Plagen, pesten en jaloezie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Plagen, pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Hoi allemaal,

Hopelijk willen/kunnen jullie mij helpen!

Ik heb een kater (Noah, bijna 2) en een poes (Lily 1,5). Eerst waren ze beste vriendjes en speelde vaak samen. Nu merk ik sinds een paar maanden dat het gedrag van Noah naar Lily veranderd is. Hij is continu op haar aan 'het jagen'. Ik heb een tijd gehad dat de plukken haar elke dag in het rond vlogen, maar echter nog nooit bloed dus het is niet echt agressief vechten. Nu gaat het wel beter (geen plukken haar meer!) maar het is nog steeds regelmatig lily opjagen etc (als ik thuis ben vrijwel altijd). Noah is een stuk groter dan Lily en Lily heeft een erg zacht karakter. Ze schrikt nu echt heel snel, als ze Noah ziet lijkt ze al angstig te worden (ze staren elkaar ook steeds aan!) en tegenwoordig is Noah ook bezitterig naar mij toe. Ik kan hem bijvoorbeeld 20 min hebben geborsteld en geaaid, maar als ik dan naar Lily ga komt ie eraan rennen en dan kiest zij gauw het hazenpad omdat ze bang is dat ie iets doet. Hij jaagt r vaak weg als ze ligt te slapen, zodat ie er zelf kan gaan liggen bijvoorbeeld. En soms in de slaapkamer houdt ie 'de wacht' zodat zij amper naar binnen durft en als ze komt, bespringt ie dr en rennen ze weer een uur door het huis. Lily vindt het naar mijn idee vaak echt niet leuk want dan schreeuwt ze ook, omdat ze dan niet weg kan.
Ik heb al Feliway hangen en sindsdien is het iets minder (in ieder geval niet de hele avond door) en lijkt Noah wat rustiger. Ik probeer m vaak af te leiden, maar op zon 'staarmoment' helpt dat niet. Iemand zei tegen me dat ie zich waarschijnlijk verveelt.. Ik ga binnenkort verhuizen en dan komt er nog een extra krabpaal bij (heb er al 3 en ook 1 kamerhoge) en hebben ze iets meer ruimte. Iemand zei tegen me dat Noah zich waarschijnlijk verveelt en wil jagen op 'levende voorwerpen' en daarom lily de enige is. Ik probeer nu al vaker 1-op 1 momenten in te lassen en momenten samen en ook te spelen. Overigens gaan ze niet naar buiten; dat is te gevaarlijk in mijn buurt helaas.
Het is niet dat ze echt een hekel aan elkaar hebben, want ze liggen ook weleens samen op de krabpaal of op de grond en ze wassen elkaar weleens. Maar soms opeens gaat Noah Lily dan aanvallen... het breekt mijn hart natuurlijk dat ik Lily vaak zo angstig zie en dat als Noah er is zij vaak zich terug trekt ofzo, want het is echt een schatje die geen vlieg kwaad doet. Ik zat eraan te denken of misschien een potige kitten (groter ras, bijv. ragdoll) erbij zou helpen, zodat Lily meer rust zou krijgen en noah een speelkameraadje, maar misschien wordt het dan 2 op 1... Pff moeilijk allemaal! Wat denken jullie?

Sorry voor het hele verhaal... ik wilde wel alle belangrijke info erin zetten hihi.

Groetjes en alvast bedankt,

Evelien
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door pearlsofpassion »

Als Lily niet met Noah wil spelen, zou een kitten kunnen helpen. Als ze dat wel doet, dan weet ik niet of dat wel de oplossing is.

Ik heb hier ook een poes die niet wilde spelen en twee wel speelvogels. Nu wil ze wel af en toe spelen, maar durft nog niet goed. Weet ook niet goed wat ze ermee moet.
Maar goed, wat ik wou zeggen: soms gaat het wel eens met 2 tegen 1. Als Kleintje dan toch een speelbui heeft, is dat voor beide jongens zo interessant dat ze elkaar vergeten. Omdat het dus geen dagelijkse kost is (vroeger toch niet). Maar toch weegt dat in geen enkele mate op tegen het voordeel voor haar om niet de hele dag door een kitten dat wil spelen achtervolgt te worden.
Nu vind ik niet dat jouw situatie hetzelfde dan de mijne, absoluut niet, mijn meisje was wel een ander geval en een heel ander probleem. Maar ik wil maar zeggen dat ik wel denk dat als Lily geen zin heeft in spelen en Noah wel, de nadelen van een extra kitten niet opwegen tegen de voordelen van een speelkameraadje.
Dat ze met tweëen haar echt opjagen en in een hoekje drummen, dat gebeurt hier niet. Zo pesterig zijn ze niet.

