Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

hades87 schreef:Dag allemaal,

Ik ga zelf dit jaar 2 raskatten halen, maar mijn vriendin heeft een htk kat. Zij zou nooit een raskat halen, omdat ze vindt dat er teveel poezen in het asiel zitten die net zo lief zijn en ook een huisje willen, terwijl ik het tegenover gestelde ben en het liefst iets wil dat ik uniek vind en bij mij vind passen.

Nu lees ik hier op het forum dat mensen zich schuldig voelen als ze een raskat nemen, omdat er zoveel htk katten in het asiel zitten. Waarom is dat? Die mensen die niet goed voor hun kat zorgen zijn de schuldigen en wij moeten het goede voorbeeld geven en goed zorgen voor onze huisdieren. Een kat uit het asiel nemen alleen omdat je het zielig vindt, is voor mij niet de juiste oplossing. Maar zoals ik al eerder aangaf, iedereen heeft dan ook een eigen mening :).
Je begint eigenlijk maar vast terug te slaan voor je aangevallen wordt........

Stelling komt een beetje tegen het agressieve aan over. De discussie een raskat nemen of een HTK kat is al vele malen gevoerd. En als je een HTK kat neemt kunt je er een bij moederpoes vandaag halen, dus bij mensen die bewust katten vermeerder OF uit asiel of opvangen.

Ik vind het een stuk interessanter te vernemen hoe je met je a.s. kat omgaat.
Het welzijn van het dier in kwestie is me een stuk dierbaarder.

Mijn eerste (ongevraagde) advies is : neem er twee = veel beter voor de dieren.
is je reactie dan, ja maar ik kan wel 1 x 500-600 euro betalen en geen tweemaal, dan is een raskat misschien toch te hoog gegrepen voor je.
En doe vooraf onderzoek wat een goede cattery is, met hoge levensverwachting.

Beter twee gelukkige HTK - katten dan 1 ongelukkige raskat (hahahaha stelling van 2012).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

hades87 schreef:Beste Adriana,

Ik geef helemaal nergens goed of fout aan. Geef wel aan dat er geen goed of fout is en dat iedereen dus zijn eigen mening heeft. Waarom je dan daarna vermeldt dat het ''gelukkig'' hier op het forum niet over het ras gaat, maar over gedrag snap ik dan niet. Dat geeft eigenlijk dus aan dat je niet over rassen mag praten, omdat jij vindt dat gedrag e.d. belangrijker zijn en dat dus alles wat alleen over ras te maken heeft fout is?

Ik snap je reactie wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze reactie voortkomt uit eerdere ervaringen van mensen die praten of het forum gepraat hebben over kattenrassen en hoe belangrijk uiterlijk voor hen is ipv innerlijk.
Ook je tweede post geeft aan dat je strijd wilt. Wie wil je nu eigenlijk overtuigen, een heel forum of jezelf.
Je gaat er klakkeloos van uit dat Adriana anti - raskatten is - terwijl ze er zelf 4 heeft?!?

Nogmaals - het welzijn van de katten dat is waar het om draait.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

Maar een kat in het asiel is toch óók uniek en kan toch ook heel goed bij je passen??
Dit soort eigenschappen zit toch in ieder dier, niet alleen in een raskat??
Ik voel me niet schuldig met een raskat, maar zou nooit geen kitten nemen, wel een herplaatser, om die een goed mandje te geven.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb met heel veel plezier 17 jaar lang een HTK kater gehad. Hij was 3,5 maand toen ik hem uit het asiel haalde.
Omdat mijn vriend en ik Siamezen mooi vinden, zowel qua uiterlijk als qua karakter, zijn we voor 2 siamezen gegaan. Vooral omdat we echte knuffelkatten wilden, mijn vriend is namelijk geen katten gewend. Ook vind ik het heel fijn dat deze in niks lijken op mijn overleden kater, ik zou dat niet aan kunnen.

Ja, ook een heleboel HTK katten knuffelen graag, maar een siamees staat er om bekend. Het zijn net stickertjes :lol: Een siamees komt jou niet gebruiken als ligplek maar wil echt bij je zijn.

Het is ieders persoonlijke keuze, er is dus geen goede of slechte keuze. Ik ben niet verantwoordelijk voor het leed dat anderen de dieren hebben aan gedaan. Waarom zou ik me verplicht voelen (weer) een asielkat te nemen?
Zoals eerder aangegeven, het gaat er om hoe iemand omgaat met en zorgt voor zijn/haar kat(ten).

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Is ook mijn redenatie als ik een kitten uit een pretnest neem.
Dat maakt voor het principe geen verschil.
Ik vang mijn portie kneusjes en opknappertjes op, maar doe het zo'n beetje om en om.
Voel me ook niet persoonlijk verantwoordelijk voor de volle asiels.
Op zo'n moment realiseer ik me best dat mijn persoonlijke eigen belang even voor gaat.
In grote lijnen ben ik tegen het vermeerderen van katten.
Dat geldt voor HTK en voor raskatten.
In mijn ogen zijn er veel teveel raskat-fokker en veel cattery's fokken in mijn
ogen veel teveel kitten per jaar.
Naar mijn smaak hoor/lees/zie je te vaak mensen die een raspoesje nemen en er dan zonodig
een nest mee moeten. Ik snap dat niet, dan doe je net zo goed aan vermeerderen ipv fokken.
Niet ieder vrouwelijk die met een prijskaartje hoeft zo nodig kittens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Chiquita98 »

Uiteindelijk gaat het allemaal om de liefde voor je kat en of deze past in je eigen leefsituatie. Elke kat is uniek op zijn/haar eigen manier. Daarom zijn katten ook zo leuk. Ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid. En dat je daarbij nog een voorkeur hebt over de kleur en uiterlijk van je kat....dat mag.
Ik heb asielkatten waarvan er eentje dus half brits korthaar blijkt. Ik kan wel enorm genieten van zijn mooie koppie. Maar dat kan ik bij bijv Gizmo(htk) ook als ie me aankijkt met een scheef koppie.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Ik heb zelf 2 HTK poezen en een maine coon kater, dus ook een raskat.
Vind het beter om er een bij een fokker te halen omdat deze meestal op van alles testen.
En ze al ingeent zijn, ontwormd, gechipt en vaak al geholpen.
Daarmee heb je nou eenmaal meer garantie op een gezond kitten.
En bij een asiel doen ze dit vaak niet, zelfs geen test voor die F ziektes, die toch oh zo belangrijk zijn.
Want als ze die in het asiel ook hebben vind ik eerlijk gezegd dat ze ( zieke ) katten niet mee mogen geven, tenzij er getest is en het beestje op dat moment gezond is bevonden.
En HTK die van een boerderij komt of een oeps nestje, hebben vaak niks gehad, geen entingen, ontworming en ontvlooien, en chip of geholpen zijn voor ze naar een nieuwe baasje gaan.
Daardoor krijgen veel mensen op die manier een ziek kitten, wat voorkomen had kunnen worden.
Ook mogen ze veel te vroeg weg bij mams, in plaats van lekker tot 12/13 weken blijven.
Raskat of geen raskat, maakt niet uit voor mij, zolang het beestje maar alle zorg heeft gehad die het behoort te krijgen.
Lightning!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Chiquita98 »

Sorry hoor, maar bij het asiel worden ze ontwormd, ingeënt en geholpen. Bij die van mij in ieder geval wel. En toen mijn balou zo ziek bleek hebben ze een paar weken lang alle kosten betaald. '
Asiels geven echt niet bewust zieke dieren mee. En weet je wel hoeveel malifide fokkers er zijn in Nederland?? Geeft ook echt geen garantie hoor.
Ben het zeker met je eens dat een beestje alle goede zorgen behoort te krijgen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Ilovesiamesecats »

Lucky bleek ook ziek maar de fokker gaf niet thuis. Omdat de kat bij een dierenarts was geweest hadden we een gezonde kat mee gekregen, punt. Nou hij bleek de Campylobacter te hebben en de tritrichomona parasiet. :shock:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

hades87 schreef: terwijl ik het tegenover gestelde ben en het liefst iets wil dat ik uniek vind en bij mij vind passen.
als er nou iets is dat in een asiel veel beter gaat dan is het wel de 'klik' tussen baas en beest.

dus als je een uniek dier wilt dat erg goed bij je past, dan moet je vooral geen kittens 'bestellen' want het is nog maar helemaal de vraag hoe ze qua karakter en voorkeuren uitgroeien, hihi!
en het zou natuurlijk helemaal grappig zijn als die super unieke raskatzels helemaal op je htk-vriendin vallen, want dat komt hier regelmatig voor en verder niet zo veel van hun mannenbaasje moeten hebben en hihi je kunt ze niet dwingen om jou aardig te vinden.. ...
k heb bovendien het voorzichtige vermoeden dat je ze gaat 'opvoeden' en onder meer kittens wilt omdat ze dan nog niet door een ander 'bedorven' zijn..

lijken me boeiende discussies tussen je vriendin met haar htk/asielvoorkeur en jou..
en ben ook erg benieuwd naar dat geweldig unieke ras.. (.. bengaal ?..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
hades87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2011 08:55

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door hades87 »

hades87 schreef:
terwijl ik het tegenover gestelde ben en het liefst iets wil dat ik uniek vind en bij mij vind passen.
als er nou iets is dat in een asiel veel beter gaat dan is het wel de 'klik' tussen baas en beest.

dus als je een uniek dier wilt dat erg goed bij je past, dan moet je vooral geen kittens 'bestellen' want het is nog maar helemaal de vraag hoe ze qua karakter en voorkeuren uitgroeien, hihi!
en het zou natuurlijk helemaal grappig zijn als die super unieke raskatzels helemaal op je htk-vriendin vallen, want dat komt hier regelmatig voor en verder niet zo veel van hun mannenbaasje moeten hebben en hihi je kunt ze niet dwingen om jou aardig te vinden.. ...
k heb bovendien het voorzichtige vermoeden dat je ze gaat 'opvoeden' en onder meer kittens wilt omdat ze dan nog niet door een ander 'bedorven' zijn..

lijken me boeiende discussies tussen je vriendin met haar htk/asielvoorkeur en jou..
en ben ook erg benieuwd naar dat geweldig unieke ras.. (.. bengaal ?..)
Het topic heeft raskat vs htk-kat en dan ga jij mij aanvallen omdat ik het hierover heb? Als je je zo aangevallen voelt, dan moet je niet op forums vertoeven. Er zijn genoeg topics over gedrag of voeding van de kat, waar je je niet aangevoelen zal voelen. Doe er wat mee zou ik zeggen. Mijn unieke ras was de egyptische mau en de abessijns en dat zijn gewoon natuurlijke katten. Maar ze zijn wel uniek ja en er is helemaal niets mis mee om te selecteren op uiterlijk en gedragskenmerken die bij die soorten voorkomen (snel, actief, speels).

Aangezien jij bij elk topic maar iedereen zonder reden aanvalt, hou ik de eer bij mezelf en zal ik vertrekken van het forum. Bedankt adriana, en ga vooral op forums posten want communicatief ben je heel sterk..
Cerna

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Cerna »

Wat een vreemde discussie!
Adriana zegt toch helemaal geen rare dingen en valt toch ook niet aan? Wat lees jij nou Hades wat ik niet lees?
Waar ben je nou op uit? Maw wat wil je bereiken met je eerste bericht?

Het is toch prima dat jij raskatten wilt (heb er zelf drie) en dat je vriendin liever HTK-katten uit het asiel heeft (heb ik ook (gehad)); zoveel monnikken, zoveel kappen.
Leg me eens uit: waarom heb je dit bericht gepost want ik ben echt te dom om het te snappen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

hades87 schreef: ben namelijk nieuw met katten en wil mij er zoveel mogelijk in verdiepen voordat ik zelf begin met mijn kattengezin.

Ik ben van plan om een blauwe rus en een egyptische mau van 14 weekjes aan te schaffen volgend jaar.
1: Hoe zijn ze naar andere mensen toe? Zijn ze vooral gehecht aan 1 baasje of aan het hele gezin?
2 Houden ze ervan om geaaid te worden en vragen ze veel of weinig aandacht?
3 Voelen ze zich thuis met een grote klimpaal of zijn ze liever in de tuin?
4 Wat is de verwachting qua leeftijd? Worden ze oud of raken ze snel ziek?
dit is één van je eerdere berichten en ik heb daar verder niet op gereageerd omdat ik je vragen lachwekkend vond.
en ja, hier lopen 4 blauwe russen rond dus wel enige ervaring met het ras... maar moet je met zo'n instellling aan katten beginnen? alsof het programmeerbaar is!
de rus is intussen ingeruild voor een abessijn begrijp ik, zo vluchtig is je liefde voor het ras dus..

nee, ik voel me niet door je aangevallen en ik maak graag zelf uit of ik op forums vertoef of niet,..
en yep, ik maak graag zelf ook uit in welke topics ik reageer, of niet.. hihihi..
het lijkt me stug dat je in korte tijd zo ingelezen bent dat je zonder meer kunt stellen dat ik iedereen bij ieder topic zonder reden aanval..
zou het omgekeerd kunnen zijn en zou het kunnen dat deze woorden vooral betrekking hebben op jouw berichten?

weet je waar het woord 'communicatie' voor staat?
tweezijdige wisselwerking/uitwisseling van berichten, missch toch nog eens over nadenken..
en als je het in een forum vooral over raskatten wilt hebben, dan zijn er andere en meer geschikte forums, die je hopelijk al gevonden hebt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

hades87 schreef:

Het topic heeft raskat vs htk-kat en dan ga jij mij aanvallen omdat ik het hierover heb? Als je je zo aangevallen voelt, dan moet je niet op forums vertoeven. Er zijn genoeg topics over gedrag of voeding van de kat, waar je je niet aangevoelen zal voelen. Doe er wat mee zou ik zeggen. Mijn unieke ras was de egyptische mau en de abessijns en dat zijn gewoon natuurlijke katten. Maar ze zijn wel uniek ja en er is helemaal niets mis mee om te selecteren op uiterlijk en gedragskenmerken die bij die soorten voorkomen (snel, actief, speels).

Aangezien jij bij elk topic maar iedereen zonder reden aanvalt, hou ik de eer bij mezelf en zal ik vertrekken van het forum. Bedankt adriana, en ga vooral op forums posten want communicatief ben je heel sterk..
Volgens mij had je Adriana of wie dan ook helemaal niet nodig. Je begon je eerste post al agressief. Onder het motto : aanval is de beste verdediging.
Alleen viel er nog niks te verdedigen.
Kwam op mij van begin af aan al over of je ruzie zocht.

Ik denk niet dat er veel getreurd zal worden als je vertrekt.......je houding heeft in de verste verte niks te maken met het op gezonde manier uitwisselen van informatie.

Apart inderdaad dat in korte tijd het idee blauwe rus is ingewisseld voor de abessijn. Zijn toch heel verschillende rassen. Dus die specifieke voorkeur........uhhhh.

Net als Annet zal ik wel blond zijn maar ik vat je bedoeling van de eerste post al niet.
Kwam op mij over als een uitdaging voor robbertje verbaal geweld.

Je intelligentiepeil zal wel een paar graadjes hoger liggen dan het onze.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door nellebel »

heb met grote vraagtekens dit onderwerp gelezen, he wat gebeurt er nou. wat een onzin.
ik moet iets unieks dus een raskat.
dan maak je me link hoor. als je een raskat wilt prima, moet je zelf weten, maar kom mij dan maar eens recht in mijn gezicht zeggen dat mijn guusje, gijs en mijn 3 engeltjes NIET uniek waren. bah. heb ondertussen 5 katten gehad en ze waren/ zijn alemaal uniek. nooit 2 dezelde katten gezien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie