Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

Het valt mij sinds vanmorgen op dat Truusje 3 zwarte bultjes heeft op haar bovenlip.
Vanmorgen heb ik er foto's van gemaakt. Sinds die tijd zijn ze wel wat gegroeid. 1 bultje zie je nu ook met de mond dicht. Het lijkt dan net alsof ze een uitstekende zwarte tand heeft.
Aan de onderkant van de bultjes lijkt het wat vochtig te zijn.
Ik dacht eerst dat er aan de onderlip ook zwarte stipjes zaten, maar dit lijkt toch afval te zijn van de bultjes aan de bovenlip.
Ze krabt er ook aan.
Herkend iemand dit? Is dit toevallig krentenbaard?
De foto's zijn ook gemaild naar mijn dierenarts, maar ik heb van hem nog geen reactie terug.

Truusje had geen zin in een fotoshoot, de foto's zijn niet heel scherp. Maar het zwarte wat je ziet zijn 3 bultjes die ondertussen wat gegroeid zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... rd#p455136
als het krentebaard is, dan is hier in dit topic meer info en waarsch ook betere foto's om te vergelijken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

De meeste foto's werken niet, tenminste niet op mijn pc?
Dus ik kan niet echt vergelijken ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Ilone »

Kan goed krentenbaard/acne zijn.
Ik zou er eens mee naar de DA gaan. Nu is het nog maar beperkt, voor je het weet is het uitgebreid en gaat het allemaal ontsteken. Trust me, I've been there....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

De dierenarts heeft vanavond gebeld nav de foto's en het verhaal. Hij denkt niet aan krentenbaard omdat het teveel gelokaliseerd is bij de lip. Maar hij denkt wel aan een bacterie. Ze moet nu 7-10 dagen AB slikken en vrijdag even overleggen met de DA of het verbeterd.
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door newyork »

hoe ziet krentenbaard er precies uit? Zijn dat ook zwarte puntjes. Ik heb meerdere katten en een paar hebben hier last van. Ik maak het schoon met betadine maar toch komt het telkens terug.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Ilone »

Het begint met soort kleine zwarte korstjes, je kan ze wegkrabben.
Als je er niet op tijd bij bent, kan het zo uitpakken:

Afbeelding


Regelmatig controleren, en schoonmaken met een verdund desinfectans.
Ook zo veel mogelijk de voerbakjes schoonmaken en plastic voerbakjes vermijden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door newyork »

volgens mij kunnen poezen dit ook van metalen bakjes krijgen. Een soort metaalallergie dus altijd eet en drinkbakjes van keramiek gebruiken. Ook denk ik dat het van het koppen en het wrijven van de kin langs dingen kan komen vooral als dat van een bepaald materiaal gemaakt is. Ik maak het altijd schoon met verdunde betadine. Daarna smeer ik er een hydrocortiderm of sanodermlotion op. Dit houd ik tien dagen vol en meestal blijft het dan lang weg. Veel succes.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Ilone »

Hoe is het eignlijk ondertussen met Truusje? De kuur is al een tijdje op ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

Het ging een hele poos goed met Truusje.
Maar vanmorgen ontdekte ik weer een zwart korstje. Die viel er bij aanraking gelijk af.
Maar er zitten wel weer kleine mini stipjes. Ze lijkt er nog geen last van te hebben.
De afgelopen dagen heeft ze best redelijk van de brokjes gegeten (ze is geen broketer) en de brokjes zitten in een metalen bakje. Dus ik denk dat ik de brokjes maar even in een stenen schaaltje doe. Maar aan de andere kant, als het door het bakje komt dan moet het toch ook op de onderkant van de kin zitten? Want daarmee raakt ze het bakje volgens mij het meeste aan? Ze heeft maar een klein koppie en de mond zit dicht op de kin, dus misschien dat zij wel met de mond het bakje aanraakt?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Ilone »

Als ze de brokjes pakt, raakt ze hoogstwaarschijnlijk ook de rand of bodem van het schaaltje aan.
Ik denk nog steeds dat het katten acne is.
Ik zou het goed blijven schoonhouden. Even regelmatig met een natte washand met evt een milde desinfectans het bekkie poetsen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

Ik denk nu ook dat het acne is. De vorige keer is het waarschijnlijk ontstoken geweest. Want toen waren de bulten dikker, kwam er vocht uit en had ze er last van. En de AB sloeg aan en dat is ook wel een teken dat er een bacterie bij zat. Anders werkt een AB toch niet.

Ik zal zo een verdunning maken met sterilon en proberen om het schoon te maken. Maar madam zal daar waarschijnlijk niet van gediend zijn. Dus dat wordt nog wat!

Ik heb de brokjes nu in een porseleinen serveerschaaltje gedaan om te kijken of het aan het rvs ligt. Zo ja dan krijgt ze binnenkort een mooi keramieken schaaltje voor de brokjes.

Ik hoop wel dat het de rvs is. Want ze heeft ook een catmate omdat ze anders, ondanks natvoer, te weinig vocht binnenkrijgt en daardoor al eens bij de DA is beland (voordat de catmate er was)
Met de catmate er bij krijgt ze wel genoeg vocht binnen. Dus ik hoop echt dat die niet de boosdoener is.
Khari
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2011 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door Khari »

Ik denk ook aan acne. Bepaalde rvs bakjes kunnen ze op reageren omdat er een bepaald laagje over zit waar een soort van kunststof in is verwerkt.
Tacito hier reageert vooral op de plastic bakjes, de enige wat goed gaat bij hem is de cat-it fontein.
De catmate zou best kunnen wat een reactie veroorzaakt, ik hoop niet dat dat het probleem is voor Truusje.
Je zou eventueel ook rijstepoeder kunnen gebruiken, hielp hier altijd erg goed.
Groetjes Annette, Tacito, Bruno, Duchessa, Kaphiri en Milana
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Wat is dit? Zwarte bultjes bij de mond

Bericht door ruchama »

de acne is sinds deze week helemaal verdwenen gelukkig.
Ondertussen is ze wel weer opnieuw zielig want gisteren is de helft van haar gebit verwijderd ivm FORL.
Helaas werd ze te vroeg wakker waardoor ze over enkele weken weer opnieuw onder narcose moet om het resterende deel er uit te halen. (ze kon niet bijgespoten worden, dat is sowieso al een extra risico, maar ze heeft een hartruis aan beide kanten dus dat risico was te groot)
Ze knapt gelukkig al wel wat op. Want ze had gisteren zo'n pijn dat ze morfine nodig had. En ze heeft extreem gekwijld, zo extreem dat ze zich er zowat in verslikte.
Gelukkig is ze nu al veel meer zich zelf weer.

Maar goed, dit is een ander onderwerp ;-)
Plaats reactie