Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Ook even een update van mijn kant.

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een zwart witte kater :grin:
Ben gistermiddag naar het asiel te gaan. Uiteindelijk werd ik verliefd op een volwassen solokat.
Je mocht zelf de verschillende kattenkamers betreden en deze was me totaal niet opgevallen. Ook niet zo gek, er werd me verteld dat deze kat niet zo van de andere katten houdt. Hij trekt zich dan ook terug uit de massa en was in zn eentje naar het buitenverblijfje gelopen. De medewerkster vertelde dat hij niet zo goed uit de verf kwam in het asiel. Mensen kijken snel over hem heen, omdat hij niet van drukte houdt en dan een plekje voor zichzelf zoekt. Het is echt een schat van een kat! Hij ging gisteren al gelijk heel ontspannen liggen. Houdt er ontzettend van om veel geaaid te worden. Echt een lieverd.
Kattenbak gaat ook gelijk helemaal goed. Alleen gebruikt hij de krabpaal helemaal niet en in plaats daarvan gebruikt hij de bank. Beetje jammer, hahaha. Gelukkig nog zonder schade, maar hoopt dat hij snel switcht naar de krabpaal. (ik zeg 'hij' omdat hij nog geen naam heeft)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Chiquita98 »

Mooi zwart witje zeg. Is het solokatje toch fijn terecht gekomen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Adriana »

wat een mooi en lief gezicht heeft hij en wat een geluk dat jullie elkaar troffen!
jij hebt er een geweldig huisdier aan en hij heeft jou helemaal voor zich alleen. plus een gezellig huis, beter kun je het als asielkat niet treffen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pearlsofpassion »

Fijn dat je voor hem gegaan bent! :-)
Lijkt me een prima keuze! ;-)

Hem proberen zover te krijgen dat hij aan de krabpaal gaat krabben, kan je best eens hij goed aan je gewend is, en je hem mag oppakken. Gewoon telkens hij aan de bank krabt, hem heel rustig oppakken en op de krabpaal zetten. Daar aaien en belonen. Eventueel zijn pootjes even tegen de paal zetten of zachtjes wrijven (geeft een geur af die ze als krabgeur herkennen), afhankelijk van hoe hij daarop reageert (als hij tegenstribbelt, laat je het maar zo).
Maar niet kwaad worden of dergelijke, want dan kan je hem niet meer opnemen. Bovendien snapt hij er dan vast niets van, en dat komt jullie band niet ten goede.
Maar gewoon oppakken en verzetten, werkt meestal wel na een tijdje. Het vraagt wat geduld, maar meestal valt het kwartje na een tijdje wel.
Eens hij ook aan de paal krabt, maar nog steeds aan je bank, kan je er dubbelzijdige tape op doen. Dat vinden ze niet zo leuk. Dan zou hij normaal enkel de paal moeten gaan gebruiken en na een tijdje kan de tape er weer af.
Maar dat kan je pas doen als hij ook de paal goed gebruikt, anders zoekt hij wel een ander plekje op de bank of te tapijt of iets anders. Ze zijn daar wel creatief in. ;-)

Het zou ook kunnen dat hij platte vlakken leuker vind om te krabben dan palen. Je kan ook krabplankjes of matjes vinden, of krabmeubels met golfjes en dergelijke. Elke kat is daar wat anders in, dus het is uitproberen.

Met geduld en liefde (en een paar trucjes) krijg je veel wel voor elkaar. ;-)

Veel plezier met hem, en succes met het vinden van een naam.
Misschien kan je een paar namen die je leuk vind roepen en kijken waar hij op reageert? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Bedankt voor de tip over de krabpaal. Dat ga ik zeker proberen.
En ik kon hem gelijk de eerste dag al oppakken, dus dat scheelt ook al. De asielmedewerkster was ook erg blij dat deze kat ook eindelijk een goed huisje heeft gekregen. Aangezien hij steeds overlooked werd en veel mensen al 1 of meerdere andere katten in huis hebben. Dus hier is hij helemaal op zijn plaats. :)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat hij een thuis bij jou heeft gevonden! Altijd super als dit soort 'vergeten' katten een fijn thuis krijgen.
Knap ie is ook, net mijn Zorro! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Heerlijk dat deze lieverd een thuis heeft gevonden! Veel geluk en gezondheid samen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Wat een mooi beestje zeg! En wat lief dat je voor hem hebt gekozen, ben wel benieuwd hoe je hem gaat noemen. Die van mij krabt gelukkig niet op de bank, op 1 keer na. Maar die mept het konijn en gaat mijn zijn pootje in de kooi hangen, deugniet!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Anne »

gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

Ach wat een schatje. En wat leuk dat je voor die kat bent gevallen. Hoe oud is de kat?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Wat fijn dat deze prachtige kater bij jou mag wonen!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Ach wat een schatje. En wat leuk dat je voor die kat bent gevallen. Hoe oud is de kat?
Dat wisten ze niet precies, aangezien zijn achtergrond onbekend is. Hij is waarschijnlijk gedumpt of iets dergelijks. Ze schatten hem op een jaar of 6.
Die van mij krabt gelukkig niet op de bank, op 1 keer na. Maar die mept het konijn en gaat mijn zijn pootje in de kooi hangen, deugniet!
Wat een mooi beestje zeg! En wat lief dat je voor hem hebt gekozen, ben wel benieuwd hoe je hem gaat noemen. Die van mij krabt gelukkig niet op de bank, op 1 keer na. Maar die mept het konijn en gaat mijn zijn pootje in de kooi hangen, deugniet!
Haha, zo hebben ze ieder wel hun streken, hè? Zonet wezen stofzuigen en dat vind meneer heel erg eng. Dan gaat hij op de vensterbank achter het gordijn zitten, haha.
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Mill88, ik denk zelfs doordat je katje wat langer haar heeft dat het een kruising kan zijn met een raskat zoals een maine coon.
Wel een mooie kruising dan, hij heeft een mooi kopje.

Groetjes heidi
Lightning!
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

@ Jasmijn86 ja zeg dat! Die van mij gaat met stofzuigen achter het gordijn van de voordeur liggen, want ik heb verder overal rolgordijnen.

@heidinuyten ja dat dachten ze in het asiel ook of maine coon of noorse boskat! Allebei prachtige rassen.
Plaats reactie