Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat je er twee neemt Jasmijn86. Laat je wel goed voorlichten bij het asiel welke katten goed bij elkaar passen. je bent je goed aan het voorbereiden met spulletjevoor de a.s. huisgenoten. Denk je ook aan het kat-proof maken van je huis? Geen giftige planten, geen breekbare spullen die ze om kunnen gooien, geen scherpe dingen laten slingeren zoals scharen en messen enz. enz.

Mill88 je kunt inderdaad het beste Sinatra zelf laten bepalen of hij wel of niet naar het konijn toe wil. Niet erbij zetten. Jammer dat hij op bed geplast heeft, vast onwennigheid.

Succes allebei!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Gelukkig heb ik geen planten, dat scheelt (vind ze vreselijk)
Verder is alles eigenlijk wel katproof in huis. Dus dat is alvast een zorg minder. Ik ga me zeker goed laten voorlichten door de asielmedewerkers. Welke katten goed samen kunnen, welke katten aan mijn 'eisen' en mijn woonsituatie voldoen, dan maakt het uiterlijk voor mij niet echt uit. Maar heb er echt heel veel zin in
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Fijn te horen dat je geen planten hebt - dat is al een zorg minder. Ik heb ze ook niet.
Je bent op alles voorbereid zo te lezen! Dan kan de voorpret beginnen.
Probeer zo weinig mogelijk te verbieden, relaxter voor alle partijen.
Bromsnor spelen komt de sfeer niet ten goede ;-)
En fijne band opbouwen met ze is veel belangrijker dan regeltjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Oké, dat is een goede tip. Bedankt! nu ben ik van mezelf ook niet zo strikt en streng, dus dat kost me geen enkele moeite ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Anne »

Heerlijk om te lezen dat er diverse asieldieren een kans krijgen op een warm mandje!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

Mill88 dat mauwen kan heel goed komen door dat de kat in eens moet wennen aan een nieuwe omgeving. Als die het doet roep dan b.v zijn naam om hem te laten weten dat je er bent. Heb het hier ook gehad bij een van mijn katten.
Het spelen zal ook nog wel komen het is vaak even zoeken wat die leuk vind en wat niet.

@jasmijn86 wat leuk dat je voor 2 asiel katten gaat. Veel plezier met de voor pret.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Adriana »

een huis met katten is zo veel gezelliger! en heerlijk dat er hopelijk binnenkort twee lieverds een warm mandje bij jou krijgen.
wat goed van je dat je je vooraf inleest en rondvraagt en wij denken graag met je mee hoor! hoop dat je een goed contact hebt met de mw's van het asiel, die kennen hun dieren en kunnen meezoeken en meedenken.
nee, niet gaan zitten opvoeden.. maar zo snel mogelijk een goeie band opbouwen en je huis catproof maken zoals Dinie ook schrijft. en als ze in de zon op die bovenste boekenplank willen zitten om naar buiten te kijken, ruim dan daar een plek voor ze in en geef ze de ruimte. die boeken kunnen bij wijze van spreken ook wel ergens anders staan.
zorg dat ze goed ontvlooid en ontwormd zijn, spreek de eventuele gevoeligheden even door en vraag wat ze daar te eten krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

@ Jasmijn86 dat voorwerk alleen al is erg leuk om te doen! Ik werd ook via internet helemaal verliefd op Sinatra, maar toch ben ik ook bij andere asiels gaan kijken, want wat als het niet zou klikken met Sinatra.. Maar de klik is er! Heel veel plezier met het voorwerk en succes natuurlijk!
Ik was de dag dat ik Sinatra mee nam, heeeel zenuwachtig omdat dit voor mij ook de eerste keer is. Maar het gaat naar mijn idee super!

Even een update!

Ik wilde foto's van Sinatra erop zetten, maar hier word steeds aangegeven dat het teveel pixels zijn... en als ik ze kleiner maar ook nog!
Ik blijf proberen.. Sinatra is een Europese korthaar gekruist met of een Noorse boskat of een Maine coon.. Hoop dat dat nog duidelijker word als hij groeit ;-)
Hij ziet er nu al uit als een volwassen kater.
Hij is zwart met wit, van z'n nek tot aan zijn voorpoten voornamelijk wit en dan een wat grote zwarte vlek op z'n hoofd. De achterkant is bovenop zwart, en een paar haartjes wit en de onderkant is wit en zijn achterpoten ook. En hij heeft een hele volle zwarte staart.

Het kattenbak probleem is opgelost! Ik heb inderdaad de kap eraf gehaald en nu gaat het super! Hij heeft vannacht al zijn behoeftes op de bak gedaan, en al zijn brokjes op gegeten.

Ik heb hem nog niet meegenomen naar de slaapkamer, ik wil dit doen als ik echt zeker weet dat hij naar de kattenbak blijft gaan en dan moet ik sowieso nog ff een 2e aanschaffen.
Hij was vannacht wel aan het miauwen, heb een paar keer erop gereageerd door zijn naam te roepen en dan was het ff stil en toen begon het weer.. maar heb er niet echt last van, vind het eerder heel schattig.

Vanmorgen toen ik dus op stond lag ie lekker op de bank te slapen, en zag ik dat ie met 2 speelmuisjes heeft gespeelt (die lagen op een andere plaats) en met de krabmat. Dus ik ben best wel heel erg trots! Nu is ie ook wat rond aan het lopen, en dat deed ie gister nog niet. Dus denk dat ie rustig aan zich thuis begint te voelen.

Tussen Sinatra en het konijn, tja wat kan ik daarover zeggen.. Sinatra verstopt zich maar houd het konijn dan goed in de gaten, en het konijn zoekt hem steeds maar durft ook nog niet in de buurt te komen. Maar dat komt ook wel met de tijd, ik laat Sinatra maar eerst eens uit zijn schulpje kruipen.

Jaa dagboek bijhouden doe ik ook inderdaad, vooral nu in het begin leek me dat wel leuk en handig. Ook omdat de eigenaresse van het asiel me heeft gevraagd haar eens in de zoveel tijd op de hoogte te houden.

Sinatra is overigens nog niet gecastreerd, hij is nog geen 6 maanden. Maar hij sproeit ook nog niet gelukkig!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Robijn »

@Mill88, super dat het zo goed gaat met Sinatra!! En dat het kattenbakprobleem ook opgelost is!
Goed om even af te wachten of ie het goed op de bak blijft doen, voordat je hem meeneemt naar de slaapkamer.
Sinatra miauwt omdat hij zich 's nachts, in een stil en donker huis, alleen voelt, volgens mij. Dat probleem kun je oplossen door hem mee te nemen naar de slaapkamer.
Zolang hij niet op de slaapkamer mag, verwacht ik niet dat zijn gemiauw op korte termijn zal ophouden.
In het begin vind je het nog schattig, maar op een gegeven moment niet meer hoor. Ten minste dat had ik bij Robijn. Het miauwen werd steeds erger, en mijn nachtrust ging eraan.... Maar nu ik haar meeneem als ik naar bed ga, is dit probleem opgelost. De helft van de tijd slaapt Gaudi op de slaapkamer, en slaapt Robijn in de bijkeuken, en nu miauwt ze ook niet meer (ze is nu op d'r gemakt bij mij thuis denk ik, en dat was ze niet toen ik haar net had).
Het beste is om hem dan toch géén aandacht te geven, wil je het miauwen itot een minimum beperkt houden. Ik dacht in het begin ook, ahh, zielig, mijn kleine meid....laat ik haar even geruststellen met mijn stem, maar het schijnt dat dat juist averechts werkt. Als je naar haar toe gaat, of je spreekt haar geruststellend toe, dan ziet ze dat als een beloning voor haar gemiauw, en zal ze de volgende nacht dus weer gaan miauwen. Echter dit negeren werkte ook niet helemaal bij Robijn, en op een gegeven moment heb ik haar bij mij in de slaapkamer laten slapen en diezelfde nacht was het miauwen afgelopen. Voorgoed.

En tussen Sinatra en het konijn, tja, dat komt nog wel, denk/hoop ik. Heeft gewoon zijn tijd nodig..

Als ik jou was zou ik al wel een datum plannen met de dierenarts (dierenarts van het asiel?) om Sinatra te laten castreren. Ik zou daar niet te lang mee wachten. Ik heb mijn Gaudi al met 5 maanden en 1 week laten castreren. Zijn balletjes waren al groot en goed ingedaald (hij was en is sowieso heel groot voor zijn leeftijd), dus ik kon hem toen al gewoon laten castreren. Niets is vervelender dan een sproeiende kater! (wat niet wil zeggen dat een gecastreerde kater nooit meer zal gaan sproeien, want dat kan altijd nog - vooral als de kat gestresst is, al is die kans op sproeien na castratie wel veeeeel kleiner, dan wanneer je een kater niet castreert).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Chiquita98 »

Als je hem nog niet meeneemt op je slaapkamer dan zou ik inderdaad niet reageren op het miauwen, want dan maak je het alleen maar erger. Ik heb beneden ruimte genoeg en ik slaap heel licht dus ik neem mijn katten niet mee naar boven. Soms glipt Gizmo stiekem naar boven zodra ik de deur los doe. Dan heb ik meteen mijn hele lakens weer onder het zand :smile:

Ik ben wel heel benieuwd hoe ie eruit ziet hoor. Mooi een half bloedje, daar heb ik er ook eentje van en als kitten zag je het nog niet zo goed dan nu.