Verder wil ik wel zeggen dat het mij als dominantie klinkt. Dat staren is een dominantiestrijd, niet toestaan ergens voorbij te gaan ook en opjagen ook. Ik denk dat je het bemoeilijkt als je tussen komt en dat het daardoor langer blijft duren. Er komt dan maar geen duidelijkheid.
Dus los van het eventueel speelprobleem, denk ik dat Noah gewoon zijn macht aan het duidelijk maken is. Ofwel is Lily het er toch nog niet helemaal mee eens (dat kan heel subtiel zijn, staart ze terug?), ofwel is het omdat jij er tussen komt? Maar normaal is dat van overgaande aard. Eens ze zich helemaal schikt, en de onderlinge verhouding duidelijk is voor hen beide, zou hij dat niet zo lang meer mogen doen. Dan krijgt elke kat normaal zijn ruimte.
2 jaar is ook nog steeds wat puberleeftijd (is wat afhankelijk van kat tot kat) en dan kunnen ze ook wel gewoon lopen klieren omdat ze daar zin in hebben. Maar wat je beschrijft klinkt mij dus als dominant gedrag.

Je zou ook valeriaandruppels kunnen halen bij de apotheek of drogist en de op een doekje of knuffeltje sprenkelen en zien wat ze doen. Als ze erop reageren gaan ze ermee knuffelen, likken, spelen en vergeten ze hun andere zorgen. Op die manier worden ze geestelijk wat rustiger (ookal kunnen ze lichaamelijk heel wild worden ;-)) en het haalt de scherpe kantjes eraf. Hier werkte dat heel goed om iedereen wat ontspannener te krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

ik denk dat je kater veel meer beweging en uitdaging nodig heeft. de poes is daar niet zo van en langzamerhand gaat dat problemen geven: kater kan zijn ei niet kwijt, verveelt zich en soms gaan ze slopen of wildplassen of noem maar op.
wees voorzichtig met een kitten, het leeftijdsverschil is dan vrij groot en dat kan ook problemen gaan geven.
wat ik kan bedenken is dat wanneer je aan uitbreiding denkt, je contact opneemt met een goed asiel in je buurt en daar het probleem doorspreekt. en dan is het kwestie van zoeken en matchen. asiels hebben een goeie terugbrengregeling en 'ruime keuze', ik bedoel veel mogelijkheden. en ik zou dan altijd voor een katermaatje gaan..
hier heb ik twee bengels/broers die elkaar slopen en een wat oudere kater, die dit als katten-tv rustig van een afstandje zit te bekijken. hij hoeft niet zo nodig en gaat ook niet op hun uitnodiging in en gelukkig hebben de broertjes elkaar, anders had ik hier waarsch hetzelfde probleem als wat jij schetst..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door pearlsofpassion »

Ohja, ik was dat vergeten zeggen, maar ik zou ook niet voor een katje jonger dan een half jaar gaan.
Eerder rond het jaar zo. En een katertje lijkt me ook de beste match.
Kijk eens rond en neem een karaktertje dat wat past bij jouw kater nu. Niet hetzelfde maar passend. Jij kan dat zelf het beste aanvoelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Ok, toch een kater(tje) dan?! Omdat die meer zijn zoals Noah of om een andere reden? Sommige mensen zeggen juist weer eerder een meisje omdat die vaak wat pittiger (kattiger ;)) zijn. Maar toch niet dan? Ben beetje bang dat Lily wat ondergesneeuwd wordt door twee mannen haha, maar dat is misschien meer mijn idee... ;-)

Hebben jullie misschien nog (bezigheids)tips buiten een derde erbij? Ik wil denk ik eerst nog wat andere dingen proberen =)

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

nee, ik denk dat niets een katermaatje kan vervangen anders dan een tijger op vier pootjes van dezelfde leeftijd. mevrouw zal niet worden ondergesneeuwd, die kan eindelijk haar eigen programma leven want de mannen hebben elkaar. en zeker weten: kater.. poezen is mijn ervaring zijn niet alleen pittiger, maar vaak venijniger, pesteriger en soms ronduit gemener. dat zal genetisch wel zo bepaald zijn, uiteindelijk hebben zij de zorg voor het nageslacht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Daar heb je een punt inderdaad.
Een kater zal waarschijnlijk ook minder problemen geven met Lily. Poezen onderling zijn inderdaad ook wat venijniger, daar had ik niet helemaal aan gedacht. Dat willen we niet ;)

Iemand had me ook nog gewezen op chemische castratie, wat ook kan helpen tegen de dominantie (omdat het waarschijnlijk ook te wijten is aan hormonen). Maar daar kan ik helaas vrijwel niks over vinden, hier op het forum ook niet. Dus ik weet niet goed wat het inhoudt en wat voor bijwerkingen dat heeft... Misschien morgen maar even de dierenarts bellen!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... elorin.htm
http://www.fabcats.org/fvf/nvk/steriliseren.html

vooral in de tekst van de bovenste link staat veel informatie. bij katers is dit off-label gebruik, want het is ontwikkeld voor reuen.
van de poezenpil weten we dat het giga kans op tumoren en andere ongein geeft.. voor katers
is er waarsch nog weinig ervaring met dit middel, maar waarom zou je?
katermans is toch al gecastreerd? om hem te dempen kun je ook anti depressiva inzetten of het vreselijke clomicalm... brrrrr, nooit aan beginnen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Ja ik vind het ook een beetje eng allemaal... brrr moet er niet aan denken dat er een spuitje in zijn privé voetballetjes gaat (weet niet hoe ik het anders moet zeggen :lol: ), waarschijnlijk sta ik daar dan weer overstuur bij de dierenarts. Ik ben echt een watje als het daarom gaat :oops:

Ik ga nu even nog rustig nadenken allemaal... ;-)
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

SORRY!!!!!
Laatst gewijzigd door Robijn op 23 jan 2012 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door echelon »

Is je vergeven ;-) Sorry als ik boos overkwam, schrok er nogal van.

Zojuist heb ik contact gehad met mijn dierenarts, enkele andere dierenartsen en wat fokkers die ik ken, die ervaring hebben met de chemische castratie. Het gaat om een spuitje die eenmalig wordt gegeven, die geen bijwerkingen heeft en niet schadelijk is voor Noah. Vanavond ga ik met Noah naar de dierenarts en krijgt ie de injectie. Als die niet helpt, dan weet ik dat ook meteen weer maar ik vind het het proberen waard. Ik hou jullie op de hoogte! En Mariska, blijf meelezen.. wie weet dat het voor jou ook iets ophelderd! Misschien werkt het totaal niet en weet je dat ook weer, hihi. Over dat soort dingen blijf je verschillende meningen horen, dat geldt voor elk medicijn/ingreep etc, en ik wil het toch graag proberen na een jaar van afzien (vooral voor Lily). Hopelijk hebben jullie begrip voor mijn beslissing :smile:

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

ben wel benieuwd welk product het is en of het geschikt is voor katten.
het enige product dat ik tegenkwam wordt gebruikt bij reuen.

maar ik ben de tel bij de ballen een beetje kwijt, ben er vanuit gegaan dat hij was gecastreerd, heeft dus bontflapjes ipv knikkers of heb dat verkeerd begrepen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Ben heeel erg benieuwd of de chemische castratie ervoor gaat zorgen dat het dominantiegedrag van Noah afneemt/verdwijnt!!!

Zou het ontzettend waarderen als je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen Evelien!!

Op internet is niet zo heel veel te vinden over chemische castratie..

Ik heb net contact gehad met een dierenarts en die zei dat ze het middel Vetadinon (hormoonpreparaat) toedienen en dat dit na 1 week effect zou hebben op het dominantiegedrag van de kat. Het werkt dan 6 weken tot 6 maanden lang.
Ik vraag me alleen af wat de risico's zijn. Heb al een nieuw topic gemaakt onder de naam: Voor/nadelen chemische castratie? maar heb nog geen reacties hierop gekregen, helaas...
De dierenarts zei dat langdurig gebruik niet goed is, en gezondheidsproblemen kan veroorzaken..
Hmmm, klinkt ook niet echt lekker zeg...

Ze zeiden dat ze ook het bloed van Gaudi kunnen onderzoeken om te kijken of er nog testosteron wordt aangemaakt in het weefsel naast de balletjes (die er niet meer zitten). Op dit forum las ik dat testosteron altijd nog wordt aangemaakt in de nieren(?), ook bij gecastreerde katers.

Noahs gedrag komt helemaal overeen met het gedrag van mijn 8 maanden oude katertje Gaudi. Hij valt mijn zachtaardige Robijn nog steeds lastig... Het is wel iets minder geworden dan een tijdje terug, maar ik vind dat hij haar toch nog steeds te vaak lastig valt. (gelukkig niet tot bloedens toe, en het is ook niet zo dat de haarplukken in het rond vliegen, godzijdank!)
Gelukkig kruipt Robijn niet in een hoekje angstig weg, maar ik zie wel dat ze veel meer beweegt als Gaudi buiten (aan de lijn) is. Ze loopt dus toch een beetje op eieren... En dat is toch niet de bedoeling :-( ... Ze heeft al niet zo'n leuk verleden achter de rug...
Het is niet dat Gaudi zich verveelt, want dan zou hij binnen dingen gaan slopen, en dat doet hij helemaal niet.. Het is ook geen dekgedrag, want hij trappelt niet met zijn achterpoten.. De sterilisatie van Robijn heeft ook geen effect gehad op zijn dominantiegedrag, waar ik nog stiekem op hoopte..
Gaudi kan Robijn ook heel erg (haast geniepig) aanstaren. Volgens de dierenarts gaat het hier echt om dominantiegedrag, wat echt niet minder zal gaan worden..
Ik dacht altijd dat het wel minder zou worden, als Gaudi straks 1 wordt, en dus min of meer volwassen is, maar nu ik lees dat Noah met z'n 2 jaar nog dominant is, begint de moed me toch een beetje in de schoenen te zakken..

Daarom ben ik heel benieuwd wat andere forumleden vinden van chemische castratie, en ik heb inmiddels ook een kattengedragstherapeut gemaild om te vragen wat zij hiervan vindt en of zij mij kan helpen met Gaudi's dominantieprobleem.

Evelien, heel veel sterkte vanavond bij de dierenarts met Noah, en hou je ons op de hoogte hoe het gaat met Noahs dominantie t.o.v. Lily???
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Robijn »

Heb met nog een dierenarts en een kattengedragstherapeut gesproken, maar die zagen chemische castratie toch niet als een goede oplossing, en mag alleen als laatste redmiddel worden gebruikt, volgens hen. Vaak werkt het niet, en chemische castratie heeft veel bijwerkingen..
Heb nu ook gemaild naar een andere kattengedragstherapeut, en hoop dat er nog mensen zijn op dit forum die advies hebben, anders moet ik toch een kattengedragstherapeut gaan inschakelen, denk ik...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plagen/pesten en jaloezie

Bericht door Adriana »

zou ik het bij éen broertje/bengel hebben gehouden dan zou ik hetzelfde probleem hebben gehad. Enzo die opgejaagd zou worden door levenslustige, vrolijke Maks.
gelukkig was Bolle er nog en kon hij zijn broer na een weekje weer tussen zijn voorpootjes sluiten.
en sindsdien dolle pret samen. ze slopen elkaar en Enzo kijkt en wordt af en toe gewassen en zoeken ze soms op om tegenaan te slapen..
vind het nogal een paardenmiddel om dit probleem te tackelen en als de poezenpil al giga kans op melkkliertumoren geeft en andere ongein, hoe veilig is dan een dergelijk hormoonpreparaat?

dit forumlid vind het drie keer niks, deze chemische oorlog in een katerlijf.. zeker ook omdat het uitbundig jolig gedrag van een jonge, van energie bruisende kater moet temperen, chemisch dwangbuisje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie