Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Egel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2011 20:32

Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door Egel »

Hallo iedereen!

Ik ben net nieuw hier, en ik heb ook nog niet zo lang een erg lief klein katertje van nu zo'n 15 weken oud. Dit pikzwarte ding komt oorspronkelijk uit het asiel en was zwaar ondervoed toen hij bij ons kwam. Hij is inmiddels een maandje hier. Inmiddels begint meneer lekker aan te komen, en groeit hij ook goed.
Nu begint mij alleen iets op te vallen: meneer krijgt steeds meer witte haren! Hij heeft ineens een wit befje (zij het dan klein), maar er verschijnen nu ook allemaal kleine witte haren op zijn snoetje.

Ik vraag me echt af hoe dit komt en of iemand dit eerder heeft gezien. Ik nog nooit in ieder geval, niet bij zo'n jonge kat! Hij heeft verder geen wondjes, ook niet gehad.
Iemand die wat meer kan vertellen? Bedankt! :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door castratenkoor »

Mijn zus had een effen zwart oosters katje, die kreeg ook steeds meer witte haren, had op het laatst een witte baan over zijn bips. Ook wit op borst.

Ik heb zelf een effen zwart katje, ik ben benieuwd of die ook wit zal krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Egel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2011 20:32

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door Egel »

Hebben veel oosterse katten dit dan? Moet zeggen dat ons katertje er niet uit ziet als de standaard huiskat. Goed, het is een Europese korthaar (volgens paspoort), maar gezien zijn uiterlijk en karakter denken we toch sterk aan een halfbloedje of mixje met een oosters ras.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door Ilovesiamesecats »

Een oosters ras kan tot 1 jaar van kleur verschieten :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door Seetje1980 »

Onze Kees veranderd ook van kleur. Was een pikzwart kittentje met alleen een wit befje. Zwaar ondervoed ook want hij is gevonden op straat. Nu weegt ie al bijna 2 kilo en zen vachtje veranderd ook nog steeds van kleur. Zoals ik al zei in het begin pik zwart met alleen een wit befje. Nu onder zen buikje en op zen zij steeds meer grijze haartjes en op zen koppie achter zen oor ook een grijze vlek hij lijkt wel half cypers te worden. Maar ik heb nu wel een mooie koosnaam voor m gevonden omdat hij zo gemêleerd is: Geitenwollensokje hahahaha.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door Adriana »

onze poes Mies is ook niet stabiel van kleur, die krijgt een steeds groter wordende beige vlek vanaf haar hals. ze hoort helemaal grijs te zijn en in het begin was ze dat ook.
geen dierenarts die het kan uitleggen en via op internet ben ik weinig opgeschoten.
heeft te maken met pigmentvorming en dat zit bij de afstammingsgenen.
en ik vermoed dat wanneer een katzel (door betere voeding en minder stress) bijkomt je soms de kans loopt op verkleuring.
Enzo is gaandeweg zijn herstelproces (schildklier) steeds lichter van vacht geworden en zijn ogen zijn nu groener en waren flets blauw/grijs.
de bengels zijn ook aan het verschieten, Bolle was vorig jaar veel donkerder en licht nu wat op.
en ik had ooit een zwarte kater, waarvan de zomervacht veel meer roodzweem bevatte dan de wintervacht, want die was behoorlijk diep zwart.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Zwarte kitten krijgt steeds meer witte haren

Bericht door silfje »

ik had ooit een zwarte kater, waarvan de zomervacht veel meer roodzweem bevatte dan de wintervacht, want die was behoorlijk diep zwart.


kwam die kat wel eens buiten? In de zon verbleken zwarte dieren vaak.
Mijn ouders hadden een zwart witte kater die ook wat witte haren kreeg toen hij oud werd, wij zagen dat gewoon als grijze haren.

Het was een echte buitenkat en hij was vaak bruinrood achtig in de zomer omdat hij heel veel lag te zonnen in de tuin. Ook zwarte paarden en andere zwarte dieren worden trouwens bruin in de zon. Een soort coupe soleil dus :)
Plaats reactie