaat de poep naar de DA.
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef:
Fenbenzazol = Panacur en dat viel mee qua smaak. Is inderdaad een ontwormingsmiddel, alleen 1 soort worm wordt er niet mee aangepakt die eigenlijk wel moet. Toch is het onverstandig tegelijkertijd de gewone anti wormenkuur te geven, is te belastend voor de kat.
ze zijn 2 mnd geleden nog ontwormd met vitaminte, dus de kuur is echt alleen voor giardia dan, wormen zijn in de ontlasting niet gevonden gelukkig :)
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi,

Pippin heeft ook een broertje dood aan de smaak van Flagyl. Heb ik mooi maling aan, want het werkt en dat is het belangrijkste.

Gelukkig is Pip een zeer gemakkelijke kat wat betreft pillen. Met mijn vorige kat had ik waarschijnlijk een compleet leger nodig gehad om het spul erin te krijgen.

Het dieetvoer heeft alleen tot taak om Pip's darmen de tijd te geven om te helen. De laatste paar dagen is met de diarrhee ook een flinke hoeveelheid darmflora meegekomen. Zodra hij weer helemaal is opgeknapt (DA zegt met een paar weken), ga ik langzaam weer over op zijn normale voer. Het dieetvoer heeft dus alleen een ondersteunende functie.

Een ding weet ik wel zeker. Ik neem asiels niet meer echt op hun woord aan, als ze zeggen dat ze hun katten ontwormd hebben. Jesse krijgt bij mij echt eerst een kuurtje, gewoon om zeker te zijn.

Overigens, als een kat besmet is met giardia moet dat uit zijn uitwerpselen blijken. Als de ontlasting vers is kun je onder een microscoop de giardia zien bewegen.

Groetjes,
Vanessa
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

klopt helemaal, tot ongeveer een uur nadat de ontlasting eruit is. Maar aangezien ik hier geen microscoop heb ;) En tja, Ayla gaat op gezette tijden nar de bak en dat is net niet wanneer de DA spreekuur heeft. Dus meestal moet het toch vastgesteld worden d.m.v. een kleurentest op 'oude' ontlasting vrees ik.

Asiels kunnen katten wel ontwormen, maar de gangbare pillen en pasta's daarvoor pakken parasieten als giardia niet aan. Dus het kan best zijn dat de wormen weg zijn, en giardia nog niet. Daar moet je dus echt speciale middelen voor hebben als dat flagyl of panacur. (overigens heb ik mijn katjes uit het asiel gehaald met 8 weken, toen waren ze een paar dagen daarvoor ontwormd, met 9 weken voor de zekerheid toch maar een pilletje gegeven en wat kwam eruit? Ja hoor, wormen van over de 20 cm lang! Echt goor!)
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi Marjolein,

Jakkes! Daar moet ik toch echt ff niet aan denken.

Ik las op het internet dat Giardia ook chronisch (kan zijn) is. Als dat waar is, loop ik de kans dat Pippin ook kitten Jesse gaat besmetten.

Ik ga navragen bij de DA en het asiel hoeveel risico Jesse loopt. Want als Giardia chronisch is, dan helpt Flagyl dus alleen om de populatie giardia in te dammen, zodat ze geen diarrhee meer veroorzaken. Moet ik die kleine dan preventief ook een kuurtje Flagyl geven? Mogen kittens van 9 a 10 weken dat spul eigenlijk wel hebben?

Weet iemand hier meer over?

Groetjes,
Vanessa en Pippin
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi allen,

Nou, het gaat de goede kant met Pippin.

Gelijk nadat hij van de DA Flagyl kreeg voorgeschreven, was hij van de diarrhee af. Tot afgelopen zondag, toen het weer even helemaal mis was. Dat was alleen mijn schuld. Ik had de pot met hagelslag niet goed weggezet en Pip had weinig moeite deze open te krijgen.

Inmiddels heeft hij weer vaste ontlasting. Vanmorgen heeft hij voor de laatste keer Flagyl gehad en nu is het afwachten hoe het gaat zonder medicijnen. Ik heb er wel vertrouwen in.

In het asiel waar mijn kitten Jesse nog steeds veblijft, hebben ze ook een doorbraak gehad. De DA aldaar heeft alle zieken kittens op een speciaal dieetvoer voor kittens gezet en zie, het wonder geschiedde. De diarrhee maakte plaats voor vaste ontlasting en inmiddels zijn ze allemaal weer wat gegroeid.

De DA gaat ze vandaag nog even bekijken en als ze allemaal genoeg zijn aangekomen mogen ze naar huis! Alle aanstaande eigenaren krijgen daarover vandaag een telefoontje. Ik ben heel benieuwd of ik Jesse zaterdag eindelijk mee naar huis kan nemen. We krijgen dan allemaal een zakje van het dieetvoer (het is iets van Hills) mee en het advies om ze zeer langzaam over te zetten op het voer van onze voorkeur. Moet wel lukken, denk ik.

Hoe gaat het met iedereen intussen? Boeken jullie vorderingen?

Groetjes,
Vanessa en Pippin (en Jesse)
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De stomorgyl slaat aan, ze heeft nu al 3 dagen vaste ontlasting. Hoop dat het zo blijft zodra de kuur afgelopen is. daarnaast geef ik hypo-allergene brokjes. Probleem is nu alleen nog een zeer een rood achterste van het vele likken...

Fijn dat het bij jou ook de goede kant op gaat met beide katten, hoop dat Jesse zaterdag mee naar huis mag!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Marjolein je kunt dat rode kontje iets kalmeren door er wat uierzalf op te smeren. Dat scheelt haar.
Hier sputtert en spettert de hele meute, en ik ga norit halen. Als dat niet helpt, wil ik ook Flagyl of Stormogyl...ikben er vreselijk moe van.
Heb er een zooi getemperatuurd maar er is geen koorts. Wel uitdroging bij de X-jes, dus die hebben infuusje gehad en krijgen dwang-ORS en astronautenvoer.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja, ik dacht zelf ook aan uierzalf of spul van VSM voor wondjes/schaafwonen/irritatie. Vraag me alleen af of ze niet harder gaat likken als ik van dat 'rare spul' erop smeer? om het eraf te halen bedoel ik dus...

Marjolein: ik zou het er gewoon op wagen om ze een kuurtje te geven, nu moet je ze toch ook allemaal spul toedienen en je ziet snel genoeg of het aanslaat of niet. Weet alleen niet welke van de middelen tegen giardia ook echt voor kleine kittens toegepast kunnen worden, maar goed, dat weet de DA wel ;)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kijk en dan kom ik vanavond dit tegen op marktplaats.....(spelfouten zijn authentiek)

Helaas is er enkele maanden geleden een vervelend virus
uitgebroken in ons paradijsje, alle poezen werden ziek, zelfs
de poezen die al meermalig ingeënt waren, deze hadden er
gelukkig niet zo veel last van. De kittens hebben er het ergste
onder geleden, omdat die pas hun eerste enting hebben gehad.

Het leek er op dat we vorige week het virus de baas waren,
tot er massale diaree uitbrak onder de poezen, waarschijnlijk
een besmettelijke darminfectie, dus het dokteren begint weer
van voor af aan, maar we geven de moed niet op.
Morgen wat poezenpoep naar het laboratorium op sturen voor
onderzoek, want het rijst met vis of kip- dieet helpt niet.


Dit is toch geen toeval?!?!?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ga Utrecht bellen, ben er zo moe van.... Xari is vannacht overleden, Xambal eet niet meer zelfstandig en ik vond vanochtend weer ergens een plas waterig braaksel met daarnaast diarreedruppels :???:

Na eindeloos bandjes, kastjes en muren, heb ik uiteindelijk de voicemail van de viroloog ingesproken. Ik heb het woord SARS laten vallen en hoop dat hij mij terugbelt..... Ik wil gewoon weten waar al deze ellende vandaan komt!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Inmiddels heb ik de heer Egberink, viroloog bij de Faculteit Diergeneeskunde gesproken en hem beloofd de autopsieverslagen die her en der bij mensen zijn, aan hem te sturen. Hij gaat dan kijken of er een nieuw iets aangetoond kan worden. SARS lijkt hem onmogelijk, omdat niet bekend is dat katten daar ziek van kunnen worden.
Het verhaal dat in het asiel Eindhoven kattenziekte heerst, is door hem bevestigd.
Of er een link is met katten met long- en griepachtige problemen en vervolgens de diarree, gaat hij uitzoeken; ook gaat hij nakijken of het mogelijk is dat er eventueel op zo'n grote schaal giardia voorkomt.
Oftewel: ALS je iets naar Utrecht stuurt of zelf gaat, noem zijn naam, zodat hij kan kijken of er sprake kan zijn van een nieuw virus o.i.d.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 06 nov 2003 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Waarschijnlijk is de warme zomer inderdaad de veroorzaker. Ik ben in ieder geval blij dat deze man wilde luisteren en mee wil denken en zoeken naar een oplossing.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ook hier vier van de vijf katten aan de diarree.... Castratie van Myst vandaag is afgeblazen want hij was te zwak: hij heeft diarree én geeft over. Vandaag gaat het wat beter. Eres heeft de dunste poep.
Al jullie tips goed doorgelezen en eergisteren gekookte kip met rijst gegeven, gisteren kabeljauw met rijst. Alleen diegene die het zo nodig hebben vinden het niet lekker... Wonderwel heeft Yeri als enige nergens last van, terwijl hij het probleemkatje met z'n darmen is...
Ook roosvicee stop al door het water en voer gedaan, dat vinden ze heerlijk! Alleen geen verbetering in de poep van Eres dus daar stoppen we maar mee.
Ook mijn moeder d'r kat is sinds een dag aan de diarree en geeft over.. Het lijkt wel een virus die van huis tot huis overwaait...

Ik denk dat ik bij de dierenarts isogel ga halen en kijken of dat verbetering brengt. Dat heeft bij Yeri destijds verlichting gebracht.

groetjes
Danielle
Plaats reactie