Vroeger mochten mijn katten ook niet op tafel en niet op het aanrecht.
Nu ik verhuist ben en ze heel klein wonen, vond ik niet dat ik ze nog ruimte kon afnemen en dus mogen ze overal op.
Ale, overal is relatief natuurlijk, over mijn stereo lopen zie ik het nut niet van in, dat kan evengoed ernaast, en daar gaat de lade van open. Dat vind ik gevaarlijk, en dat mag dus niet. En verder is mijn nachtkastje verboden terrein omdat Luis de lamp steeds eraf stootte en ik mijn gsm daarop laat liggen waar hij niet moet mee gaan meppen.
Maar het punt is dus, dat ik mezelf vroeger steeds lastig maakte door hen steeds van tafel af te halen en 'nee' te zeggen. En ik weet eigenlijk niet meer waarom nu net.
Voor het eten was het niet, dat is niet zo'n probleem en moeten ze op andere plaatsen waar ze wel mogen komen, ook vanaf blijven.
Ik vraag me nu, nu ze overal op mogen, af of ik het in de toekomst nog wel verbied om over tafel te lopen. Ze doen daar eigenlijk niets verkeerds mee en het vergroot hun ruimte... Bovendien lukte het toch niet om af te leren (Kleintje heeft het nooit gedaan, niet echt iets afleren dus... )
En het is toch wel een stuk aangenamer voor beide partijen... Dus, waarom verbieden we dat eigenlijk?

Iets om over na te denken.