Minuten op de bak

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
ayla
Tijger
Tijger

Minuten op de bak

Bericht door ayla »

Toch ook weer van mij een vraag.

Felix ( gecastreerde kater) eet en drinkt goed, is nu 2.5 jaar oud. Eet sanabelle urinary ( als dit op is gaan we over op andere sanabelle en zal ik urinary als snoepje gaan geven) en leeft samen met zijn broef Garfield.
Speelt naar hartelust, boeft heerlijk in het rond en komt knuffels halen wanneer hij dat wilt.

Dit viel mij zondag op en ik ben er sindsdien op gaan letten. Hij zat zondag opeens minutenlang op de kattenbak en er kwam een plas uit. Niet absurd groot, zeker niet klein. Urine rook niet en hij leek niet te hoeven persen. Hij is sindsdien ook niet vaker dan anders naar de bak gegaan. Er nooit echt op gelet hoelang hij over een plas doet.
Nu likte hij zondag zijn plassertje ( kan zijn dat hij dat ook al hiervoor deed) af en druppelde gisteren wat na op de bank.

heb al contact opgenomen met DA maar er was enkel een vervangende, wat echt een *** is. Assistente dacht dat het niets ernstigs was maar gewoon een kat die er wat langer over doet. Omdat hij nog gewoon eet, drinkt, speelt en zijn ontlasting heeft zal er geen levensgevaar zijn. Ik ga in ieder geval zijn urine laten controleren morgen.

Ik en benieuwd of jullie ideeen hebben wat dit kan zijn.
Bij garfield en zijn gruis was ik gewend dat hij vaak naar de bak ging, duwde en dat er niets uitkwam. Kan dit ook op gruis duiden?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
margali
Poema
Poema

Re: Minuten op de bak

Bericht door margali »

Begrijp ik goed dat Felix zelf geen geschiedenis heeft van blaasproblemen? maar dat hij Sanabelle Urinary eet omdat Garfield dat voor zijn blaasprobleem heeft?

Als ik je verhaal lees dan zou ik zsm een plas laten controleren, want hij heeft duidelijk een blaasprobleem en mogelijk gruis. Lang op de bak zitten, veel likken aan z'n piemeltje .... klinkt niet goed en zou ik als een havik in de gaten houden. Probeer intussen maar zoveel mogelijk vocht naar binnen te krijgen, bijvoorbeeld met een paar porties natvoer per dag naast die Sanabelle.
Misschien vind je hier nog info www.margali.com klik op flutd-katten. Succes met plas opvangen!
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Felix heeft inderdaad nooit gruis gehad en eet mee met Garfield inderdaad. natvoer krijgen ze bijna ieder dag.
Morgen urine laten controleren, hopelijk lukt het dit op te vangen vanavond of voordat ik naar mijn werk moet morgen... Hij heeft de gewoonte om 's middags te gaan en ik moet om 10.30 werken.. zucht..
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
margali
Poema
Poema

Bericht door margali »

Misschien helpt het als je demonstratief een bak schoonmaakt en vult met grit? Vaak is dat voor een kat een onweerstaanbare verleiding om er meteen een plas op te doen. Ik duim dat het gaat lukken.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

goed idee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
margali
Poema
Poema

Bericht door margali »

Liefst zo vers mogelijke urine. Als hij normaliter 's middags gaat (maar hij plast toch hopelijk meer dan 1x per dag???) dan is het nu nog te vroeg. Morgenochtend rond 4-5 uur zou ik zelf doen. Dan maar wat korter slapen, en dan meteen wegbrengen zodra de DAP open gaat.
Ik krijg meteen weer herinneringen aan al die keren dat ik vanaf 3 uur 's ochtends klaar zat met een grote pot koffie .... al met al heb ik door de jaren heen schat ik meer dan 600 plasjes op moeten vangen. Grootste kunststukje was toen ik 3 potjes netjes naast elkaar op de balie zette: van alle 3 m'n katten verse ochtendurine .... kon het bijna niet bijhouden, ze gingen bijna tegelijk op schone bakken.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ik wilde net zeggen. De urine mag max 12 uur oud zijn, ook al is het in de koeling bewaard. Maar liefst zo vers mogelijk inderdaad. Ik gok toch op een blaasontstekingkje..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Adriana

Bericht door Adriana »

goed van je dat je meteen actie onderneemt en hopelijk niks ernstigs.
alle tekenen wijzen richting blaasontsteking en toch..

.. ik heb hier in de vorm van Maks een kattenbakkentoerist. dat doet-ie in vlagen vanaf zijn kittentijd.
hij kan heel aandachtig bak voor bak afwerken door erin te gaan zitten en dan een tijdje peinzend voor zich uit te kijken.
de eerste keer toen ik dat zag dacht ik al meteen: oh nee, nu al..
we zijn ruim een jaar verder en hij doet het af en toe nog steeds. ook in Enzo zijn favo bakken.

ik verschoon alle zes kattenbakken doorgaans s morgens vroeg en Maks houdt soms zijn plas op tot de bakken in het toilet leeggezeefd zijn.. hij plast en poept dan kort achter elkaar en wil dat voorzover ik hem goed begrijp in een 'lege' bak doen. hij kan ook schrikbarend jammeren als ik hem niet onmiddellijk begrijp en actie onderneem.
zes bakken op drie katers op drie plekken in huis lijkt me genoeg maar voor Maks zijn normen kennelijk niet. daarom zeef ik de toiletbakken s avonds soms ook nog om hem een plezier te doen en zo gebeurd. hij likt niet na en het is duidelijk dat hij een lege bak wil want als ik ermee bezig ben, kan ie soms niet wachten totdat ze weer op hun plaats staan..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zijn urine zeker op blaasgruis laten controleren.
Kans dat hij lichte aanleg heeft. Ik zou toch Urinary blijven geven.

Een blaasontsteking lijkt me minder voor de hand liggen, dan gaan ze meestal alsmaar de bak op en af.
Steeds maar aandrang.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

oude urine leek mij ook geen sterk plan en hij plaste niet meer gisteravond dus besloten om deze morgen bijtijds op te staan.

Wat heb ik toch een leuk monster... :)

Vanochtend vroeg op ( 4.00) gestaan en de bak volledig verschoont, vervolgens gewacht tot meneer ging plassen. Kwam natuurlijk niets. Om 11.00 zou ik echt weg moeten naar werk maar om 10.00 nog geen plas. Gelukkig zijn mijn eigen DA en de assistentes er weer sinds vandaag dus in overleg besloten dat Ik Felix naar hun toe zou brengen voor de dag zodat zij urine op konden vangen.

Op het moment dat ik hem in de vervoersmand wil zetten gaat hij naar de bak, plast een geweldige hoeveelheid in een paar seconden ( die ik in een soeplepel heb weten op te vangen) en Meneer gaat weer van de bak. wel likken aan piemeltje. urine is nu bij DA en ik wordt gebeld over uitslag. Zelf zag ik al dat het bezinksel in urine zat en dit herkende assistente ook. Ben heel benieuwd wat er uit komt.

Bedankt voor het mee denken, heel fijn!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
margali
Poema
Poema

Bericht door margali »

Ik zit dit met een grote grijns te lezen. Die lekkere rotzakkies weten ook altijd precies wanneer ze niet en wanneer ze wel willen plassen. Zó knap dat je het wist op te vangen. Ik ben heel benieuwd wat er uit komt.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

en we hebben de uitslag: Gruis..

We gaan weer de molen in met speciaalvoer.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

in ieder geval fijn dat je weet wat er is. hopelijk snel onder controle.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Ik hoop het ook. Gelukkig heeft hij geen pijn. Maar hoe hij er nu aan komt... we hebben veel drinkplekjes, fontein, krijgen natvoer. Denk dat aanleg bij de broertjes...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
margali
Poema
Poema

Bericht door margali »

ayla schreef:en we hebben de uitslag: Gruis..

We gaan weer de molen in met speciaalvoer.
Ik ben bang dat hij toch wel een beetje pijn heeft hoor want anders zat hij niet steeds z'n piemeltje te likken. Maar hij heeft gelukkig geen blaasontsteking, dat scheelt.

Weet je de rest van de uitslag? En mag ik vragen wat voor gruis? en welk voer ga je geven?
Als er bloed in de urine zat dan zou - afhankelijk van de hoeveelheid bloed - een antibioticumkuur misschien verstandig zijn, omdat gruis de blaaswand kan beschadigen. Maar ik ben geen dierenarts ... praat alleen uit eigen ervaring ;-)
Plaats reactie