Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
mellie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2011 10:40

Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door mellie »

Beste katten forumleden,

Wij zitten met een aantal problemen waar we graag jullie mening over horen.

Allereerst even wat inleidende info.

We hebben een rode kater van ongeveer 3,5 jaar, genaamd Charlie Brown. Charlie was een polder kat en liep als verwildert kitten door de polder toen hij werd gevangen en uiteindelijk door ons werd geadopteerd toen hij een maandje of 3, 4 was. Wij waren ons bewust van het feit dat een dergelijke kat altijd een beetje schichtig zou blijven en geen echte schootkat zou worden (voor mij juist een voordeel). Het opvangcentrum heeft hem de nodige spuitjes gegeven en gecastreerd.

Mijn vriendin maakt veel tijd voor Charlie vrij en geeft hem veel liefde. Charlie is daardoor toch behoorlijk relax geworden, al vind hij bezoek vaak niet heel tof... Verder is Charlie een speelse kat, die zichzelf stoer vindt (en doet naar ons), maar eigenlijk dus een mietje is. Wat Charlie siert is dat hij absoluut geen kapsones heeft, in de meeste gevallen komt hij of kijkt hij je aan als je zijn naam noemt.. Hij heeft nog nooit wat gesloopt en gebruikt de bank niet als krappaal!

Sinds een maand of twee hebben wij poes, genaamd Spijker, overgenomen. Spijker was van ons nichtje (9jr), een echte dierenvriend, maar ze blijkt erg allergisch te zijn. Het is zielige voor Spijker (±10jr) ze al een keer of drie van eigenaar heeft moet wisselen. In eerste instantie moest ik er niets van weten hoor, maar bij nader inzien kon ik mijn nichtje blij maken en kreeg Charlie er een kameraadje bij, iets wat ik hem wel gun.

Spijker is alles wat Charlie niet is. Ze is een echte schootkat die bij iedereen op schoot springt, persoonlijk vind ik dat minder relax voor mijn bezoek, maar goed het is wel knus en heel erg leuk voor m'n neefjes en nichtjes die vaak op bezoek komen. Ze heeft echt véél kapsones en komt alleen als ze daar zin in heeft en das niet vaak ;). Verder slaapt ze heel erg veel en graag bij ons op bed en dan het liefst in de buurt van je hoofd, minder ;). Ook heeft ze ooit een hersenvlies ontsteking gehad, waardoor ze waarschijnlijk zo lui is...? Tot slot gebruikt ze alles behalve de krappaal als paal, vooral de bank moet eraan geloven


Oke genoeg inleidende info lijkt me zo, ben ook wel erg lang van stof merk ik, sorry!

De problemen:

1. Chalie wil spelen, Spijker niet
Charlie wil dolgraag ravotten met Spijker, maar die moet daar niets van weten! In het begin was Charlie nog wat voorzichtig, maar hij begint in te zien dat Spijker een blaaskaak is en dat hij haar makkelijk kan hebben. Tot nu toe gebruikt Charlie zijn nagels niet, Spijker overigens wel om te laten zien dat hij moet opbokken.. :P Charlie kijkt dan een tikje verbaasd en loopt in slomotion weg. te grappig! Door de geluiden die Spijker maakt zou je denken dat Charlie haar mishandeld maar dat is dus niet zo!

2. Frustratie/depri
Wat ik wel merk is dat Charlie gefrustreerd begint te raken en dat hij Spijker probeert te bijten.. Als hij dan wéér wordt afgewezen begint hij ongelukkig te mauwen en moeten wij hem tot de orde roepen.

3. Eten
Charlie houdt van eten en Spijker eet als een echte dame kleine beetjes. Charlie eet op zijn beurt haar eten op. Hij is dan ook behoorlijk aangekomen :(

Wie heeft er tips voor ons?

Op het forum heb ik al gelezen:
Dat Spijker waarschijnlijk te oud is en Charlie niet echt zal accepteren...
Nog een kat erbij is voor mij in principe geen optie...
Voor het krabben/krappaal heb ik al wat tips die ik nog moet uitproberen.

Charlie staat voor mij/ons op nummer 1. Het moet niet zo zijn dat hij ongelukkig wordt door Spijker...
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door zoetje »

Hallo, wij hebben zowat hetzelfde probleem maar omgekeerd. Onze gecastreerde kater is 11 jaar oud (Astro) hij leeft al enkele jaren (4jaar) samen met onze poes ZiZi en dat gaat redelijk goed, Zizi is een bange poes (met een hernia) die haar territorium vooral boven heeft. Nu sinds juni hebben we Zazou binnen genomen, ook een poes van 1,5 jaar. Astro nam haar aan (hoewel hij veel ouder is en minder speels) maar met Zizi is het een groot probleem waardoor Zij haar nu nog meer verstopt en alleen s'nachts (als de andere 2 bij ons op bed liggen) naar beneden komt om te eten en zo. Dat is ook een probeem dat eten, Astro eet alles op!!!Zazou laat zich niet doen maar Zizi wel! We geven ze afzonderlijk eten (elk heeft zijn eigen bakje) en leren hen het ook aan om naar hun eigen bak te gaan. Dat gaat prima totdat de bak van astro leeg is, want dan gaat hij op verkenning bij de andere bakken. Zazou eet gelukkig alles meestal direct op maar zizi...niet dus! Persoonlijk denk ik dat de tijd het zal uit wijzen. Probeer dat de dieren zoveel mogelijk hun eigen territorium hebben (zoals zizi en zazoe bij ons).
Maar sluit ze niet op, zo hebben ze de gelegenheid om met elkaar te spelen als ze willen. Het moment dat zazou wilt spelen en de andere niet speel ik wat met haar (afleiding) om dus zo problemen te vermijden. Ik hoop dat je aan mijn verhaal toch iets hebt!
groetjes zoetje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je hen beide gelukkiger maakt door Spijker een thuisje te bieden waar ze enige kat is, en door charlie een speelkameraadje te geven ipv een eenzaatje.

Als je het toch wil proberen, kan je best eens de andere topics in acceptatie doornemen, daar kan je erg veel tips vinden. Het is een beetje vermoeiend om steeds hetzelfde te blijven schrijven. Ik hoop dat je dat begrijpt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mellie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2011 10:40

Re: Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door mellie »

Bedankt voor jullie reacties!

@zoetje erg herkenbaar allemaal! Wat bedoel je precies met "Probeer dat de dieren zoveel mogelijk hun eigen territorium hebben (zoals zizi en zazoe bij ons). Maar sluit ze niet op.". Zie het namelijk niet echt zitten om ze (soort van) gescheiden te houden. We willen de katten binnen houden, gelukkig hebben we nu best een redelijk groot, op de inloopkast na mogen ze overal komen. Spijker zit graag op de bank en komt soms boven (sowieso als wij liggen te pitten), maar Charlie houdt ervan om overal rond te neuzen en is ook graag in de ruimte waar wij zijn. Zou het erg vervelend vinden om ze in ruimte te moeten beperken...

@pearlsofpassion Misschien is dat wel de beste optie ja. Ik kijk het nog even aan en zal inderdaad ook wat meer moeite doen om het forum door te spitten. Heb er alle begrip voor dat het een beetje vermoeiend is om altijd maar dezelfde soort vragen te moeten beantwoorden.. toch bedankt voor de moeite.

En toch nog een vraag... De kans is zeker groot dat wij politieagentje moeten blijven spelen en Charlie steeds maar een halt te moeten toeroepen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door pearlsofpassion »

Als dat zo zou zijn, vind ik dat niet echt houdbaar op lange termijn. Ook voor de katten zelf niet. Daar doe je hem dan toch geen plezier mee?
Dat gaat frustraties geven die hij ook op andere manieren zal uitwerken en hij zal snel doorhebben dat het wel lukt als jullie niet kijken...

Apart houden lijkt me om diezelfde redenen ook niet aan te raden. Dat is toch niet houdbaar? Dat wil je toch niet in je huis? Je wil toch dat iedereen gelukkig is met diegene waarmee ze samenleven?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Mening gevraagd problemen kater en nieuwe oude poes

Bericht door zoetje »

Hoi, hier ben ik terug van weggeweest. Mijn katten lopen ook overal in huis vrij rond, maar zazou en zizi gaan zowiezo niet echt elkaar opzoeken. Zizi heeft de logeerkamer en mijn zoontje's kamer als haar territorium genomen en zazou is liever beneden bij ons. Nu het gaat in feite prima zo, zizi is een bange poes al vanaf ze geboren was, daardoor is ze graag alleen met af en toe eens aandacht van ons natuurlijk! Ik ben er zeker van dat onze katten allemaal gelukkig zijn op hun eigen manier. En af en toe vechten/spelen hoort er gewoon bij.
groetjes
Plaats reactie