Ik denk dat je je veel te ongerust maakt, want hij vermaakt zich echt wel hoor. Zeker als ik hoor dat ie al veel speelgoed e.d. heeft. En hij gaat ook al goed op de kattenbak. Helemaal ok. Ik gebruik gewoon van die plastic opbergboxen als kattenbak. Mooi hoog, goedkoper en geen kap. Heb nog eentje met kap staan, omdat één van mijn katten hier wel de voorkeur voor heeft.

Hopelijk lukt het je met de foto's. Anders moet je even via de testpagina kijken of het wil en vragen aan de admin of die daar dan even naar wil kijken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

@ Robijn
Sinatra blijft netjes op de kattenbak gaan dus dat probleem is opgelost!
En dat miauwen doet hij nog steeds, vooral 's avonds en ook als ik in de woonkamer bij hem ben. En hij heeft eten en drinken, schone kattenbak, speeltjes.. Ik kan er niet goed een touw aan vast knopen. Ook omdat hij heel erg op zichzelf is en liever niet dan wel aandacht krijg. Want hij wil niet met mij in de buurt erbij spelen, ik moet al een muisje naar hem toe gooien en dan na 2 min gaat hij er mee gooien. En vooral 's nachts gaat ie spelen, en komt het ondeugende in hem naar boven hihi.

Ik hoop natuurlijk dat die angst met veel geduld en tijd wel over gaat, want niemand weet natuurlijk hoe het vorige baasje hem heeft behandeld. Maar het is echt een schat!
Wat mij overigens ook op viel is dat ik gister 2 vriendinnen op bezoek had, en 1 wilde naar hem toe gaan om hem te aaien en hij begon te blazen. Dit heeft ie bij mij nog geen 1 keer gedaan, is dit een teken van eenkennigheid? Want mijn moeder komt nu ook iedere dag eventjes langs en die kan hem wel weer gewoon aaien.

Tja kattentaal, ik moet het allemaal nog leren! :lol:

Met Sinatra en Sambuca (konijn) gaat het redelijk goed, ze zijn geen dikke vrienden maar ze vallen elkaar ook niet aan. Het gaat meer op deze manier: Sambuca zoekt Sinatra, Sambuca gaat naar Sinatra toe en Sinatra rent weg en vice versa.

Mijn eigen dierenarts, waar ik voorheen met de hond altijd heen ging en nu nog met het konijn wil Sinatra pas castreren als hij 9 maanden is :!: Haar argument hierop is dat ze liever wil wachten als ze volgroeid zijn, tenzij hij gaat sproeien. Nu vind ik het zelf ook geen pretje en wil ik op advies van het asiel naar een dierenkliniek gaan in de buurt die hartstikke veel verstand hebben van katten.
Dus ik moet inderdaad deze week eventjes contact met hun opnemen.

@ chiquita98
Ik ben aan het wachten tot een foto album word aangemaakt, en aangezien ik er ook nog niet achter ben hoe je op een mac een foto kleiner kan maken. Kan ik jullie nog helemaal niks laten zien :-(
En ik ben zo trots op hem.


Wat trouwens ook het geval is, is dat Sinatra voor mij weg rent als ik met hem wil spelen bijvoorbeeld en dus in zijn buurt kom. Maar als hij ligt te slapen, dan kan ik meestal wel bij hem komen en hem ook oppakken. Maar dit doe ik dan niet omdat ik bang ben dat ik hem daar nog angstiger mee maak..

Hij is echt heel bang voor zowel mensen maar ook voor m'n konijn.. En vraag me echt af waar dit mee te maken heeft en wat ik eraan kan doen. Gaat dit vanzelf over, of is dit een karaktereigenschap of misschien een trauma..
Als hij zo blijft, accepteer ik dit natuurlijk. Ik hoef niet per se een knuffelkat te hebben, maar heb er natuurlijk wel mijn vraagtekens bij waar dit gedrag vandaan komt.
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Ik heb net even op het forum zitten lezen over het gedrag van Sinatra, en heb er vertrouwen in dat dat wel goed gaat komen!
WANT er is net iets bijzonders gebeurt, Sinatra was aan het spelen met een sisalmuisje met een veer eraan (die vind hij HELEMAAL geweldig!) maar vervolgens ging hij me in het gordijn van de voordeur hangen (verder heb ik overal rolgordijnen gelukkig). Ik liep er naar toe en ik pakte hem op en ging met hem op de bank zitten kroelen, hij ging helemaal languit liggen en begon te knorren!

Nu heb ik helaas wel zijn speeltje moeten afpakken omdat ik bang ben dat de buren er last van krijgen ik woon immers in een appartementen complex en het is midden in de nacht (ik heb namelijk een laminaat vloer) Hij heeft natuurlijk wel zijn krabpaal en moet wat speeltjes erbij gaan halen die 's nachts niet voor overlast veroorzaken.
Want ik dacht slim te zijn om hem toch maar te introduceren op mijn slaapkamer, daar ligt vloerbedekking dus dat maakt niet zoveel herrie, maar meneer komt vrolijk met het muisje terug de woonkamer in hahaha.

Nu wil ik hem toch gaan mee nemen 's nachts naar de slaapkamer (ook om een betere band te scheppen) alleen de kattenbak staat in de woonkamer. En ik heb proberen op te zoeken of de afstand niet te groot is om zijn behoefte daar 's nachts te doen? Ik woon op een appartementje met 1 slaapkamer, gang, wc, douche en woonkamer met keuken. Dus het is echt niet heel groot en de deuren kunnen 's nachts open blijven staan. En ik wil ook best een 2e kattenbak erbij halen voor op de gang maar dat lijkt me zo overdreven voor dit appartementje, en de kattenbak verplaatsen lijkt me ook niet heel verstandig las ik.. Of ik zou het misschien morgen eens overdag moeten proberen en kijken of hij het snapt, want kan het niet gebruiken dat hij het op mijn slaapkamer doet ivm de vloerbedekking.

Sorry voor al mijn, misschien wel domme vragen. Maar kon dit nergens concreet terug vinden.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Chiquita98 »

Qua angstig gedrag: het eerste wat je van katten moet weten is dat zij bepalen of ze contact willen of niet. Dus zoals je vriendin deed meteen op hem aflopen dan is de meest logische reactie in zijn geval dat ie gaat blazen. Dat betekent...laat me met rust. Zeg tegen de visite dat ze gewoon rustig moeten gaan zitten en dan komt hij vanzelf wel een keertje ff ruiken en misschien zelfs een knuffel halen.
één van mijn katten is ook erg schrikachtig en hij zal bijna nooit bij mij op de bank komen om een knuffel te halen. Hij doet dat wel als ik de woonkamer binnen kom en dan ga ik rustig op mijn hurken zitten totdat hij langs me komt schuren.
Hij vertrouwt mij wel want ik mag zelfs over zijn buikje aaien, maar als ik in de kamer loop en hij staat ergens toevallig dan loopt ie ook wel weer schrikachtig weg(hij heeft trouwens ook maar 1 oogje). Ik heb hem geaccepteerd zoals ie is en hij is echt op zijn manier een heerlijke vent die af en toe ook lekker tegen me kan "praten".

Qua kattenbak toch een tweede erbij hoor en zet deze in je slaapkamer of halletje of badkamer? Qua woonruimte zal hij je andere kattenbak echt wel weten te vinden hoor als die maar op een vaste plek blijft staan.
Volgens mij gaat het al best wel goed hoor en het kost gewoon even tijd voordat ie jou volledig vertrouwt. Laat hem zelf maar komen en ga anders dichtbij hem zitten en praat tegen hem zonder hem aan te raken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Robijn »

De regel is normaal gesproken; aantal kattenbakken moet gelijk zijn aan aantal katten + 1.
Maar in een klein appartementje is 1 bak voor 1 kat meestal wel voldoende hoor. Toen ik 1 kat had, had ik ook maar 1 kattenbak, en mijn vriend heeft nu 1 kat en ook 1 kattenbak. Maar met meerdere katten vind ik het anders.
Dat ie niet meteen naar vreemde mensen toeloopt, is niets ernstigs. Veel katten houden er niet van als iemand direct op hem/haar komt afstappen en meteen wil aaien, en veel katten zoeken juist de persoon op die niet van katten houdt en de kat negeert, en dat vindt de kat juist fijn, een persoon die hem juist met rust laat en hem niet aan zit te staren. Sommige katten voelen zich dan niet op hun gemak.
Heel veel katten zijn een beetje schrikachtig, en soms blijven ze zo hun hele leven. Dat zul je moeten accepteren. Iedere kat heeft zijn eigen karakter. Maar hij kan nog altijd veranderen in een hele lieve sociale kat hoor! Maar dat kan soms weken, zelfs soms maanden (jaren) duren!!
Ik vind dat ie toch al redelijk op zijn gemak is bij jou hoor!! Veel katten verstoppen zich eerst een week achter een bank of in een hoekje en dat heeft Sinatra helemaal niet gedaan..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

Als ik de verhalen zo lees gaat het hartstikke goed met hem. Sinatra is er nog maar net en heeft tijd nodig om te wennen. Zoals robijn ook al schreef.
Sproet heeft bij mij in het begin ook erg veel gemauwt s`nachts. Ondanks dat hij gewoon de slaapkamer in kon. Ik bleef hem wel roepen en bij hem hielp het wel. Ook heb ik tijdelijk s`nachts heel zacht de radio aan gelaten.
Over het bezoek ik heb hier de regel als de kat(ten) aandacht wil komt die zelf wel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie