Mijn kat eet te weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

Adriana schreef: http://kattenvoeders.wordpress.com/2008/05/01/opticat/
kijk even bij het commentaar en de reacties. qua samenstelling is dit redelijk goed (en opmerkelijk voor supermarktvoer: er zit geen tarwe in.. ) maar er worden stofwisselingsproblemen (darmen) genoemd bij de reacties..
k weet niet of dit met de verminderde eetlust te maken heeft, zou in ieder geval af en toe rauw gevogeltevlees geven en toch eigenlijk ook wel wat natvoer.
en ja, deze week langs da voor algemene controle..
Hallo, Ik kan helaas de link niet openen, er komt voor dat de site geinfecteert is met een of ander virus.

maar het asiel waar ik manja weg heb, rade dit voer aan.
dus ik dacht daarom ook wel dat het goed voer was.
omdat voer met kleurstoffen juist niet goed is.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Adriana »

heidinuyten schreef:varkensvlees absoluut niet.
als je bang bent voor Aujesky, missch eerst even zoeken/goegelen voordat je iets schrijft... ...?
Aujesky komt in Nederland al lang niet meer voor, dus daarvoor hoef je niet voor varkensvlees te waarschuwen. en in gekookte vorm al helemaal niet! er zit vrij veel varkensvlees in natvoer en dat heet dan dierlijke bijproducten.
maar het is, net als rund en in mindere mate lamsvlees nogal verzurend en niet zo goed voor de gewrichten.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ky#p507041
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door catsini »

de klachten niet eten, heeft volgens mijn! idee, alleen wat met haar tandjes of keeltje te maken, niets met haar kattenvoer,omdat hij dat altijd heeft gegeten, dat is zo raar, en nu ineens bijna niet eten? ik kan me vergissen.
Maar.....ik ben geen dierenarts.
het beste is, morgen even gaan, dan weet je wat er aan de hand is.

onze poes, geef ik eten waar ze zin in heeft, altijd al gedaan, kaas, wat ham, alles wat ze lekker vindt, we maken er niet zo een probleem van. sheba, whiskas, felix, gourmet, royal canin brokjes, poezesnoepjes, kattenmelk, kogelbief, mm wat is er nog te eten wat ik vergeten ben. :lol:
onze poes is bijna 17 jaar, alle andere katten zijn oudjes geworden, eentje van 23 jaar, zij at ook nog pudding, slagroom, leverpastei, alles maar ook alles waar ze zin in had.
een gelukkige kat, is een blije kat
maar wat is wijsheid :-P
groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Adriana »

marline91 schreef: maar het asiel waar ik manja weg heb, raadde dit voer aan.
dus ik dacht daarom ook wel dat het goed voer was.
omdat voer met kleurstoffen juist niet goed is.
heb de tekst even voor je gekopieerd en het is ook goed voer en doorgaans staan de huismerken bol van tarwe en andere ellende..

OptiCAT
1 mei 2008 Door marieangelique
[dit artikel werd overgenomen uit onze weblog van 3 september 2006]

Vandaag bespreken we een supermarktvoer dat hier al langer in de smaak valt: OptiCAT. Verkrijgbaar bij supermarktdiscount Lidl.

Voor zover wij hebben kunnen achterhalen, gaat het hier niet om een voedingslijn, enkel om één compleetvoer voor volwassen katten. Het wordt geleverd in een verpakking van 750 gram waar wij € 1,79 voor betalen. Wij geven dit voer naast de twee ‘basisvoeders’ (Royal Canin en Carocat), dus kunnen we onze conclusies ook op langere termijn trekken.

De smaak
Vanaf de eerste dag was het team erg enthousiast over de smaak (het menselijke teamlid heeft van proeven afgezien, flauw hè). Dit is ook in de loop der maanden niet veranderd, het blijft een bakje dat
steeds als eerste leeg is.

De spijsvertering
In vergelijk met een kwa prijs te vergelijken voer als NutriStar
(Aldi), wordt dit voer op de darmen minder goed verdragen door de
meer gevoeligen hier. Wanneer de totale voeding slechts uit een
klein deel (een kwart van het totaal) bestaat, ontstaan er geen
klachten. Wat betreft reuk en hoeveelheid van de ontlasting is dan
ook weinig te zeggen, aangezien deze brokjes steeds maar een klein
aandeel van de totale hoeveelheid voer per dag vormden.

De verpakking
Een zilverkleurige hersluitbare verpakking. Door de reflectie is de tekst op de verpakking slecht te lezen. Ingrediënten en productanalyse staan vermeld, geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Ingrediënten (zoals vermeld op de verpakking)
gevogeltevleesmeel, rijst, maisgluten, mais, gevogeltevet,
gerst, cellulose, voederbietenpulp, gedehydrateerde gevogeltelever,
mineralen, visolie, gist, gedehydrateerd ei

Gemiddelde analyse (zoals vermeld op de verpakking)

ruw eiwit 32,0%
ruw vet 15,0%
ruwe as 6,5%
ruwe celstof 5,0%
vocht 8,0%
calcium 1,1%
fosfor 1,1%
magnesium 0,08%

toegevoegd per kg product:
vitamine A 20.000 IE
vitamine D3 2.000 IE
vitamine E (α-tcopherolacetaat) 400 mg
taurine 1,8 gr
koper (als kopersulfaat) 2,5 mg
ijzer 75 mg
mangaan 15 mg
zink 80 mg
Producent:
geproduceerd voor Lidl Stiftung & Co.KG (er wordt op de verpakking
niet vermeld aan welke producent van diervoeders de productie van dit kattenvoer wordt uitbesteed).

Conclusie van het ‘testteam’
Zeer voordelig geprijsd compleetvoer dat bovendien lekker smaakt.
Ondanks de keuze om als koolhydraatbronnen uitsluitend rijst en voederbietenpulp te gebruiken, wordt dit voer op de darmen minder goed verdragen.
------------------
het is goed voer qua samenstelling en analyse, wat ik ook al schreef.. maar er waren opmerkingen over darmklachten.
en zonder onderzoek weet je niet waar het mee te maken kan hebben en kun je maar beter alles meenemen dan alleen focussen op keel en gebit; wat wel belangrijke aanknopingspunten zijn overigens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

@ Adriana
Bedankt voor je reactie, en natuurlijk iedereen die heeft gereageerd bedankt.

Bedankt dat je de tekst hebt gekopieerd, ik heb het gelezen.
ze eet dit voer al best lang, ze heeft nooit er echt problemen mee gehad, maar misschien is het nu toch een beetje mis met de darmen, wie weet, ik denk dat de dierenarts er het beste antwoord op kan geven.
maar in iedergeval bedankt.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Cerna

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Cerna »

catsini schreef:de klachten niet eten, heeft volgens mijn! idee, alleen wat met haar tandjes of keeltje te maken, niets met haar kattenvoer,omdat hij dat altijd heeft gegeten, dat is zo raar, en nu ineens bijna niet eten? ik kan me vergissen.
Maar.....ik ben geen dierenarts.
het beste is, morgen even gaan, dan weet je wat er aan de hand is.
Dat hoeft niet. Onze Milka at ook altijd goed en opeens werd het minder. Uiteindelijk wilde ze alleen nog maar zacht voer dus dan is het eerste idee inderdaad: tanden of keelpijn. Dus naar de dierenarts. Er is zelfs bloed geprikt (nieren, suiker, schildklier, lever) en er was helemaal niets aan de hand. Milka was helemaal gezond en toch wilde ze niet eten.
Nou heb ik ondertussen wel wat expertise in huis en ik hield haar wel aan het eten met Periactin, maar het was niet normaal.

Uiteindelijk heb ik haar brokjes gegeven die ze al een half jaar niet meer had gehad omdat ze ze niet meer lekker vond (ze is nogal verwend) en zie: madame ging weer eten! En nu eet ze ook weer de brokjes die ze een maand geleden absoluut niet meer wilde.
En wat het geweest is? We zullen het nooit weten.

Wat ik dus zou adviseren is eerst alle medische oorzaken uitsluiten en dus morgen naar de dierenarts en mocht ze ook helemaal gezond zijn, dan een proefzakje(s) vragen aan de dierenarts. Mijn ervaring is dat de meeste katten Royal Canin Renal Special erg lekker vinden. Dat is voor nierkatten, maar het is een volledig voer en alle volwassen katten mogen dit eten. En het is alleen om te testen of ze misschien een beetje kieskeurig is geworden.
Misschien kun je wel een paar zakjes krijgen en wanneer ze het lekker vindt langzaam afbouwen en mengen met haar oude voer.

Maar eerst naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Anne »

Casper* wilde ook niet meer eten, dat had bij haar te maken met een chronische darmonsteking waardoor ze zich vaak misselijk voelde.
Als dit aanhoudt zou ik haar eens goed na laten kijken bij de da
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

Hallo iedereen, ik heb wormkuur druppen gehaalt en aan de da gevraagt hoe het kon dat ze minder at/eet, zelf heb ik haar toen thuis gelaten. de da zei dat als ze verder nog wel beweeglijk is het misschien niks is, en als ze tenminste wel iets eet. maar ik moest er wel op letten, en als het erger word, moet ik langskomen met de kat.
dus nu let ik er eerst eeen tijdje op.

trouwens een vriendin van mijn moeder zei ook dat haar kat iets minder at, en dat die een kattengriepje had, dus ik dacht mischien heeft manja daar ook wel een beetje lastvan.

trouwens, kan een mensengriepje over lopen op de kat? want dan is er een verklaring, want ik ben ook wat grieperig.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door pinguin »

Voor zo ver ik weet kan een mensen griep niet overslaan op een kat.
Ik zou haar ook even tijdelijk binnen houden om haar goed in de gaten te houden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Drieene »

Heb ook een kat die opeens minder ging eten. Vlees wel, maar brokjes niet. Al enige jaren hetzelfde merk brokjesvoer gegeven, wat ze altijd at Op een gegeven moment wilde ze alleen nog maar vlees. Omdat er meer voedingsstoffen in premiumbrokjes zitten heb ik de brokjes elke dag geweekt in water en door het vlees geprakt en dat at ze dan (hoewel met tegenzin) toch wel op. Ze kwam weer iets aan en vacht ging er ook weer beter uitzien. Maar het was wel een hoop gedoe. Vervolgens kon ik via mijn vriendin, die een kattenpension heeft, wat goedkoper aan een ander merk premiumvoer komen. De andere kat vond het prima en deze kat, die dus slecht was gaan eten, at het wonderbaarlijk ook! Nu eet ze dus weer gewoon brokjes en weer gewoon een klein beetje vlees voor de lekker. Verandering van voer was voldoende.

Deze kieskeurige dame die na een aantal jaar gewoon weer wat anders wilde is trouwens zichtbaar op mijn profielfoto ;-)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

Hey Drieene

Ik hoef me nog geen zorgen de maken dat ze teveel afvalt.. want ze mag in eerst instantie wel wat afvallen, maar te mager moet ik wel op letten,

zou het trouwens kunnen komen dat, Deze week is een kat van de buurvrouw overleden, en zij en die kat gingen wel vaak met elkaar om, en las net een topic over rouwprocessen van katten, en toen dacht ik.. misschien is dat het ook wel gewoon.
nou is dat nooit zeker natuurlijk, ik zal het zoiezo in de gaten houden.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Drieene »

Klikt zeker niet onlogisch. Een kat is erg gevoelig voor veranderingen en als haar maatje er niet meer is, dan is dat best een grote verandering. Wel in de gaten houden. Als ze maar goed drinkt trouwens. Een kat kan wel een maand zonder eten, zeker als ze goed doorvoedt is, maar zonder vocht houdt ze het géén drie dagen uit en zal ze er snel ernstig aan toe zijn.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

volgens mij zit dat wel snor, ik ververs het om de dag, tenzij het leeg is of er een brokje in zit, dan doe ik het eerder, en meestal is er al wel heel wat uit.
en als ze drinkt, drinkt ze ook wel heel lang, dus dat gaat volgens mij wel goed, tenminste het klinkt lang, maar met zo'n klein tongetje ben je natuurlijk ook wel even bezig.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Cerna

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Cerna »

Drieene schreef: Een kat kan wel een maand zonder eten, zeker als ze goed doorvoedt is, maar zonder vocht houdt ze het géén drie dagen uit en zal ze er snel ernstig aan toe zijn.
Hoho, waar haal je deze wijsheid vandaan? Wel eens van leververvetting gehoord bij katten? Dat kan al ontstaan na twee à drie dagen vasten en vooral bij dikkere katten.
Wat ik Marline ook al heb aangeraden, maar waar ze dus niets mee doet: haal wat proefzakjes bij de dierenarts (je was er gisteren toch?) en wissel het voer eens af. Misschien is ze dit eten gewoon zat?

En waarom een wormkuur? Komt ze buiten, heeft ze vlooien (gehad)? Een kat krijgt niet zomaar wormen tenzij ze veel muizen en vogels eten (prooidieren dus). Maar een kat die altijd binnen is en op brokjes en blikvoer leeft, loopt nauwelijks enig risico.
Wormen worden overgebracht door vlooien en prooidieren en voor zover mijn kennis gaat, verder nergens anders door.

Ik ververs water trouwens twee keer per dag: bij het opstaan en voor het naar bed gaan.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door catsini »

misschien heb je hier wat aan, als het even minder gaat met eten.

Viyo recuperation kat
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie