Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
s4nn13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 13:18

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door s4nn13 »

Ik zit met een soortgelijk probleem.

Ik heb een kat opgevangen van iemand die hem heeft verwaarloost. Hij woont nu sinds de kerst bij ons en het gaat nu heel goed met hem.

Nu wil het baasje hem terug. Ook met haar gaat het nu goed en ze heeft haar andere kat in April terug gekregen en daar gaat het ook goed mee.

Nu vraag ik me af in hoeverre hij aan ons gehecht is... Onze buitendeur staat altijd open maar hij ligt toch hele dagen bij mij. Of hij is heel dicht in de buurt.

Kan ik deze kat nog terug geven? Ik heb nog een andere kat en ik vraag me ook af of hun niet heel erg aan elkaar gehecht zijn.

Hij is trouwens nu 1 jaar.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het is echt verschrikkelijk om een kat weer weg te moeten doen!!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Was het vooraf afgesproken dat dit tijdelijk was en je hem moest teruggeven? Of komt de eigenaar er zomaar achter vragen?
In het eerste geval, zou je kunnen overleggen en argumenteren. In het tweede geval hou je hem gewoon bij als je dat liever doet. Dan is afgestaan toch wel afgestaan...

Ik begrijp dat je naar het dier in kwestie kijkt, maar daar lijkt het me bij jou zeker niet slecht. Er steeds mee over en weer lopen, is ook niet leuk, en na zoveel maanden is hij de vorige thuis (en kat) helemaal vergeten. Dat is weer gewoon opnieuw aanpassen voor hem.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Adriana »

als je probeert voor de kat te denken dan denk ik dat het schadelijk is om hem weer van huis/baas te laten veranderen. je hebt hem moeten oplappen, hij is gewend en gehecht aan jullie en het is een jong dier in ontwikkeling.
draag desnoods iets bij in de kosten voor een andere kat uit het asiel maar houd hem in alle gevallen. uiteindelijk is hij nu ruim 8 maanden van de 12 maanden bij jullie, dat is veel langer dan bij zijn vorige baas.
moeten afstaan verdien je ook niet vind ik, uiteindelijk was het niet zo goed met hem afgelopen als je hem niet had opgenomen en daar kan zijn vorige baasje alleen maar heel erg blij mee zijn.
een kat is een levend wezen, niet één of ander ding, dat je tijdelijk op zolder zet, totdat er elders weer ruimte is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Katelijne »

Ik weet eigenlijk niet of ze hun vorige thuis zo snel vergeten...

Mijn oudste kat heeft zes jaar met mij bij mijn ouders gewoond, daarna met mij mee verhuisd. Toen we opnieuw gingen verhuizen (naar waar we nu wonen), deed ik de katten even naar mijn ouderlijk huis om de hele chaos in de nieuwe woning niet te moeten meemaken. Hij was daar ondertussen al drie jaar weg, maar ging meteen naar z'n favoriete plekje van vroeger en ging ook aan de deur staan om buiten te mogen. Terwijl hij bij ons die drie jaar niet meer buiten was geweest!

Ik denk trouwens wel dat sommige katten zich vrij snel hechten. Toen Azzy 2 jaar was en ik op kamers ging, bleef die maar zoeken in mijn slaapkamer. Hij miauwde daar dan ook altijd. Nu nog, hij is 17, ben ik zijn favoriete persoon. Hij volgt me overal. :smile:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
s4nn13
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 13:18

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door s4nn13 »

Bedankt voor alle reacties!!!
Ik had me nog nooit aangemeld voor een forum maar het is toch handig haha!!

Bedankt, Bedankt, Bedankt, Bedankt, Bedankt, Bedankt, Bedankt, Bedankt, !!!!!!

Gr. Sandra
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Jojanneke »

Ik heb mijn katertjes gewoon van marktplaats gehaald! 20 euro per stuk ( want anders schijnen ze nog wel eens opgehaald te worden door mensen die ze aan hun slang voeren, brrrrrr. Los dat ik niet van slangen hou en het nut als huisdier er niet van zie, kan ik me gewoon niet voorstellen dat je z'on schattige kittentje aan z'on beest voert!).
Maar goed, wat betreft hechting, ze waren pas 6wk toen ik ze kreeg ( ja ik weet nu dat dit te vroeg is). De eerste avond zaten ze met z'n tweetjes achter de kattenbak en ook de paar nachten erna sliepen ze daar ipv in de kattenmand (gelukkig maar 5 euro want nooit gebruikt). De volgende ochtend liet ik een muis aan een touwtje voor hun neus bungelen en Mickey ging gelijk vol in de aanval op de muis. Deze dag kwamen ze ook al gelijk bij mij op schoot dus eigenlijk ging het vanzelf!
Wel schattig om te zien dat ze nog wat moeite hadden met op de bank klimmen, zeker als je nu bedenkt dat Mickey met gemak op de kapstok springt die zo hoog is dat ik zelf een sprongetje moet maken om de jas op te kunnen hangen haha.
Maar met een asielkat zal het ongetwijfeld wat langer duren, want die hebben meestal een verleden.
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door som1980 »

Ik heb een kater van 3 jaar gehad van een collega. Na een paar weken was hij gewend aan ons en ik merkte dat hij na een jaar hetzelfde gedrag vertoonde als de kat die er al jaren woont (dus: praten, achter je aan lopen, buikje kroelen, etc.)
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door nellebel »

hij zal zich ook wel weer wennen bij zijn vorige baas, maar de vraag is inderdaad of het eerlijk is, omdat jij hem ook wilt houden en jouw eigen kat ook zijn maatje is geworden. kun je niet overlggen met het oude baasje. jij bent gehecht, jouw kat is gehecht en de kleine is helemaal gewend bij jullie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: Op welke leeftijd hechten katten zich aan hun baas?

Bericht door Isia »

Mijn Kalifornia is nu 5 maanden en niemand in mijn woonomgeving is zo belangrijk voor haar als ik. Soms een beetje gênant omdat in de eerste instantie de mannelijke gedeelte van mijn familie heel erg naar een kat verlangde. Het feit dat ik met Noortje (labrador teefje van 5 jaar) en Kalifornia eigenlijk 24 uur per dag ben en veel aandacht en verzorging aan hun schenk heeft sterke invloed op. Ik krijg van Kalifornia onvoorstelbaar veel liefde voor mijn zorg en liefde terug. :smile:
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
Plaats reactie