Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Carla Lamore
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:18

Nierfalen

Bericht door Carla Lamore »

Dinsdag gehoord dat de nieren van mijn kater, Tommie bijna niet meer werken. Loop nu al de hele week bij de dierenarts en had gehoopt dat het wat vooruit zou gaan. Maar nee hoor. Nu heb ik wel een speciaal dieetvoer en wat tabletjes meegekregen maar als ik het beestje zo zie, vrees ik het ergste. Wie heeft hier nog meer ervaring mee??
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Heel vervelend nieuws ik leef met je mee, hier ook een nierpatientje :-((
Kijk even bij Pluisje, verhoogde nierwaardes. Een schat aan info en alles bij elkaar. Sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Hoi,

Hier ook een nierpatient Happy van 13 jaar. Hij heeft al 3x infuus gekregen in half jaar tijd, de laatste keer was maandje terug. Ik vind het heel moeilijk wat ik moet doen want ik zie dat hij een hele andere kat is geworden. Heel mager, van 7 kilo naar 4,5 en hele onverzorgde vacht en hij zit de hele geforceerd dus in kleermakerszit, niet meer lekker ontspannen. Aan de andere kant reageert hij nog heel goed en is overal bij als er gezelligheid is. Maar heb het idee dat hij wel misselijk is en verzwakt omdat hij waarschijnlijk amper eet (moeilijk te controleren met 4 katten in huis).

Waar doe ik nou goed aan? Nu laten inslapen nu hij niet volledig is ingestort of wachten totdat dat gebeurd?

Groetjes
chelsey
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Helaas heb ik ervaring met nierfalen. Heel erg goed opletten of hij wel genoeg eet, kun je hem niet aprt van de anderen voeren? En krijgt hij niet genoeg binnen dan toch prberen er iets in te krijgen, desnoods met dwang. Een kat moet eten, anders komt hij in een vizueuze cirkel terecht en zal nog misselijker worden..
Het uiterlijk van een nierkatje hoeft niet altijd wat te zeggen. Mijn kat zag er nog prachtig uit, en ging bijna een jaar ook heel goed, maar stortte binnen een week in. Als het echt niet meer gaat, weet je dit, en voel je dit. Als ik je zo lees, en jouw kat zoekt jullie nog op, dan is het nog niet zover.
Hou wel het kalium in het bloed goed in de gaten, dmv onderzoek, en ook bloedarmoede en hoge bloeddruk komt regelmatig voor.
Wat bedoel je met infuus? Onderhuids infusen, of opname bij de dierenarts en intraveneus infuus?

Kijk ook even bij topic: Pluisje heeft verhoogde nierwaardes, daar staat alle info bij elkaar.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Carla Lamore
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:18

Re: Nierfalen

Bericht door Carla Lamore »

Helaas hebben wij toch besloten om Tommie te laten inslapen. Ik vond het ontzettend moeilijk , maar ik zag hem echt in een paar dagen tijd enorm achteruit gaan. Hij werd ook heel apatisch en lag alleen nog maar boven te slapen. Afwachten tot hij erge pijn zou krijgen kon ik niet. Dat verdiende hij ook niet. Hij is heel rustig ingeslapen. Het was goed zo. We missen hem wel enorm! 10 Jaar is ook veel te jong.

Carla
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Ik wens je heel veel sterkte en denk dat je de juiste beslissing hebt genomen.. Hier vorige week maandag ook afscheid moeten nemen.. Blijft erg moeilijk, weet hoe het voelt. Veel sterkte!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Hij heeft vocht toegediend gekregen bij de DA, gewoon waar ik bij was dus geen opname. Daar is hij wel weer beetje van opgeleefd.

Het eten van de katten heb ik op een plek staan waar ik het niet kan zien (voor grijpgrage peuter) dus ze gaan via kattenluik naar die ruimte toe. Zachtvoer krijgen ze in de keuken en dan kan ik zien wat ze eten maar dat krijgen ze niet elke dag (snel diarree).
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

De laatste waardes waren trouwens CRE 411 en BUN (gif) 40.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Jeee, zou je hem bij zo'n waarden (eigenlijk moet je er wel de referentie bij geven om een goed beeld te krijgen) eens niet laten spoelen? Dus wel met opname, enkele dagen aan het infuus?
Of heeft je DA een goede reden om dat niet te doen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Hij is pas gespoeld en sindsdien is hij weer wat opgeleefd maar opname nee dat zou zijn dood zijn, hij is ontzettend stressig.

We hebben afgesproken nu met de DA dat we alleen bloed laten prikken elke maand en als het dan nodig is infuus maar alleen als hij niet erg achteruit gaat want dan hebben we afgesproken om hem te laten inslapen.

Zijn waardes zijn hard gegaan vanaf juli. Wij willen hem een waardig afscheid geven en niet zijn leven rekken door medicatie/opnames enz.
chelsey76
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 18:55

Re: Nierfalen

Bericht door chelsey76 »

Wat bedoel je met referentie geven?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

De referentiewaarden van de waarden die je nu geeft (waartussen het normaal ligt).
Zo zonder referentie zeggen die waarden niet zo heel veel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Een paar dingen zijn me niet duidelijk, Chelsey. Krijgt jouw kat nierdieet en Fortekor of zie je dat als het rekken van het leven?
Met zulke hoge nierwaardes (referentiewaarde is de waarde die een kat maximaal mag hebben wil hij/zij geen nierpatiënt genoemd worden. Dit hangt af van de apparatuur, maar is meestal 164 crea en 11.9 BUN omdat de meeste dierenartsen Spotchem gebruiken. Met VetScan zijn de ref.waardes iets hoger) moet hij toch in ieder geval nierdieet en dan zal hij apart moeten eten want anders eten de andere katten het misschien op.
Je hebt de keuze uit Royal Canin Renal of Renal Special, Hills KD, Specific of Trovet. Dat zijn de merken die de dierenartsen verkopen en wat bij zulke hoge waardes het beste is. En blikvoer heeft de voorkeur omdat daar meer vocht in zit en vocht hebben nierfalers heel veel nodig!

Fortekor is een medicijn dat de nieren ondersteunt en dus ook aan te bevelen wil je nog wat langer van je dier genieten. En mocht hij een moeilijke zijn met pillen, dan kun je het ook in een heel klein beetje zacht voer verstoppen. Het is reukloos, dus wanneer je het in zijn favoriete voer doet en dan maar een schepje zacht voer, dan weet je zeker dat hij het binnenkrijgt.

Onze kat Noa had vorig jaar een crea van 495 en ureum (BUN) van 30. Wij kregen het advies om haar in te laten slapen, maar dat hebben we niet gedaan. Ze is twee dagen opgenomen geweest en ze krijgt nu Fortekor en nierdieet dmv spuitjes omdat ze het zelf niet wil eten. Dit doen we vier keer per dag en ze is al een jaar stabiel, ziet er prima uit, is anderhalve kilo aangekomen en haar waardes zakken nog steeds. Niets rekken van haar leven, maar juist een waardevol kattenleven geven met wat kleine aanpassingen van spuitjevoeren en medicatie.

Nierfalen hoeft niet meteen het einde te betekenen, maar het vraagt wel wat van de eigenaar van het dier. En dat wil je of wil je niet, die keus is aan jou!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen

Bericht door Adriana »

chelsey76 schreef:Hij is pas gespoeld en sindsdien is hij weer wat opgeleefd maar opname nee dat zou zijn dood zijn, hij is ontzettend stressig.

We hebben afgesproken nu met de DA dat we alleen bloed laten prikken elke maand en als het dan nodig is infuus maar alleen als hij niet erg achteruit gaat want dan hebben we afgesproken om hem te laten inslapen.

Zijn waardes zijn hard gegaan vanaf juli. Wij willen hem een waardig afscheid geven en niet zijn leven rekken door medicatie/opnames enz.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... je#p518101
k zag de waardes bij 'nierfaalkatten' en ik kan me voorstellen dat er erg veel op je afkomt..
we zijn bijna allemaal geschokt en beetje radeloos geweest bij het horen van een slechte diagnose bij nierfalen.
en toch... in Pluisje staan veel katzels, die het dank zij topverzorging nog steeds goed doen.
ben ook wel benieuwd of hij medicatie krijgt en zo ja, wat en welk nierdieetvoer..

;-) je kunt ook rustig verder schrijven bij de topic Pluisje, dan blijft de informatie een beetje bij elkaar, anders krijgen we een aantal niertopics naast elkaar en moeten we heel vaak hetzelfde uitleggen en loop je de kans dat je vragen worden gemist door de meedenkers..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carla Lamore
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2011 19:18

Re: Nierfalen

Bericht door Carla Lamore »

Dank je Guusje. Jij ook sterkte. Blijft toch altijd verdrietig en het went nooit.
Plaats reactie