Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door Sanne1807 »

Hallo allemaal,

Heb al veel gelezen en gezocht via de zoekfunctie, maar wil toch graag mijn eigen verhaal vertellen en ben benieuwd naar jullie mening en tips.

In januari is Bailey bij mij komen wonen, Bailey is van 2002, ik heb haar uit het asiel gehaald. Ze was erg schuw, dook weg als je voorzichtig een hand uitstak en je moest al helemaal niet langs dr lopen. Het werd steeds beter, maar toch verstopte ze zich altijd. De dierenarts raadde me aan om haar gezelschap te geven, sowieso een kat van het andere geslacht en niet al te oud. Kittens werden het snelst geaccepteerd. Toen heb ik Tibbe opgehaald, een rood katertje. Hij kwam met 11 weken bij mij in huis. Bailey gromde wel, maar was ook erg nieuwsgierig de eerste twee weken. Tibbe wilde graag spelen, maar benaderde voorzichtig en kroop wel weer weg wanneer 'ie doorhad dat Bailey niets van 'm moest weten. Daarna ging het iets beter, Bailey ging ruiken aan 'm en ze toloreerde 'm steeds meer bij haar in de buurt. Toch is het de laatste twee weken weer helemaal mis. Tibbe wil spelen (denk ik), maar dit gaat niet bepaald zachtjes. Hij springt bovenop Bailey of rent constant achter haar aan, Bailey mept dan terug (zonder nagels) en rent zo hard mogelijk weg. Ze krijst er flink bij...
Ook pikt Tibbe alles van haar in, haar favo ligplaats, etensbakjes etc. Het is nu zelfs zo dat als ik Bailey aai hij er meteen aankomt om zijn aandacht op te eisen (hij krijgt meer dan genoeg aandacht) en dan ben ik Bailey weer kwijt, want die vlucht weg.

Ik heb erg te doen met Bailey, het is zo'n lieverd en ze heeft genoeg meegemaakt. Maar Tibbe is (buiten dit gedrag) ook een schat van een kater, hij ligt graag tegen me aan, speelt graag en wil altijd bij me slapen, liefst op mn buik.

Ik vind een derde kat erbij nemen (voor Tibbe) een beetje veel... Financieel gezien, maar ook qua ruimte. Ik woon niet zo groot.

Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door Ilone »

Toch zou ik als eerste advies willen zeggen, nog een kitten van ongeveer de zelfde leeftijd als Tibbe erbij. Kwa ruimte is dit niet zo snel een probleem, waar 2 katten kunnen, kunnen er ook 3. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
Maar Tibbe wil spelen, en Bailey niet. Bailey is natuurlijk een stuk ouder.
Misschien had het beter geweest als de Tibbe wat ouder was geweest, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Tibbe moet ook spelen om te leren kat zijn, hij zal zijn grenzen moeten leren. En met Baileys kan hij niet rauzen en stoeien en bijten etc.

Mocht het écht niet mogelijk zijn, zorg dan dat er voldoende speeltjes, krabpalen en mandjes/slaapplekjes zijn. En een terugtrekplekje voor Baileys.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door pinguin »

ben het met ilone eens. tibbe is nog erg jong en wil niks anders dan spelen spelen en nog eens spelen. een maatje er bij zou kunnen.
maar misschien kan jij wat meer met tibbe gaan spelen zodat die wat sneller moe is en wat rustiger reageert op baily.
wel leuk om te lezen. heb iets gelijks mee gemaakt. een doodsbange kat sproet op gehaald. ook erg angstig niet te benaderen ect. inmiddels heb ik er voor sproet een maatje bij gehaald. maar had in overleg met het dierenasiel voor een 6mnd oude ex kater gekozen. en gelukkig gaat dat goed. maar ik speel veel met snabbel en zorg voor voldoende speelgoed en heb een grote krabpaal staan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door pearlsofpassion »

Yep, helemaal mee eens.
Hier hetzelfde probleem gehad: Luis heeft dat opgelost. (beter dan ik ooit verwacht had)

De kleine wil gewoon spelen, en heeft dat ook nodig! Dat hoort zo bij kittens en kan je echt niet verbieden. Maar Baileys wil dat niet, en zal op deze manier nooit aan hem wennen. Ze moet positieve ervaringen opdoen, niet van het minste achternagezeten worden.

Verder vind ik het wel een heel erg slechte raad van je DA. Ik denk dat ze gelukkiger was alleen...
Maar goed, als je Tibbe wil houden, moet je ermee verder. Dan moet je ook sterk aan het werk met Baileys eens er een nieuw vriendje is. Goede ervaringen laten opdoen, steeds prijzen als ze niet gromt of blaast of in de buurt komt, actief met haar aan het werk en steunen. Zo kan ze stillaan (reken op maanden) haar zelfvertrouwen terugkrijgen en haar eigen mandje terug opeisen.
Maar dat kan ze niet alleen, en al zeker niet terwijl die dondersteen achter haar aangaat.
Het ging hier net zo. En gaat nog steeds op en af, maar de relatie tussen Kleintje en Cuzco is nu wel leefbaar (voorheen echt niet, voor niemand) en soms zelfs aangenaam. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door Jolan »

wij hebben zo'n beetje het zelfde probleem, je merkte echt aan het kitten dat hij veel wil spelen, raced veel door de kamer etc.
Vanmorgen heb ik een kitten atractie gekocht met gangentjes waar een balletje door heen moet die in een rondje kan maar ook langwerpig.. hij is er nu al uren zoet mee, dus die is vanavond afgetuigd denk ik...

Zal er straks even een filmpje van plaatsen.
Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Jolan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2011 20:11
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door Jolan »

Dit is het speeltje en kenji

Sjaakie & Kangee
www.jolanfotografie.tk
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door pearlsofpassion »

Catit senses rail. ;-) Erg gekend (ik denk dat zowat iedereen van de vaste kern hier er 1 of meerdere heeft :smile: ).
Ja, dat zal vandaag wel werken, en misschien de rest van de week, maar daarna mindert dat wel. Dan blijven ze er niet meer de gehele dag mee bezig, al blijft het wel een leuk speeltje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door Sanne1807 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind een derde erbij echt te veel, maar hier een post plaatsen over de 'problemen' lijkt de boel wel veranderd te hebben. Het gaat ineens een stuk beter, al een paar dagen geen ruzie gemaakt en ze liggen zelfs vlak bij elkaar. Als Tibbe te dicht bij Bailey komt wordt er wel geblazen, maar daar blijft het bij. Hopen dat dit een stap in de goede richting is!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten en oudere poes met gebruiksaanwijzing

Bericht door nellebel »

hahaha dat hebben we al vaker gehoord. zodra baasje gaat posten over het probleem lost het op.we hebben hier al vaker het vermoeden gehad dat de katten zelf ook op het forum actief zijn. samen overleggen en tips uitdelen hoe ze baasjes moeten plagen enz.
fijn dat het beter gaat.
mmischien omdat jij meer rust uitstraalt omdat je gericht bezig was met het oplossen ipv paniek over hoe verder ,dat je dit uitstraalt op je katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie