Ik gebruik eigenlijk gewoon ecologische zeep om te soppen...
Ik weet niet of dat voldoende is Heb er nooit echt bij stilgestaan...
Bleekwater doen mensen omdat de katten chloor een aantrekkelijke geur vinden om te gaan plassen.
Dettol denk ik dat totaal niet geschikt is voor katten, zoek dat eens op! Ik meende eens ergens gelezen te hebben dat het gevaarlijk kan zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ik las dat hier ergens op het forum, dat meisje had bij een praktijk stage gelopen waar ze ook dettol gebruiken. Ik zelf weet niet of het schadelijk is voor de kat.
Maar bleek trekt dus aan om te plassen, hm goed om te weten!! haha
Als Dettol als schoonmaak middel bij katten (kattenbak, dweilen) gebruikt wordt, zorg er dan voor dat het heel goed afgespoeld is en daarna drooggewreven.
Het is inderdaad niet gezond voor katten.
Ik was mijn bakken altijd met zo min mogelijk zeep.
Echt maar 1 druppeltje en een enorme hoeveelheid water.
Goed drogen en hopla, grint erin.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
hihihi, als ik hier een krant onderin de kattenbak leg, dan is het feest en ligt mijn halve huis onder de biokat.
en geweldig gelukkige bengels dat wèl, maar baasje wat minder...
biokat kun je door een frituurmandje gooien en dan zeef je alles wat geklonterd is, eruit.
door je dan lege bak kun je een vochtige tissue halen (wat duurdere keukenrol) met wat ontsmettend sop.
ik gebruik daar allesreiniger/badkamerreiniger voor, dat op dat moment in de aanbieding is. vaak is dat Ajax oid en dan staat er hygiëne op. daar zit een stofje in dat bacteriën doodt bij lage temps. ik heb dat verdund in een pompflesje, pak een stuk keukenrol, sop de plasplekken af, sop de rand af en - zo droog - doe de korrels weer in de lege bak/dweilemmer.
dat doe ik dagelijks en ik doe een paar maanden met biokat, eigenlijk gooi ik nooit weg maar vul aan.
heb gecheckt of er verschil is tussen oude bakken en een nieuwe (verse - nooit gebruikte) bak door de oude korrels van twee bakken bij elkaar te doen en daar een verse bak naast te zetten. de eerste dag lag er meer plas/poep in de verse bak, de tweede dag al wat minder en op dag drie werden zowel de oude als verse bak gebruikt en was er voor de katzels geen verschil.
sindsdien gooi ik niks meer weg en wordt het helemaal opgebruikt.
hier wordt geen bleek/chloor gebruikt en voor de kattenbakken ook geen dettol. katten likken erg snel ergens aan of krijgen het aan hun pootjes en likken die dan schoon en dat lijkt me niet handig.
en sinds ik weet dat er hier katten zijn, die soms uit het toilet drinken (k heb overal drinkbakken en twee koolfilter drinkfonteinen.... maar toch, vooral s nachts..) wordt dat met schoonmaakazijn en zout en hoogstens beetje JIF schoongemaakt.
mijn ervaring met drie katers is dat als je wat meer bakken hebt, je dan sneller/makkelijker schoonmaakt omdat ze veel minder vuil worden. de regel is zoveel bakken als het aantal katten plus één, maar ik heb 6 dweilemmers op drie plaatsen staan.
er is duidelijke voorkeur, de bengels gebruiken vooral de bakken die in het toilet staan en Enzo wil graag rustig en donker. het zijn allemaal dweilemmers van Blokker (uiteraard zonder kap). maar hun ontlasting stinkt niet/nauwelijks en door de hoge rand van de emmers gaat er zelden iets over de rand.
ik ben binnen een kwartier s morgens klaar met die 6 bakken, zeven, beetje soppen en eventueel beetje aanvullen.
Mijn ervaring met zakken en/of kranten ook zeer slecht, werd een bende. De sport was alles eronderuit trekken.
Dus nu hoge opbergbakken zodner deksel. Diverse hoogte, al naar gelang wat ze kiezen.
Favo zijn de grootste in de keuken met zo'n 12 cm grit en in de kamer bij de achterdeur met zo'n laag van 5 cm.
Ik schep meermalen per dag poep en plas eruit.
Heb nog nooit aan zo'n zak gedacht eigenlijk. Leek me wel handig nu, tot ik verder ging lezen in dit topic... niet dus.
Ik schep ze ook iedere ochtend leeg en eens in de week gaat alles eruit en schone er in.
Ik sop wel gewoon met schoonmaakmiddel, maar spoel ze wel goed af en droog ze goed af.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Ik sop hier met ecoafwasmiddel en koud water ( minder groei van bacterien)
Heb een zeef onderin ( pee wee bakken) dus geen gedonder met kranten e.d.
Chloor en dettol is slecht voor de opbouw van imuunsysteem van katten. Ze zijn dan geen enkele bacterie meer gewend, daarnaast ook erg slecht voor het millieu
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
Ik gebruik ook geen kranten, plastic zakken of wat dan ook op de bodem. Grit gewoon rechtstreeks in de bak en een paar keer per dag schep ik de hoopjes en plasjes eruit. Gebruik hiervoor een zeefschepje en doe het over in een leeg pak vruchtensap zodat je niet iedere keer met de hele bak naar de vuilnisbak hoeft te lopen of andersom.
Er gaat een flinke laag grit in. In de bakken die 50x70 zijn anderhalve zak van 5 kilo (AH-huismerk). Eén keer per week maak ik beide bakken helemaal schoon met chloor (sorry, Anne) omdat ik vind dat dat het beste ontsmet. Ik wist niet dat het het immuunsysteem van de katten aantast want zowel Cochi als Noa vinden het heerlijk om in de lege, naar chloor ruikende bak te rollen. Worden ze high van. Ik zag het altijd als onschuldig vermaak. Dus niet?
Sura, heb je je chocolate Britje al? Ben heel benieuwd. Onze jongste Brit is ook chocolate. Ze heet Milka (officieel Abelia's Donna Mae). Een chocoladekat met een chocoladenaam.
Uit welke cattery komt ze?