Onze 2 Ragdoll kittens komen bij ons wonen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Onze 2 Ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Beste forumleden,

Ik heb me net aangemeld op het forum, dus ben nieuw hier, ik zit al wel enkele weken mee te lezen en put erg veel informatie uit dit forum.

Morgen komen onze 2 Ragdoll kittens bij ons wonen, het zijn zusjes uit hetzelfde nest. Ze zijn dan 16 weken oud en mijn vriendin en ik zijn 2 weken vrij. Dit leek ons de meest ideale situatie.

De kittens zitten 2 werkdagen alleen, dus dit heeft ons doen besluiten om er twee te ‘nemen’.

De kittens zijn heel sociaal opgegroeid bij een cattery waar we het volste vertrouwen in hebben. Ze zien er heel gezond uit, komen met een stamboom, zijn ontwormd, gechipt en hebben alle inentingen e.d. gehad.

Wij willen ze in het beging, als we aan het werk zijn of slapen, niet alleen in onze huiskamer laten lopen i.v.m. sloopgedrag, als ze ouder zijn (en volledig opgevoed) mogen ze dit uiteraard wel. Hier staat al wel een krappaal e.d..
Ook willen we niet dat ze op onze slaapkamer komen.

Als we niet thuis zijn kunnen ze gebruik maken van een open zolder (9 X 6 meter 3.5 meter hoog), de logeerkamer (4 X 5 meter) en de hal en overloop. Op deze logeerkamer staan nu de twee kattenbakken, grote krabpaal / kattenspeeltuin en een “oud” tweepersoonsbed waar ze zichzelf lekker op mogen uitleven. Dit alles willen we, op het bed na, in de toekomst naar zolder verhuizen.

Mijn vraag is of het beter is om met deze spullen (kattenbakken en kattenspeeltuin) op de logeerkamer te beginnen of kunnen we ze beter gelijk op de “vaste” plek op zolder zetten.

En is het verstandig om de twee kattenbakken bij elkaar te laten staan of ze de eerste week verspreid weg te zetten en daarna naar de vaste plaats ( op zolder ) weg te zetten.

Ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Jos
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum met jullie twee hummels!
en 16 weken is een prachtige leeftijd om de wijde wereld in te gaan voor kittens.

moest wel een beetje grinneken om ('en volledig opgevoed'...) en lees graag het komende jaar hoe jullie dat gaan aanpakken.... hebben we veel topics over, vooral om juist 'niet' op te voeden, dat heeft de moederpoes al gedaan hoor en ze voeden de komende maanden elkaar op en daar kunnen mensen niet tegenop!

ik kan niet goed inschatten hoe groot hun gebied is en hoe ondernemend ze zijn. sommige katten moet je eerst wat beperken voordat ze het hele huis of jullie voorgestelde ruimte krijgen en andere kittens kun je rustig laten verkennen.
kijk uit dat ze in het begin nergens fors vanaf kunnen vallen en een grote smak kunnen maken... kittens zijn erg ondernemend en 3,5 meter is vrij hoog.
ik zou de kattenbakken splitsen, voorlopig 1 of 2 op zolder en eentje in de logeerkamer.
uiteindelijk is drie bakken op twee katten een goeie norm, ook beetje afhankelijk hoeveel ze produceren. en is dat veel dan zou je naar 4 kunnen en je zult zien, hoe meer bakken hoe sneller je ze schoon hebt want hoe minder vies de bakken gemaakt worden. en altijd wel op een vaste plaats laten staan!
veel plezier met jullie nieuwe huisgenootjes, als je meer dan 10 berichten hebt geplaatst (geloof ik) dan kun je een foto album aanvragen, want wel benieuwd naar ze..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Hallo Adriana,

Leuk dat je zo snel reageert!
De nok van de zolder is 3.5 meter hoog maar hier kunnen ze met geen mogelijkheid bij (schuine kap). Wel heb ik de onderste treden van de (open) trap naar zolder tijdelijk dichtgemaakt en halve maantjes op deze trap gelijmd zodat ze meer grip hebben als ze achter elkaar aan rennen.
Met het opvoeden bedoel ik meer het leren wat ze wel en niet mogen (voor zover je dit voor elkaar krijgt).
Ik ben met katten opgegroeid dus dat moet weinig problemen geven. Alleen mijn vriendin is met honden opgegroeid. Dus zijn zal moeten "wennen" aan de manier van opvoeden.

Groetjes, Jos
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door nellebel »

Jos, welkom hier, wat leuk 2 kittens.
ik heb 2 bakken op 2 katten en die staan langs elkaar. maar wat adriana ook schrijft, is even uiproberen hoeveel bakke nje nodig hebt.
ik zou ze in het begin in de ruimte zetten wara de katjes ook verblijven, zodat ze in de buurt staan. ik had ze in het begin voor hun ook wat ver weg staan. tijdens het spelen ineens, oeps plasje en dan is de bak soms wat ver weg.
hoge nok van het dak, zie al allerlei leuke klimmogelijkheden voor ze ,daar kun je een mooie kattejungle van maken hahaha
en ik snap je wel qua opvoeden hoor, echt opvoeden is wat anders, maar tot de sloopwerkzaamheden uit het systeem zijn. hier nog volop aan de sloop hahaha ze zijn nu ruim 6 maanden. al valt het wel mee hoor, moet niet klagen want ze luisteren sinds een aantal weken steeds beter. moet er ook altijd stiekum wel om lachen als ze weer bezig zijn met hun capriolen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Ik denk dat we 1 kattenbak beneden in de hal beneden zetten en 1 in de logeerkamer op de 1e verdieping, we zijn de komende weken thuis en dus zullen ze (hopen we) veel in de huiskamer en keuken verblijven. Dus kunnen ze makkelijk naar de kattenbak beneden. Als ik hem na ongeveer een week verplaats naar de zolder zal dit dan problemen geven?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door pearlsofpassion »

1 op elke verdieping lijkt me aan te raden. En gewoon erg aangenaam voor hen.
Zeker als ze jong zijn durven ze wel eens plots heel dringend moeten als ze aan het spelen zijn en er niet aan denken. Ze zouden niet de eerste zijn die dan maar snel een hoekje opzoeken bij gebrek aan bak.
En ook later is het gewoon aangenaam. Een kat loopt niet zo graag het hele huis door om even een plasje te gaan maken als ze lekker ligt.
Zoveel extra moeite is het toch ook niet?
Het hoeven geen dure bakken te zijn, er moet gewoon grit in kunnen en een kat in passen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Ok, duidelijk, en hoe kunnen zorgen dat ze het beste de eerste nacht doorkomen? In de logeerkamer met de deur dicht. Uiteraard wel met voldoende water en voer...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zou ik het reismandje in de kamer laten staan met het deurtje eruit.
Dat is dan toch vrij vertrouwd en zal de geur wat overbrengen.
En dan de eerste dag enkel tot die kamer beperken zodat ze die tegen 's avonds kennen, en de volgende dag pas de deur naar de gang openen.
In de kamer hebben ze toch ook genoeg speelgoed, krabpaal en warme, knusse slaapplekjes?

Ze hebben elkaar en zijn geen 8 weken meer, dat scheelt. Anders zou ik zeggen: erbij blijven. Maar deze kleuters kunnen het vast al samen af. Bekijk het overdag even hoe ze het doen. Als ze dan al goed op hun gemak zijn, zal het 's nachts ook wel loslopen.
Weet wel dat katten net 's nachts het actiefst zijn en eigenlijk wel graag de ruimte hebben op dat moment.

Enne, ik wil daarna foto's zien hoor! :-)
I :verliefd: Ragdolls. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

In deze kamer hebben we nu 1 kattenbak gezet en zo'n kattenspeeltuin met van die holletjes en krabpalen. Er staat ook een "oud" tweepersoons bed, dus genoeg ruimte om te slapen...(geintje). Bedankt voor het advies!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm ja, das goed.

Heb je ook een paar oude dekens voor op het bed die je niet helemaal strak trekt?
Das leuk om je in te nestelen en ook om onder te kruipen en door je zus besprongen te worden. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Dit bed is gewoon opgemaakt en wordt nooit gebruikt, het is ook niet erg als ze hier op ravotten. er ligt gewoon een normaal dekbed met overtrek op. Over een jaar ruimen we het toch op.
Ohw, nog 1 vraag, is het ook verstandig een ongewassen dekentje b.v. op het bed te leggen waar mijn vriendin welleens mee op de bank ligt (ik heb het altijd warm en zij altijd koud). Dit zodat ze aan onze geur kunnen wennen. Dit is bij honden heel gebruikelijk.
En foto's zullen zeker volgen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat kan zeker geen kwaad.

Ik zou het dekbed op het bed ietsje losser trekken zodat ze er mooi in kunnen wegkruipen.
Maar goed, das maar mijn idee. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dun Sjos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2011 09:09

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Dun Sjos »

Bedankt voor alle info, we gaan dit zeker gebruiken / opvolgen! Morgen nog een half dagje werken en dan de kittens gaan halen! Daarna 2 weken vakantie!

Foto's volgen morgen of zaterdag!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Mirjam86 »

Oh wat leuk! Ik ben ook heel benieuwd!
Valerie heeft denk ik alle tips voor morgen al gegeven... Veel plezier!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Bushido
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2011 16:28

Re: Onze 2 ragdoll kittens komen bij ons wonen

Bericht door Bushido »

'Gefeliciteerd met de kittens, als eerste zou ik dat 2 persoonbed maar gaan ruimen, katjes kunnen soms heel eigenzinnig daar heerlijk op gaan plassen, en een goot voordeel, plasje word direct lekker opgezogen door de dekens en matras, misschien dus geen goed idee.
Je kan wel van die hangmatjes kopen voor aan de verwarming, die vinden ze vaak leuk, krabpaal plankjes en holletjes zijn altijd leuk.

Verder verwacht niet al teveel van de ragdoll, qua sloop gedrag, ik heb er 8 gehad en het enige wat ooit is gesneuveld is een plantenbak omdat meneer zich even moest uitrekken tijdens het slapen, nu heb ik twee kruizing ragdoll's en 2 huis tuin keuken katten, en moet zeggen dat hier meer leven in zin dan in een ras zuivere ragdoll, Bobby heeft eens gepresteerd om zo lang stil te liggen dat mijn vader hem een por gaf om even te checken of die nog leefde.

Qua kattenbak moet je effe kijken, ik heb nu 4 katten en 2 kattenbakken, maar gooi de kattenbak ook elke dag in zijn geheel leeg, ik ben niet zo van de poepschepperij.
Plaats reactie