Kat adopteren

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat adopteren

Bericht door castratenkoor »

Veel plezier en geluk en gezondheid gewenst voor jou en je a.s. solokatje.
Zo te horen is het bedje al gespreid.
Succes met kiezen en de voorpret.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat adopteren

Bericht door Chiquita98 »

Ik ben blij dat ik niet in belgie woon dan als je maar 1 kat mag. Komt het dan veel voor dat jullie huren van een particulier dus een huisbaas? Ik heb gewoon een woning via een woningbouwvereniging en ben blij dat ik mijn eigen keuze mag en kan maken met betrekking tot het houden van huisdieren.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat adopteren

Bericht door pinguin »

veel plezier met je solo katjes. als ik dit zo lees krijgt die een goed nieuw huis.
(p.s info wel voor de zekerheid welk voer de kat nu krijgt, als de kat dan gewent kan je langzaam aan je eigen brok introduceren)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

dank allemaal ! en ook voor de tip in verband met het voer van de kat, dit is een goede tip !!
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat adopteren

Bericht door Chiquita98 »

Dit geldt eigenlijk ook voor het kattengrit. Ik mengde eerst de oude ook met mijn eigen grit. Soms kan het gebeuren dat het nieuwe grit te onbekend is en de kat dan weigert op de bak te gaan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Hello Thea, jij het komt veel voor dat mensen huren van een huisbaas dus een particulier, ik dus. Er zijn ook sociale woningen maar die zijn niet aangenaam. Als je huurt van een huisbaas mag je ofwel dieren houden ofwel niet. Als je dieren houdt mag het geen hinder geven voor de buren. Tegenwoordig vermelden huurwoningen/appartementen vanalles : geen huisdieren, geen kinderen, geen rokers, voor stille personen en tegenwoordig wordt zelfs een werkgeversattest gevraagd uit vrees dat ze hun huurgeld niet gaan krijgen ... niet leuk allemaal hé. Maar waar ik nu dus woon mag ik wel dieren houden en ook het balkon afzetten maar de huisbazin is 82 jaar en de vraag is of wij huurders zullen kunnen blijven als ze sterft want het kan ook verkocht worden en dan bewoond worden door de kopers ... maar niet aan denken, voor het ogenblik zit ik hier nog heel goed. groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat adopteren

Bericht door pearlsofpassion »

Yep, in Belgie wordt veel meer gekocht, dan in Nederland. Omdat er zoveel regels zijn bij huren, omdat je er altijd last mee hebt en omdat het eigenlijk zonde van je geld is als je het vergelijkt met iets kopen. Je geeft tenslotte elke maand een serieuze som, maar houdt niets over...
Alleen zijn de huizen tegenwoordig zo duur, dat vele mensen (zelfs jonge gezinnen) geen eigen woning meer kunnen kopen (of je moet iets kopen dat helemaal gerenoveerd moet worden).
Sociale woningen kunnen een oplossing zijn, maar dan moet je in aanmerking komen, sta je jaren op een wachtlijst en kan je eigenlijk bijna niet kiezen (je kan 2 keer neen zeggen). En het is ook kopen, niet huren. Je moet er dan verplicht zoveel jaar blijven wonen enz...


En zo'n typische woonblokken zoals bij jullie zoveel gezien wordt, met een gallerij en eventueel parkje of pleintje ertussen, dat kennen we hier ook niet. Hier allemaal met hallen binnenin het gebouw. Zoals een hotel maar dan met appartementjes ipv kamers.

Ik hoop dat je huisbazin nog lang mee mag gaan Fabieke. ;-)
En veel pret zaterdag.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Bedankt, Valerie, ik kon het niet beter omschrijven dan jij hebt gedaan.
Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat adopteren

Bericht door castratenkoor »

In Nederland heb je zulke regels niet als je een heel huis huurt.
Geen katten en honden mogen houden is alleen als je een kamer of appertement huurt met bv gedeelde keuken.
Mijn eerste twee jaar mocht ik daardoor geen kat, wel aquerium en vogel.
Zodra ik mijn eerst huis huurde nam ik 6 katten, allen volwassen opvangers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat adopteren

Bericht door pearlsofpassion »

Voor zover ik weet zijn hier gedeelde keukens en sanitair vooral in studentenkoten. Dat zijn dan omgevormde herenhuizen of zoiets. En dan is er meestal een probleem ivm huisdieren (kotbazen trekken dat niet zoveel aan). Je moet gewoon met de andere bewoners overeen zien te komen of ze in jouw eigen gedeelte houden.
Behalve dan studentenhomes die zijn van de universiteiten of hogescholen en daar zal je meestal geen huisdieren mogen. Is ook niet te doen op een kamer van 12m² natuurlijk...
Ik denk niet dat er wettelijke bepalingen zijn ivm huisdieren houden in Belgie, maar aangezien de meeste zaken in particuliere handen zijn, kiezen die dat zelf. Het staat dan in het huurcontract, en als de huisbaas ooit anders merkt, kan je dat serieus wat geld kosten.
Ik weet niet of het op de meeste plaatsen mag of niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Ik geef jullie een voorbeeldje, heb dit juist van een site gehaald, hier is een hele woning te huur voor 600 euro (dus niet duur feitelijk) en wat zie je, in dit grote huis mogen zelfs geen huisdieren ! :
Zeer gunstig gelegen EGW op ca 110m² voorzien van 2slk. Deze woning situeert zich nabij de kerk van Gooreind én dus op wandelafstand van alle nodige faciliteiten in de buurt. Aan de achterzijde grenst het eigendom tegen het parkgedeelte naast de pastorij en heeft U dus een blijvend "groen en rustig gedeelte". Er is een zij-ingang welke toegang geeft naar de achterzijde van de woning !! Huisdieren niet toegelaten ! Deze woning wordt eveneens te koop aangeboden !!
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat adopteren

Bericht door Adriana »

wat ik zo verdrietig vind is dat de goeien altijd onder de kwaaien moeten lijden. die anti-huisdierregels komen ongetwijfeld voort uit de overlast, die sommige mensen met honden en katten en zo in de omgeving veroorzaken. en dan wordt dus alles verboden omdat je het niet kunt splitsen, terwijl er in het overgrote merendeel van mensen met huisdieren helemaal geen sprake is van overlast.
Fabieke: nog één nachtje slapen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat adopteren

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn oude kater moest vanwege zijn suikerziekte de laatste jaren mee op vakantie. Dat viel niet mee want ook bij vakantiehuisjes weren mensen huisdieren. Mijn ervaring is dat als je de situatie uit legt, verteld dat de kat goed is opgevoed én dat je goed bent verzekerd er vaak wel een uitzondering mogelijk is. Mijn tijdelijke huurwoning idem dito vorig jaar.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Kat adopteren

Bericht door fabieke »

Ja, de goede moeten het bekopen van de kwade. Het is wel zo dat slecht opgevoede dieren, honden en katten, een hoop schade kunnen aanrichten in een huurappartement. Ik heb het zelf gezien toen ik vroeger een huurappartement zocht. Ook de stank die in sommige, lege appartementen nog hing sprak boekdelen. Maar gelukkig zijn er nog eigenaars die wel overweg kunnen met huisdieren en dierenbezitters die nog wel zorg dragen voor huurwoningen.
NOG 1 NACHTJE SLAPEN !!!! morgennamiddag ben ik ter plaatse en 's avonds zijn we voortaan met twee !
ik word er een tikkeltje zenuwachtig van maar dan fijne zenuwen .........
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat adopteren

Bericht door pinguin »

nog een lange nacht slapen. ben erg benieuwd wie je nieuwe kat gaat worden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie