Borstelen is een verschrikking

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Borstelen is een verschrikking

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal.

Charlie heeft redelijk langing haar, en verhaart ook behoorlijk. Dus ben ik al weer een beste tijd geleden met kammen. Ik meende hem toch goed te laten wennen. Ik hield hem niet vast, hij mocht lang en zoveel hij wou aan de borstel ruiken, ik sprak lief tegen hem en aan het eind kreeg hij een snoepje. Alleen nu is het een verschrikking om hem te kammen. Van de een op de andere dag begon het. Hij gromt, krabt, bijt en sist naar de bostel (niet naar mij, hij vindt mij nog steeds lief) en er is geen mogelijkheid dat hij blijft stil zitten. Wat heb ik fout gedaan, en hoe maak ik het goed?

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Spookysil »

niemand??? :???:
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Adriana »

het kan heel veel oorzaken hebben.
tussen deze borstel (furminator?) en Charlie is iets niet goed gegaan, misschien heeft hij tijdens het borstelen pijn gehad of is ergens heel erg van geschrokken.
dus deze borstel is uit, gezien zijn reacties.

je kunt proberen, bijvoorbeeld met een schoon insmeer schoenenborsteltje, dat is ook niet zo groot, hem voorzichtig over zijn kop te aaien/borstelen en onder zijn kin en je moet dat een tijdje volhouden. dan krijgt hij er missch weel vertrouwen in..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door pinguin »

misschien een andere borstel. misschien kan je eerst een zachte borstel proberen. zoals deze http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... els/155625 .
daar heb ik zelf goede ervaringen mee. kan je niet samen met iemand de kat borstelen. eentje tilt hem op en blijft hem kroelen en de ander borsteld voorzichtig? zo dat die op die mannier de borstel als iets positiefs gaan zien?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Cindy1969 »

Oei, lastig, ik ken het....

Misty is half Maine Coon, en moet ook regelmatig even goed gekamd worden, want anders krijgt ze te veel klitten in haar haar.
Maar waar mijn andere kat Villo dolgelukkig aan komt rennen als ik de borstel pak, rent Misty weg met haar staart tussen de benen, dit heeft ze altijd al gehad.
Wat ik nu sinds vorige week aan het doen ben, is haar borstelen, goed vasthouden, anders smeert ze hem, en haar daarna belonen met een paar snoepjes.
Geen idee of het gaat werken, maar ik hoop dat ze het dan als iets positiefs gaat beschouwen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Adriana »

en voor wie meerdere katten heeft, gebruik een vaste borstel per katzel.. vaak vinden katten het niet prettig om de luchtjes van de andere kat mee te krijgen als geborsteld wordt.
hier kan ik de broertjes bengels met dezelfde borstel borstelen maar Enzo heeft een 'eigen' borstel, die loopt onmiddellijk weg als ik de bengelborstel gebruik...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Spookysil »

Oke, ik zal eens een andere borstel proberen, maar dit is een zachte borstel hoor, het is er zo een van haren, omdat hij niet last heeft van klitten, maar wel verhaard ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door pinguin »

kan je borstel ook niet bij zijn speeltjes leggen, zodat hij kan zien dat het geen eng/vervelend "ding" is?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Ilone »

Ik ken het probleem....Alleen is Pluis niet bang voor de borstel, als ik hem op de grond leg dan gaat ze ermee kroelen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door jennli »

Even offtopic ;) Leuk woord: bengelborstel :)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Admin »

Drie van onze vier musketiers vinden kammen op zich niet zo erg, maar ze gaan dan de hele tijd rondlopen, zodat je er als een kromgebogen debiel achteraan loopt, ondertussen proberen te kammen.

Tegenwoordig kam ik ze als ze avondeten (blikvoer) krijgen. Terwijl ze eten kan ik ze gewoon lekker kammen en blijven ze gewoon dooreten. Dat werkt goed, tot het eten op is ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door pearlsofpassion »

Hier geef ik de hele tijd door snoepjes tijdens het borstelen.
Zowat elke keer als ik de borstel leeghaal of een deel van het lichaam bij elkaar geveegd heb met de zoom groom, krijgen ze een snoepje. Anders zijn ze onmiddelijk pleite...

Ik heb wel gezonde snoepjes (Orijen) dus het kan geen kwaad als ze er veel van krijgen, anders zou ik er wel mee in mijn maag zitten. ;-)

Ik doe het altijd op hetzelfde kussen, en ze moeten er echt op zitten om hun snoepjes op te eten. Als er eentje gedaan is beloon ik met mijn stem, zet ze af het kussen en dan krijgen ze alledrie een aantal snoepjes.
Daarna begin ik aan de volgende.
Het gevolg is dat ze vaak alledrie (Kleintje en Cuzco altijd) rond het kussen draaien en in de buurt blijven. Luis die is wat moeilijker en die doe ik daarom vaak eerst, zodat ik hem niet moet gaan halen als hij weggelopen is.

Cuzco gaat zodra hij de kans zit languit op het kussen liggen want die is gek op snoepjes en had de link snel door. Als hij dan gedaan is, ligt hij er weer op. Maar van zodra ik ga borstelen draait hij de hele tijd rond om te kijken waar de snoepen zijn :roll: Ook niet zo handig, maar ja....
Kleintje die blijft tenminste staan, als ze maar snoepjes krijgt.
Luis die weet het zo niet. Soms gaat het heel goed, soms wil hij enkel gaan lopen. In het laatste geval doe ik het in 2 delen, zodat het niet te lang duurt en hij niet het gevoel heeft dat hij vastgehouden wordt. Hij is iets minder gek op snoepjes, dus dat maakt vast ook verschil.

Ook kroel ik terwijl ik bezig ben. Daar zijn ze alledrie wel altijd voor te vinden...

Ik doe het nu zo'n 2 maanden. Hoe vaak is afhankelijk van het weer en de mate van haarverlies. En op deze manier zie ik wel vooruitgang...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Spookysil »

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben er achter gekomen dat tijdens het eten van zijn vleesje savonds hij borstelen niet erg vindt. ikga nu proberen of ik hem dit leren kan! Ik doe nu een paar keer een ''aai'' met de borstel, zeg hoe braaf hij is en laat hem dan weer rustig eten. Hopelijk werkt dit!
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door Gootje87 »

Ik heb hetzelfde probleem met Storm, had haar vandaag geborsteld, eerste keer nadat ze uit het pension terugkwam. Voorheen merkte ik wel dat ze het minder leuk vond als Puma, maar ze bleef wel liggen, nu wilde ze echt weg en boos mauwen. Terwijl ze niet eens echt klitten had ofzo! Puma vind het wel oke, gaat alleen altijd op zn rug liggen ghehe en dan met de borstel spelen. Ik zal Storm ook eens onder haar avondvleesje proberen te borstelen, kijken of dat uitmaakt.

Moest lachen om Cuzco van Valerie, die om zich heen kijkt waar het lekkers is, zie het zo voor me hihi!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Borstelen is een verschrikking

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kam en een borstel naast de bankhangplek, in het bijzet/krab/kastje.
Als er katten bij me liggen kan ik ze zo lekker relax kammen, zelfs met Bob gaat dat goed.
Vindt ie heerlijk. Als ik op de vloer probeer gaat ie vluchten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie