Masha heeft soms jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Masha heeft soms jeuk

Bericht door heidinuyten »

Hoi,


Masha liks soms ineens op haar ruggetje of achterop haar bij haar staart vlakbij.
Ze heeft geen vlooien, ik heb frontline bij haar gebruikt.
Wel had ze daarop een soort van reactie. ( ga maar eens advantage proberen voor haar ).

Meestal is het na dat ze met mickey aan het spelen is of tijdens.
Soms hoor ik dat het een soort van stress kan zijn, maar ik denk niet dat ze die heeft.
Het spelen met mickey is gewoon rustig en vriendelijk.

Wat zou het kunnen zijn, ze heeft geen korstjes op haar rug, geen haar uitval, ze krabt er niet aan.
Maar wel zie je dat de huid opeens samentrekt, gaat er een soort golf doorheen zeg maar.
Soms gaat ze er even een pas sneller van lopen ook of maakt een sprongetje.
En het is niet iedere dag volgens mij.
Wel vind ze het zelf irritant, dat zie ik.

Weet er iemand wat dit kan zijn???


Grtz heidi
Lightning!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Masha heeft soms jeuk ofzo !

Bericht door Cari »

Ik heb ook een kat die dat regelmatig doet, of dat ie ineens een poot moet likken :roll: .
Ik denk dat het wel iets met stress te maken heeft. Een soort overspronggedrag (zoals wij bv op ons hoofd krabben, als we het even niet meer weten..) Dat de huid samentrekt, heeft mijn kat dus ook. Ook als ik hem op zijn rug aai. Vlooien zijn het inderdaad niet, ik heb 't me ook vaak afgevraagd wat 't wel is. Heb diverse soorten voer geprobeerd, ook dat hielp niet. Omdat hij de huid niet stuk maakt en ook zijn vacht terplekke gewoon mooi is, heb ik 't er maar bij gelaten. ' Lijkt me niet fijn, maar ik weet 't ook niet :???: .
Die van mij is wel een heel gevoelig typetje ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Masha heeft soms jeuk ofzo

Bericht door Umimeis »

Ja, dat viel mij laatst ook op dat mijn katten vaak aan het krabben waren, terwijl er geen vlo te vinden was. Ik denk dat dat inderdaad kan komen omdat ze in de rui zijn ofzo want voor zover ik weet hebben ze geen last van stress.
WYvanduuren
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2011 15:24

Re: Masha heeft soms jeuk ofzo

Bericht door WYvanduuren »

Beste lezers,

Ik heb hier een gecastreerde kater van 2jr met zo'n zelfde probleem. Hij trekt met zijn huid alsof hem iets irriteert of jeukt. Soms rent hij dan weg, alsof hij t wil ontvluchten om vervolgens te gaan zitten likken en sinds een week ook te trekken aan zijn staart en onder rug. De da had het over een katerstaart. Dat hij daar irritatie aan zou hebben. Maar hij heeft helemaal geen vette vacht, zijn verdere huid en vacht is super! Enkel op de staart zie ik wel wat donkere puntjes, wat ik nu dagelijks probeer te ontvetten met alcohol 70%. Hij wordt normaal behandeld met frontline combo en krijgt ook zijn wormenkuur. Zijn zus woont hier ook, dus alleen is hij niet. Zij heeft overingens nergens last van. Van de DA kreeg hij een prikje cortico, maar dat haalde maar weinig uit vond ik.
Verder heb ik zo'n feliway verdamper opgehangen om stress te verminderen...mocht ie die hebben.

Ik lees hier en daar soort gelijke verhalen, maar er zit nergens een duidelijk slot. Dus hoe is het overgegaan? Zomaar? Of is er iets wat we kunnen doen? Ik vind het zo sneu voor het mannetje en zelf vind ik het ook geen prettig gezicht wanneer hij zijn haar uittrekt.
Iemand tips?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door nellebel »

onze flippie had dat trekken met de huid ook. nu haar weerstand beter is is dit stukken minder. en dat stoppen met spelen om ineens zich te likken af te krabben hebben al mijn katten gedaan. volgens mij is het de leuke spanning die ze oplopen tijdens het spelen die ze even moeten ontladen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jumper

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door jumper »

Jumper had een soortgelijk iets, veel likken en ook krabben. Samentrekken van de huid weet ik helaas niet. Zij had ook bultjes. Ik weet niet of jou kat ook bultjes had.
Jumper is ergens allergisch waardoor ze allemaal kleine ontstekinkjes had op haar achterpoten.
mss dat je hier iets aan hebt.
WYvanduuren
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2011 15:24

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door WYvanduuren »

Hij heeft geen bultjes... Er is aan de buitenkant niets te zien, behalve dan een redelijk kale staart. Vanaf de wortel 10-15cm, dus niet zijn hele staart.
jumper

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door jumper »

de kat van mijn opdat werd ook kaal op haar staart en had ook veel jeuk. Ze was wel ergens allergisch voor.
Hoop dat je er snel achter komt waar je kat jeuk heeft.
alysha248
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2011 17:35

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door alysha248 »

Neo had dit ook, en bij hem kwamen ze erachter dat hij een vlooienaleergie had en niet over de frontline kon.
Sinds ik advange gebruik (vind dit zelf ook beter werken) heeft hij dit niet meer.

Het kan ook zijn dat als katten dit na het spelen ook doen het misschien iets natuurlijks is. Xantos doet het ook als hij met zijn muisje heeft gespeeld en dan er zo bij zit van ik heb mijn 'prooi' gevangen.
Groet Anja, en een kattenpootje van Shenna ,Neo en Xantos
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Masha heeft soms jeuk

Bericht door heidinuyten »

Hoi,

Inmiddels is duidelijk wat onze masha heeft.
Het heeft deze moeilijke naam:
Feline Hyperesthesia Syndrome
Komt neer op, ze is voor vele prikkels over gevoelig.
Ze heeft er een tijdje Zylkene voor gehad, dit zijn pilletjes met poeder erin.
Die poeder kreeg ze door haar blikvoer.
En dat zorgde ervoor dat ze niet meer zo zich overmatig likte en trekte met haar vacht.
Ze was verders door de DA helemaal na gekeken op eventuele andere aandoeningen waardoor ze dit zou kunnen doen, en ze was toch helemaal gezond.

Inmiddels heb ik die pillen wat afgebouwd, en heeft masha nu niet veel last meer, ze kunnen er vanaf geraken, ze heeft door een dierenarts opname periode wegens destijds haar pootje toch een soort van trauma opgelopen, en dit is nu al een groot stuk vermindert.
Ze vertrouwd nu de mens weer wat meer, en weet dat ze hier bij mij veilig is.
Lightning!
Plaats reactie