Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joya
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:03
Locatie: Epe

Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Joya »

Aangezien onze Brits Korthaar naar alle waarschijnlijkheid last heeft van voedselintolerantie denken we erover om Almo nature droge brokken te gaan voeren. Wie heeft hier goede ervaringen mee? Kun je deze brokken alleen voeren, of moet je er perse ook natvoer bij geven?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je precies met voedselintolerantie? Weet je waarvoor specifiek?
Naar wat ik er van weet moet je speciaal dieetvoer geven bij intolerantie. Licht verteerbaar voer.
Maar ik kan me vergissen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Adriana »

Joya schreef:Aangezien onze Brits Korthaar naar alle waarschijnlijkheid last heeft van voedselintolerantie denken we erover om Almo nature droge brokken te gaan voeren. Wie heeft hier goede ervaringen mee? Kun je deze brokken alleen voeren, of moet je er perse ook natvoer bij geven?
welkom op het Forum! er zijn een aantal brits korthaarbaasjes en die zouden je iets kunnen vertellen over specifieke aandachtspunten voor dat ras mbt voer. hun reacties kom je tegen in de diverse voedseltopics en topics over voedselintolerantie. (zoekfunctie rechtsboven)
voedselintolerant is een vaag begrip, wat gebeurt er bij welk soort voer van de afgelopen tijd? hoe oud? gezond?
er zijn tig soorten Almo zoals er tig soorten van ander voer zijn en dan heb ik het nog niet er over dat iedere kat anders kan reageren op hetzelfde voer.
als ik je tekst goed lees dan overweeg je alleen droge brokjes te gaan geven..
daar moet dan toch wel wat van rauw gevogeltevlees bij voor vocht, enzymen en vits in natuurlijke staat. en waarom niet ook natvoer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Joya
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:03
Locatie: Epe

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Joya »

Ze is 3,5 jaar en we hebben haar net 6 weken. Volgens de cattery waar ze vandaan komt kan ze totaal niet tegen royal canin en ook van veel andere soorten voer braakt ze. Ze krijgt nu al langere tijd (ook bij de cattery) Prins Vital care resist. Ook hier reageert ze regelmatig op met braken en jeuk. Voor de rest is er voor deze klachten geen oorzaak te vinden. Volgens de cattery zou het verstandig kunnen zijn om haar hypoallergeen voer te geven. Dus vandaar mijn vraag of Almo brokjes een goede keuze zouden kunnen zijn. Was inderdaad van plan om alleen droge brokken te geven, dat is ze haar hele leven al zo gewend. Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Adriana »

en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn..
leg maar eens wat droge brokjes op een schoteltje met wat water en kijk wat er gebeurt....
die onttrekken snel heel veel water aan de omgeving.
wat gebeurt er in een kattenmaag als niet tegelijkertijd fors wordt gedronken? hetzelfde!
dus daar zou het kotsen wel eens vandaan kunnen komen,
dwz ik zie dat hier bij een aantal katten, als ze te gulzig van lekkere brokjes eten, ook gebeuren.
die super lekkere brokjes (almo sardines nieuwe serie) krijgen ze nu dus als snoepje!

en hoe oud is ze nou eigenlijk? ik bedoel 'dat is ze haar hele leven al zo gewend'....
3,5 is een prima leeftijd om aan te passen en voorzichtig om te schakelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Anne »

Ik denk dat het verstandig is om dit met je da te bespreken. Er zijn verschillende sensitieve voedingen op de markt.Het lijkt mij wel verstandig om eerst met hypoallergeen te gaan beginnen, zo kan de darmwand van binnenuit herstellen. Een voedselintolerantie zorgt voor beschadigen in de darmwand, de vlokken sterven af en kunnen op die manier niet meer vetten e.d. verteren.
Hypoallergeen zorgt ervoor dat de wand van binnen uit herstelt. Daarna kun je overgaan op een ander sensitieve voeding.
Ik zelf zou niet op Almo overgaan, hebben die het predikaat sensible te zijn?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
paasnini

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door paasnini »

Het is onhandig als je niet weet waar de kat overgevoelig voor is, dit kan zijn kip, rund of eiwit.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door pearlsofpassion »

Kan een kat ook overgevoelig zijn voor kip en rund? Ik dacht dat dat enkel allergiën waren? Want dat is wel nog iets anders...
Overgevoeligheid voor eiwit heb ik wel al van gehoord (voor vet trouwens ook).

Met overgevoeligheid, heb ik geen ervaring, maar Cuzco is allergisch aan de kunstmatige anti-oxidanten die in vele brokken toegevoegd zijn.
Natuurlijke anti-oxidanten heeft hij geen probleem mee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door jennli »

Ik zou willen adviseren te overleggen met de dierenarts. Zelf experimenteren met voeding zou ik je afraden. Een kat met voedselintolerantie kan mogelijk niet tegen versvoer, maar mag uitsluitend hypoallergene voeding. Die heb je o.a. van Trovet en van Rc en zijn verkrijgbaar bij de dierenarts. Wij hebben hier erg goede ervaringen met Trovet.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Anne »

pearlsofpassion schreef:Kan een kat ook overgevoelig zijn voor kip en rund? Ik dacht dat dat enkel allergiën waren? Want dat is wel nog iets anders...
Overgevoeligheid voor eiwit heb ik wel al van gehoord (voor vet trouwens ook).

Met overgevoeligheid, heb ik geen ervaring, maar Cuzco is allergisch aan de kunstmatige anti-oxidanten die in vele brokken toegevoegd zijn.
Natuurlijke anti-oxidanten heeft hij geen probleem mee.
Je hebt voedselintolerantie en voedselallergie, beiden onder het kopje voedselovergevoeligheid.
Bij allergie speelt het imuunsysteem een rol en bij intolerantie niet.
Ik weet niet of er een voedselintolerantie bestaat tegen kip en rund.
Wel tegen koemelk, dan gaat het vaak om de melksuikers die daar in zitten, dat heet een lactoseintolerantie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, sorry dan.
Ik dacht dat overgevoeligheid gelijk was aan intolerantie.
Er staat wel intolerantie in de topictitel, dus het gaat dan hierover in dit geval?

Maar lactose-intolerantie is iets wat je bij elke (dierlijke) melk dan hebt. Niet enkel koemelk. Want elke melk bevat lactose (melksuiker).
Koemelk-allergie is allergie specifiek voor de koemelk-eiwitten, en mensen die daaraan lijden kunnen vaak vb wel tegen geitenmelk (andere eiwitten). Echter ook niet altijd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Anne »

inderdaad,vaak wordt dan ook ontraden om sojamelk te gebruiken door dat de eiwitten daarvan op die van melk lijken en dan kun je daar ook allergisch op reageren, een kruisreactie wordt dat dan genoemd.
Maar geitenmelk moet je maar lusten ;-)

en waarom sorry zeggen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Adriana »

geitenmelk smaakt bijna zoals volle koemelk en geitenyoghurt als ze goed gemaakt is, smaakt zacht en vol en als je het niet weet dan proef je geen geit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door Anne »

Wij hebben het ook geprobeerd maar ik proef toch heel erg de smaak geit, hier geen succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Almo nature droogvoer bij voedselintolerantie?

Bericht door pearlsofpassion »

Anne schreef:inderdaad,vaak wordt dan ook ontraden om sojamelk te gebruiken door dat de eiwitten daarvan op die van melk lijken en dan kun je daar ook allergisch op reageren, een kruisreactie wordt dat dan genoemd.
Maar geitenmelk moet je maar lusten ;-)

en waarom sorry zeggen?

Sorry, ivm het gelijkstellen van intolerantie en gevoeligheid. Maakt niet uit. ;-)

Mijn broertje die allergisch is aan koemelk is inderdaad ook allergisch aan sojamelk. Mijn zusje dan weer niet.
Geitenmelk gaat bij beide.
Hier werd vroeger dus ook vaak geitenmelk gebruikt (tegenwoordig zijn ze het min of meer ontgroeid), maar ik lust het niet. In puree of pannekoeken, merk je er niets van, maar bv pudding, haal ik er meteen uit.
Onlangs nog, zei mijn ma gewoon: er is pudding voor wie wil. Haal ik een potje, neem zonder verder nadenken een hap en smaakte het echt meteen. Heb de rest aan mn broer gelaten, want dat vind ik dus echt niet lekker....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie