Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Hoi Katelijne, dat klinkt goed, alleen dat laatste daar zou ik me ook wezenloos van schrikken.
Waarom is hij onder narcose gegaan? ik bedoel hij is tenslotte al 17 al zie je dat nog niet aan hem.
Gaat hij altijd onder narcose of was dit alleen vandaag?
Ben benieuwd naar de uitslag.
Waarom denk je zelf aan dementie? cholodin wordt ook wel aan katten gegeven die dement zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

k heb het niet willen schrijven maar ook ik was verbijsterd over die actie van je da.
heel erg slecht voor nieren en totaal overbodig!
nooit, echt nooit meer accepteren hoor!
we hameren er bij operaties bij oudere katten altijd op dat gasnarcose wordt toegepast en dan spuit een da voor lichamelijk onderzoek en bloed afnemen een bejaarde katzel even 'plat'...
roesje noemen ze dat vergoelekend ..

maar Katelijne, daar kun jij helemaal niks aan doen dus trek het je niet aan.. maar als je de uitslag krijgt, laat dan op zijn patientenkaart zetten dat dit neverdenooit meer gebeurt en dat je da al het onderzoek gewoon uitvoert, zoals het merendeel van de da's dat doet. die da moet toch, potverdrie ook weten waar ze mee bezig is..!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Heb net de bloeduitslag gekregen. Schildklierwaardes zijn perfect, nieren zijn opnieuw verhoogd. :-( Creatinine was 107 (mag maximum 68 zijn); ureum was 2,9, ook te hoog. Ik heb even vergeleken met de waarden die ik hier op het forum vind, en blijkbaar hanteren jullie andere criteria.

In ieder geval: ik moet hem nu af en toe nierdieet geven. Elke dag mag niet, want dat zou kunnen slecht zijn voor de schildklier, zegt de da. Is dat zo? Dus nu ga ik straks om kidney diet en dat moet ik dan zo'n twee keer per week geven. Wat denken jullie hiervan?

Ik ben er ook niet gek van dat ze hem lichtjes verdooft voor het onderzoek, maar ze heeft dat altijd al gedaan, omdat hij anders te veel gestresseerd is. Haar vervangster had in augustus, bij de eerste opvolging van de T4, het wel zonder verdoving gedaan, en dat is perfect gelukt.

Ik denk soms dat hij dement wordt omdat hij plots heel luid kan beginnen te miauwen en ook al een tijdje in huis plast (en niet alleen plast ;-) ). Blaasontsteking is uitgesloten, maar het kan nu misschien ook door die verhoogde nierwaarden komen. In elk geval, die Aktivait is een voedingssupplement, dus veel kwaad kan het niet, denk ik.

Ik ga hier even jullie reacties afwachten nu. Straks om het nierdieet en dan zien we wel weer. Misschien dat ik voor de volgende controle eens naar de universitaire dierenkliniek in Gent ga. Daar zitten ook professoren. Het enige wat me tot nu toe tegenhield om dat te doen, is dat het zo'n 40 minuten rijden is en dat Azzy sowieso heel zenuwachtig is in de auto. Vanaf het ogenblik dat hij in de kattenmand gaat, begint hij al luid te miauwen en dat duurt de hele rit lang. Weegt het ene op tegen het andere, denken jullie?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het eens met Adriana en Synemios - nooit meer plat laten spuiten voor zoiets.
daar krijgt hij een onnodige opdonder van.
Ik ben om die reden ook weggegaan bij een verder goede da.
Ze was veel te bank krabben op te lopen.
Ik heb nu een da die er zelf zwaar op tegen is, "roesjes" te geven voor onderzoek.
Bij opgelopen schade bied ik mijn excuses aan en zegt zij, ach risico van het vak, ben wel wat gewend.

Ik hoop dat je katlief spoedig stabiel krijgt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

nee, ik zou je zeker aanraden voortaan naar Gent te gaan. of een andere da te zoeken, dit lijkt nergens op..
en het miauwen, zorg dat je met zijn tweetjes bent, houdt snel op. zeker als iemand anders hem op een handdoek (beetje valeriaan erop doen) op schoot neemt en beetje kroelt.

hij moet onmiddellijk dagelijks voor 100% aan nierdieet en dat heeft maar dan ook helemaal niks te maken met schildklier! de onzin!
en je zou iets aan die verhoogde ureum kunnen doen met MacSamuel of Urémyl.
verhoogde schildklier activiteit wordt veroorzaakt door een goedaardige tumor (in één van de schildklierlobben en/of in zwerfweefsel in de borstholte) en flatteert de nierwaardes.
dus, ik heb het al een paar keer eerder geschreven, als de nierwaardes nu slechter zijn dan zijn ze intussen niet verslechterd maar zijn dit eindelijk, door goed ingestelde schildklier, de juiste waardes.
en op die leeftijd met verhoogde waardes moet je onmiddellijk de nieren gaan ontzien.
er is prima nierdieetvoer, zowel nat als droog. in de topic nierfaalkatten vind je het hele overzicht. en lees je dan gelijk even in met een overzicht over nierfalen van Wilhelminapark-da's, link staat in het eerste bericht.

