Pleister afhalen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Pleister afhalen

Bericht door Vinnie »

Hallo!

Ik zit eigenlijk met een heel simpel vraagje en ik kon geen antwoord terug vinden op 't forum.

Maar mijn poezen zijn maandag gecastreerd en alles is toppie gegaan. Ze hadden alleen rompers aangekregen en dat was niet praktisch voor hen. Eentje plaste de hare steeds onder en de ander kon niet meer zitten of liggen en likte haar tong kapot op 't rompertje.

Nu heb ik een eilandpleister over de wond geplakt en dat werkt best goed! Maar nu heeft 1 van mijn poezen na een dag likken de hele bovenkant losgekregen en zit ik met een halve pleister en eraf trekken is geen optie. Het is allemaal super gevoelig en trekken doet best veel pijn!

Hebben jullie tips over hoe ik een grote pleister van een kale poezenbuik kan krijgen? Babyolie heb ik bij mezelf geprobeerd (voordeel van winterbeentjes, lekker harig :P) en 't sloeg niet aan. Ik heb een hele mooie kale plek daar, haha!

Laat me weten! Heel erg bedankt :)

Groetjes, Ayla
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Pleister afhalen.

Bericht door nellebel »

waarom moet er een pleister op? probeer eens zonder pleister. heb ondertussen 2 poezen en 2 katers gehad die geholpen zijn, en geeneen heeft rompertje of pleister nodig gehad. pas als je er wat op gaat plakken zal de poes eraan gaan zitten.
ik zou geen pleister plakken, sowieso niet, veel te teer huidje op de buik. probeer de rest eraf te krijgen met babyolie, en zo hee langzaam losmaken.
dan afwachten hoe het gaat zonder pleister. wat eraan likken is niet zo'n probleem, hou het gewoon goed in de gaten.
als ze echt aan de wond gaat knagen ofzo en rompertje werkt niet kun je nog altijd een kap omdoen. (rompertje volplassen? dan zat het dus niet goed, want ze moeten met rompertje gewoon kunnen plassen)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

Vinnie schreef:en zit ik met een halve pleister en eraf trekken is geen optie. Het is allemaal super gevoelig en trekken doet best veel pijn!

Hebben jullie tips over hoe ik een grote pleister van een kale poezenbuik kan krijgen?
knip alles wat loshangt er gewoon af. ik kan me voorstellen dat een kat aan iets dat meewappert gaat zitten trekken. en iedere keer als er weer wat los zit, gewoon afknippen. en ja, je loopt de kans dat katzel die pleister er de komende dagen zelf vanaf sloopt en dan is het probleem opgelost....
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

De hechtingen zitten bij beide poezen aan de buiten kant. Vooral bij eentje zitten er lange draden aan. Ze trekt letterlijk met haar voortanden aan de draadjes en blijft frunniken. Gezien de operatie net 3 daagjes terug is geweest, wil ik niet hebben dat er ook maar iets open wordt getrokken!
Hoe het rompertje iedere keer nat is, is mij ook een raadsel. Het zit prima maar toch lukt het haar om de zijkantjes, naast/schuinonder haar staart nat te krijgen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het rompertje iets te groot was. Bess is kleiner dan Nikita maar Nikita heeft dezelfde maat als Bess. Ik heb het rompertje in de droger gegooid. Lijkt kleiner en tot nu toe is hij ook schoon gebleven.
De pleisters heb ik gisteravond van de buikjes af kunnen plukken. Na veel babyolie en nog meer lieve woordjes en het kwam los!
Maar dat betekend helaas dat ze de rompers weer aan hebben. Ik baal wel want het beïnvloedt hun hele gedrag. Ze lopen als mechanische katten (strekken en schudden hun poten en kop steeds) en zoeken geen aandacht meer. Terwijl toen ze de rompers uit hadden, gingen ze bijna onmiddellijk weer spelen en gek doen. Knuffelen kwam later pas op gang maar ze waren tenminste zichzelf weer.

Naja, de pleisters waren een goedbedoelde optie dat beetje jammerlijk is verlopen. Bij mijn andere kat (woont bij mijn ouders) lukte het wel om zo'n zelfde pleister over haar operatie wond te plakken en die viel er ook vanzelf af. Dierenarts had dat zelf gedaan. Ze zat er ook niet aan. Maar zij had wel interne hechtingen, misschien dat dat al een verschil levert.
Voor nu hebben ze hun rompertje aan en ik was het maar om de twee dagen. Al is het maar om de haren eruit te halen. De arme beesten hebben jeuk, vooral op hun borstkast, rug en keel/nek! Nog tot en met volgende week woensdag en dan mag het uit (moet tien dagen aanhouden!) (waarschijnlijk van mij al eerder, maar alleen als de wond zeker weten goed dicht is!).

Bedankt voor jullie advies en tips!
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Ik keek echt even raar op toen ik de titel van dit topic zag! Nooit zelf over nagedacht, katten en pleisters ;)
Fijn dat het is opgelost! En geef het wat tijd, ze moeten gewoon even wennen ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Haha, in principe is het ook een vreemde gedachte want als je bedenkt hoe gevoelig en zacht en poezelig een poezenbuikje is, is het vreemd om er een pleister op te plakken.
Maar de dierenarts in Arnhem deed dat en het werkte echt goed! Plakte mooi en de poes zat er ook niet aan. Later is de pleister er zelf vanaf gevallen! En ik heb nog nagevraagd, ik had dezelfde pleister!

Een van mijn poezen trekt nu aan de draadjes, door het rompertje heen! Ik heb haar al een ander rompertje aangetrokken want ze had er al twee kleine gaatjes ingebeten! Ik zag haar vandaag voor het eerst trekken, de gaatjes had ik al iets eerder ontdekt. Haar hechtingen zien er nu ook zo slordig uit :( ik hoop niet dat ze haar wond opnieuw opent! Het is nog echt niet dicht!
De andere poes doet het prima :)
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik heb al 10 katten laten castreren en nog nooit een rompertje, kap, pleisters of wat dan ook nodig gehad. Wanneer een dierenarts goed werk aflevert, is dat absoluut niet nodig en geeft alleen maar stress.
Misschien dat jouw dierenarts maar weer eens op cursus moet en moet leren hoe hij moet castreren zonder grote jaap op de buik, maar met een miniscuul sneetje waar niet meer dan 3 onzichtbare hechtingen in gaan en waar geen kat aan zit. Ze likken hoogstens een beetje en dat kan geen kwaad.
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Ja, ik baal ook een beetje van de litteken... Daar geef ik je gelijk in. De dierenarts in Arnhem kan dat super goed, onzichtbaar met lijm!

Nu hebben mijn poezen littekens waar bij de 1 6 hechtingen nodig is en bij de ander 5! Bij Nikita, de knager, zijn de draadjes lang. Ze trekt er echt hard aan, dus ik moet wel de romper aanhouden. Het levert inderdaad stress. Ik baal daar als de malle van. Maar vandaag kwam ze voor het eerst weer echt knuffelen en liggen. Ik ben helemaal opgelucht. Aankomende woensdag of dinsdag ga ik weer naar de dierenarts voor controle en gaan de hechtingen eruit. Maar ik weet wel dat als de gaatjes waar de hechtingen inzitten rood zijn voor de tijd, dat de hechtingen ook voor die afspraak al uit gaan (mijn ervaring is dat na 7 dagen hechtingen zelf ook kunnen gaat ontsteken en vies worden!).. Of is dat een slecht idee?
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Ow, nog iets waar ik hard over heen struikel.. Ik las al dat het vaker gebeurd, maar ik had het nog niet meegemaakt. Bij Bess is 1 tepeltje geraakt, ze heeft een klein wondje bij een ander tepeltje en ze heeft een schaafwondje op haar buikje (niet van de pleister, dat was daarvoor al!). Ik hou het in de gaten, maar ik baal wel. Gelukkig doet Bess verder geen rare dingen en is er verder met Nikita niets (alleen lange draadjes dus -.-)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat zielig zeg, is dat gebeurt tijdens het kaalscheren voor de operatie denk je?
Je zou er wat calendula zalf op kunnen smeren, dat werkt ontsmettend en stilt de jeuk.

Ik zou het getrek aan de hechtingdraadjes door het rompertje heen maar goed in de gaten houden of anders een kapje omdoen, hoe zielig dat ook is. Anders loop je kans dat de wond weer opengaat en dat het opnieuw gehecht moet worden :-|

Hier had Polleke ook een rompertje aan na de sterilisatie en zij kreeg het steeds voor elkaar het ding uit te krijgen. Gelukkig geneest de wond goed.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

mijn Muffin had na sterilisatie ook een beschadigd tepeltje (met scheren gebeurd). gelukkig is dat weer heel snel vanzelf genezen.

ik zou er me dus niet druk om maken...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Vinnie
Huiskat
Huiskat

Bericht door Vinnie »

Ja, je hebt inderdaad gelijk. Ik ben ook begonnen met calendulazalf smeren en zowel het tepeltje bij de een en de gaatjes van de uitgetrokken hechting bij de ander zien er nu goed uit!

De snee van de operatie is nu redelijk dicht dus ik heb besloten om bij beide katten de rompertjes uit te trekken. Resultaat is natuurlijk dat ze als een gek overal gingen likken maar dat duurde maar een kwartier. Nu zijn ze mauwend en vliegend aan het spelen. 180 graden karakteromslag! Ze hebben geen aandacht voor hun buikje meer!
Zodra ze gaan rusten hou ik het wel weer in de gaten.

Het komt wel goed allemaal. Alleen wat zijn rompertjes toch ondingen! En als first timer katteneigenaar (zonder ouderlijk supervisie! haha), vind ik het toch wel een stressvol gebeuren!

Bedankt voor jullie berichten en het delen van jullie ervaringen!
Plaats reactie