FIV-kater Solo eet heel slecht

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Hoi Femke

Hoe gaat het nu met Solo?
Adriana

Bericht door Adriana »

Femmel schreef: Hill's A/D? Dat kan ik volgens Solo beter zelf ergens stoppen waar geen zon komt. ;-) Hij vindt het echt vies.
er is van RC convalescence, dat is poeder dat je aanmaakt tot een papje, soort van kracht en herstelvoer en missch is Solo hier meer over te spreken.
kan als lauwwarme papdrank ook ingegeven worden met een spuitje ..
Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Het gaat redelijk met Solo, eten gaat nog steeds met lange tanden helaas. Maar hij is er goed aan, hij komt lekker uit zichzelf op schoot en geniet daar met volle teugen van. Ik sluit hem ook niet meer op, maar bied hem 3-4x per dag eten aan.

Vorige week heb ik een babyweegschaal aangeschaft. Ik heb hem op donderdag gewogen en afgelopen zondag nog een keer, dit omdat ik hem voortaan op zondag wil gaan wegen. Hij was sinds donderdagavond 30gram aangekomen. Hij komt dus aan en dat vind ik al fijn om te weten.

Spuitvoeren heb ik geprobeerd en dat ga ik niet meer doen. Hij vecht zich bijna dood en we doen momenteel alles om elke vorm van stress te voorkomen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

als hij maar aankomt en er goed aan is in zijn gedrag. dan komt het beetje bij beetje wel goed. hij gaat vooruit dat is het belangrijkste.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat fijn dat hij 30 gram is aangekomen!! :-P Ik snap dat je alle soorten stress voor je kereltje wilt vermijden.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Dinsdag ging het slecht met hem en had het idee dat hij weer afgevallen was. Gewogen en inderdaad 90 gram er af... :-( Ik wist echt niet wat ik nog moest doen, dus uiteindelijk toch maar tonijn gegeven. Hier at hij meteen 30 gram van. Maar ja, was bang dat het een eenmalig iets zou zijn of dat hij daarna niets anders meer zou willen eten tonijn is toch best slecht als je het teveel geeft.

Heb dus ook een bakje met 20gram brokken weggezet en daarover wat tonijnnat gegoten. Toen ik 's morgens beneden kwam was tot mijn grote verbazing het bakje helemaal leeg! :eclap: Gisteren overdag heeft hij weer 20 gram brokken met tonijnnat op en vannacht gewoon weer! Vanmorgen heb ik 30 gram brokken weggezet, weer met tonijnnat en toen ik wegging zat hij alweer te eten. Ben benieuwd of hij dat vanavond ook op heeft.

Hij krijgt nu dus elke keer wel het tonijnnat met wat flintertjes tonijn die daar nog in zitten, maar hij krijgt in ieder geval niet alleen maar tonijn. Als hij op deze manier lekker blijft eten dan gaan we voorzichtig de hoeveelheid tonijnnat afbouwen, maar eerst maar eens lekker een beetje bijkomen van 4 helse weken.

Duimen dus dat hij dit vol gaat houden!!
Groetjes,

Femke

Cerna

Bericht door Cerna »

Onze Milka eet iedere dag een bakje tonijn. Waarom zou dat niet goed zijn? Vis is toch natuurlijk katteneten?
Applaws verkoopt zelfs allerlei soorten blikjes met tonijn en de tonijn voor mensen spoelen wij altijd eerst af.
Iets anders dan tonijn of oceanfish (van Applaws) eet Milka naast de brokjes niet. Oceanfish wordt zelfs zééér smakelijk gevonden. Misschien dat eens proberen? (ZooPlus)
Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Katten eten natuurlijk wel vis, maar heb je ooit een kat een tonijn zien vangen? :lol: Volgens mij eten katten van nature wel af en toe, maar niet veel vis. Het vangen van vis uit een meer of de zee is best moeilijk voor een kat. Hierin zijn het volgens mij meer aaseters (laten vallen door een meeuw ofzo). Nu heb ik ze ook nog nooit een rund zien vangen, maar dat terzijde. ;-) Blikjes merel, mus of muis ben ik ook nog niet tegen gekomen. (gat in de markt??)

Een teveel aan tonijn onttrekt vit. E aan het lichaam, de kat kan er verslaafd aan raken en steatitis (ontsteking van vetweefsel) van krijgen.

Solo heeft al problemen over zijn hele rug, waarschijnlijk door hypervitaminose A (http://nl.wikipedia.org/wiki/Chronische ... bij_de_kat) in het verleden. Dit wordt ook weer gerelateerd aan veelvuldig vis eten.

Overigens denk ik niet dat het kwaad kan om dagelijks tonijn speciaal voor katten te geven. Ik mag toch aannemen dat ze er voor zorgen dat dat goed uitgebalanceerd is?
Groetjes,

Femke

Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Helaas, hij heeft 2 dagen goed gegeten en nu zakt het weer af. Morgen maar weer wegen en maandag weer naar de dierenarts. We zijn dan 4 weken bezig met dit alles en het is slopend. :-(

Solo zelf doet het nog steeds goed behalve dan het eten. Hier moet toch een oorzaak voor zijn??
Groetjes,

Femke

Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat frustrerend zeg. Ik ben benieuwd wat de da er van zegt :???:
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Cerna

Bericht door Cerna »

Helaas, hij heeft 2 dagen goed gegeten en nu zakt het weer af. Morgen maar weer wegen en maandag weer naar de dierenarts. We zijn dan 4 weken bezig met dit alles en het is slopend. :-(
Ja, het is zeker slopend. Ik ben op 26 oktober 2010 begonnen met dwangvoeren en nog steeds eet Noa niet uit zichzelf nierdieet, wel gewone brokjes, maar die mag ze eigenlijk niet. Toch sta ik het toe omdat ik blij ben dat ze zelf iets eet.
Volgens onze dierenarts zal dit niet meer veranderen en moet ik dus blijven dwangvoeren tot ze niet meer leeft. En natuurlijk hoop ik dat dat nog heel lang zal duren. Maar nog tien jaar dwangvoeren............. :cry:
Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Spuitvoeren is eigenlijk een grote no-go. Ik weet niet hoe oud Solo is, toen we hem 3,5 jaar geleden uit het asiel haalden zeiden ze tussen de 15 en 20 jaar oud en dan meer richting de 20 dan richting de 15. Hij heeft genoeg meegemaakt en het spuitvoeren is voor hem gewoon zo stressvol, ik wil geen kat die met constante angst voor ons rondloopt. (Overigens beweer ik niet dat Noa met constante angst rondloopt hoor!)

Helaas gaf de weegschaal vandaag weer 30 gram minder aan dan afgelopen dinsdag... :-( Maar hij eet ook weer erg slecht.

Het drinken is weer genormaliseerd. Als morgen bij de dierenarts toch alles goed is dan gaan we misschien toch maar de Diazepam geregeld als eetlustopwekker geven, het brengt meer risico's met zich mee maar hij eet er beter op dan op de Periactin en hij wordt er niet beroerd van. Als er wel wat gevonden wordt moeten we daar op anticiperen natuurlijk. Eigenlijk hoop ik heel hard dat er iets behandelbaars gevonden wordt.
Groetjes,

Femke

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

veel succes vandaag. hoop echt dat hij weer beter gaat eten, al is het met een pilletje als hulpmiddel. snap je redenatie om niet te dwanvoerderen. is ook niet geschikt voor elke kat en goed afwegen is belangrijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Bericht door Cerna »

Spuitvoeren is eigenlijk een grote no-go. Ik weet niet hoe oud Solo is, toen we hem 3,5 jaar geleden uit het asiel haalden zeiden ze tussen de 15 en 20 jaar oud en dan meer richting de 20 dan richting de 15. Hij heeft genoeg meegemaakt en het spuitvoeren is voor hem gewoon zo stressvol, ik wil geen kat die met constante angst voor ons rondloopt. (Overigens beweer ik niet dat Noa met constante angst rondloopt hoor!)
.

Dat verandert de zaak.
Een bejaarde kat moet je niet meer plagen. De noodzakelijke pillen en verder zoveel mogelijk rust. Ook geen eten geven wat eigenlijk beter is, maar wat hij/zij niet lust, maar gewoon lekkere hapjes en genieten zo lang het nog kan. Zo doe ik het hier met Cochi (16,5). Hij is nierpatiënt maar wil geen nierdieet en dus krijgt hij Gourmet met Ipakitine eroverheen waardoor het iets minder schadelijk voor de nieren is dan zonder Ipa.

En Cochi eet ongeveer 100 gram zacht voer per dag en nauwelijks nog brokjes. Maar hij verbrandt ook amper wat want hij slaapt de hele dag en ik denk dus dat je best wel tevreden kunt zijn over Solo wanneer hij deze hoeveelheid ook haalt.
Wanneer Solo wel zacht voer wil eten, zou ik hier bij blijven. Oude mensen willen ook het liefst gemalen eten en brood zonder korstjes.

Voor Noa geeft het spuitjevoeren inderdaad geen stress meer. In het begin was het akelig, ze was zo bang, maar toen heb ik toch doorgezet omdat ik zag dat ze er zo van opknapte. En nu is het gewoon; ze weet niet beter meer al zit ze er niet op te wachten :lol:
En ik weet dat wanneer ik zou stoppen met spuitjevoeren het een aflopende zaak is en daar is ze nog veel te jong voor! Het is even vier keer per dag 5 minuutjes vervelend, maar voor de rest van de dag is het leven een groot feest.
Femmel
Poema
Poema

Bericht door Femmel »

Dat verandert de zaak.
Een bejaarde kat moet je niet meer plagen. De noodzakelijke pillen en verder zoveel mogelijk rust. Ook geen eten geven wat eigenlijk beter is, maar wat hij/zij niet lust, maar gewoon lekkere hapjes en genieten zo lang het nog kan. Zo doe ik het hier met Cochi (16,5). Hij is nierpatiënt maar wil geen nierdieet en dus krijgt hij Gourmet met Ipakitine eroverheen waardoor het iets minder schadelijk voor de nieren is dan zonder Ipa.
Overigens is Solo ook niet bekend met nierproblemen. Ik snap de verwarring omdat ik wel schrijf over nierdieet. ;-) Maar het is zo dat onze Mahra beginnend nierfalen heeft, en omdat Tiki en Solo ook boven de 10 zijn en Mahra alleen genoeg binnenkrijgt als ze 20x per dag kan eten staan er standaard nierbrokjes. Bij Solo zijn zijn nieren 7 weken geleden helemaal oke bevonden, maar dat kan door de operatie/narcose natuurlijk veranderd zijn.
En Cochi eet ongeveer 100 gram zacht voer per dag en nauwelijks nog brokjes. Maar hij verbrandt ook amper wat want hij slaapt de hele dag en ik denk dus dat je best wel tevreden kunt zijn over Solo wanneer hij deze hoeveelheid ook haalt.
Wanneer Solo wel zacht voer wil eten, zou ik hier bij blijven. Oude mensen willen ook het liefst gemalen eten en brood zonder korstjes.
Solo slaapt ook de hele dag en ik zou tevreden zijn met deze hoeveelheden als hij niet af zou blijven vallen. Al zou hij alleen maar gouden brokjes willen eten, dan kreeg hij ze van mij. ;-) Dus als hij alleen natvoer wil dan krijgt hij dat ook, maar hij eet gewoon zo enorm weinig.

Het gekke is dat hij vanmorgen gedurende 8 minuten van zijn bakje Whiskas heeft zitten eten en als ik het dan naweeg dan heeft hij 14 gram op. Zou ik Tiki 8 minuten laten eten dan heeft ze zeker 70 gram op. Ik heb gezien dat hij wel goed en snel kan eten (tonijn) maar waarom doet hij het dan niet?

Hij braakt niet en zijn ontlasting ziet er prima uit, wel zit hij geregeld te tongelen (likbewegingen zonder dat er eten in de buurt is) als ik hem eten aan wil bieden. Toch misselijk?
Groetjes,

Femke

Plaats reactie