en af en toe in huis plassen zou je kunnen helpen door meer bakken/dweilemmers op meer plaatsen in huis te zetten. hij zal hoop ik veel drinken dus ook veel plassen en dan heeft hij altijd een bak dicht in de buurt.

vraag aan je narcose-da bij het overzicht van de waardes even het hele overzicht met de referenties. is dit een bloedonderzoek gedaan bij het lab in Antwerpen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Oké, dan ga ik voor een second opinion. Ik ga straks bellen voor een afspraak in de dierenkliniek van de Universiteit Gent (ik moet eerst met mijn pleegzoontje op bezoek bij zijn zusje, dat in een ander pleeggezin zit). Ik ga vragen om daar nog eens een volledig bloedonderzoek te doen en dan zien we wel wat ze daar weten te zeggen.

Ik heb het er moeilijk mee dat de meningen zo tegenstrijdig zijn: aan de ene kant niet te veel nierdieet, aan de andere kant volledig op niervoeding.

De analyse van het bloed werd gedaan in Medic Lab in Aalst.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

kan me voorstellen dat je last hebt van verwarring, maar in Gent weten ze precies wat ze doen hoor! ze hebben geweldige schildklierervaring en ook op gebied van nierfalen.
en op het Forum hebben we met zijn alleen ook de nodige kennis, ervaringskennis en ervaring, dus dat zit hier ook wel goed. we hebben topic Pluisje, verhoogde nierwaardes waar de baasjes van nierfaalkaters informatie uitwisselen en elkaar opbeuren als dat nodig is. en succesverhalen vertellen, want die zijn er ook..

neem iemand mee in de auto die je kat goed kent en op schoot zijn de meeste katzels veel rustiger. zet zijn kooi open op de achterbank met een lekker dekentje erin, zodat hij daar in kan liggen (deurtje open) als ie dat wil.

heeft je narcose-da uitgelegd waar ze het advies op baseert om maar een paar dagen per week nierdieet te geven? en heeft ze uitgelegd waarom de nierwaardes nu minder goed zijn? en waarom ze er voor gekozen heeft geen medicatie te geven? bv geen fortekor.. en heeft ze zijn anorganische fosfor onderzocht en zijn bloeddruk gemeten?
nogmaals. lees het verhaal van Wilhelminapark en je weet van de hoed en de rand!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door pearlsofpassion »

Katelijne schreef:
De analyse van het bloed werd gedaan in Medic Lab in Aalst.
Hihi, mijn mama werkt daar. :-)
Wel niet bij de dieren...

Sorry, ik kon het niet laten.
Waar woon je eigenlijk (srr, als ik er overheen gelezen heb), ivm je vakantie?

Ik hoop dat ze in Gent wat meer kunnen vinden. Dat je kat goed geholpen kan worden.
Ik weet er verder niet te veel van, maar wou dus gewoon mijn steun uitspreken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

af en toe nierdieet geven?
ik zou maar eerst proberen met wat proefzakjes. dadelijk heb je nierdieet voer in huis gehaald, dan wil ze het niet eten.
ze moet blijven eten, alleen al voor haar schildklier.
eet ze nierdieet voer niet, dan is er geen keus.
kijk naar je poes, luister naar je dierenarts, vertrouw je het niet, ga naar een andere, we zijn nu bij de 4 de, dat gaat prima!!
laat je niet in verwarring brengen, dat werkt niet, de een ziet het zo, de andere heeft weer een andere mening.
dadelijk weet je het helemaal niet meer.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ik weet 100% zeker dat nierdieet elke dag geven niet slecht is voor zijn schildklier.
Ik ben blij dat je voor een 2nd opinion gaat, schrok me wezenloos toen ik las dat ze je kat een "roesje" gegeven had.
Maar ik ben ook op deze manier aan de juiste info gekomen hoor.
Bij Nero zeiden ze ook dat ze omdat ze zo bleef miauwen en beetje vreemd deed dat ze dement was.
Later bleken de klachten toch van haar schildklier af te komen al wezen de onderzoeken toen nog uit dat die "stabiel" waren.
Bij haar zijn de typische schildklier klachten eigenlijk nooit weg gegaan, maar dat plassen enzo had ze niet.
dementie zou wel goed kunnen op deze leeftijd.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

catsini schreef:luister naar je dierenarts, vertrouw je het niet, ga naar een andere, we zijn nu bij de 4 de, dat gaat prima!!
laat je niet in verwarring brengen, dat werkt niet, de een ziet het zo, de andere heeft weer een andere mening. dadelijk weet je het helemaal niet meer.
het gaat hier niet om meningen maar om feiten..
keur jij het geven van narcosemiddelen om bloed af te nemen en een beetje uitwendig lichamelijk onderzoek te doen goed? bij een katzel van deze leeftijd?
omdat het een witte jas draagt en daar geld voor vraagt en er voor heeft doorgeleerd?
en er is kennelijk zoveel gespoten dat het lieve arme beest er thuis nog steeds behoorlijk last van had!
vind je dat acceptabel?? begrijp ik dat je dit aan het goed praten bent?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Ik heb de da over de narcose aangesproken. Ze zei dat het een wikken en wegen was. Stress is, volgens haar, ook niet goed op zijn leeftijd en ze zag meteen dat hij helemaal verkrampte toen ze bloed wilde prikken. Dus heeft ze hem een hele lichte narcose gegeven. Toen ik haar vertelde over de 'toeval', weet ze dat dan ook aan de narcose. In elk geval, onder narcose gaat hij niet meer; ik zal er wel bij blijven als hij onderzocht wordt om mee te helpen. Ik ben niet van plan om mijn poezel kwijt te raken door een stomme narcose!

Volgens de da is nierdieet alle dagen niet goed voor de schildklier (hij zou ook nog stoffen uit gewone voeding nodig hebben). Ik had een wel een beetje verkeerd begrepen aan de telefoon. Zijn creatinine is 104, terwijl dat maximum 89 mag zijn; ureum is 2,7 en dat mag maximum 1,9 zijn. Dus de waardes zijn lichtjes verhoogd, maar niets alarmerends, zegt ze. Misschien dat ze daarom geen medicatie heeft gegeven? Ik heb Hills k/d meegekregen, enkel staaltjes van de droge voeding en drie blikjes natvoer om te proberen, kijken of hij het lust.

Ik ga in elk geval nog naar Gent, wil toch eens horen wat ze daar zeggen. Mijn man is er niet gek van; hij vindt dat ik onze da moet vertrouwen, aangezien we al zo lang bij haar gaan. Maar als ik naar Gent wil om geruster te zijn, moet ik dat wel gewoon doen, vindt hij.

Die Aktivait is niet echt tegen dementie; 't is meer een verjongingskuurtje, zegt ze.

pearlsofpassion: ik woon in Lierde, da's tussen Zottegem/Geraardsbergen en Brakel.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

wat fijn dat je een uitgebreid gesprek hebt gehad met je da voor uitleg en toelichting.
Hills k/d is uitstekend nierdieetvoer, hij gaat daar wel minder van eten omdat het erg voedzaam is. en omdat ie er minder van eet, zal het zijn nieren op een goeie manier ontlasten.
nierdieetvoer is compleet-voer dus heeft hij geen stoffen nodig uit zijn andere voer. en met schildklier heeft dit werkelijk niks te maken en dat zullen ze in Gent bevestigen..
eigenlijk gaat het hardstikke goed met hem, nierwaardes licht verhoogd maar niet zo veel om je daar nu zorgen over te maken op deze leeftijd. en schildklier goed ingeregeld, dus dit zijn zijn werkelijke nierwaardes en dat valt dus alles mee!

een goeie dierenarts neemt eerst de tijd en dat is soms 10 minuten om een dier aan hem/haar te laten wennen. beetje knuffelen, goed over en weer ruiken en zachtjes praten.
pas dan kun je gaan onderzoeken en allerlei punten nalopen. en vervolgens na nog een paar knuffels neem je bloed af. niet al te veel scheren en ook niet al te heftig ontsmetten, nergens voor nodig. en een beetje handige da laat het zover niet komen dat een dier verkrampt, vasthouden en beetje stuwen en naald er onder de juiste hoek gelijk in. ik heb het al zo vaak zien gebeuren en ook al zoveel onhandigheden gezien... de da's met erg veel operatie-ervaring zijn er het meest bedreven in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door pearlsofpassion »

Katelijne schreef: pearlsofpassion: ik woon in Lierde, da's tussen Zottegem/Geraardsbergen en Brakel.
Ow ja, das wel wat ver. Het is vrij dichtbij waar ik nu woon (Denderhoutem, bij mijn ouders), maar ik ga binnenkort weer in Stekene wonen. Dus dan kan ik je niet meer echt helpen ivm de vakantie.

Over de rest kan ik weinig zinnigs zeggen, dus hou ik me er maar buiten. ;-)
Al vraag ik me wel af wat de kat dan zou missen in het nierdieetvoer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Ik ga in elk geval nog naar Gent, wil toch eens horen wat ze daar zeggen. Mijn man is er niet gek van; hij vindt dat ik onze da moet vertrouwen, aangezien we al zo lang bij haar gaan. Maar als ik naar Gent wil om geruster te zijn, moet ik dat wel gewoon doen, vindt hij.
_______________________________________________________________________________

Zou maar naar je man luisteren, had ik dat toen maar gedaan.
naar Gent? ocharm nog meer stress voor je poes.
maar je moet het zelf weten, ik probeer het je duidelijk te maken, hoe meer je overal naar toe gaat, hoe moeilijker het is om een beslissing te nemen.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie