Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

hoi hoi mijn eerste gedachte was waarom een angstige schuwe kat als eerste kat? Ik zou als beginnend katten eigenaresse jezelf het niet te moeilijk maken.
Twix zou ook niet mijn keuze zijn als je die alleen gaat nemen. Want geloof mij een schuwe kat heeft heel veel tijd nodig om te aarden. Ze zal blazen vluchten en soort genoten missen.
Ik spreek uit ervaring ik heb een angstige kat sproet die zou volgens het dierenasiel ook goed alleen kunnen leven. Uiteindelijk bleek sproet helemaal niet alleen te kunnen leven sinds ik hier een sociaale kat er bij heb gehaalt gaat het zo veel beter. Nog steeds is sproet angstig maar dat heeft tijd nodig. (mijn verhaal staat hier ook op het forum onder gezinds uitbreiding met sproet, en de rest in mijn foto album)

Als je in de toekomst een tweede er bij wil waarom niet gelijk. Er zijn zat duo`s die een nieuw mandje willen hebben. Voordeel is meestal dat deze katten al hun leven lang samen zijn en kans op ruzie een stuk kleiner is. Dan dat je er voor gaat kiezen om er later een kat bij te zetten. Met als kans dat de indroductie een ramp kan worden. Hoeft niet het gaat vaak wel goed maar niet altijd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Bij het asiel in Geleen, Maastricht en bij de kattenhulpdienst zitten de katten beslist niet in hokes, tenzij in quarantaine. Met alle drie heb ik erg positieve ervaringen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door nellebel »

ik zou ook niet voor 1 bangerd gaan. juist zo'n jonge bangerd heeft een maatje nodig om hem te leren dat dingen niet eng zijn. en hoe graag je wilt om het beestje redden maar sorry dat kun je niet alleen. onze gijs was ook doodsbang, als je hem nu ziet, ongelooflijk, maar dat is echt niet dankzij onze inzet, maar voor 99% omdat guusje hem laat zien dat mensen en dingen niet eng zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
carolien2010
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:13

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door carolien2010 »

Spannend zeg, ik weet precies hoe dat voelt!
Hier hele goede ervaring met het asiel in Geleen, daar komt onze liefste viervoeter vandaan.

Zelf heb ik ook nooit katten gehad en in de zomer zijn we, na veel inlezen en voorbereiden, naar het asiel gegaan.
Ik had een mooi lijstje gemaakt met 'wensen' wat voor kat, op internet een aantal geselecteerd etc.
En je hoort het iedereen zeggen, maar het is absoluut waar: de kat kiest z'n eigen baasje uit.
We hebben nu een ontzettend lieve, makkelijke kater van een jaar of 4 thuis rondlopen die heel veel liefde geeft en krijgt.

Als je 'makkelijk' wilt beginnen, zou ik zeker geen kitten aanbevelen, al helemaal niet een schuw beestje van een maand of 5.
Lastig dilemma als je overweegt later nog een kat erbij te nemen, ik zou ook overwegen nu een koppeltje (volwassen) te nemen als je toch graag meer dan 1 kat wilt hebben.
Maar een solokat kan ook heel gezellig zijn kan ik je zeggen!

Succes!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door jennli »

Wat leuk dat jullie kater ook uit het asiel in Geleen komt :) Onze lapjespoes Saartje komt er ook vandaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Hallo allemaal,

ben er ff niet meer geweest, omdat ik ziek was.
Maar heb sinds vandaag een kat, en het is toch Twix geworden.
Ik ben gister nog naar het asiel in Heerlen geweest, en jammer genoeg hadden de medewerkers het te druk met hun zelf om mijn vragen te beantwoorden om mij vervolgens op sluitingstijd naar buiten de bonjouren omdat hun werkdag erop zat.

Vandaag had ik om 14.00 uur de afspraak in Kerkrade voor Twix, ik had er inderdaad ook mijn vraagtekens bij of dit wel verstandig zou zijn. Ik heb dus 2 uur daar gezeten en gesproken met de eigenaresse en wat blijkt nu, Twix is een ontzettend lieve kater die zich makkelijk laat aaien en oppakken, alleen hij is heel zelfstandig en graag op zichzelf. Dus de gedachte die ik had dat hij het liefst met een andere kat geplaatst moet worden klopte niet helemaal, want er zaten daar meerdere katten maar hij zonderde zichzelf af en de eigenaresse zei ook dat de rest hem weinig interesseert.

Nu ligt hij hier heerlijk op de bank, maar hij houd me goed in de gaten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door castratenkoor »

Heerlijk voor Twix - een nieuw thuis. Veel plezier en goede gezondheid en een lang leven gewenst voor hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door pinguin »

Leuk voor je toch twix. Veel plezier er mee.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Catfish »

Fijn dat Twix bij je is!
Heel veel plezier samen, en beterschap. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door nellebel »

tja dat is dan toch een heel ander verhaal. lijkt dus ee nechte solokat die het dan bij jou wel getroffen heeft. geniet ervan en we willen wel foto's he.
leuke naam twix, zou niks zijn voor mij, zou continue zin hebben in echte twix als ik hem riep. hahaha ben beetje chocoladeverslaafd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Robijn »

@Mill88, hoe gaat het nu met Twix???
Is hij al een beetje gewend bij jou thuis? Heeft ie zich helemaal niet verstopt in het begin?
Speelt ie al een beetje? Ik hoop dat je genoeg speeltjes voor hem hebt gekocht, en een krabpaal, en dat ie meerdere slaapplekjes heeft (het liefst op verschillende hoogtes)?

Als ie genoeg speeltjes heeft, en je hem vanaf het begin af aan duidelijk maakt wat hij wel en niet mag, dan zal het slopen wel meevallen hoor, ten minste dat is mijn ervaring. De 5 kittens die ik in heel mijn leven heb opgevoed, hebben nooit dingen in huis gesloopt (maar misschien waren het toevallig allemaal hele lieve en makkelijke kittens). Belangrijk is wel dat je hem wel goed aan zijn trekken moet laten komen door veel met hem te spelen, (vooral als ie niet naar buiten kan om zijn energie kwijt te raken, en ie geen maatje heeft om mee te spelen). Je zult wel merken dat een kitten soms heel vermoeiend kan zijn! Ze barsten van de energie!!! Een leuk speeltje is een laserlichtje. Hiermee kun je hem door het hele huis laten rennen, zonder dat jij zelf moe wordt. Een ander leuk speeltje is een stokje met daaraan een lijn en aan het uiteinde een speelgoeddingetje, vooral als ie geluid maakt als je ermee beweegt! Natuurlijk zal ie ook zelf met speeltjes gaan spelen die op de grond liggen of op hangen.

En hoe gaat het tussen Twix en je konijn?? Mag Twix nu wel of niet bij je op de slaapkamer? (mijn ervaring is dat katten het heeel fijn vinden om bij de baas te slapen, vooral een kat die geen kattenmaatje(s) heeft).
Ben heeeeeel erg nieuwsgierig naar hoe het nu gaat!!!!!!!!!!
Hou je ons nog even op de hoogte de komende tijd?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Ik heb Twix inmiddels een andere naam gegeven namelijk Sinatra :lol: ik ben zelf ook wel chocoladeverslaafd hoor maar vind Twix niet zo'n leuke naam.

Anyways, het gaat goed. Heel goed durf ik bijna wel te zeggen!

Ik heb vannacht op de bank geslapen, om te kijken wat meneertje allemaal ging uitspoken. En ik kan jullie zeggen dat viel allemaal reuze mee, alleen mijn nijn liet toch wel even weten dat hij hier de baas is en was aan het stampen als een dolle haha.

Sinatra ligt graag op de verwarming en vensterbank heb ik gemerkt en was erg nieuwsgierig wat er gisteravond allemaal buiten gebeurde, aangezien het hier heel hard waaide en ik een boom aan de overkant heb staan met een lantaarnpaal ernaast dus dat is heel spannend allemaal.

Speeltjes heb ik van alles wat in huis, een stok met veren eraan, muizen, een krabpaal (waar hij nu helemaal boven in ligt te slapen), een tunnel, een radiatorhangmat (waar hij ook graag in ligt) en een krabmat. Alleen is hij niet zo geïnteresseerd in de speeltjes, hij lijkt een soort van bang. Als ik met een muisje aan kom trekt ie zich terug en dan leg ik het wel bij hem neer en dan legt ie wel zijn pootje op de muis :eeh: ik snap er niets van haha.

Verder was Sinatra vannacht flink aan het miauwen, dat is een goed teken toch? En heeft wat brokjes gegeten (ik was best wel trots toen ik hem hoorde eten!). En ging zich vervolgens helemaal uitleven op de krabmat, ik vond het geweldig!

Wat wel iets minder was, is dat hij vannacht bij me kwam liggen en vervolgens op m'n deken plaste. Ik heb hem meteen opgepakt en op de kattenbak gezet, volgens het asiel is hij zindelijk. Alleen sinds die keer vannacht heeft hij niet meer geplast en nog niet gepoept.. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit nog te maken heeft met stress, van het verhuizen..?

Met het konijn gaat het opzich wel goed, alleen zodra Sinatra langs zijn kooi loopt flipt het konijn en dan flipt Sinatra ook. Nu ligt Sinatra boven op de krabpaal en ik heb het konijn los lopen, Sinatra kijkt zo nu en dan wel naar hem maar doet verder niks. Dus echt kennis gemaakt hebben ze nog niet, maar durf Sinatra nu ook niet op te pakken en hem naar het konijn toe te brengen, heb zoiets van laat het maar op de natuurlijke manier gaan en op hun eigen tempo.

En hij heeft nog niks gesloopt, ik vind hem heel voorzichtig met het benaderen van spullen. Hij is dan ook wel al bijna 6 maanden.

Dat is de update tot nu toe! Ik wil ook nog een album aanmaken, maar ben nog niet zover hier op het forum :oops:
mill88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2011 19:39
Locatie: Heerlen

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door mill88 »

Oja en... Sinatra lag vannacht naast mijn hoofdkussen! Wel op gepaste afstand, maar vond dat zo schattig!
Jasmijn86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2011 19:08

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Jasmijn86 »

Fijn dat het zo goed gaat en tof dat je ook een kat uit het asiel hebt gehaald.

Ik ga zelf hopelijk volgende week 2 katten uit het asiel halen. Het worden mijn eerste katten, heel spannend dus. Vandaag heb ik een krabpaal gekocht, een klimmeubel en mandjes. Zo leuk! Heb stiekem al een heel leuke kat gezien op internet. Leuk die voorpret!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn eerste kat aanschaffen uit een asiel

Bericht door Robijn »

Nou, dat klinkt heeel goed!!

Dat miauwen 's nachts, dat deed Robijn ook, toen ik haar net had. Het was net of ze 's nachts niet goed wist waar ze was ('s nachts is het natuurlijk heel stil, en heel donker, en een kat kan zich dan alleen voelen). Toen ik haar meenam naar de slaapkamer (deur dicht), is dit miauwen opgehouden. Na enige tijd kwam Gaudi erbij, die nu bijna 8 maanden is. Eerst was hij te druk in de slaapkamer, en hielden we hem 's nachts in de bijkeuken. Dat ging perfect! Nu is hij wel al een stuk rustiger, en nu neem ik Robijn en Gaudi sinds een maand om en om mee naar de slaapkamer (samen gaat helaas nog niet; Gaudi is nog jong, en kan Robijn niet met rust laten. Hij vindt het leuk om Robijn te bespringen en in haar te bijten, wat Robijn natuurlijk niet waardeert!). Als ik Gaudi meeneem, slaapt Robijn in de bijkeuken. En nu ze gewend is in mijn huis (heeft meer dan 2 maanden geduurd!!!- dus je hebt heel veel geluk met Sinatra dat het zo snel best goed gaat!), miauwt ze, als ze dus alleen in de bijkeuken zit, 's nachts gelukkig ook niet!! Maar 's ochtends wel hoor, dan heeft ze het gehad, en wil ze eruit, wat ik dan ook altijd doe.
Ik denk dat Sinatra, als hij zich echt thuis voelt, wel ophoudt met miauwen. (Twix vond ik ook een leuke naam hoor; Twixie!!. Het is altijd heel moeilijk om een naam te verzinnen... Gaudi had ik eerst Simba genoemd, toen Ferrari, en later heb ik dit WEER veranderd in Gaudi; vond ik meer bij hem passen. En Robijn heette oorspronkelijk Naomi. Ik heb dit veranderd in Sheba, en weer later in Robijn(tje). Mensen werden knettergek van mij, omdat ik steeds van naam veranderde!! Misschien dat jij dat ook nog blijft doen. Maakt niets uit, hoor. Eigenlijk kun je pas na een paar maanden een echt goede naam geven, als je ziet wat voor karakter een kat heeft. En vraag nooit aan andere mensen of ze een bepaalde naam wel of niet leuk vinden; want dan weet je het helemaal niet meer. Er zijn altijd mensen die de door jou verzonnen naam absoluut niet leuk vinden, en er zijn altijd mensen die die naam weer wel leuk vinden. Als JIJ de naam maar leuk vindt, daar gaat het om!!! ;-)

Dat plassen op je bed is niet zo leuk... Heb je hem wel meteen op de kattenbak gezet toen ie bij jou thuis kwam??
Overigens had ik met Gaudi in het begin ook wat zindelijkheidsproblemen, dwz, pas na 10 dagen na zijn aankomst bij mij thuis. Hij zat een keer in de kap te spelen, die ik naast de kattenbak had gezet toen ik die aan het verschonen was, en opeens hoorde ik, toen ik net niet in de buurt was, wat herrie en zag dat Gaudi geschrokken was hierdoor (volgens mij verschoof de kap, doordat de klepjes aan de zijkant omkantelden, of zoiets). Het lukte mij ook niet goed om hem daarna in de kattenbak te zetten, want hij verzette zich hevig; hij was door dit incident echt bang geworden van de kattenbak!!!
De volgende ochtend, zat ie wat te piepen, en voordat ik hem in de kattenbak kon zetten die ook in de slaapkamer staat, had hij al op bed geplast! Ik wilde hem weer op de kattenbak zetten, zo van, hier moet jij plassen, maar hij stribbelde flink tegen!
Vanaf die tijd ging ie ook altijd te miauwen als ie moest plassen, en zat ie stom om zich heen te kijken, terwijl de kattenbak dan bij hem in de buurt stond, maar hij durfde er gewoon niet goed op. Als ik hem dan oppakte en in de kattenbak zette, begon ie meteen te plassen!!
Ik moest hem dus steeds zelf in de kattenbak zetten!!
Hij heeft toen 2 dagen later naast de kattenbak in de bijkeuken, op de kokosmat geplast, terwijl ik die had afgedekt met een kartonnen plaat! De klep van de kattenbak had ik overigens omhooggezet met behulp van een touwtje, omdat ik dacht dat ie hier problemen mee had, en nog plaste ie, 30 cm vanaf de kattenbak op de mat!
Balen balen balen!! :evil: Dekbed heb ik meteen gewassen, en koskosmat goed schoongemaakt met schoonmaakazijn en met spiritus. En op kokosmat allerlei spullen gezet, zodat hij niet weer zou piesen hierop. Later spullen ervan af gehaald, en toen er toen een etens en drinkensbak op gezet (katten plassen niet waar hun eten staat). Later bakken weer weggehaald (niet praktisch zo voor de deur), en GELUKKIG heeft ie toen niet meer geplast op de mat.
De kappen van de kattenbakken heb ik er toen maar helemaal afgehaald.. Toen ging het beter, en hield het miauwen op, en is zijn angst voor de kattenbak langzaam verdwenen...
Echter na een tijdje zag ik dat hij recht achteruit plaste, en niet ging zitten. Gevolg: hij plaste over de bak heen! Arrrgggg!!!! Grote hoge plastic open opbergbakken van de Ikea neergezet, maar hier plaste hij ook net over!!! De kappen van de kattenbakken moesten er toen toch weer op; maar de plas lekte toch bij 2 van de 3 kattenbakken erdoor heen (door die naad tussen bak en kap). Wat een gedoe zeg! Twee nieuwe kattenbakken gekocht die niet lekten. Toen ik van houtkorrels naar samenklonterende grit overschakelde, hield het achteruit plassen op, en ging Gaudi wel door zijn hurken.. (ik zag nl. dat Gaudi buiten in de tuin, wel ging zitten als hij ging plassen, dus ik dacht dat het misschien door de houtkorrels kwam, en ja hoor, dit was het probleem :edoh: )..
Nu gaat hij probleemloos op alle 3 de bakken, waar ook nog een klepdeurtje voor zit.
Als er een kap op jouw kattenbak zit, kun je deze er beter afhalen, denk ik, totdat ie echt goed zindelijk is. Ook is het beter om er nog een 2e kattenbak bij te zetten, bijv. in de slaapkamer, waar hij op bed geplast had. En je bed GOED schoonmaken, want anders gaat ie er weer op plassen! Gebruik je hetzelfde grit als dat ze in het asiel gebruikten? Dat zou ik (in het begin) zeker doen! Dat grit kent ie namelijk! Veel katten zijn er niet van gediend als je in 1x op ander grit overschakelt, zeker niet als hij in een nieuwe omgeving zit, dan is hij sowieso al gestresster.
Als ie nog een keer buiten de bak plast, ondanks dat je de kappen van de bakken hebt afgehaald, zou ik hem niet de toegang tot het hele huis geven, maar eerst in een kleine kamer zetten met daarin de kattenbak (bv. bijkeuken, gang, of badkamer). Als je ziet dat hij hier goed op gaat, dan kun je hem belonen door hem meer ruimte te geven. Niets is zo vervelend als een onzindelijke kat en de lucht van kattenpis!!! Maar het kan inderdaad ook van de stress komen, dat ie, per ongeluk dan, op je bed heeft geplast, en dat het maar een eenmalig incident was..

En dat ie nog niet speelt met zijn speeltjes, kan ook nog komen door de stress. Dat zal ie ook nog wel gaan doen, als ie wat meer op zijn gemak is, over een paar dagen/weekje...

Ben benieuwd hoe de relatie tussen Sinatra en je konijn zich gaat ontwikkelen. Maar zoals jij doet, het niet forceren, lijkt me heel goed, al hoewel ik geen verstand van konijnen heb.

Hoe gaat het nu met Sinatra's zindelijkheid?? Heeft hij ondertussen al wel op de bak geplast/gepoept, en is het bij dat ene incidentje gebleven?
Is Sinatra al gecastreerd? En hoe ziet hij er eigenlijk uit? Kun je hem beschrijven en misschien later, als hij echt gewend is, en jij tijd hiervoor hebt, een foto van hem op het forum plaatsen?

Geef hem en je konijn maar een dikke knuffel en veel succes de komende tijd, ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen!!! :edrool:

O ja, nog een tip :idea: , hou een dagboekje bij over Sinatra. Dat doe ik ook, sinds ik Robijn en Gaudi heb (respectievelijk 8 maanden en 5 maanden). Het is SUPERleuk om alles op te schrijven, en later weer terug te lezen, want je vergeet toch heel snel dingen (zoals ik over het plassen van Gaudi, was het nu 2 of 3x, en wanneer begon ie opeens buiten de bak te plassen??; in mijn dagboekje kon ik alles hierover weer goed terugvinden).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie